Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بازخوانی بیانیه گام دوم با همکاری رادیو گفتگو در خبرگزاری مهر با حضور خبرنگاران این خبرگزاری و دو تن از پژوهشگران رسانه برگزار شد.

عطا بهرامی در ابتدای این نشست گفت: بیانیه رهبر انقلاب را از دو منظر می توان دید. یکی از منظر یک اندیشمند و دیگری از منظر یک حاکم اسلامی. در بسیاری از حوزه ها چیزی که رهبر انقلاب می خواهد، ساختارهای ما به سمت آن حرکت نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدالیاس قنبری دبیر گروه اندیشه ادامه داد: چیستی این بیانیه یک سوال مبنایی است. برخی می گویند این بیانیه مانیفست است که درست نیست چراکه چیزی که از مانیفست برمی آید باید محتوای آن بایدها و نبایدها باشد در صورتی که بیانیه گام دوم ماهیت تبیینی دارد. بخش عمده بیانیه تبیین چهاردهه ای است که ما طی کرده ایم. ما خیلی از راه هایی که در طی این چهل سال رفته ایم بر مبنای آزمون خطا بوده است و در گام دوم دیگر فرصت آزمون و خطا نیست. گام دوم، گام حرکت سریع انقلاب به سمت اهدافش است.

میثاق بدیعی دبیر گروه اجتماعی گفت: کلیدواژه جوانان در بیانات رهبر انقلاب در دوره های مختلف وجود داشته است. آرمانخواهی از سوی جوانان قابل تحقق است نه مسئولین.

سینا سنجری، خبرنگار سیاسی ادامه داد: رهبری در بیانیه گام دوم مجدداً از حقانیت انقلاب دفاع می کنند. این سوال مطرح است که چرا بعد از چهل سال ما باید از حقانیت انقلاب دفاع کنیم؟ این بخاطر انفعال مسئولین در قبال مسائل انقلاب است. برخی در این سال ها اعتقادی به اصول انقلاب نداشتند یا اعتقاد آنها سطحی بوده یا تحت یک پوششی از اصول انقلاب دفاع کرده اند.

مهدی جهان تیغی در ادامه این نشست گفت: انقلاب دستاوردهای بزرگی داشته و می شود جلوتر از این هم رفت. بیانیه تصریح دارد که ما بخاطر رویگردانی از رویکردهای انقلابی دچار عقب ماندگی شده ایم. افرادی هستند که رویکرد انقلابی دارند اما در سطح تاکتیک دچار محاسبات غلط می شوند. محاسبات راهبردی رهبر انقلاب در این بیانیه جمع شده است. بین این محاسبات با محاسبات برخی مسئولین فاصله وجود دارد.

وی افزود: این بیانیه خیلی جامع است. هم باید و نباید دارد، هم نقشه راه دارد، هم آرمانگرایی دارد و هم واقع گراست.

علی رجبی در این نشست گفت: ما برای اینکه بخواهیم بیانیه گام دوم را فهم کنیم باید نگاه آسیب شناسانه ای به گام اول داشته باشیم. ما از سال ۴۲ تا کنون بعضی اوقات تجدید ساختار داشته ایم. اما الان باید ببینیم مشکلات رفع شده یا نه. برخی از المان های نظام پهلوی هنوز باقی است و به نوع دیگری بازتولید شده است. باید ببینیم گام اول چه بود و چه آسیب هایی را در این گام داشته ایم.

مهدی جهان تیغی ادامه داد: در بیانیه اصراری برای تغییر ساختارها به عنوان راهکار فوری نیست. باید ساختار ذهنی و راهبردی تغییر کند و خود را تنظیم کند. باید اجازه دهیم صحبت از تغییر ساختار میان مردم و نخبگان شکل گیرد. تغییرساختارها مسئله ای جدی است و همه باید در مورد آن بحث داشته باشند البته باید ملاحظات آن را نیز در نظر گرفت.

وی افزود: در حوزه جوانان بیانیه اثبات می کند که رهبری عمیقاً به جوانان اعتقاد دارد. یک زمان باید ما زمینه را فراهم کنیم که جوانان پای کار بیایند ولی یک زمان باید فهم عمیقی در جوانان شکل بگیرد. اکثریتی از جوانان ما پتانسیل لازم را دارند.

قنبری گفت: خطاب بیانیه به مردم است که این یک پیام دارد. دوگانه مردم و مسئولین اگر شکسته شود به این معنا که جامعه را به مسئولین و بی مسئولیت ها تقسیم نکنیم، می توان وضعیت بهتری را شاهد بود. وقتی از مردم مسئولیت زدایی کنید، مردم را منفعل می کنید و این بزرگترین آفت است. پیام این بیانیه این است که همه مردم مسئول هستند.

عطا بهرامی افزود: قانون اساسی ما به درستی اجرا نمی شود و می توانیم فهرستی را بیان کنیم که انجام شده و در تعارض قانون اساسی است. تغییر قانون اساسی غایتی است که مردم باید به فهم آن برسند. اگر به صورت غیر رسمی قانون را به هم بزنید آسیب های بیشتری دارد تا اینکه به قانون غلط بخواهید عمل کنید. اگر ما به قانون اساسی عمل می کردیم می توانستیم نقص های آن را فهم کنیم.

قنبری ادامه داد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم می فرماید انقلاب ما از نقطه صفر آغاز شد به این معنی که آزمون و خطای ما در این مدت طبیعی بوده است. بخشی از بیانیه معطوف به تبیین تجربه ها و آزمون و خطاهاست که ما امکان اصلاح آنها را نیز داریم.  

وی افزود: این بیانیه خطاب به مردم است و رهبری می خواهد این مسئولیت را به مردم و به خصوص جوانان گوشزد کند. خیلی از عرصه هاست که مردم می توانند در آن ورود کنند. مسیر رشد و پیشرفت در جمهوری اسلامی بسته نیست. کسی که دغدغه داشته باشد کار کند این ظرفیت برایش وجود دارد. البته موانعی هم هست که طبیعی است. تربیت کادر یک مسئله جدی است. ما باید مراکزی داشته باشیم که فکر کنیم، چگونه می توانیم برای انقلاب نیرو تربیت کنیم.

سینا سنجری گفت: بررسی کسانی که در صدر مسئولیت های کشورند، نشان می دهد کماکان کشور را نسل اول انقلاب اداره می کنند. اینها افرادی هستند که ذهن جوانان را جهت می دهند. یکی از تریبون های سیاسی کشور تریبون دولت است که در سال های اخیر حتی تشکیکاتی در مسائل اعتقادی و... بیان شده است.

وی افزود: عدم وجود احزاب و تشکل های قوی باعث می شود، این حس مسئولیت پذیری و تشکل پذیری مردم کمتر شود.

علی رجبی ادامه داد: ما در گام اول یک ظرفیت مردمی داشتیم که در قالب تشکل کار می کرد الان همان ظرفیت به ساختارهایی تبدیل شده است که وقتی این اتفاق رخ می دهد از وجه تشکل و مردمی بودن آن غافل می شویم. ساختار، مالک آن تشکل مردمی شد. یک شکاف بین مردم و مسئولین شکل گرفته است که مردم خود را مسئول نمی دانند.

وی افزود: ما از این ساختار نمی توانیم انتظار داشته باشیم کادرسازی کند. کادر باید از دل جامعه بیاید و اگر جامعه خود را منفصل از مسئولیت اجتماعی بداند، کادری تشکیل نخواهد شد.

بهرامی در این نشست افزود: وزارتخانه ها باید بتوانند نیروسازی و کادرسازی کنند اما ما یک ساختار متصلبی را ایجاد کرده ایم که مدیران ما باقی می مانند. بحث دیگر این است که چرا مردم به ساختارهای رسمی در مواقعی مانند سیل اعتماد نمی کنند به خاطر است که این ساختارها شفافیت ندارند و پاسخگو هم نیستند.

ساناز باقری راد، خبرنگار اجتماعی گفت: کادرسازی از دو بعد قابل بررسی است. جامعه باید نیروی جوان کارآمد را بسازد که در این مورد نیازمند یک بازنگری در سیستم آموزشی خود هستیم. توصیه مقام معظم رهبری نشان می دهد که کاردسازی باید از سوی خود افراد هم شکل بگیرد. تاکید بر معنویت، اخلاق، سبک زندگی و... نشان می دهد خود جوانان نیاز دارند، خودسازی کنند و تلاش کنند تا تجربه های اجرایی را به دست بیاورند.

مهدی جهان تیغی در پایان اظهار داشت: بیانیه گام دوم با تمجید مردم آغاز شده است و رهبری راه حل مشکلات کشور را رجوع به مردم می دانند. دشمن برای ضربه زدن به انقلاب، به مردم فشار می آورد. چه کسی است که نداند، الان مطالبه مردم بهبود وضع معیشت است؟ و یا اینکه طبق برخی نظرسنجی ها مردم مذاکره دوباره را رد می کنند. اینها خود نوعی رفراندوم است. نظرات مردم نسبت به مسائل اساسی کشور مشخص است. پیشنهاد بحث رفراندوم یک بحث سیاسی و غیر صادقانه است.  

