Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:13:36 GMT

اهدای عضو بخشش زندگی دوباره

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۵۴۶۶

اهدای عضو بخشش زندگی دوباره

زنجان - ایرنا - اهدای عضو اقدامی ایثارگرانه و زندگی بخش برای بیمارانی است که ماهها و شاید هم سال ها در کنج اتاق بیمارستانها چشم انتظار عضو پیوندی هستند تا به زندگی لبخند بزنند.

به گزارش ایرنا، اهدای عضو امری انسان دوستانه بشمار می رود و آگاهی بخشی در این زمینه می تواند جان افراد نیازمند را نجات دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در لابه لای اخبار گوناگون، خبرهایی از اهدای عضو بیماران مرگ مغزی منتشر می شود که خانواده های این بیماران در لحظاتی سخت باید به انتخابی مهم دست بزنند که ثانیه های آن بسیار طلایی است.
آمارها می گوید که در زمان حاضر، میزان بیماران نیازمند به عضو پیوندی در کشور 25 هزار نفر و میزان فوت این بیماران در روز 7 تا 10 نفر است.
اهدای عضو تنها راهی است که می تواند ادامه کار اعضای سالم یک فرد دچار مرگ مغزی را تضمین کند و جان افراد نیازمند دریافت عضو را نیز نجات دهد.
به گفته مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، تاکنون 53 هزار و 715 پیوند شامل پیوند قلب، روده، کلیه، کبد، ریه در کشور انجام شده است.
این مسئول خاطر نشان کرده بود که پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در سال اتفاق می افتد که تعداد اعضای قابل اهدا 2 هزار و 500 تا چهار هزار مورد را شامل می شود، در حالی که تعداد سالانه اهدای عضو کمتر از هزار مورد (سال 96 ، 926 نفر) است.
خانم کاوندی از جمله مادرانی است که پس از تایید مرگ مغزی فرزند 23 ساله خود به اهدای عضو رضایت داده است.
او در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: پسرم'علیرضا' بطور ناگهانی، هنگامی که با دوستانش در سطح شهر مشغول سپری کردن اوقات فراغت خود بود، ناگهان بر زمین می افتد و پس ارجاع به بیمارستان و انجام مراقبت های درمانی، پزشکان مرگ مغزی وی را اعلام می کنند.
خانم کاوندی ادامه داد: شنیدن این موضوع که تنها پسرم به مرگ مغزی دچار شده برای من و دیگر اعضای خانواده بسیار سخت بود اما از آنجایی که از قبل مطالبی در ارتباط با اهدای عضو و فواید آن را مطالعه و حتی در اخبار شنیده بودم نسبت به این عمل خداپسندانه اقدام کردم.
وی ادامه داد: برای این کار مهم، با 2 دختر دیگرم و همسرم مشورت کردم ، از آنجایی که لحظات تصمیم گیری برای اهدای عضو بسیار حیاتی است، این کار مهم را انجام دادم.
خانم کاوندی افزود: پس از این کار و بعد از مدتی اعلام کردند که کبد و کلیه های فرزندم به بیماران نیازمند اهدا شده و علاوه بر آن، نسوج (بافت) نیز کیفیت زندگی 58 بیمار نیازمند را ارتقا داده است.
وی خاطر نشان کرد: از انجام این عمل رضایت خاطر دارم، چرا که اهدای عضو فرزندم توانست جان دیگر همنوعان را نجات دهد، در صورتی که این کار را انجام نمی دادم ، آرامش کافی نداشتم.
حسین پورصوتی از دیگر شهروندان زنجانی است که پدرش در اواخر سال گذشته براثر تصادف به مرگ مغزی دچار شد و خانواده وی نیز آگاهانه به اهدای عضو دست زدند.
وی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: پدرم در یکی از مناطق شهر زنجان هنگام پنجرگیری خودرو مشغول انجام این کار بود که ناگهان با وسلیه نقلیه ای برخورد کرد و به علت شدت جراحات در بیمارستان بستری شد.
حسین ادامه داد: پزشکان به خانواده ام اعلام کردند که پدرم به مرگ مغزی دچار شده و در صورت تمایل می توانید به اهدای عضو ارگان های وی اقدام کنید.
وی اظهار داشت: پدرم 53 سال سن داشت و قبل از اینکه در شرایط خاص خانواده به این کار رضایت دهد، وی همواره می گفت که اگر روزی اتفاقی برایم افتاد دوست دارم ارگان های خود را به افراد نیازمند اهدا کنم که در واقع به وصیت ایشان عمل کردیم.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه عمل اهدای عضو اقدامی کمتر از ایثار و شهادت نیست، گفت: این کار مهم از ابعاد گوناگون اهمیت دارد چرا که اطرافیان بیمار مرگ مغزی باید در لحظات سرنوشت ساز به این کار مهم دست بزنند.
شهریار امام وردی افزود: استان زنجان در چند سال گذشته عملکرد بسیار خوبی در اهدای عضو داشته بطوری که تا کنون و از ابتدای سال جاری 6 مورد مرگ مغزی در مراکز بیمارستانی این استان توسط کادر آموزش دیده شناسایی شد که از این تعداد چهار مورد به اهدای عضو ختم شد.
وی یادآوری کرد: در سال گذشته، 18 مورد اهدا عضو در این استان به ثبت رسید.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: عموم مردم به این موضوع توجه داشته باشند، هر مورد مرگ مغزی می تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند را از مرگ نجات دهد و به همین دلیل این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.
اماموردی افزود: اهدای عضو امری حیاتی محسوب می شود و در این میان کسب رضایت از اولیای فرد مرگ مغزی امری مهم تر بوده، زیرا استفاده از ارگان های قابل استفاده در مدت کوتاهی امکانپذیر است.
وی اظهار کرد: قدم مهم در شناسایی موارد مرگ مغزی ارائه آموزش لازم به پرستاران است که در این راستا آموزش های لازم به گروههای هدف داده شده است.
این مسئول ادامه داد: مرگ ‌مغزی به حالتی گفته می شود که در آن خون‌ رسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن به آن نمی‌ رسد و در نتیجه مغز دچار تخریب غیرقابل‌ بازگشت می ‌شود، با این وجود در حالت مرگ مغزی اعضای دیگر بدن از جمله قلب، کلیه ‌ها و کبد کار می‌ کنند، کار کردی که خیلی طول نمی‌ کشد و می تواند در مدت چند روز متوقف شود.
وی اظهار داشت: این در حالی است برخی خانواده های مرگ مغزی معتقدند که امکان بازگشت بیمار مرگ مغزی وجود دارد در حالی که برای ثبات اعضای بدن داروهایی تزریق می شود.

