Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - ایرنا - معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از شناسایی 60 گونه گیاه در حال انقراض، نادر و آسیب پذیر در این استان خبر داد.

عبدالرضا مهاجر روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: بیشتر این گونه های گیاهی در مناطق جنوب و غرب استان اصفهان قرار دارند و برنامه هایی برای حفاظت و تکثیر آنها توسط اداره کل منابع طبیعی استان در دست اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه 2 هزار گونه گیاهی در استان اصفهان وجود دارد، افزود: 46 درصد این گونه های گیاهی بومی منطقه هستند و از این تعداد بیش از 300 گونه ارزش غذایی و دارویی دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان محصور کردن گونه های گیاهی نادر، در حال انقراض و آسیب پذیر را از جمله اقدام ها برای حفظ این گیاهان بیان کرد و گفت: با تکثیر و کاشت بذر توانسته ایم چتر حمایتی را بر سر این گونه های گیاهی گسترده کنیم.
وی با اشاره به اینکه کرفس کوهی، زرین گیاه، آویشن دنایی، موسیر، باریجه و آنغوزه از جمله گیاهانی است که در مراتع و منابع طبیعی اصفهان می روید اما در دهه های گذشته به دلیل مصرف بی رویه آسیب پذیر شده است، تصریح کرد: این برداشت ها به رغم ممنوعیت انجام شده است.
مهاجر ادامه داد: با برگزاری کلاس های آموزشی برای ساکنان بومی منطقه و تدابیر لازم به دنبال حفظ این گونه های گیاهی هستیم.
وی زیر کشت بردن 2 هزار هکتار از زمین های کشاورزی مناطق جنوب و غرب استان اصفهان به کرفس کوهی و کشت موسیر در زمین های کشاورزی مناطق ییلاقی استان را از جمله تدابیر برای جلوگیری از برداشت بی رویه این گیاهان در مراتع استان بیان کرد و گفت: این اقدام موجب می شود تا انگیزه افراد برای برداشت این گیاهان از مراتع و منابع طبیعی کاهش یابد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان همچنین قرق و حفاظت از مناطق محل رویش گیاهان در حال انقراض، نادر و آسیب پذیر را از دیگر برنامه های این اداره کل برای حفظ این گونه های گیاهی بیان کرد و افزود: در این راستا 18 پاسگاه ثابت در مراتع و منابع طبیعی استان ایجاد شده است و 50 گروه نیز از اول فروردین حفاظت از این گونه های گیاهی را برعهده دارند.
در استان اصفهان بیش از 2 هزار گونه گیاهی مربوط به 70 جنس و در قالب 130 خانواده شناسایی شده است که از این تعداد 350 گونه دارویی، 45 گونه انحصاری، چهار گونه آسیب پذیر، 16 گونه نادر و 19 گونه در خطر انقراض محسوب می شود.
/6022 / 2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي گونه هاي گياهي اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۲۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر| گونه‌های جانوری در خطر انقراض

آفتاب‌‌نیوز :

در ایران هم رشد جمعیت، نابودی زیستگاه، عدم آگاهی و فرهنگ سازی و شکار بی رویه باعث از بین رفتن تعداد زیادی از جانداران شده است.

در سالهای اخیر ببر مازندران و شیر خوزستان منقرض شده اند و در حال حاضر حدود ۱۲۸ گونه جانوری و مهره‌دار کشور از جمله میش مرغ ، یوزپلنگ و سمندر در معرض خطر انقراض هستند.

در این مجموعه که پژوهش و عکاسی آن ۱۰ سال در سراسر ایران به طول انجامیده سعی شده تعدادی از جانوران ایران که در خطر شدید انقراض هستند ثبت شوند.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت برداشت گیاهان مرتعی و دارویی در کرمان 
  • کشف و ضبط چوب قاچاق از گونه تاغ در شهرستان میاندورود
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاه مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاهان مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • مجوزی برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی نمی‌دهیم
  • مجوری برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی نمی‌دهیم
  • امسال برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی در همدان مجوز نمی‌دهیم
  •  برخورد قانونی با چرای دام در عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهربابک
  • تصاویر| گونه‌های جانوری در خطر انقراض
  • کلوس؛ گیاهی لاکچری با قیمت گزاف