Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@19:54:55 GMT

آپارتمان‌های خوش فروش بازار کدامند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۳۱۵۷

آپارتمان‌های خوش فروش بازار کدامند؟

ساعت24 -آمار نشان می دهد واحدهای 50 تا 70 متر مربع بیشترین تقاضا را در بازار مسکن پایتخت به خود اختصاص می دهند و در این بین، غفلت سیاستگذار از عرضه کافی، تقاضای بالا و معاملات مکرر، تورم این گروه از آپارتمان‌ها را تشدید کرده است.

 دست به دست شدن چندباره آپارتمان‌های در محدوده استطاعت گروه اصلی مخاطب مسکن، این دسته از واحدها را از دسترس متقاضیان مصرفی خارج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفاتر مشاور املاک شهر تهران می‌گویند اتفاقی که در ماه‌های اخیر بسیار دیده می‌شود این است که بعضی سرمایه گذاران بازار مسکن، آپارتمان‌های زیر قیمت و عمدتاً ریز متراژ را با پرداخت حداکثر ۳۰ درصد از مبلغ کل، قولنامه می‌کنند و ظرف چند روز آن را با قیمتی به مراتب بالاتر از رقم خرید خود به فروش می‌رسانند. این روند، التهاب قیمت در گروه آپارتمان‌های کوچک متراژ را تشدید کرده است. بازسازی جزئی این واحدها نیز بازده ۵۰ درصدی سرمایه نوسازی را به دنبال دارد.

از سوی دیگر هجوم بخش عمده تقاضا به سمت آپارتمان‌های ۵۰ تا ۷۰ متر مربع در ماه‌های گذشته باعث شده تا فایل‌های این دسته از واحدهای مسکونی در دفاتر املاک پایتخت بسیار کمیاب و در مقابل، سهم واحدهای بزرگ متراژ در دفاتر افزایش پیدا کند.

غفلت از عرضه متناسب با تقاضا در سال‌های گذشته تناقض‌های آشکاری را در بازار مسکن شهر تهران در پی داشته است. کارشناسان معتقدند بازار مسکن به طور دائم آمادگی جذب آپارتمان‌های کوچک را دارد؛ زیرا با وجود اینکه طرف عرضه در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر ساخت واحدهای بالای ۹۰ متر مربع به دلیل سودآوری بالای آنها گذاشته، همواره آپارتمان‌های کمتر از ۸۰ متر مربع بیشترین سهم را از معاملات به خود اختصاص داده‌اند. در فروردین ماه ۱۳۹۸ واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم ۱۵.۲ درصد از معاملات، بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر و ۷۰ تا ۸۰ متر نیز به ترتیب با سهم‌های ۱۵ و ۱۱.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در فروردین ماه ۱۳۹۸ واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع ۵۵.۳ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

گام شفاف‌ساز در بازار مسکن

اما پس از آن‌که فایل‌های مسموم به عنوان عوامل التهاب‌زا، جو روانی بازار مسکن را طی یک سال اخیر به هم زد، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به همراه اتحادیه صنف مشاوران املاک، اقداماتی را برای ایجاد شفافیت قیمتی در بازار مسکن آغاز کردند.

سامانه اطلاعات بازار املاک ایران که با همکاری وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی راه افتاد و حدود هفت سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد به عنوان سایت مرجع آن‌طور که باید و شاید شناخته نشده است. یک آسیب به کارکرد این سامانه در سال ۱۳۹۳ خدمات آن را تضعیف کرد. تا قبل از آن تمام معاملاتی که در مشاورین املاک دارای مجوز انجام و کد پیگیری ارائه می‌شد در سامانه به ثبت می‌رسید. بنابراین همه می‌توانستند به این سامانه مراجعه کنند و دریابند در منطقه و محله‌شان چه معامله‌ای با چه قیمتی به صورت واقعی، انجام شده است. اما بنا به گفته‌ی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، رأی دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۳ مبنی بر اجباری نبودن کد پیگیری، منجر به تضعیف سامانه شد. در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه مشاوران املاک در تلاش هستند تا این سامانه تقویت شود.

ثبات هفتگی بازار مسکن

پس از نوسانات دو ماهه بازار مسکن، دفاتر املاک از توقف رشد قیمت مسکن در هفته اخیر خبر می‌دهند و خطر صعود مجدد را تهدید رکودزای این بازار تلقی می‌کنند.

معاملات قطعی در بازار مسکن به نصف اردیبهشت ماه سال قبل رسیده است. دفاتر مشاور املاک می‌گویند که بعد از جهش ماهیانه قیمت که در اسفندماه اتفاق افتاد در یک هفته گذشته، رشد قیمت متوقف و فایل‌های بیشتری به بازار عرضه شده است. تقویت بازار از طریق دو گروه سنی آپارتمان‌ها محسوس‌تر است؛ گروه اول واحدهای قدیمی هستند که به قصد تبدیل به احسن برای فروش ارائه شده‌اند و گروه دوم کلید نخورده‌هایی که صاحبان آنها به دلیل سردرگمی بازار در ماه‌های اخیر از فروش آن خودداری می‌کردند. واسطه‌های ملکی معتقدند پس از آن‌که تهدیدات خارجی اثر چندانی در بازار ارز ایجاد نکرد، شرایط برای عرضه واحدهای نوساز فراهم شده و حذف قیمت در آگهی‌های فروش ملک نیز در آرامش بازار بی‌تاثیر نبوده است.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۳۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازرسی ۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد صنفی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد

سید امیر تیمور موسویان در حاشیه جلسه تنظیم بازار شهرستان کهگیلویه با اشاره به دومین جلسه در راستای استمرار و پایش بازار سطح استان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برای تصمیم سازی در خصوص موضوعات تنظیم بازار با محوریت شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ در مرکز شهرستان با حضور فرمانداران برگزار شد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: نقایص و کسری‌های موجود در سطح شهرستان‌ها را چه از حیث بازرسی و نظارت‌ها و از چه حیث تأمین کالا در شبکه‌های توزیع بررسی خواهیم کرد.

موسویان اجرای طرح پایش بازار را از شانزدهم فروردین تا پایان ماه مبارک رمضان اعلام و تاکید کرد: طی هفته‌های آینده هم بازار استان مورد رصد و پایش قرار خواهد گرفت و قیمت‌های باید مورد تأیید ستاد تنظیم بازار استان باشد.

موسویان با اشاره به اینکه رصد قیمت‌ها در مغازه‌ها و بازرسی‌ها انجام‌می شود، افزود: تعداد ۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفت که منجر به ۴ هزار و ۳۳۵ پرونده برای واحدهای صنفی متخلف گردید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ارزش ریالی پرونده‌های متشکله تخلفات را ۲۳۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

موسویان همچنین تعداد پرونده‌های متشکله قاچاق کالا و ارز را ۱۰۶ مورد عنوان کرد و گفت: ارزش ریالی پرونده‌های مربوطه قریب به ۵ میلیارد ریال بوده است.

موسویان تصریح کرد: واحدهای صنفی حقوق مصرف کنندگان را رعایت کرده و قیمت‌ها را بر روی کالا درج کنند.

وی با بیان اینکه فضا را برای سوءاستفاده کنندگان تأمین امنیت غذایی و قدرت خرید مردم، ناامن خواهیم کرد با درخواست از مردم تاکید کرد: از واحدهای صنفی که قیمت را بر روی کالا درج نکردند خرید انجام ندهند مراتب را با تلفن ۱۲۴ صمت و ۱۳۵ تعزیرات اطلاع دهند.

کد خبر 6063884

دیگر خبرها

  • ۸۵ درصد از اراضی وزارت دفاع در استان بوشهر سنددار شد
  • سود یک میلیاردی ملک پس از بازسازی
  • صدور سند مالکیت ۹۹.۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بوشهر
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مردم را به بازار مسکن هدایت می‌کند
  • ۱۲ مزایده املاک و مستغلات اموال تملیکی امسال برگزار می‌شود
  • بازرسی ۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد صنفی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد
  • ۳۵۲ گروه تعزیرات حکومتی آذربایجان‌شرقی بر بازار نظارت دارند
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم
  • نتایج یک تحقیق: واحدهای مسکونی در بریتانیا نسبت به کشورهای پیشرفته کیفیت و کمیت پایین‌تری دارند
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد