Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاست تخصیص نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی نه تن‌ها اثری در کنترل قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید مردم نداشته است بلکه موجب بهره‌مندی عده­‌ای از سوداگران و واردکنندگان شده است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: هدف اصلی از تخصیص منابع ارزی با نرخ ترجیحی به واردات کالاهای اساسی، کنترل قیمت این کالاهاست. سیاست تخصیص نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی نه ‌تنها اثری در کنترل قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید مردم نداشته است بلکه موجب بهره‌مندی عده­‌ای از سوداگران و واردکنندگان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزراش نمونه­هایی از چند کالای اساسی و مهم در سبد مصرفی خانوارها آورده شده است که نشان دهنده آن است، تخصیص یارانه ارزی برای واردات به هدف برخورد نکرده است. در جدول (1) اطلاعات آماری مربوط به واردات کالاهای اساسی از جمله درصد رشد ارزش دلاری، ارزش ریالی درب گمرک و قیمت مبادلاتی کالا در بازار داخلی مورد مقایسه قرار گرفته است. همان‌طور که مشاهده می‌شود حتی با در نظر گرفتن رشد مثبت ارزش دلاری هر کالا در سال 97، علی‌رغم تخصیص دلار 4200 تومانی، قیمت بازاری این کالاها در پایان بهمن ماه 97 نسبت به فروردین ماه 97 افزایش چشم‌گیری داشته و قیمت بازاری این کالاها با قیمت ارز در بازار آزاد هم خوانی بیشتری نسبت به ارز ترجیحی دارد. از طرفی آمارها بیانگر آن است که میزان واردات بعضی از اقلام مهم نسبت به سال 96 افزایش نیز داشته است. بنابراین باید با توجه به تخصیص ارز ترجیحی به این کالا قیمت آن  نباید تفاوت چشمگیری داشته باشند. به عنوان مثال، واردات ذرت دامی حدود 22 درصد رشد کرده است اما قیمت بازاری آن حدود 48 درصد افزایش یافته است یا در ارتباط با چایی خارجی، علی‌رغم رشد 10 درصدی واردات وزنی آن، قیمت بازاری آن در انتهای بهمن ماه 97 حدود 41 درصد رشد کرده است.

جدول (1) ارزش ریالی درب گمرک و بازار کالاهای اساسی (ریال)

منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار و سامانه سمانک وزارت جهاد کشاورزی

با توجه به اطلاعات جدول (2)، بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوشت قرمز بوده که تا مرز سه برابر نیز پیش‌روی کرده است. این آمار نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش دولت برای پوشش نیاز مردم از طریق واردات، توفیقی در ثبات قیمت داخلی این کالا حاصل نشده است. قیمت بازاری این کالا در انتهای بهمن ماه 97 حدود 182 درصد رشد داشته است.

جدول (2) ارزش ریالی درب گمرک و بازار کالاهای اساسی (ریال)

منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار و سامانه سمانک وزارت جهاد کشاورزی

 این سیاست در مورد کالاهای واسطه­ای نیز نتوانسته است تاثیرگذار باشد به این صورت که قیمت کنجاله سویا و دانه­های روغنی در بهمن 97 نسبت به فرودین 97 به ترتیب 3/62 و 05/48 درصد افزایش داشته است. در جدول (3) نمونه­هایی افزایش قیمت کالاهای واسطه­ای آمده است.

جدول (3) ارزش ریالی کالاهای واسطه­ای درب گمرک و بازار کالاهای اساسی (ریال)

منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار و سامانه سمانک وزارت جهاد کشاورزی

 

 

 

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000E4k برچسب ها: ارز ترجیحی ، دلار ، اقتصاد ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ارز ترجیحی دلار اقتصاد بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مالیات حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو به ۱ درصد

سخنگوی دولت گفت: دولت برای حمایت از تأمین کالاهای اساسی مالیات ارزش افزوده و هم‌چنین حقوق گمرکی کالاهای اساسی، اقلام دارویی، مواد اولیه تأمین دارو و نهاده‌های دامی را به ۱ درصد کاهش داد و این کاهش از ابتدای فروردین اعمال خواهد شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز در حاشیه نشست دولت، اظهار داشت: با رأی هیأت دولت، تعرفه واردات و صادرات کلیه کالاها به تصویب رسید و بزودی ابلاغ خواهد شد. سعی شد در این تعرفه‌ها، جهت‌گیری در حمایت از کنترل قیمت اقلام مورد مصرف مردم و حمایت از تولید داخل باشد.

اوجی: امسال در رشد تولید نفت و گاز رکورد می‌زنیم

وی افزود: همچنین برای تسریع اجرای تکالیف و بودجه امسال و تحقق شعار سال، ضوابط اجرایی بودجه به تصویب هیأت وزیران رسید.

سخنگوی دولت گفت: دولت برای حمایت از تأمین کالاهای اساسی مالیات ارزش افزوده و هم‌چنین حقوق گمرکی کالاهای اساسی، اقلام دارویی، مواد اولیه تأمین دارو و نهاده‌های دامی را به 1 درصد کاهش داد و این کاهش از ابتدای فروردین اعمال خواهد شد.

در حال تکمیل...

دیگر خبرها

  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد
  • ارز ۵۳۳ میلیون تن کالای اساسی تامین شد
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات
  • آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی از دو روز دیگر
  • مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت
  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است
  • کاهش مالیات حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو به ۱ درصد
  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی