Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - ديپلمات سابق و کارشناس ارشد مسائل آمريکا با بيان اين که ترامپ در زمينه ايران مشکل استراتژي دارد، گفت: تندروها در واشنگتن و منطقه خواست هاي حداکثري دارند و اميدوارند که رئيس جمهوري مثل ترامپ وسيله رسيدن آنها به خواسته هايشان باشد.

دونالد ترامپ بنا به عادت پيشين و روال هميشگي خود، دوشنبه اين هفته پيام هاي کاملا متضادي آن هم در کمتر از يک ساعت براي ايران فرستاد؛ وي از يکسو در توييتر که مهمترين رسانه اش براي ابلاغ پيام هايش است، ايران را تهديد به نابودي کرد و سپس در گفت وگو با فاکس نيوز - که بنا به گفته بسياري منبع اصلي کسب اطلاعات از سوي ترامپ است – تاکيد کرد که تنها خواهان تواقفي است که ايران بمب اتمي نداشته باشد و يادآور شد که او مرد جنگ نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تضاد و تناقض صحبت هاي رئيس جمهور آمريکا موجب شده نه تنها مخاطبان خارجي اش بلکه تيم امنيتي ملي ترامپ هم با آشفتگي و سردرگمي رو به رو باشند. درخصوص سياست هاي دونالد ترامپ درباره ايران و رويکردهاي احتمالي تيم امنيت ملي کاخ سفيد گفت وگويي با کوروش احمدي، ديپلمات سابق و تحليلگر ارشد مسائل آمريکا داشته ايم که مشروح آن در ادامه مي آيد.
*تندروها اميدوارند ترامپ وسيله رسيدن آنها به خواسته هايشان باشد
** ايرنا: دونالد ترامپ روز گذشته در توييتر خود از يکسو ايران را تهديد به نابودي کرد و از سوي ديگر، در گفت وگويي که با شبکه فاکس نيوز داشت، گفت که به دنبال جنگ با ايران نيستم. پيش تر هم ديديم که از يکسو ناوهاي نظامي آمريکا به سمت ايران اعزام شدند و از طرفي به ايران پيشنهاد مذاکره داده مي شد. ريشه اين تناقض گويي ها در کجاست؟
احمدي: اين تناقض ها ريشه در دو مسئله دارد؛ نخست اينکه شواهد و قرائني وجود دارد که حکايت از جدي بودن آشفتگي و ناهماهنگي در داخل تيم امنيت ملي ترامپ است. جان بولتون به وضوح عامل اصلي اوج گيري تنش در دوره اخير بود. او در پنجم ماه مه خبر از تسريع در اعزام ناو هواپيمابر لينکلن به منطقه داد و دست او در ديگر اقدامات تنش زا مانند اعزام بمب افکن هاي استراتژيک B- 52 و تخليه بخشي از پرسنل ديپلماتيک آمريکا از عراق نيز کاملا مشهود بود. البته در اين حرکات تنش زا، مايک پمپئو نيز با فاصله اي بولتون را دنبال مي کند. ترامپ نيز البته گاه تهديد مي کند اما تهديدات او از جنس متفاوتي است، او اميدوار است با تهديد ايران را وادار به مذاکره کند در حالي که بولتون و با اندکي تفاوت پمپئو، نشان داده اند که اشتياقي براي مذاکره با ايران ندارند. دوم اينکه تيم ترامپ مشکل استراتژي دارد و هنوز براي آنها مشخص نيست که در نهايت چه مي خواهند. آيا هدف نهايي آنها توافقي متفاوت با برجام است. يا سياست هاي منطقه اي و موشکي ايران نيز هدف است؟ يا همه اينها به اضافه «تغيير رژيم»؟ اينجا هم به نظر مي رسد که هدف اصلي ترامپ يک توافق متفاوت جديد است اما تندروها در واشنگتن و منطقه ظاهرا خواست هاي حداکثري دارند و اميدوارند که رئيس جمهوري مثل ترامپ وسيله رسيدن آنها به خواسته هايشان باشد.
*ترامپ مايل به درگير شدن در جنگ بزرگ جديدي نيست
ايرنا: برخي از تحليلگران شرايط کنوني آمريکا را همانند دوران پيش از حمله به عراق مي دانند و از سويي، بسياري مي گويند هدف ترامپ مهار ايران و به دست آوردن توافقي بهتر از آنچه در دوران اوباما حاصل شد، است. ترامپ در مواجهه با ايران چه سياستي را دنبال مي کند؟
احمدي: به باور من شرايط کنوني اصلا مشابه شرايط قبل از حمله آمريکا به عراق نيست. تفاوت ها بسيار اساسي است. افکارعمومي در آمريکا در آن زمان آماده جنگ و انتقام حادثه تروريستي 11 سپتامبر بود. بوش پسر و نئوکان هاي اطراف او مصمم به استفاده از فرصت بودند، عراق و افغانستان هم اهداف آساني بودند و... اکنون شرايط کاملا متفاوت است. من باور دارم که ترامپ مايل به درگير شدن در جنگ بزرگ جديدي نيست. مواضع و قول هاي انتخاباتي او و خواسته هاي پايگاه اصلي راي وي هم همين را مي گويد. البته ترامپ هدف مهار ايران را دنبال مي کند و آن هم از طريق تحريم و «فشار حداکثري» بدون جنگ است.
*ترامپ مي خواهد ثابت کند که از اوباما و دمکرات ها بهتر است
ايرنا: رئيس جمهور آمريکا در گفت وگوي ديروز خود، ضمن انتقاد شديد به برجام، گفته است که من تنها مي خواهم که آنها سلاح اتمي نداشته باشند تا نتوانند تهديدي براي ما باشند. توافق ايده آل ترامپ، چه توافقي است؟ به عبارت ديگر، آن توافق از چه شاخصه هايي برخودار است؟
احمدي: ترامپ قبلا به ويژه در آستانه خروج از برجام گفته که مختصات توافق جديد مورد نظر او چه بايد باشد. برداشت من اين است که او عمدتا دنبال حذف «بند غروب» از برجام و تقويت بندهاي مربوط به بازرسي و دسترسي است. ترامپ شخصا دنبال اين است که ثابت کند که برجام با شرايط بهتري براي آمريکا قابل حصول بود. او مي خواهد ثابت کند که از اوباما و دمکرات ها بهتر مي تواند مذاکره کرده و منافع آمريکا را بهتر مي تواند تامين کند. عملکرد او در حوزه هاي ديگر همين را ثابت مي کند. مثلا در مورد پيمان تجاري نفتا همين سياست را دنبال کرد و کانادا و مکزيک حاضر به دادن برخي امتيازات جزئي و ازجمله تغيير نام نفتا شدند و اين در حکم شکلاتي بود براي ترامپ که او پيوسته آن را با آب و تاب براي پيروانش تعريف مي کند.
*نبايد تک تک کلمات و عبارات ترامپ را بايد جدي گرفت
ايرنا: ترامپ در گفت وگوي خود، از مجتمع هاي صنعتي - نظامي نام برده که خواستار جنگ هستند. پشتيبان اين مجتمع ها چه کساني هستند و با تلاش براي به راه انداختن جنگ عليه ايران، چه اهدافي را دنبال مي کنند؟
احمدي: معتقد نيستم که تک تک کلمات و عبارات ترامپ را بايد جدي گرفت و در پي يافتن معاني آنها بود. ترامپ يک سياستمدار و دانش آموخته اين حوزه ها نيست که کلمات خود را حساب شده انتخاب کند. تعبير مجتمع هاي نظامي - صنعتي که ترامپ در مصاحبه با فاکس نيوز به کار برده، با ديدگاه منتقدين جدي اين مجتمع ها متفاوت است. ترامپ از اين مجتمع ها به عنوان نيروهايي که با بازگشت سربازان آمريکايي به وطن مخالفند، ياد کرده است. اگرچه اين هم مي تواند درست باشد، اما مجتمع هاي مذکور عمدتا در پي فروش سلاح هستند و خود ترامپ هميشه افتخار کرده که کشورها، به ويژه عربستان و... را تشويق به خريد از اين مجتمع ها کرده است. اتفاقا اين مجتمع ها هميشه با جمهوريخواهان ارتباط داشته و از حمايت هاي آنها برخوردار بوده اند.
ايرنا: ترامپ گفته است که اگر بخواهد با ايران مقابله کند، جنگ اقتصادي در پيش خواهد گرفت. اکنون اين جنگ در جريان است ولي ترامپ تا چه حدي خواهان ادامه اين سياست است؟
احمدي: فکر مي کنم ابزار اصلي مد نظر ترامپ همين جنگ اقتصادي يعني تحريم هاست. اما مسئله اين است که آيا ايران دست بسته خواهد ماند و اجازه خواهد داد که تحريم ها عمل کند؟ طبعا مقامات ما تلاش ميکنند اين طور نشود. استراتژي اقدام اخير ايران مبني بر کاهش تدريجي پايبندي به برجام در همين چارچوب قابل درک است. به اين معني که پيشرفت در اين حوزه و شروع غني سازي مي تواند علاقه آمريکا به نگه داشتن ايران در فاصله يک سال از ساخت بمب اتمي را کم کند و در اينجا است که ترامپ با خطر مواجه مي شود و سياست اوباما درست جلوه خواهد کرد. به علاوه، برخي ايران را متهم به اقداماتي در منطقه مي کنند و معتقدند که چنان اقداماتي نيز در همين چارچوب بايد درک شود. در چنين شرايطي ظاهرا چالش تيم ترامپ اين است که ضمن اعمال تحريم هاي حداکثري، مانع اقدامات تقابلي ايران شود به نحوي که بتواند «فشار حداکثري» را به طور نامحدود ادامه داده و اقتصاد ايران را زمين گير کند. اين معادله اي مهم و حساس است که اگر طرفين درست آن را مديريت نکنند و اشتباه محاسبه صورت گيرد، در آن صورت خطر بروز برخورد از همين محل مي تواند وجود داشته باشد.
*ترامپ نمي پذيرد کسي جز خودش محور اصلي سياست ها و تصميم گيري ها به نظر آيد
ايرنا: به نظر مي رسد در پي بيانيه بولتون در پنجم ماه مه، اظهارات ترامپ طي حدود يک هفته گذشته در جهت آرام کردن اوضاع حرکت بوده و او کوشيد تا ترمز تندروهاي تيمش را بکشد و نشان دهد که به عدم جنگ پايبند است و نمي خواهد سياست فشار حداکثري منجر به جنگ شود.
احمدي: همينطور است. در پاسخ به سوالات قبلي عرض کردم که سياست ترامپ «فشار حداکثري» و تشديد تحريم ها منهاي جنگ است و اين منهاي جنگ به آن معني است که ترمز تندروهاي تيم او که اهداف متفاوتي را دنبال مي کنند، بايد کشيده مي شد که به نحو قابل توجهي نيز چنين شد. رسانه هاي آمريکا مملو از نقل قول هايي از مقامات بدون نام کاخ سفيد هستند که حکايت از سرزنش بولتون توسط ترامپ در نشست هاي داخلي دارد. البته يک چيز ديگر را هم بايد در نظر گرفت و آن اين است که ترامپ هرگز نمي پذيرد که کسي جز خودش محور اصلي سياست ها و تصميم گيري ها به نظر بيايد و اين شايد مهمتر از هر عامل ديگري نيز باشد.
ايرنا: تا چه اندازه افزايش فشارها نسبت به ايران به مسئله پروژه معامله قرن ارتباط دارد؟
احمدي: فشارها عمدتا و مستقيما در ادامه فشارهاي يک دهه اخير در ارتباط با بهانه هسته اي و نيز مسائل منطقه اي است. اما آثار جنبي اين فشارها مي تواند بر قضيه معامله قرن نيز اثر داشته باشد. تيم ترامپ تضعيف ايران را يکي از پيش شرط هاي مهم براي پيشبرد اين معامله مي داند. پيش از اين از طريق ايجاد اختلاف بين ايران و برخي کشورهاي عربي و تبليغ ايران به عنوان دشمن خطرناک تر اين کشورها مقدماتي براي اين امر فراهم کرده اند.
گفت وگو از: محمدابراهيم ترقي نژاد
سيام *م.ا.ت*2021**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۶۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است

