Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@20:33:28 GMT

کشف بقایای دژ باستانی در مصر پیش از هخامنشیان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۷۹۷۹

کشف بقایای دژ باستانی در مصر پیش از هخامنشیان

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا ، باستان‌شناسان موفق به کشف بقایای یک دژ آجری که شامل ویرانه‌های برج‌های شمالی و جنوبی واقع در جنوب شبه جزیره «سینا» شدند.

باستان‌شناسان پیش از این در سال ۲۰۰۸ موفق به کشف بقایای دیواره‌های شرقی این دژ شده بودند، اما با توجه به وسعت زیاد این دژ، کاوش برای کشف بقایای بیشتر آن تاکنون به طول انجامیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باستان‌شناسان از کشف ویرانه‌های یک پایگاه نظامی جدیدتر که بعدها بر روی ویرانه‌های همین دژ ساخته شده نیز خبر دادند.

«مصطفی وزیری» دبیر شورای عالی آثار باستانی مصر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مصری «‌اهرام آنلاین» بیان کرد: «بقایای کشف شده متعلق به دژ باستانی، یکی از قدیمی‌ترین دژهای نظامی کشف شده در این کشور است.»

وزیر میراث باستانی مصر طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «‌دیوارهای دژ اولیه به طور باور نکردنی قطور ساخته شده بودند؛ به طوری که ضخامت برخی از دیواره‌ها به ۷ متر می‌رسید. این دژ شامل چهار برج می‌شود. این در حالی است که دژ جدیدتر از دیوارهایی با ضخامت بیشتر که به ۱۱ متر می‌رسد، ساخته شده بود. این دژ در مجموعه از ۱۶ برج تشکیل شده بود.»

ویرانه‌های دژ اولیه شامل تالارهای مملو از شن، و بقایای کوزه‌ها و گلدان‌های سفالی شکسته‌ای است که گمان می‌رود برای نگهداری دیوارهای سنگین دژ مورد استفاده قرار گرفته است. با این‌حال ممکن است این دالان‌ها به عنوان زهکش آب باران ساخته شده باشند که در دودمان بیست و ششم مصر باستان بسیار مرسوم بود.

علاوه بر این‌، باستان شناسان موفق به کشف یک ورودی به عنوان دروازه جانبی در جنوب شرقی این دیوار شدند. درست در سمت راست این ورودی ویرانه‌های اتاقی که گمان می‌رود محل اقامت نگهبانان دژ بوده باشد، وجود دارد.

این کاوش به کشف یک دیوار ۸۵ متری در بخش جنوبی دژ و ویرانه‌های تعدادی خانه در بخش غربی این دژ نیز منجر شد.

باستان‌شناسان یادآور شدند، با توجه به اثرات باقی مانده بر روی ویرانه‌های این دژ می‌توان نتیجه گرفت که این دژ مورد حمله سختی قرار گرفته است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مصر هخامنشیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۷۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)

عصر ایران -  خالد نبی یا خالد بن سنان پیامبری بوده که قبل از ظهور پیامبر اسلام مردم منطقه را به مسیحیت دعوت می‌کرده و جزو پنج پیامبر تبلیغی بین حضرت عیسی  و حضرت محمد بوده است.

در کتاب ناسخ التواریخ آمده است که، خالد بن سنان شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن آدم و در سال ۵۳۰ میلادی به مقام نبوت رسیده و مردم زمان خود را به شریعت «اسماعیل ذبیح اله» دعوت می‌کند. او در سرزمین عدن که در یمن می‌باشد، می‌زیسته و از قبیلهٔ «بنی عبس بغیض» بوده‌است. در آن زمان در ایران، خسرو انوشیروان پادشاهی می‌کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود. فاصلهٔ زمانی بین ظهور خالدنبی و ولادت محمد چهل سال است. به طوری که دختر خالد نبی در دوران پیری با محمد دیدار می‌کند و به آیین اسلام ایمان می‌آورد. در حدیث آمده‌است که پیغمبر به او فرمود: «مرحبا بإبن اخی».

گورستان خالد نبی  قبرستان خالد نبی در شهر گنبد به سنگ‌ قبرهایش مشهورش است. این قبرستان در ارتفاعات کوهستانی استان گلستان، کمی با فاصله از زیارتگاه خالد نبی، روی یکی از تپه‌های بی‌شمار این منطقه، تندیس‌های سنگی زیادی را به شکل پراکنده در کنار خود جمع کرده است.    برای دیدن بهتر عکس ها روی آن کلیک کنید عکس ها: محمد آریان نیا     

 

 

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پيامبران مدفون در ايران گورستان و زیارتگاه خالد نبی (عکس) این گورستان باستانی برای شیطان پرستان نیست! / آتش سوزی متعصبانه در یک اثر ملی (+فیلم)

دیگر خبرها

  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)
  • دیدنی های امروز؛ از سالگرد نسل کشی ارامنه تا اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند 
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)
  • بورل اوضاع غزه بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی
  • نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش