Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@21:17:30 GMT

آینده‌پژوهی ما را به شهری ایده‌آل و اسلامی نزدیک می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۲۹۴۶

آینده‌پژوهی ما را به شهری ایده‌آل و اسلامی نزدیک می‌کند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نخستین کنگره آینده‌پژوهی و چشم‌اندازسازی شهری ایرا‌ن، با حضور محمدابراهیم مداحی، رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز، ۳۱ اردیبهشت‌ماه، در سازمان پژوهش راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست محمدابراهیم مداحی، رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تراز تهیه کار ما به سه سال گذشته برمی‌گردد که برای cts یا به تعبیر دیگر مدیریت نوین شهر‌های هزاره سوم برنامه‌ریزی کردیم، اظهار کرد: این مدل، رویکرد اقتصاد محله‌محور یا نگاه آمایشی و پویشی به شهر دارد؛ بر همین اساس و طی این سال‌ها ما اکثر شهرداران، فرمانداران و مسئولین شهری ۳۱ استان کشور را دعوت کردیم و طی یک سال در خصوص cts بحث و بررسی‌های بسیاری را انجام دادیم.
وی با بان اینکه یکی از خروجی‌های این جلسات این بود که یک کنگره با نگاه آینده‌پژوهی و آینده‌نگری برگزار کنیم، ادامه داد: کشور ژاپن و امارات دو کشوری هستند که این تجربه را داشتند و ما سومین کشوری هستیم که می‌خواهیم آن را تجربه کنیم؛ بر این اساس آیین‌نامه cts را نوشتیم و به شهرداران ارائه کردیم و سپس دبیرخانه علمی و اجرایی آن شکل گرفت.
رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: دبیرخانه علمی و اجرایی پس‌از جلسات متعددی که با دانشگاه‌ها و اساتید برگزار کرد و با‌توجه به بررسی همه تجارب، مقرر شد طی پنجم خردادماه، فراخوانی را ارائه دهد و در نیمه اول تیرماه در کلان شهر‌ها یک نشست برگزار کنیم. در این نشست از نهاد‌هایی که درگیر مسائل شهری هستند دعوت به عمل می‌آوریم؛ سپس نشست دیگری را در همین زمینه طی مهر و آبان‌ماه سال جاری، برگزار می‌کنیم.
در ادامه این نشست، مداحی به سوال خبرنگاری پیرامون چرایی عدم موفقیت طرح‌های آینده‌پژوهی شده گذشته و اثر برگزاری این نشست در این حوزه پاسخ داد و گفت: اکثر مدیران ما مشکل‌محور هستند؛ به این معنی که سمینار و کنگره‌ای می‌گذارند تا از طریق آن مشکلات کشور را حل کنند؛ اکثر مسئولین ما به دنبال این هستند که مشکلات را حل کنند و در این جریان درصد کمی از مسئولین فرصت‌محور هستند. بر همین اساس این کنگره قصد آینده‌پژوهی و آینده‌نگری دارد؛ این آینده‌نگری باعث می‌شود ما به نتایج خوبی برای رسیدن به شهری ایده‌آل و اسلامی در آینده برسیم.
وی تصریح کرد: چشم‌انداز، ترم جدیدی در ادبیات مدرن جهان است و راه‌ توسعه‌یافتگی را از 50 سال به 20 سال کاهش می‌دهد. این موضوع یک رویکرد جهانی است و ما هم باید برای موفقیت و سرآمد بودن جمهوری اسلامی در بین کشور‌های منطقه این چشم‌انداز را داشته باشیم. البته در برخی از شاخص‌ها به این چشم‌انداز و موفقیت رسیده‌ایم و در برخی هم نزدیک شده‌ایم و به برخی از شاخص‌ها هنوز دست پیدا نکرده‌ایم و شاید هم نرسیم. در شاخص‌هایی مانند علم و فناوری موفق بودیم، اما در خصوص تجاری‌سازی آن هنوز به شاخص‌ها نرسیدیم.
بعد از این سخنان سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تهران به عنوان یک ابر شهر، نماد، بدن و مرکز اصلی فعالیت‌های پایتخت کشور ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: از مسیری که دنیا برای مدیریت شهری طی کرده، نتیجه خوبی حاصل شده که آن نتایج امروز در اختیار ما قرار دارد. بر همین اساس امروز پیش‌بینی ما ایجاد پارلمان و دولت محلی برای اداره شهرهاست تا هم پارلمان محلی اختیارات لازم را برای برنامه‌ریزی داشته باشد و هم راه‌هایی برای درآمد‌های پایدار مدیریت شهری به وجود آورد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: بودجه پارلمان و دولت محلی نباید برای اداره شهر‌ها وابسته به دولت باشد؛ در واقع باید یک مدیریت جامع و یکپارچه در حوزه‌های مختلف در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد. این‌ها نکاتیست که در دنیا وجود دارد و ما اگر بخواهیم کلان‌شهر‌ها را خوب اداره کنیم راهی جز این مسئله نداریم.
وی با تأکید بر اینکه شهر تهران باید جایگاه مطلوب خود را در حوزه‌های مختلف پیدا کند، تصریح کرد: مشکلاتی مثل آلودگی هوا و ترافیک در این شهر باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. بر همین اساس برای رسیدن به این مسئله چاره‌ای جز نهادینه‌شدن فرهنگ مشارکت‌پذیری و شهروند‌مداری وجود ندارد؛ یه این معنی که باید با حمایت همه‌جانبه و مشارکت شهروندان شهر را اداره کرد تا به یک توسعه متوازن و همه جانبه‌ای در مدیریت شهری دست پیدا کنیم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: امروز شاخص‌های زندگی مطلوب تمام مسائلی است که شهروندان به آن نیاز دارند؛ این شاخص‌ها مثل رفاه، فرهنگ، اخلاق، سرسبزی شهر، دولت الکترونیک، قانون‌مداری، زیبایی و معماری ایرانی اسلامی، حمل و نقل روان، دانش‌بنیانی شهر و رونق اقتصادی باید مدنظرمعیار‌های زندگی‌های شاخص قرار گیرد. ما نیز برای تحقق آن چاره‌ای جز شناسایی موارد مورد نیاز شهری نداریم و همه این‌ها باید بر اساس اصل ۱۰۳ قانون اساسی محقق شود.
امینی با تأکید بر اینکه امروز هزینه‌های زیادی به شهروندان تحمیل می‌شود، گفت: این هزینه‌ها نتیجه جزیره‌ای عمل کردن است و امیدواریم یک قانون یکپارچه برای مدیریت شهری به وجود بیاید تا از این جزیره‌ای عمل کردن خلاصی پیدا کنیم. متاسفانه امروز در مدیریت شهری هر نهادی ورود و دخالت دارد، لذا ما به دنبال آن هستیم تا این جزیره‌ای حرکت کردن را کاهش دهیم و از طریق آن مشکلات شهری را حل کنیم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: امیدوارم درآمد‌های پایدار حوزه شهری به‌جایی برسد که ما شاهد پیش‌بینی ابزار‌ها و امکانات مناسب برای مدیریت کلان شهر‌ها باشیم. بخش اعظم هزینه‌هایی که در پایتخت با آن مواجهیم به اعتبار پایتخت بودن تهران است و اگر پایتخت جای دیگری بود، ترافیک و آلودگی نیز تا این حجم در تهران وجود نداشت، اما دولت همواره به پایتخت توجه ویژه‌ای داشته است.
‌انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه مداحی امینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرهاد بشارتی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره رویداد ملی جایزه جوانی جمعیت عنوان کرد: در سال‌های اخیر جمعیت به سمت میانسالی سوق پیدا کرده است و این شاید از جهتی خوب باشد، اما منفی هم محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم فرزندآوری در ذهنشان سخت شده و به نوعی ایده آل گرا شده‌اند، گفت: کاهش جمعیت نسل جوان در بلندمدت اثرات منفی خود را می‌گذارد. شرایط باید به گونه‌ای باشد که اذهان نسبت به فرزندآوری سهل گیر‌تر شوند. بشارتی در ادامه افزود: مردم نسبت به فرزندآوری باید خوش بین شوند چرا که جامعه اگر به سمت کهنسالی سوق پیدا کند، آسیب‌هایش زیاد است. جامعه جوان پویا است و آینده کشور را می‌تواند بسازد، وگرنه در آینده باید به فکر این باشیم که چه کسانی و چطور از سالمندان نگهداری کند و چه کسانی به فکر ساختن مملکت باشند.

این هنرمند شناخته شده اظهار داشت: الان مدتی است که در آثار تلویزیونی شاهد انعکاس توجه به فرزندآوری هستیم منتها فقط با تبلیغات کار پیش نمی‌رود، اثرش باید در جامعه دیده شود و در کنارش تبلیغات هم صورت بگیرد. هنرمند هم دراین زمینه نقش موثری دارد. وی با اشاره به سیاست‌های تشویقی دولت برای جوانی جمعیت گفت: اینها باید عملی شود، هنوز اول سال هستیم و گرانی اجناس، کرایه خانه‌ها، ماشین و احتیاجات مردم سر به فلک کشیده دراین زمینه باید خیلی مراقبت شود تا مردم بتوانند به فرزندآوری فکر کنند. دولت می‌بایست تمهیدات عملی را جلوی پای خانواده‌ها بگذارد

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد
  • ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد
  • شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار کنند!
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • معاون شهردار تهران: دوره قبل مدیریت شهری زیست شبانه و نگهداری از حیوانات خانگی را ترویج می‌داد
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران