Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@09:57:00 GMT

ما مسلمانان همیشه در معرض خطر نادیده گرفتن قرآن هستیم

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۸۶۰۵

ما مسلمانان همیشه در معرض خطر نادیده گرفتن قرآن هستیم

پاکتچی با بیان اینکه ما مسلمانان همیشه در معرض خطر نادیده گرفتن قرآن هستیم، گفت: ما به علم دقیق نیاز داریم که کمک کند برداشت صحیحی از آیات و مسائل داشته باشیم. ما به رشته‌ای نیاز داریم که بتواند امکان مطالعه بدهد و نه صرفا جواب دادن لحظه‌ای.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، هم اندیشی «کاربردی سازی مطالعات قرآنی» با حضور احمد پاکتچی، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت الاسلام مهدوی راد، استاد علوم قرآنی و محمدرضا وصفی عصر امروز (سه شنبه، 31 اردیبهشت ماه) در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«احمد پاکتچی» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: من همین جا شهادت می دهم که منظور ما از کاربردی کردن مطالعات قرآنی راه اندازی مهندسی قرآن نیست.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: کاربردی سازی تعالیم قرآن کریم اگر بخواهد در مقام برداشت از قرآن و استنطاق آن مورد نظر باشد، ضرورت دارد که آن برداشت و فهم با نگاهی اجتهادی و با توجه به شرايط زمان و مکان استنطاق کننده انجام گیرد.

 

وی تصریح کرد: آیاتی مثل آیه 30 سوره مبارکه فرقان که از مهجور بودن قرآن پیشگویی می کند و احادیثی منقول از حضرت امیر (ع) که می فرماید که روزگاری می رسد که از قرآن جز اسم و رسمی نماند به ما هشدار می‌دهد که ما مسلمانان همیشه در معرض خطر نادیده گرفتن قرآن هستیم. پس منظور ما از کاربردی سازی همین است.

 

این محقق علوم قرآن بیان کرد: در اینجا مورد خاص مساله اجتماعی را انتخاب می کنم تا کمی درگیر واقعیت جامعه شویم. آیا وقتی دنبال مساله اجتماعی در قرآن هستیم در حال نهادن بدعت هستیم؟ من می گویم ابدا چنین نیست. در آیه 25 سوره مبارکه حدید و آیه دوم سوره  مبارکه جمعه بنابر تفاسیر علامه و بسیاری دیگر در مورد بحث هدف از بعثت انبیاء صحبت کرده اند، این دو محور اجتماعی است و مخاطب اش فرد نیست. مساله اجتماعی در فهم قرآن یک بدعت نیست.

 

پاکتچی اظهار کرد: آیات دیگر به شکل دیگر بر این رسالت تاکید دارند. خداوند هر پیامبری را میفرستد صحبت از قوم است، قوم صالح، قوم لوط و... در آیه 7 سوره مبارکه فرقان از نگرانی های مشرکان آن است که چرا این پیامبر در اجتماع است و با دیگران زندگی می کند.

 

این استاد دانشگاه گفت: یک زمان قرآن سر طاقچه بود گفتیم که آن را می آوریم پایین و به بطن زندگی وارد می کنیم، اما چه شد  من وقتی وارد نمایشگاه شدم دیدم همع فعالیت های قرآنی در این نمایشگاه هست اما آیا همین قدر در زندگی اجتماعی ما نمود دارد؟ آیا برای مثال برگزاری مسابقات قرآن در یک اداره از سوی مسوول‌، یعنی آوردن قرآن در اجتماع؟ من توصیه می کنم قرآن را دوباره سر طاقچه ها بیاورید که حداقل یک احترامی داشت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشینه کاربردی سازی علوم در غرب گفت: علوم کاربردی بر اساس یک نگرانی در غرب به وجود آمد. مدارس بودند و کارهای خود را انجام می دادند. مساله این است که تا زمانی که علوم مشکل خاصی را حل نکنند یک سری علوم خالص هستند. نمی خواهم اهمیت علوم را انکار کنم. نقد من در مورد مجموعه دانشی است که علوم خالص خود را منطبق با نیاز جامعه‌ نمی کند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد : نکته مهم در کاربردی سازی آن است که با دیگر حوزه های علوم وارد تعامل شویم. در این مورد مثالی را عنوان می کنم، برای مثال در حوزه کاربردی ممکن است متخصص شهرسازی بیاوریم و بگوییم در مورد معضل ترافیک نظیر بده. او هم بگوید من حوصله سر و کله زدن و قدرت چانه زنی با هیچ رشته علمی ندارم فقط کار را به من بسپارید. حال اگر رشته مطالعات قرآنی بخواهد وارد کاربردی سازی شود شروع می‌کند به گفت گو کردن با سایر علوم و اگر چنین نشود در حد شعار می ماند.

 

پاکتچی اضافه کرد: سوال این است که چه کار کنیم در حوزه تعاملات قرآنی با علوم دیگر تعامل کنیم. در طول سال‌های گذشته بارها و بارها، برخی همفکران از جمله خودم درگیر این مساله بودیم که علوم برای تعامل با یکدیگر چه ملزومات و اقتضائاتی برایشان وجود دارد. این مهم را در سه سطح بررسی کردیم. این صورت مساله روی میز است اما برای فهم بهتر توضیح میدهم که ما باید توجه ژرف به تفاوت میان گزارهای توصیفی و هنجاری داشته باشیم، همچنین توجه ژرف به تفاوت میان الگوسازی و آرمان، آرمان سازی و ضرورت ایجاد شاخه ای از مطالعه برای این طیف از معنای متن‌ اهمیت دارد.

 

وی اظهار کرد: ما به علم دقیق نیاز داریم که به صورت فازی کمک کند که برداشت صحیحی از آیات و مسائل داشته باشیم. ما به شاخه ای نیاز داریم که بتواند امکان مطالعه بدهد و نه صرفا جواب دادن لحظه ای. بحث دیگر درمورد مبانی معرفتی توجه ژرف به الگوسازی و آرمان سازی است. تمام ادیان در پارادوکس آرمان سازی و الگوسازی قرار گرفته اند. نمی گویم در دین نباید آرمان داشته باشیم اما ما یک امام صادق(ع) به عنوان الگو داریم و یک امام صادق آرمانی و نمی‌خواهیم هیچ کدام را نفی کنیم بلکه می‌خواهیم ببینیم هرکدام چه طور می‌خواهند در تنظیم روابط به ما کمک کنند.

 

وی تاکید کرد: فکر می کنم تا زمانی که نتوانیم مساله آرمان و الگو را حل کنیم نمی توانیم از آموزه های قرآن و حدیث بهره مند شویم. در قرآن هنجارها سطح بندی شده اند، خداوند در آیه 225  و 187 سوره مبارکه بقره می‌فرماید (آیه و معنی). در آیه 225 می پذیرد یک سری حرف ها نقض است و در آیه دوم صریحا می گوید خداوند می داند. گاهی مسائلی هست، خداوند عفو می‌کند. یعنی انگار مسائلی هم هست که بشود با آنها چنین برخوردی داشت.

 

وی ادامه داد: اکنون در جامعه تمایزی برای بایدها و نبایدها نداریم. در بحث هنجارها در قرآن می‌توان اصطلاحی دیگر به نام هنجارهای انسان بنیاد را جعل کرد. وقتی در قرآن در مورد مسیحی و رهبانیت صحبت میکنیم ظاهرا رهبانیت عطف به رحمت است. بعد در ادامه آیات می گوید که این هنجار از جانب ما نبود. اما بعد می گوید حالا که این هنجار (رهبانیت) را ایجاد کردید آنگونه که باید حق را ادا نکردید.

 

این محقق ابراز کرد: بنابراین ما نیاز به شاخهت ای برای مطالعه این مسایل داریم، از مباحث مهم رابطه برقرار کردن بین مطالعات قرآنی و علومی است که به مسائل اجماعی می پردازند.

 

وی درمورد نسبت میان متن و جامعه بیان کرد: برای مثال قرآن مرتب از مفهوم برکت استفاده می کند. در فرهنگ ما هم استفاده از این مفهوم بوده است. جامعه و ساختار اجتماعی ما در موقعیتی است که این مفهوم قرآنی برای نسل جدید ما معنی خود را از دست داده است. فکر می‌کنم خنثی کردن آیات حل مشکل جامعه ما نیست. از مشکلاتی که باید به آن فکر کنیم دسته ای از ایات هستند که برای ما فقط اطلاعاتی از عصر نبوی ارائه می کنند در جامعه ای که الان با هزاران مشکل مواجهیم. آیا اموزه زنده به گور کردن دختران مساله است یا این مساله فقط در زمان خودش بوده و بیان شده تا بدانیم. امروز اجازه ندادن به دختران برای فعالیت، زندگی و تحصیل کم از آن ندارد. نخست باید مساله زیست جهانی در فضای مطالعه قوام یابد و تدقیق شود، سپس باید به چند پرسش مبنایی تحلیل شود و آن‌گاه روشن شود که کدام رشته علمی و کدام روش ها می توانند عهده دار پاسخ گویی به آن پرسش ها باشند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان جشن روزه اولی ها مجلس خراسان جنوبي کانون های مساجد خبرگزاری شبستان مسجد اردبیل روزه اولی ها اصفهان نمایشگاه قرآن نشست تخصصی قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۸۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود

