Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@16:15:04 GMT

معرفی چند پایگاه استنادی دنیا

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۴۸۰۲

معرفی چند پایگاه استنادی دنیا

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نظام‌های استنادی وظیفه تحلیل‌های استنادی و معرفی مولفه‌های برتر در مقوله دانشمندان، دانشگاه‌ها، کشورها، نشریات و رشته‌های موضوعی را بر عهده دارند. آن ها با معیارهای علم سنجی فعالیت‌های درخور توجهی در عرصه پیش بینی و رصد توسعه علمی انجام می‌دهند. پایگاه‌های استنادی و نمایه‌سازی معمولاً اصل اسناد را ندارند اما چکیده و کلید واژه‌ها را نگهداری می‌‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع پایگاه‌ها آمار استناد به اسناد را ثبت و تحلیل می‌نمایند.

در این پایگاه‌ها اطلاعاتی در مورد این که چه کسی و تعداد دفعاتی که یک نویسنده به یک مقاله استناد کرده به دست می آید. همچنین می توان تمام مقالاتی که به یک منبع استناد کرده اند را به دست آورد.

در ادامه به معرفی برخی از این پایگاه های استنادی می پردازیم.

Web of Science

این پایگاه شامل چندین شاخص استنادی متعلق به تامسون رویترز می باشد. جستجو نام نویسنده با استفاده از فیلد « Author» در صفحه اصلی جستجو یکی از راه های تعیین فعالیت‌های استنادی نشریات نویسنده است. انجام این نوع جستجو می تواند در بازیابی فهرستی از کارهای فرد کمک کند.

این سایت توسط«Clarivate Analytics» تولید شد و شامل سه قسمت زیر است:

فهرست استنادی هنر و علوم انسانی – AHCI

پوشش زمانی: 1985 به بعد

پوشش موضوعی: هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی، باستانشناسی، معماری، ادبیات، فلسفه ، دین و تاریخ

پوشش اطلاعات: حدود 1130 عنوان مجله

فهرست استنادات علوم اجتماعی – SSCI

پوشش زمانی: 1972 به بعد

پوشش موضوعی: علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مردم شناسی، ارتباطات، رفاه و خدمات اجتماعی، علوم تربیتی،

روانشناسی، مدیریت و علوم سیاسی

پوشش اطلاعات: این پایگاه دربرگیرنده ی اطلاعات مقاله های بیش از 1700 مجله ی معتبر جهان است. 50 موضوع را در زمینه علوم اجتماعی پوشش می دهد. همچنین به صورت موردی از 3300 مجله علمی دیگر درسطح جهان نیز مقالاتی را گزینش می کند

فهرست استناد علوم – SCI

پوشش زمانی: از سال 1961 به بعد

پوشش موضوعی: علوم، پزشکی، کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم رفتاری وعلوم اجتماعی؛ البته در زمینه هایی مانند علوم اجتماعی وسعت اطلاعات ارائه شده به اندازه نمایه استنادی علوم اجتماعی نیست

پوشش اطلاعاتی: دسترسی جاری و گذشته نگر به اطلاعات کتاب شناختی، چکیده‌های نویسنده و مراجع استنادی بیش از 5900 ژورنال فنی و علوم پایه در بیش از 150 رشته

مجلات تحت پوشش

اهداف این پایگاه پوشش بهترین مجلات در همه زمینه‌ها است. از مجلات موجود در آن می توان به مجله بین المللی بازاریابی، مجله مالی و مجله مدیریت استراتژیک اشاره کرد.

استنادهای تحت پوشش

این پایگاه شامل استنادهای شروع شده از سال 1945 است. گزارش استناد برای تولید آسان است. اما فقط منابع مقالاتی را در نظر می‌گیرد که در پایگاه داده وجود دارند.

جستجو بر اساس نویسندگان با استفاده از Cited Reference Search سخت تر است، اما به منابع موجود در خارج از پایگاه داده، از جمله مقالات، جلسات کنفرانس، کتاب ها، گزارش ها و غیره اشاره می کند.

عوامل ارزیابی مجلات برای قرار گرفتن در این پایگاه عبارتند از:

رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی ISI ، کمیته علمی منتخب مجله، و ارزیابی اعضاء هیئت تحریریه تنوع بین المللی مقالات چاپ شده در آن نشر به موقع مجله و جایگاه نشرآن می باشد.

سایر شاخص‌های ارزیابی عبارتند از:

شاخص فاکتور اثر یا Impact Factor شاخص فوری یا Immediacy Index نیمه عمر استناد

Scopus

Scopus توسط Elsevier تهیه و تولید می‌شود.

مجلات تحت پوشش

بیشتر مجلات موجود در « Web of Science» با هدف پوشش بهتر اقتصاد و فناوری در این پایگاه قرار دارند.

مجلاتی مانند مجله بین المللی کارآفرینی و مدیریت نوآوری، مجله مدیریت منابع انسانی، مجله اقتصاد و تجارت، مجله بین المللی بازارهای مالی در این پایگاه هستند.

استنادهای تحت پوشش

نمایه سازی استنادها در این پایگاه از سال 1996 آغاز شده است. فقط تعداد منابع نشریاتی که در پایگاه داده قرار دارند شمارش می شود و از ردیاب استنادی برای تجزیه و تحلیل 5000 نشریه موجود استفاده می کند. استنادها در سال و در هر نشر با h-index هستند.

Google Scholar

گوگل اسکالر به صورت رایگان روی اینترنت در دسترس است.

به کمک گوگل اسکالر، نتایج جستجو بر اساس میزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می‌شود. بر خلاف موتور جستجوی همگانی گوگل، در گوگل اسکالر مرتب کردن یافته‌ها بر اساس میزان ارجاع به آن توسط دیگر مؤلفان است و نه صرفاً دفعات بازدید یا پیوند به آن در اینترنت.

مجلات تحت پوشش

این پایگاه شامل تمام علوم و زمینه‌هایی که گوگل اسکالر آن ها را در اینترنت نمایه می‌کند است.

گوگل اسکالر پوشش کلی تری در زمینه نشریات کنفرانس مهم دارد و برای موارد منتشر شده قبل از 1990 پوشش خوبی ندارد.

تجزیه و تحلیل استناد

می توان با Publish یا Perish تجزیه تحلیل ها را انجام داد، اما محدود به انجام تجزیه و تحلیل در مورد نویسنده است. برای مثال، هنوز نمی‌توان یک دانشگاه را مورد بررسی قرار داد.

تامسون رویترز

تامسون رویترز اطلاعات مقالات را از مجلاتی که در سایت جهانی ISI نمایه می‌شود استخراج می‌کند. البته این پایگاه به صورت رایگان در دسترس نیست و برای دسترسی به آمارها نیاز به عضویت و پرداخت هزینه‌های لازم دارد. رتبه مجلات نمایه شده در ISI که با معیارهای علم سنجی از قبیل ضریب تاثیر، شاخص فوریت و نیمه عمر استناد ارزیابی شده‌اند سالیانه توسط پایگاه تامسون رویترز در نشریه گزارش استنادی (JCR) انتشار می‌یابد.

در کنار این پایگاه‌‌ها، موسسات دیگری نیز با بهره‌گیری از اطلاعات پایگاه‌های مذکور، شاخص‌ها را محاسبه کرده یا بهبود داده و تحلیل‌ها و رتبه‌بندی خود را ارایه می‌دهند که مشهورترین آنها موسسه وبومتریکس است. کار اصلی موسسه وبومتریکس رتبه‌بندی دانشگاه‌‌های جهان بر اساس شاخص‌های وب سنجی است که توسط آزمایشگاه سایبرمتریکس این موسسه انجام می‌گیرد. این رتبه بندی به طور عمده بر روی نتایج تحقیقات و شاخص‌های وب متمرکز شده است. به این معنی که فعالیت اساتید، محققان و دانشگاه‌ها در قالب وب‌سایت خصوصی یا سایت رسمی دانشگاه چقدر در جهان انعکاس یافته است.

انتهای پیام/

178 / 159 Google Scholar Web of Science پایگاه‌های استنادی اسکوپوس گوگل اسکالر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پایگاه های استنادی اسکوپوس گوگل اسکالر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۴۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» دانشگاه آزاد میاندوآب مجوز انتشار گرفت

پیام خدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا ضمن تقدیر از تلاش‌های ایرج محمودی مدیر مسئول و گروه روانشناسی و آموزش راهنمایی و مشاوره در پیگیری اخذ مجوز انتشار این مجله از سوی دانشگاه آزاد گفت: مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» دارای درجه علمی از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد است و بعد از چاپ و انتشار چهار شماره نسبت به اخذ تأییدیه مجله از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در راستای اشاعه مأموریت علمی و فرهنگی خود، نقش ارتباطات در زمینه روانشناسی، شناخت روان و پیامد‌های روانشناختی ارتباطات دانشجویان و دانشگاهیان در مقابله با جنگ هیبریدی و تأثیر رسانه‌ها از جمله فضای مجازی، برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و آسیب‌های مربوطه با شناسایی موازین و شاخص‌های ارتقای مجله علمی در بین دانشجویان، موفق به اخذ مجوز نشریه در حوزه ارتباطات و روانشناسی شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب با اشاره به اهمیت این مجله علمی که برای نخستین‌بار در این دانشگاه صورت گرفته را مرهون پیگیری‌های ایرج محمودی از استادان گروه روانشناسی و عضو هیئت علمی تمام‌وقت این دانشگاه برشمرد.

خدایی ابراز امیدواری کرد که مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» بتواند راهگشای مسیر‌های تازه‌ای برای دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب باشد.

مدیر مسئول مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» هم درباره ارکان این مجله به خبرنگار آنا گفت: سردبیر مجله مزبور منصور بیرامی استاد تمام روانشناسی از دانشگاه تبریز و جزء دو درصد از دانشمندان تاثیرگذار جهانی است.

ایرج محمودی در ادامه افزود: در شورای هیئت تحریریه داخلی هفت استاد و هشت دانشیار مطرح دانشگاه‌های دولتی و آزاد در رشته‌های ارتباطات، روانشناسی و مدیریت رسانه حضور داشتند.

وی در ادامه توضیح داد: همچنین یحیی کمالی‌پور استاد ممتاز ارتباطات دانشگاه کارولینای شمالی، منیژه دانشپور استاد ممتاز روانشناسی و شروتی اس پالسون دانشیار روانشناسی از دانشگاه بین‌المللی الاینت از اعضای شورای تحریریه بین‌المللی با مجله مزبور همکاری دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر! (عکس)
  • معرفی چهره برتر هنر انقلاب اسلامی
  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • حمله اخیر سپاه در پاسخ به تعدی رژیم صهیونیستی یک قدرت نوظهور به دنیا
  • چهره‌های برتر هنر انقلاب استان بوشهر معرفی شدند
  • معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران
  • فعالیت ۲۵۴ آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» دانشگاه آزاد میاندوآب مجوز انتشار گرفت