یک کارشناس برجسته انگلیسی روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا را بخصوص خطری برای اروپای شرقی دانسته و از اروپایی‌ها خواست برای استقلال در امنیت و دفاع از خود وارد عمل شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بن آنسل، استاد علوم سیاسی در کالج نوفیلد دانشگاه آکسفورد و یکی از کارشناسان برجسته دموکراسی بریتانیا در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحولات بین المللی غرب اقتدار خود را از دست داده است گفت: غرب نسبتا قدرت خود را از دست داده است. قبل از سال 1989، حمله به غرب توسط قدرت‌های غیر غربی، امری عادی بود. سپس اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ایالات متحده آمریکا خود را به عنوان قدرت مسلط تثبیت کرد. در آن زمان، بسیاری معتقد بودند که دموکراسی بالاخره پیروز شده است. اما اینطور نبود. کم کم روسیه و چین همزمان بالا رفتند و اوج گرفتند که این منجر به از دست رفتن نسبی قدرت جهانی در غرب شد، همانطور که امروز مشاهده می کنیم.

وی درباره خطرات روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا گفت: من معتقد نیستم ترامپ ساختار به اصطلاح دموکراسی آمریکا را تهدید می کند. او تصمیمی برای دور زدن کنگره یا محدود کردن حق رای نمی گیرد. اما او تهدیدی برای دموکراسی در اروپای شرقی است. او در صورت وقوع جنگ از استونی، لتونی یا لیتوانی دفاع نخواهد کرد. بنابراین کشورهای اروپایی باید وارد عمل شوند. اروپایی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به آمریکایی‌ها برای محافظت ازخود تکیه کنند. اروپای ها باید سال ها پیش، زمانی که ایالات متحده قبلاً در این باره شکایت می کرد، درباره معنای آن بحث می کردند. اما هیچ کس این شکایات را جدی نگرفت.

وی در ادامه همچنین به افزایش محبویت احزاب راست پوپولیستی در آستانه انتخابات اروپا پرداخته گفت: بسیاری از نارضایتی ها و بی اعتمادی در غرب از این واقعیت ناشی می شود که رشد اقتصادی در اکثر کشورها برای دو دهه راکد بوده است. سیاست ما در این شرایط منفی‌تر و توزیع‌کننده‌تر می‌شود. با توجه به این موضوع، خوشحال کردن مردم بسیار دشوار است، زیرا همه معتقدند که زندگی برای آنها سخت تر از والدینشان است.

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشتترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده
  • هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • چرا تندروها ظریف را ترسو، واداده، وسط باز، سازشکار و فریب خورده نامیدند؟/ ایرانیان چه زندگی را انتخاب کرده اند؟ / آیا عهدنامه ترکمانچای منفی بود؟