آیت‌الله مصطفی محامی ضمن حضور در دانشگاه علوم قرانی زاهدان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان اظهار کرد: در حوزه حقابه سیستان بنده سخنرانی‌ها و پیگیری‌های متعددی طی پنج سال گذشته داشته‌ام و عنوان کردم که ظاهرا خود آقایان در استان خشکسالی را باور نکرده‌اند و تازه ۲ سال است که موضوع حقابه سیستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و حتی رئیس جمهور نیز هنگام حضور در استان نسبت به این مساله موضع گرفتند.

وی بیان کرد: پیگیری‌هایی هم از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت اما بنده در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کردم که آقایان آن گونه که باید کار نکرده و از همه اهرم‌ها استفاده نکردند.

امام جمعه زاهدان گفت: بخشی از این مشکلات حاصل از کم کاری ماست چرا که مسوولان گزارش دادند که با وجود خشکسالی‌ها میزان بارندگی‌ سالانه در جنوب استان طی این سالها ۲ میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حقابه سیستان از افغانستان ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و اگر در استان سدهایی ساخته شود می‌توان این بارندگی‌ها را مهار کرد و از آن در مصارف مختلف بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به حقابه یا استفاده از آب دریای عمان و دستگاه آب شیرین کن نیست.

وی اظهار کرد: مشکل دیگر به خود مردم سیستان بر می‌گردد چرا که اتفاق نظر ندارند و هر کس حرف خود را می‌زند جهات سیاسی، قومی و حزبی را دنبال می‌کنند و برای نمونه یک نفر بحث آب ژرف را مطالبه می‌کند و فرد دیگر بر استفاده از آب دریای عمان تاکید دارد و هنوز توافقی صورت نگرفته که در این صورت مسوولان در مرکز کشور نیز ترتیب اثری نخواهد داد.

آیت الله محامی گفت: هزینه‌های زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرح‌های اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.

وی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان مسلمان باید نهایت بهره را از آن ببریم افزود: با وجود همه این ویژگی‌ها توجه کافی به قرآن صورت نگرفته است و به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) با گلایه مطرح می‌کنند: "یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا" خداوندا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و آنگونه که باید به آن نپرداختند.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در رابطه با قرآن کریم صورت گرفته اما کافی نیست و باید در عرصه‌های مختلف به کار و فعالیت بپردازیم تصریح کرد: رشته‌های قرآنی که در مراکز علمی و دانشگاهی طراحی شده بیشتر به مباحث جانبی می‌پردازد هر چند که مباحث مهمی است اما کمتر به اصل معانی قرآن پرداخته شده و این یکی از آسیب‌های کار است و دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید در کنار واحدهای درسی به سراغ معانی و معارف قرآن نیز بروند.

وی اظهار کرد: قرآن کریم با علوم دیگر متفاوت است از این جهت که اگر تزکیه و پاکی دل نباشد ارتباط و فهم درستی از آیات و روایت کسب نکرده و به عمق قرآن پی نمی‌برند و با همین قرآن که کتاب هدایت است بسیاری از افراد هدایت شده و برخی نیز گمراه خواهند شد و گمراه شدن آنان به علت وجود نقص در خود آنهاست و اگر می‌خواهیم از هدایت قرآن بهره‌مند شویم باید به دل بپردازیم و دلمان را صاف و پاک کنیم.

آیت الله محامی در پاسخ به سوالات و مطالبات دانشجویان مبنی بر تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه، پیگیری حقابه سیستان، جلب توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی و جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم قرآنی زاهدان گفت: جهت تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه علوم قرانی در گذشته هم صحبت‌هایی صورت گرفت و مسوولان دانشگاه باید در این جهت تدابیری اتخاذ کنند و از ظرفیت خیرین بهره‌گیری کنند و در مواقع مورد نیاز بنده نیز قادر به پیگیری هستم.

وی در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر جلب کردن توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی اظهار کرد: بخشی از کار به خود شما بر می‌گردد و باید در جامعه حضوری فعال داشته و توجه‌ها را جلب کنید تا مردم تاثیرگذاری شما را ببینند و همواره درخواست استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت علمی حرف منطقی است و دانشگاه باید در این حوزه برنامه ریزی داشته باشد چرا که اگر این کار صورت نگیرد به تدریج باعث تضعیف رشته و دانشجویان خواهد شد.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • تاریخ‌سازی الفتی با گرفتن سهمیه المپیک ژیمناستیک
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران