Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: طهماسب مظاهری در مصاحبه با رادیو ویژگی بارز بسته جدید ارزی را ناظر بر تخصیص مشوق های ارزی دانست و گفت: «بر این اساس صادرکننده، ارز حاصل از صادرات کالای غیر نفتی را به نظام اقتصادی ما باز می گرداند که لازمه آن، اجبار قانونی و انگیزه اقتصادی برای صادرکننده هاست.»

وی ادامه داد: «صادرکننده ها در این بسته جدید می توانند کالاهای مورد نیاز را برای تداوم تولید وارد نمایند؛ همچنین می توان با ارز حاصل از صادرات کالای تجاری دیگری را وارد کشور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

مظاهری با بیان اینکه این ارز همچنین در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی برای صادرات قرار خواهد گرفت، بیان کرد: «در سال های اخیر یکی از سه حالت مذکور را پیش روی صادرکننده قرار می دادیم؛ از طرفی صادرکننده در 4 سال ابتدایی دولت روحانی ارز را به کشور باز نمی گرداند که به عنوان خروج سرمایه تلفقی می شد.»

وی بسته جدید ارزی را نشان از واقع بینی بانک مرکزی برای اجبار بازگشت ارز به اقتصاد کشور دانست و افزود: «معتقدم بخشی از کاهش قیمت ارزی در هفته اخیر ناشی از عرضه ارز صادراتی در بازار بوده که اگر این سیاست بخوبی ادامه یابد آثار و نتایج مثبتی در بازار خواهد داشت.»

مظاهری با اشاره به اینکه بازگشت ارز صادراتی روند تخصیص ارز ترجیحی را –به عنوان خطای بزرگ دولت روحانی- منتهی خواهد کرد، ادامه داد: «علی رغم تذکر همه کارشناسان به دولت -برای ممانعت از تخصیص 14 میلیارد دلار ارز وارداتی کالای اساسی-، اما چندین ماه تخصیص ارز ترجیحی را ادامه دادند و خوشبختانه بانک مرکزی دولت را قانع کرد این سیاست نابخردانه را ترک کند.»

رئیس کل اسبق بانک مرکزی یادآور شد: «منافع کالای وارداتی و قیمت ارزان، از آنِ مردم نشد و ذخایر ارزی را نیز از دست دادیم؛ ضمن اینکه 14 میلیارد دلار برای کشور رقمی تعیین کننده است.»

مظاهری افزود :«بانک مرکزی توفیق داشته دولت را از این فکر نا صحیح منصرف کند تا کالای وارداتی با نرخ واقعی وارد کشور شود.»

وی ادامه داد: «کار مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در اصلاح آئین نامه مربوط به سرمایه گذاری خارجی و خاصه توسط ایرانیان خارج از کشور جای کار بسیاری دارد و دستور رئیس جمهور نیز در این راستا ابلاغ شده است. این کار ظرف یکماه آتی اجرایی شده و مردم از آن بهره مند خواهند شد.»

مظاهری همچنین در خصوص نقش بازار متشکل ارزی در این حوزه گفت: «در شرایطی که هنوز به تک نرخی نرسیده ایم، ضابطه ای خاص پیش رو است تا ارز از محل مناسب مصرف شود.»

منبع: فردا

کلیدواژه: مظاهری کاهش قیمت ارز بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۷۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد

آلبرت بغزیان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین، تغییرات نرخ دلار در کشور را سیاسی و بی ارتباط با متغیرهای اقتصادی توصیف کرد و یادآور شد: از لحاظ اقتصادی چیزی تغییر نکرده، ولی وقتی که امنیت اقتصادی به خطر می‌افتد و ارزش پول ملی یعنی واحد های ریال در دسترس افراد کم ارزش می‌شوند، نرخ ارز رو به صعودی شدن می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دلالها حتی در روزهای تعطیل هم نرخ ارز را تغییر می‌دهند، خاطرنشان کرد: روند رشد دلار با عملیات طوفان الاقصی شروع شد که دلار شد ۵۵هزار تومان، با ادامه جنگ غزه، رکورد ۶۰هزار تومان به ثبت رسید و وقتی که مستقیما کنسولگری ما هدف قرار گرفت، دلار شد ۶۵هرار تومان.

وی با بیان اینکه اگر این اخبار  را گوش ندهیم و یا توجه نکنیم اتفاقی در نرخ ارز هم نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: روشن است که بازی در بازار درهم رقم می‌خورد، درهم بالا می‌رود و ضربدر عدد ۳/۶ می‌شود و نرخ دلار به دست می‌آید.

این اقتصاددان اضافه کرد: شما هر وقت بازار دلار را نگاه کنید، شروع کننده رشد قیمت از بازار درهم است چون بازیگران تعیین نرخ دلار در امارات هستند.

بغزیان اظهار کرد: بانک مرکزی به‌خوبی به بازی درهمی دلار واقف است اما نمی‌دانم چرا اقدامی انجام نمی‌دهد. البته اینکه نرخ خودش در بازار را نگه می‌دارد، بابل تمجید است.

وی با اشاره پیشنهاد برخی کارشناسان برای کاهش فاصله دلار آزاد و دلار نیمایی یادآور شد: خیلی ها اصرار دارند حالا که اختلاف بین بازار آزاد و بازار رسمی زیاد شده، نرخ ارز در مرکز مبادله باید بالا رود  تا رانت کم شود اما نتیجه این روند، تجربه دوران ریاست قبلی بانک مرکزی است که بازار غیررسمی، بازار رسمی را دنبال خود می‌کشید و قیمت مدام بالا می‌رفت.

او در پاسخ به سوالی درباره گرانس در بازار، گفت: درست است که بانک مرکزی نرخ ارز را تغییری نداده، اما بهانه دست خیلی ها داده که بتوانند قیمت خودرو و یا لوازم خانگی را افزایش دهند و بعد این روند کشیده شود به لبنیات و سفره مردم.

این اقتصاددان، پیروزی ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای را شرط بازگشت ثبات به بازار ارز دانست و افزود: متاسفانه کل بازار آزاد بین پنج تا ۱۰درصد است که اکثرا دست قاچاقچی هاست و آنها هستند که ارز لازم دارند. بانک مرکزی اینها را می‌داند ولی بستن کانالهای امارات جرات می‌خواهد.

بغزیان در پایان یادآور شد: دلالها نرخ‌ها را به‌صورت حدسی و بر مبنای هیجانات بازار بالا می‌برند. اگر مردم از این نرخ استقبال کردند و حرید انجام شد، قیمت تثبیت می‌شود، در غیر اینصورت به تدریج قیمت اصلاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار ۳ نرخی کارایی ندارد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه
  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • کاهش کلاهبرداری و ارتقای امنیت با اجرای طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی
  • برخورد قاطع با مراکز غیرمجاز رمز ارز دیجیتال در استان مرکزی
  • ثبات بازار طلا بعد از نوسانات اخیر
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • دولت به جای مداخله قیمتی در بازار ارز مداخله مقداری کند