Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@01:41:34 GMT

شناخت خیام در غرب تنها محدود به علم او نیست

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۶۰۸۰

شناخت خیام در غرب تنها محدود به علم او نیست

عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خیام با سرودن اشعاری، در ادبیات آمریکا و انگلستان تاثیر شگرف خود را گذاشته و بسیار مورد توجه افراد مختلف جهان قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، دکتر زهره تائبی نقندری، امروز در نشستی تحت عنوان «خیام در حدیث دیگران» که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شاید یکی از دلایلی که کمتر در مورد اشعار خیام صحبت شده، کم‌حرفی و گوشه‌گیری وی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی رساله‌های او به شکل نوشته‌های پراکنده جمع‌آوری شده و کاملا طبیعی است که چنین موضوعی را مشاهده کنیم که وی به نوعی متفاوت از فردوسی و دیگر ستاره‌های فروزان ادب باشد.

وی افزود: خیام نیشابوری همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. اگرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست،  لقب آن «حجه الحق« بوده است و آوازه وی بیشتر به دلیل نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد.

عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: خیام چهره‌ای جهانی داشته و به همین دلیل 18 MAY را روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نامگذاری کرده‌اند. تغییرات لوگو گوگل به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیز حاکی از اهمیت ویژه وی در سطح جهانی است.

وی عنوان کرد: اتفاق جالب توجه دیگری که در این زمینه رخ داده، این بود که به پاس بزرگداشت این چهره جهانی، گودال بزرگی به قطر 70 کیلومتر بر روی سطح ماه و همچنین سیارکی به نام (عمر خیام) نامگذاری شده است. شناخت خیام در ادبیات غرب تنها محدود به علم نجوم، ریاضیات و فلسفه نیست، بلکه در ادبیات و هنر، موسیقی و سینما نیز اشارات فراوانی به وی شده است.

تاثیر خیام بر ادبیات غرب

تائبی نقندری خاطرنشان کرد: عده‌ای بر این عقیده‌اند که رباعیات ناب و درون مایه شعر خیام او را به این شهرت رسانده، عده‌ای دیگر هم معتقدند اگر ادوارد فیتز جرالد ترجمه آزاد رباعیات خیام به زبان انگلیسی را در سال 1859 میلادی منتشر نکرده بود، خیام امروز به این اندازه شناخته شده و محبوب نبود. این‌طور که معلوم است، یک دست‌نویس فارسی رباعیات خیام متعلق به سده پانزدهم میلادی، سال 1856 به دست فیتز جرالد انگلیسی افتاد و او را مجذوب فلسفه ماتریالیستی و شجاعانه وی کرد.

تاثیر خیام بر ادبیات انگلستان

وی بیان کرد: بیشترین تاثیر خیام بر ادبیات انگلیسی در دوره ویکتوریا و پیشا فائلی ( گروهی متشکل از نقاشان، شاعران و منتقدان بریتانیایی بود)  است. خیام را باید در حقیقت نماد فلسفه شرق و شاعر محبوب روشنفکران جهان دانست. اگر تاریخ ادبیات جهان در طول قرن‌های متمادی نام‌های بزرگانی مانند شکسپیر، دانته، گوته و دیگران را به خود دیده، اما تاریخ ادبیات ایران یک تنه با نام بزرگانی مانند فردوسی، نظامی، حافظ، سعدی، خیام و ... بر تارک جهان می‌درخشد.

عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در میان این افراد، خیام صدای بلند اعتراض انسان به تنگ آمده در تنگنای جان و جهان است. صدای برآشوبنده و شورش علیه هستی، علیه بی‌اعتباری جهان و تنها ماندن بشر در جهان بی‌پایه و اساس از منظر اندیشه‌های خیامی. شاعری که خود به واسطه نجوم، جهان را با محاسبات دقیق می‌شناسد. خیامی که با اعداد و ارقام ریاضی به حد و میزان جهان آگاه و به شناخت تن آدمی از منظر طب آشناست. پس چه می‌شود که این‌سان در برابر همه‌چیز سر به طغیان برمی‌دارد و در برابر هستی،  داد خود را مطالبه می‌کند.

وی گفت: محبوبیت خیام پس از ترجمه‌های جرالد آن‌چنان فراگیر شد که در سال 1892 به تاسیس «باشگاه عمر خیام لندن» انجامید. این باشگاه، مرکز گردهمایی ادیبان، اندیشمندان و روشنفکران انگلیسی بود. موفقیت باشگاه عمر خیام لندن سبب شد که خیلی زود باشگاه‌های خیام در آلمان، هلند و آمریکا نیز تاسیس شوند. باشگاه عمر خیام آمریکا در مناطقی مختلف فعال بود و شعر و اندیشه‌های خیام نیز در این بخش از آمریکا هوادارانی جدی داشت.

تاثیر خیام بر ادبیات آمریکا

تائبی نقندری گفت: در ایالات متحده آمریکا، اصطلاح umarian تبدیل شد به صفت افرادی که هوادار نگرش و اندیشه‌های خیام بودند. در کل، باشگاه عمر خیام آمریکا بسیار جدی‌تر و پر تلاش‌تر از همتای لندنی‌اش بود. این باشگاه، کتاب‌ها و پژوهش‌های بسیاری منتشر کرد و سالانه در ضیافتی فرهنگی که با حضور اعضا برگزار می‌شد، منوهایی با طرح‌های نقاشی برگرفته از شعرهای عمر خیام ارائه می‌کرد. در سال 1909 نیز جشن پنجاهمین سالگرد ترجمه شعرهای خیام به انگلیسی و یکصدمین سالگرد تولد فیتز جرالد به همت اعضای باشگاه خیام آمریکا برگزار شد.

وی افزود: جالب است بدانید محبوبیت رباعیات خیام در غرب به قدری زیاد است که نسخه‌های طنز، به تقلید از رباعیات وی سروده شده است. عمر خیام بر موسیقی غرب نیز اثرگذار بوده است.

 عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد:  استفاده از اشعار خیام در هالیوود به مدت‌ها پیش بازمی‌گردد؛ در فیلم وسترنی «دوئل زیر آفتاب»؛محصول سال 1946، یکی از رباعیات خیام نقل می‌شود. آخرین حضور خیام در صنعت سینما و تلوزیون آمریکا مربوط به سریال تلویزیونی «امستردام جدید» محصول سال 2008 است که در این سریال کتاب خیام، مورد علاقه یکی از شخصیت‌های داستان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خيام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۶۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان

 

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ مردم در شهر‌های مختلف جهان در حمایت از غزه و با درخواست آتش بس تظاهرات برگزار کردند.

 

 

اقدام نمادین مردم پراگ برای اعلام همبستگی با مردم نوار غزه
حساب کاربری حسام شاکر تحلیلگر مسائل اروپا با انتشار تصاویری در فضای مجازی ایکس نوشت پراگ پایتخت چک دیروز یکشنبه شاهد حضور گسترده مردمی و اقدام نمادین و بی سابقه آنها بود. تظاهرکنندگان با شنیدن آژیر‌های هشدار روی زمین خوابیدند تا با ملت فلسطین در نوار غزه که هدف کشتار جمعی قرار گرفته اند، اعلام همبستگی کنند. همزمان تظاهرات در سرتاسر اروپا ادامه دارد.



جشنواره مردمی در "اردوگاه عین الحلوه" شهر صیدا برای همبستگی با مردم فلسطین
شبکه خبری قدس فید گزارش داد: "جبهه مردمی برای آزادی فلسطین" در منطقه صیدا جشنواره مردمی را در "اردوگاه عین الحلوه" در شهر صیدا برای همبستگی با مردم فلسطین در غزه، کرانه باختری و قدس برگزار کرد. این جشنواره برای همبستگی با اسرا در زندان‌های رژیم اشغالگر و گرامیداشت یاد و خاطره شهید اسیر ولید دقه برگزار شد.




برگزاری تحصن حمایت از غزه در پراگ
کانال تلگرام «فلسطین آنلاین»، تصویری از تحصن گسترده در «پراگ»، پایتخت جمهوری چک، برای حمایت از غزه و محکوم کردن جنایت‌های اشغالگران و درخواست توقف جنگ به اشتراک گذاشت.



تظاهرات در پاریس در حمایت از غزه و محکومیت جنایت‌های رژیم اشغالگر
به گزارش شبکه تلویزیونی «العالم»، تظاهراتی در حمایت از ساکنان نوار غزه و محکومیت حمله و تجاوزگری‌های مستمر ارتش اسرائیل به این باریکه در شهر پاریس، پایتخت فرانسه، برگزار شد.



تظاهرات در استانبول برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین و حمایت از ناوگان آزادی ۲ برای شکستن محاصره غزه
یکبار دیگر مردمدر استانبول در حمایت از ناوگان آزادی شعار سر دادند. چهارده سال پیش مردم ترکیه در حمایت از ناوگان آزادی در این شهر تظاهرات کرده بودند. شعار‌هایی که اسرائیل و حامیان غربی آن را محکوم می‌کند و شعار‌هایی که آمریکا به دست داشتن در کشتار علیه غیرنظامیان در غزه متهم می‌کند.

تظاهرکنندگان در اسپانیا از دولت خواستد هرچه زودتر کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد
شبکه الجزیره در گزارشی از ایمن الزبیر از داوطلب شدن برخی شهروندان اسپانیایی برای شرکت در ناوگان آزادی با هدف شکستن محاصره غزه خبر داد و تصاویری از تظاهرات گسترده آنها در حمایت از غزه و مطالبه از مقامات برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین منتشر کرد.
فعالیت‌های مردمی در شهر‌های مختلف اسپانیا در وسعتی زیاد دیده می‌شود که خواستار موضع گیری مقامات رسمی برای مطالبه پایان جنگ اسرائیل علیه نوار غزه هستند. این تظاهرات و فعالیت ضمن تمجید از قصد به رسمیت شناختن کشور فلسطین خواستار آن شد که این قصد و نیت هرچه زوتر عملی شود.


تظاهرات گسترده در تورنتو برای پایان دادن تجاوز به غزه
تظاهرات گسترده در تورنتو برای پایان دادن به تجاوز به غزه و آزادی زندانیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی



برگزاری تظاهرات در برخی دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
به گزارش شبکه تلویزیونی «المیادین»، تظاهرات دانشجویی در حمایت ازغزه و محکومیت حمله اسرائیل علیه ساکنان این منطقه در شماری از دانشگاه‌های آمریکا برگزار شد.
دانشجویان معترض آمریکایی در داتشگاه‌های این کشور شعار‌هایی در حمایت از مردم غزه سر دادند.
تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا پس از آن گسترش یافت که پلیس نیویورک بیش از یکصد دانشجوی دنشگاه کلمبیا را که در حمایت از غزه تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، بازداشت کرد.
تظاهرات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا از جمله «هاروارد» و «بوستون» برای اعلام همبستگی با دانشجویان بازداشت شده در دانشگاه کلمبیا و نیز حمایت از غزه برگزار شد.
دانشجویان معترض شعار‌هایی برای برقراری آتش بس دائمی در غزه، توقف حمله اسرائیل و نیز توقف کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل سر دادند.


تظاهرات مغربی‌ها در مقابل سفارت آمریکا در دارالبیضاء در محکومیت حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ما درحال حاضر نزدیک ساختمان کنسولگری آمریکا در شهر دارالبیضاء هستیم و تدابیر امنیتی شدیدی اعمال شده است و امروز این تجمع برای محکومیت حمایت آمریکا از اسرائیل برگزار شده است.
این تظاهرکنندگان شعار‌های متعددی سر می‌دهند و از حمایت نظامی و اقتصادی و مالی و سیاسی واشنگتن از اسرائیل انتقاد می‌کنند.
این تظاهرکنندگان می‌گویند آمریکا در این جنگ شریک است و بخشی از مسئولیت آن را به ویژه جنایاتی که اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی مرتکب می‌شود برعهده دارد.
علاوه بر تجمع اعتراضی در شهر دارالبیضاء تظاهرات و تجمعات دیگری در شهر‌های مغرب برای حمایت از آرمان فلسطین و درخواست ورود کمک‌های بیشتر در چارچوب جنبشی که مردم مغرب از زمان عملیات طوفان الاقصی خواستار آن است برگزار شده است.


برگزاری تحصن مقابل دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه
شبکه تلویزیونی «الجزیره عربی»، تصویری از تحصن مقابل دانشگاه کلمبیا (آمریکا) در اعتراض به حمله و تجاوز اسرائیل به غزه منتشر کرد.



تظاهرات در توکیو در حمایت از فلسطین

 

 

دیگر خبرها

  • قدرت‌نمایی حکیمانه
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • تردد در محور قدیم کرج- قزوین محدود می‌شود
  • تردد در محور قدیم کرج قزوین محدود می‌ شود
  • بلینکن: ما استاندارد‌های دوگانه درباره نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل نداریم
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان
  • مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صحت دارد؟
  • (ویدئو) اظهارات عجیب بهاره رهنما در آمریکا
  • محدود بودن اعتبارات زیرساخت‌های گردشگری استان اردبیل
  • اعتبارات زیرساخت‌های گردشگری استان اردبیل محدود است