Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@00:15:27 GMT

اهدای عضو، اهدای زندگی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۳۲۳۶

اهدای عضو، اهدای زندگی

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، اهمیت تصمیم اهدای عضو تا بدانجا است که در تقویم رسمی کشورمان ۳۱ اردیبهشت همزمان با سالروز صدور فتوای امام خمینی (ره) در ارتباط با جایز بودن پیوند اعضا به عنوان «روز اهدای عضو، اهدای زندگی» نام گذاری شده است.

با نگاهی اجمالی به سیر تغییر و تحول قوانین اهدای عضو در ایران می‌توان به این نتیجه رسید که این عمل نیک و خداپسندانه از دیرباز در کشور از جایگاه خوبی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تبع آن در استان‌های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد، افراد زیادی اقدام به دریافت کارت اهدای عضو کرده اند و در این میان بسیاری از متولیان امر تلاش ‎های زیادی در راستای نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو انجام داده‌اند.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد.

پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت. همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

مرگ مغزی مترادف با مرگ قلبی است و ثابت شده افراد مرگ مغزی شده دیگر به زندگی باز نمی‌گردند، اما با پیوند اعضایشان، می‌توان حیاتی دوباره به بیماران نیازمند و در انتظار پیوند بخشید.

سینا سعیدی مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج گفت: اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ آغاز شد، اما آماری از تعداد اهدا تا قبل از سال ۱۳۹۰ در دست نیست.

سینا سعیدی گفت: از سال ۹۱ تاکنون حدود ۶۰۰ عضو بیش از ۲۰۰ بیمار مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است.

وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵ رتبه نخست اهدای عضو، در سال ۱۳۹۶ رتبه سوم و در سال ۹۷ رتبه دوم این امر خداپسندانه در کشور را کسب کرد.

سعیدی افزود: سال گذشته ۲۲ نفر ۲۱ مورد کبد، ۳۴ کلیه، یک پانکراس و ۱۸ مورد قرنیه خود را اهدا کرده اند.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج توضیح داد: از ابتدای سال جاری تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد سه نفر هفت عضو حیاتی اهدا کرده اند.

وی اضافه کرد: اعضایی مانند کلیه، کبد، پانکراس و قرنیه در سه بیمارستان شهر‌های یاسوج، دوگنبدان و دهدشت از سوی متخصصان اعزامی از شیراز برداشت و برای پیوند به استان فارس ارسال می‌شود.

سعیدی گفت: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هم چنین گفت: همچنین افرادی که قصد دارند نسبت به اهدای عضو اقدام نمایند می‌توانند کد #۳۴۳۲*۳* را در تلفن همراه خود شماره گیری کنند تا کارت اهدای عضو به نشانی آن‌ها ارسال شود.

وی گفت: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر آن نیز می‌توانند با ثبت نام در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center ثبت نام کنند.

هم اینک بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها شرایط اهدا عضو را دارند.

روزانه هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند به پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند.

هشت عضو و ۵۲ بافت انسانی افراد مرگ مغزی قابل اهدا است.

اعضایی مانند ۲ کلیه، کبد، روده، ۲ ریه، پانکراس و قلب در صورت اهدا جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.

بافت‌های انسانی مانند پوست، قرنیه ها، مفاصل و استخوان با هدف پیشگیری از معلولیت اهدا می‌شود.

واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.

جوان‌ترین اهدا کننده عضو در این استان کودک ۱۹ ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو فردی ۷۱ ساله بوده است.

انجمن اهدای عضو در سال ۹۶ در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با هدف ترویج بیشتر فرهنگ اهدای عضو تشکیل شده است.

افزون بر پنج هزار نفر از مردم نوع‌دوست و نیکوکار استان فرم اهدای عضو بعد از مرگ را تکمیل کرده‌اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام /پ

اهدای عضو

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۳۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی هماهنگ‌کنندگان اهدای عضو کشور در بیمارستان فرهیختگان

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران و سمینار هماهنگ کنندگان اهدای عضو از ۴ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در بیمارستان فرهیختگان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/ تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان

«سمینار هماهنگ کنندگان اهدای عضو» با حضور دکتر ناصر سیم فروش، دکتر محسن نفر، دکتر علیرضایی، دکتر دهقانی و دکتر حمیدرضا غلامرضایی در بیمارستان فرهیختگان برگزار شد. حدود ۳۰۰ نفر از هماهنگ کنندگان اهدای عضو در بیمارستان فرهیختگان گرد هم آمدند.

اهداء عضو در ایران به دو صورت انجام می پذیرد از «اهداء کننده زنده» و «از اهداء کننده مرگ مغزی». اهدای ارزشمندی که در تراز بخشیدن حیات و زندگی به انسانهاست و فراتر از هر بخششی است. سمینار «هماهنگ کنندگان اهدای عضو» تشکیل شده از کسانی هستند که در این مسیر خیر گام برداشته اند و هماهنگی بین اهداء کنندگان عضو و خانواده های آنها را ایجاد و تسهیل می نمایند و که بخش مهمی در فرایند پیوند عضو محسوب می شود.

البته در روزهای آتی نیز در خصوص هماهنگی با گیرندگان اهدا عضو نیز مباحثی ادامه خواهد داشت.

بخش دیگر مربوط به کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران» در روز چهارشنبه قدردانی از بزرگان و پیشکسوتان نفرولوژی و پیوند کلیه خواهد بود. کسانی که عمر گرانبهای خود را صرف درمان و آموزش و تعلیم و تربیت در این حیطه کرده اند.

در تمامی روزهای این مراسم -تا ۷ اردیبهشت ماه- مسائل علمی و به روز در حوزه های نفرولوژی، اورولوژی، پیوند کلیه در پنل های مختلف توسط اساتید ارائه می شود. شرکت در این همایش رایگان بوده و دارای امتیاز بازآموزی است. افراد برای ثبت نام می توانند به سامانه آموزش مداوم پزشکی کشور با شناسه بازآموزی ۱۹۸۴۰۶ اقدام کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1228352 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • گردهمایی هماهنگ‌کنندگان اهدای عضو کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • جراحی عجیب پیوند عضو برای اولین بار در کشور
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان یزد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان
  • پسر خرمشهری با اهدای عضو به ۲ شهروند زندگی دوباره داد