Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@10:07:32 GMT

قدیمی‌ترین کتاب چاپی جهان +عکس

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۳۷۰۱

قدیمی‌ترین کتاب چاپی جهان +عکس

«دیاموند سوترا» یک خطبه باستانی بودایی است که نسل بودایی‌ها از قرن پنجم میلادی آن را به خاطر سپرده و می‌خوانند.

سوترا، که بر ذات گمراه کننده دنیای مادی تاکید دارد، ابتدا به زبان سانسکریت در هند نوشته شد و بعد در سال ۴۰۱ میلادی به زبان چینی ترجمه شد. گفته می‌شود که تعالیم دیاموند سوترا، مثل تیغ الماس، توهمات دنیای مادی را می‌بُرد تا واقعیت و ابدیت را روشن کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یک نسخه از ترجمه اصلی، روی یک طومار کاغذی زرد رنگ به طول ۵.۵ متر چاپ شده و در کتابخانه بریتانیا در لندن نگهداری می‌شود. چند خط آخر متن، نشان می‌دهد چه کسی، چه زمانی و چرا آن را چاپ کرده است: «احتراما به خاطر گسترش جهانی توسط وانگ جی به نمایندگی از پدر و مادرش، ۱۱ مه ۸۶۸»



تاریخ دقیق این نسخه خاص از دیاموند سوترا، آن را قدیمی‌ترین نسخه چاپ شده و تاریخ دار جهان می‌کند. دیاموند سوترا با استفاده از چاپ نقش‌چوبی چاپ شده، تکنیکی که در آن متن با دقت به شکل نقش برجسته روی یک بلوک چوبی حکاکی می‌شود، سپس با فرو بردن چوب در جوهر، روی کاغذ یا پارچه مُهر می‌شود. این طومار شامل هفت قطعه کاغذ می‌شود، هر یک از آن‌ها با یک بلوک چوبی چاپ شده و به هم وصل شده اند.

دیاموند سوترا توسط یک راهب داخل غاری در سایت «غار هزار بودا» در نزدیکی دانهوانگ، شمال غربی چین کشف شد. هوای خشک بیابانی شرایط مناسبی را برای حفظ این طومار فراهم کرده بود. همچنین رنگ زرد استفاده شده روی طومار از درخت فلدندرن به دست آمده بود که خاصیت حشره کشی داشته و به حفظ این نسخه کمک کرده است.



دیاموند سوترا درمیان بیش از ۴۰ هزار طومار و سندی بود که در یک غار مخفی حدود هزار سال پیش پنهان شده بود. وقتی باستان شناس «مارک اورل استین» درباره طومار‌ها شنید، به نگهبانان غار رشوه داد و هزاران نسخه از جمله دیاموند سوترا را قاچاقی با خود برد. بریتانیا به خاطر این تلاش از او تقدیر کرد و حتی مقام شوالیه به او داد، اما چینی‌ها او را «دزد» نامیدند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرگرمی بریتانیا لندن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۳۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب «المراجعات» در مرکز اسلامی برزیل

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، ناصرالدین خزرجی، مدیر مرکز اسلامی برزیل در گفت‌وگو با خبرنگار تقریب در این باره اظهار داشت: این کتاب یکی از کتاب‌های مهم جهان تشیع به شمار می‌رود و حاوی نامه‌های میان علمای جهان اسلام در 80 سال قبل است.

وی در این باره توضیح داد: نامه‌های «علامه عبدالحسین شرف الدین عاملی» از رهبران شیعیان لبنان و شیخ سلیم بشری امام وقت الازهر در این کتاب منتشر شده و کتابی بسیار مهم در راستای تقریب و گفت‌وگوی پیروان مذاهب اسلامی به شمار می‌رود.

خزرجی تصریح کرد: ترجمه، تحقیق و ویرایش این کتاب به مدت سه سال به طول انجامید و مقدمه آن توسط آیت الله رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) نگاشته شده است.

وی گفت: این کتاب که در 500 صفحه به رشته تحریر در آمده، هفته آینده در اجلاس شیعیان آمریکای لاتین در سائوپائولو رونمایی خواهدشد.

  

دیگر خبرها

  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اطلاع‌نگاشت دریافت نسخه چاپی و رفع نقص کارت شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳
  • جنجال حراج کتاب‌های کتابخانه تربیت تبریز در فضای مجازی
  • در دل فراوانی زندگی می‌کنیم اما گرسنه‌ایم!
  • «دیوان میرزا صالح تبریزی» روانه بازار نشر شد
  • وحشت صهیون از قرآن
  • ورزشکاران جهان در شبکه های اجتماعی؛ 2 اردیبهشت 1403
  • کتاب زمزمه های بی بی ماه بانو رونمایی شد
  • (ویدئو) قدیمی‌ترین نان جهان با قدمتی بیش از ۸۰۰۰ سال در ترکیه کشف شد
  • انتشار کتاب «المراجعات» در مرکز اسلامی برزیل