کد خبر 4622902

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب خبرگزاری مهر بیانیه رهبر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۴۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن با راه اندازی جنگ نرم به دنبال نابودی اعتقادات جوانان است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید ابوالفضل شکارچی عصر پنج شنبه در سی و ششمین سالگرد سالگرد سردار شهید حسین املاکی در مسجد جامع لنگرود اظهار کرد: سردار املاکی یک افتخار ملی است و مدال و مهر تأیید این قهرمانی را برای ملت ایران و جهان از ناحیه امام زمان (عج) به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه این سردار سرافراز افتخاری برای همه ملت ایران علی الخصوص مردم گیلان و شهرستان لنگرود است، افزود: انسان زمانیکه قله سعادت، کمال و انسانیت را فتح کند می‌تواند به درجه عظیم شهادت برسد و همه شهدا این مسیر صعود را طی کرده و به ملکوت اعلی پیوستند.

سردار شکارچی با تاکید بر اینکه قله رستگاری در عالم شهادت است و مقامی که نصیب شهدا از جمله شهید حسین املاکی شد، ادامه داد: شهادت از دست دادن نیست بلکه به دست آوردن است و شهادت آغاز حیات است.

بهترین لحظات عمر شهدا وقف انقلاب شد

معاون فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه ما خاکیان گرفتار این دنیا حیات نداریم بلکه شهدا در حیات و نظاره گر اعمال ما هستند، گفت: بهترین لحظات عمر این شهدا وقف انقلاب شد و در اوج معرفت انتخاب کردند و با بصیرت مسیر را تشخیص دادند.

سردار شکارچی با اشاره به اینکه شهید املاکی حسینی به دنیا آمد و حسینی زندگی و با نظام سلطه مبارزه کرد، افزود: در جنگ ایران عراق رزمندگان دشمنان اسلام را ذلیل و سرافکنده کردند و به برکت خون شهدا با همه مشکلاتی که در دفاع مقدس بود سرافراز بیرون آمدیم و به دشمنانمان تا ابد فهماندیم که شما در هماوردی میدان مجبور به تسلیم و ذلت هستید.

وی با بیان اینکه به برکت خون شهدا قدرتمند و از وابستگی نجات پیدا کردیم و در عرصه‌های مختلف به خودکفایی رسیدیم، اضافه کرد: امروز دیگر ظهور قدرت آمریکا در جهان نیست بلکه روز افول استکبار جهانی است.

سردار شکارچی با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از خط شهدا و ولایت فقیه یعنی حرکت به سوی شیطان و مسیر جهنم است، گفت: چرا که این اعتقادات ما بوده و با همین اعتقادات رشد کردیم و به کشور قدرتمند جهان تبدیل شدیم.

برخی از کشورهای عربی حامی رژیم غاصب اسرائیل هستند

وی با بیان اینکه سران برخی از کشورهای عربی هم نه تنها از غزه حمایت نمی‌کنند بلکه حامی رژیم صهیونیستی نیز هستند، گفت: شورای امنیت در خصوص نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه، چندین بار قطعنامه صادر کرد که آمریکا نه تنها از این قطعنامه حمایت نکرد بلکه آن را وتو و در واقع از رژیم اسرائیل حمایت کرد.

معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: تمرکز رهبر معظم انقلاب در این بیانیه موضوع جوانان است و بر این اساس همه وظیفه داریم تا مسیر را برای رشد جوانان و آشنا کردن آنان نسبت به آرمان‌های انقلاب هموار کنیم.

سردار شکارچی با بیان به اینکه امروز دشمن از طریق جنگ نرم ورود کرده تا ریشه، اعتقادات و افکار جوانان ما را نابود کند، گفت: در جنگ نرم به ازای تلفاتی که می‌دهیم به لشگر دشمن اضافه می‌شود و این جنگ خطرناکی است و رسالت سنگینی بر دوش ما است.

گفتنی است، سردار رشید اسلام حسین املاکی متولد ۳ بهمن ۱۳۴۰ در روستای کولاک محله شهرستان لنگرود، از فرماندهان دوران دفاع مقدس بود که ۹ فروردین ماه ۱۳۶۷ در عملیات والفجر ۱۰ به درجه رفیع شهادت رسید.

کد خبر 6064451

دیگر خبرها

  • دشمن با راه اندازی جنگ نرم به دنبال نابودی اعتقادات جوانان است
  • شهادت قله رستگاری است/ جنگ غزه ماهیت تمدن غرب را نشان داد
  • منظومه اقتصادی رهبر انقلاب در نامگذاری سال‌ها
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • ضرورت ارتقای سطح معنوی و علمی نیروهای انقلاب/ مشکلات مردم مدبرانه از نمایندگان مطالبه شود
  • لزوم تشکیل اتاق فکر با مشارکت مردم برای اجرایی و عملیاتی کردن فرمان رهبر معظم انقلاب در باب جهش تولید 
  • تولید مردم محور کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است
  • مشارکت مردم تنها راه حل مشکلات کشور
  • اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع
  • رئیسی: مشکلات با دستور حل نمی‌شود