خراسانی: جامعیت و مانعیت هدف متولیان دائرةالمعارف است/ سادات: عدم جامعیت و سوگیری مذهبی؛ نقائص دائرة المعارف
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۴۷۵۸
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دائرة المعارفهای قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن امروز 31 اردیبهشت ماه در سخنانی در نشست نقد مدخلهای جلد 15 دائرة المعارف قرآن کریم که در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با بیان اینکه این دائرة المعارف در حوزه اعلام، معارف و علوم قرآنی است گفت: بحث جامعیت مطالب از نکات مورد توجه ما بود و چون اولین دائرة المعارفی است که در جهان اسلام بی سابقه است لذا با توجه به نداشتن پیشینه، نقائصی هم داشته و دارد که تلاش کردیم با برخی آموزشها از این مشکل عبور کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه دائرة المعارف قرآنی در جهان اسلام وجود نداشته و این کار بر دغدغههای ما میافزود تصریح کرد: سه هزار مدخل در این دائرة المعارف داریم که حدود دو هزار مدخل، اصلی و هزار مدخل ارجاعی است همچنین 2300 مدخل نیز در مورد اعلام مصرح و غیرمصرح قرآن است که 600 مدخل ناظر به اعلام غیرمصرح است؛ بخشی هم مربوط به علوم قرآنی است که 300 عدد از این تعداد را شامل می شود.
خراسانی افزود: تلاش ما بر این است که طبق استاندارهای دائرة المعارفنویسی کار را به پیش ببریم و مهمترین هدف جامعیت بوده است.
خراسانی تصریح کرد: یکی از کارها در بخش گزینش ارائه ساختار درختی و ایجاد ارتباط میان مداخل است که برای مخاطب بسیار مفید است ضمن اینکه تلاش شده تا همه مدخلهای فرهنگ و معارف قرآن هماهنگ شود.
همچنین اورعی مسئول یکی از بخشهای این دائرة المعارف گفت: از همان شروع کار دائرة المعارف، تمام موضوعات کلید قرآن، اسباب نزول را جمع و تفسیر راهنما را محور کار قرار داریم و توسط گروهی این مدخلها با آیات قرآن مطابقت داده شد تا حتما از قرآنی بودن موضوع اطلاع حاصل کنیم و شیوه نامهای نیز برای این کار تدوین شد.
وی ادامه داد: جامعیت و مانعیت از اهداف اصلی ما در این کار بوده همچنین هر مدخل مورد بحث قرار گرفته که آیا میتوان از قرآن، آن را برداشت داشته باشیم یا خیر؟.
اورعی همچنین مدعی شد که آنقدر جامعیت در بحث مداخل وجود دارد که امکان اضافه کردن مدخل دیگر وجود ندارد.
فخامت دائرة المعارف
همچنین سیدعلی فخرسادات، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان ناقد با بیان اینکه این دائرة المعارف فخیم و بی سابقه است و عالمان فرهیخته در تدوین آن مشغول هستند تصریح کرد: برخی مانند موسوی بجنوردی و خرمشاهی اعتقاد دارند که دائرة المعارف قرآن به معنای مطلق نیست بلکه دائرة المعارف اعلام، معارف و علوم قرآنی است وگرنه دائرة المعارف کل قرآن در 30 جلد نمیگنجد.
سادات بیان کرد: چیزی که برایند دائره المعارف است موضوعات قرآن نبوده بلکه واژگان قرآنی بوده است؛ متولیان معتقدند که مدخل ها کامل است در حالی که این طور نیست.
این منتقد اظهار کرد: مثلا مدخلی به عنوان ساحل ایجاد شده ولی هیچ مطلبی در مورد آن نیامده و تنها آن را مقدمه ورود به بحث دریا قرار دادهاند در حالی که امروز ساحل کاربردهای سوق الجیشی دارد.
سادات با بیان اینکه باید از اصطلاحات رائج در مدخلنویسی بهره میبردیم بیان کرد: در مورد شناسه مدخلها بنده ارتباط چندانی با آن برقرار نکردم؛ اصطلاحی به نام سال در دائرة المعارف بیان و در تعریف آن آمده که مدت زمان چرخش زمین به دور خورشید و واحد گاه شماری است در حالی که قرآن آن را قبول ندارد و هجری شمسی اصولا گاه شماری اسلامی نیست و احکام و عبادات منطبق بر هجری قمری بوده است و اکر قید می شد که گاه شماری اسلامی بهتر بود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: این دائرة المعارف قرآنی و اسلامی است و نه شیعی ولی در اعلام و .. سوگیری شده است مثلا در مورد سعدبن خویلد به جای صحابه نوشته شده که از یاران پارسی پیامبر در حالی که قومگرایی شده و از طرفی صحابه یک اصطلاح است ولی یار معنای متفاوتی دارد.
سادات اظهار کرد: صحابی بودن به خصوص در نزد اهل سنت بسیار مهم است لذا سوگیریهای مذهبی در این اثر آشکار است. در اعلام باید استانداردهای قرآنی را رعایت کنیم که اهل سنت هم بپذیرند زیرا این افراد با وجود اینکه برخی منافق بودهاند ولی در اصطلاح صحابی شمرده میشوند.
وی با اشاره به اعرابگذاری اظهار کرد: برخی اعلام و اسماء اعرابگذاری شده است ولی واژههای دشوار این ویژگی را ندارند؛ همه اعلام باید اعرابگذاری شوند تا به خصوص برای فارسی زبانها به راحتی قابل خواندن باشد.
