Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@11:17:21 GMT

چه عواملی باعث نارسایی حاد کلیه می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۷۴۱۳

چه عواملی باعث نارسایی حاد کلیه می‌شوند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش عملکرد کلیه‌ها را اصطلاحا نارسایی کلیه (کم‌کاری کلیه، تنبلی کلیه) می‌نامند. در این حالت مواد زاید مانند اوره، کراتینین، پتاسیم، فسفر، اسیدها و حتی برخی از داروهای مصرفی در خون تجمع پیدا می‌کنند. تجمع این مواد منجر به بروز علائم مختلفی نظیر بی‌اشتهایی، احساس ضعف، تهوع، استفراغ، خارش، کاهش هوشیاری و تشنج می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نارسایی حاد کلیه چیست؟

در صورتی که آسیب کلیوی به تازگی یعنی در چند ساعت، چند روز یا چند هفته اخیر ایجاد شده باشد و هنوز کلیه‌ها کوچک نشده باشند، نارسایی حاد کلیه رخ داده است. در این حالت با درمان مناسب کلیه‌ها معمولا بهبود یابند. لیکن اگر کلیه‌ها به تدریج در طی چند ماه تا چند سال آسیب دیده باشند، معمولا کوچک می‌شوند و بیماری برگشت‌پذیر نیست. این حالت را نارسایی مزمن کلیه می‌نامیم.

چه عواملی باعث نارسایی حاد کلیه می‌شوند؟

۱- کاهش خون‌رسانی به کلیه‌ها، مثلا در اثر خون‌ریزی شدید و شوک، اسهال و استفراغ شدید و نارسایی قلبی.

۲- مصرف داروهای مسکن مانند ژلوفن، بروفن، ایندومتاسین و دیکلوفناک و حتی استامینوفن. در بین این داروها مسکن‌های ترکیبی (مثلا نووفن) آسیب بیشتری می‌زنند و ممکن است به تدریج کلیه‌ها را تخریب و کوچک کنند.

۳- استفاده بی‌رویه از برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند جنتامایسین و آمیکاسین.

۴- استفاده نابجا از مواد حاجب تزریقی که برای آنژیوگرافی و سی – تی – اسکن و عکس‌های به اصطلاح "رنگی" به کار می‌روند.

۵- تزریق مقدار زیاد ویتامین D، برخی از داروهای غیرمجاز که برای بدن‌سازی استفاده می‌شوند، مواد مخدر و نیروزا و حتی برخی داروهای گیاهی که ممکن است ترکیبات و عوارض ناشناخته‌ای داشته باشند.

۶- آسیب شدید عضلانی به علت ماندن زیر آوار یا ورزش‌های شدید.

۷- انواع التهاب‌های کلیوی به علت عفونت‌ها، داروها و بیماری‌های خود ایمنی.

۸- انسداد مسیر ادرار به سبب سنگ دو طرفه کلیه‌ها یا بسته شدن راه خروجی مثانه مثلا بر اثر بزرگ شدن شدید پروستات در آقایان یا افتادگی رحم یا مثانه در خانم‌ها.

نشانه‌های نارسایی حاد کلیه چه هستند؟

۱- کاهش حجم ادرار

۲- ورم دور پلک‌ و پاها

۳- گاه تغییر رنگ ادرار به رنگ چای

۴- تنگی نفس

۵- تهوع و استفراغ

۶- کاهش سطح هوشیاری، تشنج، کوما

چه آزمایشاتی نارسایی حاد کلیه را مشخص می‌کنند؟

برای تشخیص نارسایی کلیه آزمایشات مختلفی ممکن است لازم باشد، ولی بررسی‌های اصلی شامل موارد زیر هستند:

۱- اوره و کراتینین خون

۲- آزمایش کامل ادرار

۳- سونوگرافی کلیه‌ها

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

چطور به کلیه‌های خود آسیب می‌زنیم؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۷۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، "خشایار صنعتی " در جلسه شورای پدافند غیرعامل این شهرستان بیان داشت: امروز آموزش و نهادینه‌سازی پدافند غیرعامل جزء ضروریات ما در حوزه ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های موردنیاز مردم است.    فرماندار بوکان با اشاره به افزایش مهاجرت بی رویه در طول سالیان متمادی به شهرستان بیان داشت:با توجه به افزایش جمعیت و آمار بالای مهاجرت، تبعات و آسیب‌های اجتماعی، مشکلات بهداشتی و خدماتی زیادی برای مناطق حومه شهر بوکان و تعدادی از روستای حریم بوجود آمده است.   تحقیقات اولیه در خصوص شناسایی تهدیدات و آسیب‌های موجود در شهرستان خام و ناکامل است و امید داریم در آینده نزدیک با پیگیری‌های لازمه به نتیجه برسد.    صنعتی ادامه داد: نهایتا با این شرایط تدوین نظام‌نامه جامع پدافتد زیستی شهرستان ضروری است و لازم است اقدامات جامعی از قبیل کاهش افق توسعه شهرستان انجام شود.   صنعتی همچنین افزود: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی در حوزه پدافند غیر عامل، در این شهرستان سعی کردیم با استفاده از همه ظرفیت‌ها و کمک مدیران نسبت به اجرای آن در پروژه‌ها و زیرساخت‌ها و تاسیسات اقدام کنیم.    فرماندار بوکان بابیان اینکه یکی از اهداف پدافند غیرعامل افزایش بازدارندگی در برابر حوادث طبیعی و زیستی است، گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های حیاتی ما دارای اولویت مراقبتی هستند لازم است به منظور مراقبت، ارتقای ایمنی و افزایش بازدارندگی در راستای تسهیل شرایط زیستی، اقدامات پدافندی برای مقابله با تهدیدات و کاهش نارسایی‌ها صورت گیرد.   در این جلسه دستگاه‌های عضو آخرین اقدامات در حوزه بازدارندگی و مراقبت از زیرساخت‌های اولویت دار مردم شهرستان را تشریح نمودند.

دیگر خبرها

  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • وزش باد شدید به تاسیسات آب ایلام آسیب زد
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه
  • برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل 
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • کاهش آسیب‌ های اجتماعی با ترویج معارف قرآنی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با ترویج معارف قرآنی
  • عواملی که درباره کاهش موالید کشور دیده نمی‌شوند
  • سائیدگی لگن و مفصل ران چیست