** تغییر نگرش به موضوع اهدای عضو
امام موردی افزود: به این مهم توجه داشت که بسیاری از افراد با موضوع اهدای عضو بیگانه هستند و هنگامی که عزیزشان در شرایط مرگ مغزی قرار می گیرد، وجود باورهای غلط مانع می شود اهدای عضو انجام نگیرد.
وی اضافه کرد: در برخی موارد مشاهده شده که خانواده بیمار مرگ مغزی به رضایت رسیده اما صحبت ها و باورهای غلط بستگان فرد به عدم انجام این کار مهم منتهی شده و در نتیجه پس از هدر رفت وقتهای طلایی پشیمان می شوند.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: این 2 موضوع یعنی باورهای غلط و دخالت بی مورد بستگان و اطرافیان به دلیل عدم شناخت کافی از موضوع اهدای عضو، این کار مهم را به نتیجه نمی رساند که این موارد در استان نمود بیشتری دارد.
وی اظهار داشت: بر این اساس در خواست می شود،اطرافیان بجای ایجاد مانع، کمک حال خانواده بیمار مرگ مغزی برای انجام این کار ایثارگرانه باشند که تحقق این امر امکان فرایندهای دیگر را بسیار هموارتر می کند.
اماموردی خاطر نشان کرد: اهدای عضو، نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی از سوی رسانه های عمومی است چرا که تغییر نگرش در این بخش چشم انداز بهتری را مهیا می کند.
به گزارش ایرنا، 31 اردیبهشت روز اهدای عضو نامگذاری شده است.
9646/3088

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اهداي عضو عضو پيوندي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۵۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

چاقی خطر ابتلاء به مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، آرتریت و چندین نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است پیری مغز را نیز تسریع کند.

محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ‌های خونی در مغز موش‌ها آسیب رسانده و اکسیژن رسانی به سلول‌های مغز را کاهش داده و منجر به زوال شناختی می‌شود.

چاقی یک نگرانی رو به رشد بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲، ۱۶ درصد از مردم در سراسر جهان به چاقی مبتلا بودند.

این وضعیت یک نگرانی فزاینده در جوانان است. این سازمان گزارش می‌دهد که ۱۶۰ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ با چاقی زندگی می‌کردند.

خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی در فردی که اضافه وزن دارد بیشتر است و هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد این خطرات بیشتر می‌شود. چاقی خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله:

بیماری قلبی عروقی (عمدتاً بیماری قلبی و سکته مغزی)

دیابت نوع ۲

اختلالات اسکلتی عضلانی مانند استئوآرتریت

برخی از سرطان‌ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

دکتر «شارون نگری»، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهاما، گفت: «چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف وسیعی از پاسخ‌های التهابی سیستمیک می‌شود که می‌تواند اثرات گسترده‌ای روی بدن از جمله عروق مغزی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی که چاقی ممکن است باعث پیری در عروق مغز شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می‌کند.»

مطالعات نشان می‌دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، اما التهاب - که یک اثر شناخته شده چاقی است - ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، مولکول‌های فعال زیستی مختلفی از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون در گردش باشند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

او افزود: «این سیگنال‌های التهابی می‌توانند به پیر شدن سلول‌های عروقی منجر شوند، رشد پیری در مغز را تسهیل کنند، بنابراین توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی را مختل می‌کنند.»

نگری گفت: «کاهش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که هر دو در آسیب عروق مغزی و زوال شناختی دخیل هستند. علاوه بر این، وزن سالم از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می‌کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چه کنیم تا مغزمان پیر نشود؟
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید
  • آمار پایین اهدای عضو در کشور
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت
  • ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند
  • بخشش مانع اجرای حکم قصاص قاتل شادگانی
  • بانو غمخواری ناجی پنج زندگی شد
  • بخشش محکوم به قصاص پس از ۴ سال