خراسانی در ادامه پاسخ به این نقدها بیان کرد: در مورد مدخلهای قرآنی که برای فارسیزبانان هم روشن است بحث شد که واژه فارسی یا قرآنی را ملاک قرار دهیم مانند آزمایش و امتحان که نهایتا واژه عربی مدنظر قرار گرفت همچنین ما به دنبال فرهنگسازی اصطلاحات قرآنی و مطرح شدن آنها هستیم لذا در برخی موارد بر آوردن واژگان قرآنی به جای فارسی اصرار داشتهایم.
وی افزود: در مورد اعرابگذاری که درست آن آوانگاری است با جدیت دنبال میشود مگر اینکه در تایپ، برخی آواها حذف شده باشد البته در هر صورت این اشکال واردی است.
خراسانی تصریح کرد: رویکرد ما این بوده با حفظ علقه و تعلق به عقائد شیعه قابل ارائه برای اهل سنت هم باشد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا دائرة المعارف قرآن سادات خراسانی دفتر تبلیغات نمایشگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۴۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جمعه زاهدان: برای حقآبه سیستان آنگونه که باید کار نشد
امام جمعه زاهدان گفت: هزینههای زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرحهای اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیتالله مصطفی محامی ظهر امروز ضمن حضور در دانشگاه علوم قرانی زاهدان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان اظهار داشت: قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان مسلمان باید نهایت بهره را از آن ببریم اما متاسفانه با وجود همه این ویژگیها توجه کافی به قرآن صورت نگرفته است و برای همین است که پیامبر اکرم(ص) با گلایه مطرح میکنند: "یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا" خداوندا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و آنگونه که باید به آن نپرداختند.
امام جمعه زاهدان افزود: فعالیتهای علمی و پژوهشی در رابطه با قرآن کریم صورت گرفته اما کافی نیست و باید در عرصههای مختلف آن به کار و فعالیت بپردازیم.
آیتالله محامی بیان داشت: رشتههای قرآنی که در مراکز علمی و دانشگاهی طراحی شده بیشتر به مباحث جانبی میپردازد هر چند که مباحث مهمی است اما کمتر به اصل معانی قرآن پرداخته شده و این یکی از آسیبهای کار است و دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید در کنار واحدهای درسی به سراغ معانی و معارف قرآن نیز بروند.
وی افزود: قرآن کریم با علوم دیگر متفاوت است از این جهت که اگر تزکیه و پاکی دل نباشد ارتباط و فهم درستی از آیات و روایت کسب نکرده و به عمق قرآن پی نمیبرند و با همین قرآن که کتاب هدایت است بسیاری از افراد هدایت شده و برخی نیز گمراه خواهند شد و گمراه شدن آنان به علت وجود نقص در خود آنهاست و اگر میخواهیم از هدایت قرآن بهرهمند شویم باید به دل بپردازیم و دلمان را صاف و پاک کنیم.
آیتالله محامی در پاسخ به سئوالات و مطالبات دانشجویان مبنی بر تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه، پیگیری حقابه سیستان، جلب توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی و جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم قرآنی زاهدان اظهار کرد: جهت تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه علوم قرانی در گذشته هم صحبتهایی صورت گرفت و مسئولان دانشگاه باید در این جهت تدابیری اتخاذ کنند و از ظرفیت خیرین بهرهگیری کنند و در مواقع مورد نیاز بنده نیز قادر به پیگیری هستم.
وی عنوان کرد: در حوزه حقابه سیستان بنده سخنرانیها و پیگیریهای متعددی طی پنج سال گذشته داشتهام و عنوان کردم که ظاهرا خود آقایان در استان خشکسالی را باور نکردهاند و تازه دو سال است که موضوع حقآبه سیستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و حتی ریاست محترم جمهور نیز هنگام حضور در استان نسبت به این مسئله موضع گرفتند.
وی اضافه کرد: پیگیری هایی هم از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت اما بنده در خطبههای نماز جمعه عنوان کردم که آقایان آن گونه که باید کار نکرده و از همه اهرمها استفاده نمیکنند.
امام جمعه زاهدان گفت: بخشی از این مشکلات حاصل از کم کاری خود ناست چرا که مسئولان گزارش دادند که با وجود خشکسالیها میزان بارندگی سالیانه در جنوب استان طی این سالها دو میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حقابه سیستان از افغانستان 800 میلیون متر مکعب است و اگر در استان سدهایی احداث شود میتوان این بارندگیها را مهار کرد و از آن در مصارف مختلف بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به حقابه یا استفاده از آب دریای عمان و دستگاه آب شیرین کن نیست.
آیتالله محامی اظهار داشت: مشکل دیگر به خود مردم سیستان بر میگردد چرا که اتفاق نظر ندارند و هر کس حرف خود را میزند جهات سیاسی، قومی و حزبی را دنبال میکنند و برای نمونه یک نفر بحث آب ژرف را مطالبه میکند و فرد دیگر بر استفاده از آب دریای عمان تاکید دارد و هنوز توافقی صورت نگرفته که در این صورت مسئولان در مرکز کشور نیز ترتیب اثری نخواهد داد.
وی گفت: هزینههای زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرحهای اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر جلب کردن توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی اظهار کرد: بخشی از کار به خود شما بر میگردد و باید در جامعه حضوری فعال داشته و توجهها را جلب کنید تا مردم تاثیرگذاری شما را ببینند و همواره درخواست استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.
وی گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت علمی حرف منطقی است و دانشگاه باید در این حوزه برنامهریزی داشته باشد چرا که اگر این کار صورت نگیرد باعث تضعیف رشته و دانشجویان خواهد بود و به تدریج جایگاه دانشگاه را تضعیف میکند.
انتهای پیام/