Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@23:41:36 GMT

وقتی برنامه در دولت گم شده اختیارات بیشتر برای چه؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۹۱۹۶

وقتی برنامه در دولت گم شده اختیارات بیشتر برای چه؟

رئیس جمهور می‌گوید امروز هم مانند دوره جنگ هشت ساله، به اختیارات ویژه نیاز داریم.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روحانی در دیدار جمعی از روحانیون با بیان اینکه برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم‌گیری هستیم، اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه‌قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

دولت سردرگم و بی برنامه افزایش اختیارات می‌خواهد چه کار؟!


وی افزود: همانگونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.


آقای روحانی البته توضیح نداده اختیارات بیشتر را برای چه کار می‌خواهد؟ چرا که به اذعان کارشناسان -حتی کارشناسان حامی- دولت فاقد طرح و برنامه روشن اقتصادی است و بیش از یک سال است روش آزمون و خطا را در پیش گرفته است. در واقع درست‌تر آن است که بگوییم دولت روحانی از سال ۹۲ به مدت ۶ سال، جز امید به برجام هیچ برنامه دیگری نداشته و حتی از یک سال قبل هم که آمریکا عملاً برجام را باطل کرده، همچنان فاقد طرح و نقشه جایگزین است؛ و حال آنکه برجام، حتی در صورت برقراری هم نمی‌توانست جایگزین برنامه اقتصادی درونزا باشد.


بنابراین نخستین سوال این است که وقتی دولت مطلقاً برنامه اقتصادی روشنی ندارد، افزایش اختیارات را می‌خواهد که دقیقاً چه کند؟ آیا خسارت‌هایی نظیر واگذاری بی‌محابای ۱۸ میلیارد دلار ارز، خذف سهمیه‌بندی بنزین و قاچاق بی‌رویه حاصل از آن در کنار هزینه‌های ارزی چند میلیارد دلاری برای واردات بنزین، رکود شدید تولید در حوزه‌هایی مانند مسکن و غیر آن، تشدید تورم بی‌سابقه و…، کم خسارتی بوده که دولت می‌خواهد با وجود بی‌برنامگی و به واسطه افزایش اختیارات، بر ابعاد همین خسارات بیافزاید؟
نکته دیگر این است که دولت اختیارات فراوان و بعضاً فراقانونی دریافت کرده با این وعده که نیاز مدیریت اقتصادی است.

از جمله اختیاراتی که در حصول توافق نامتوازن برجام داشت و با فضاسازی مسموم، چنین القا کرد که رونق یا رکود اقتصاد کشور، معطل همین توافق است. دولت همچنین سهم سالانه صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی و ارزی را از ۳۴ درصد مصوب در کانون برنامه پنج ساله توسعه، به ۱۰ درصد کاهش داد، تولید مسکن در کشور را با فخرفروشی حماقت‌آلود وزیر مربوطه به صفر رساند و مجلس را در موقع اتفاقات مختلف دور زد. اما حالا با همه این سوء تدبیرها، رئیس دولت همچنان مدعی است اختیاراتش کم است و لابد باید با تعطیلی مجلس و قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت را مطلق‌العنان کرد تا به جای یک برجام، چند برجام انباشته از خسارت در حوزه توانمندی نظامی و اقتدار منطقه‌ای امضا کند و به جای تورم ۵۰ درصدی، تورمی ۱۰۰ درصد را به مردم ارزانی کند. جالب اینکه همین چند هفته قبل معاون اول رئیس‌جمهور از مردم و کارشناسان خواست نظر بدهند که سهمیه‌بندی و توزیع کوپنی کالا بهتر و به مصلحت‌تر است یا آزادسازی اقتصاد و آزاد کردن قیمت‌ها؛ یعنی دولت هنوز نمی‌داند با خودش چند چند است و می‌خواهد چه کار بکند اما فقط اختیار بیشتر و بیشتر می‌خواهد.


واقعیت تلخ دیگر این است که دولت بالغ بر ۱۱ ماه است سخنگو ندارد، چرا که تیم اقتصادی و مدیریتی آقای روحانی حرفی برای گفتن ندارد و کسی هم به همین دلیل نمی‌پذیرد سخنگوی دولتی باشد که به تعبیر علی صوفی (وزیر دولت اصلاحات و مشاور خاتمی) محبوبیتش زیر ۱۰ درصد رسیده است. واقعیت این است که دولتی با چنین کارنامه‌ای برای قصور و تقصیرهایش باید مؤاخذه شود و حساب پس بدهد. ضمن اینکه، قانون اساسی و تفکیک قوای ناشی از آن، اجازه تمرکز و خودکامگی و خود رأیی را به رئیس‌جمهور نمی‌دهد.
 

منبع: کیهان

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید وعده های روحانی بازار سکه و ارز پرسپولیس اختیارات دولت دولت رئیس جمهور روحانی ضعف مدیریت ناکارآمدی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۹۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان با برنامه‌ریزی و عملکرد خود ولایت‌مداری مردم را حفظ کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در دیدار عباس ذاکریان فرماندار قم که پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، گفت:در جریان انتخابات دشمن به دنبال این بود که مردم را ناامید و دلسرد کند.

وی با بیان اینکه دولت برای اصلاح امور به دنبال کار بنیادین و حساب شده است، گفت: اگر شتاب‌زده عمل شود ممکن است نتیجه عکس داشته باشد؛ بنابراین یکی از کار‌های ارزشمند این دولت این است که پایه‌های اقتصاد را تقویت می‌کند و تلاش می‌کند آنچه رهبر معظم انقلاب می‌خواهند را عملی کند.

امام جمعه قم با بیان اینکه کشور ما یک کشور معنوی، دینی و معتقد به خدا و مبدأ غیب است، گفت: بشر به معنویت احتیاج دارد و تنها کشوری که استوار و حساب شده و با رهبری شایسته و مردمی عزیز با تکیه بر آموزه‌های معنوی و دینی حرکت می‌کند ایران است و باید این را قدر دانست و آسیب‌هایی که از گذشته وجود داشته را تکرار نکنیم.

وی با بیان اینکه مردم باید احساس کنند اگر کسی می‌خواهد کار کند در کشور جا دارد و از و استقبال می‌شود، گفت: اگر کسی توان و عرضه کار دارد باید از او استفاده شود و این باعث می‌شود که مردم به‌نظام دلگرم شوند.

آیت الله سعیدی هدف دشمن را دوقطبی‌سازی جامعه دانست و افزود: اگر ما با اتحاد و انسجام و جذب حداکثری کار کنیم دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ ولی اگر این‌گونه نباشیم دشمن با شایعه‌سازی و بازی‌کردن با آبروی افراد هر غلطی می‌تواند بکند.

وی با اشاره به حضور ۳ و نیم میلیونی مردم در جشن نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران گفت: وقتی مردم پای‌کار بیایند بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود؛ بنابراین باید این پیوند برادری و پای‌کار انقلاب بودن مردم را حفظ کنیم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه مردم ما ولایی و متدین هستند، گفت: گمان نکنید مردمی که در انتخابات شرکت کردند مشکل ندارند بلکه مردم وقتی دیدند رهبرشان از آنها می‌خواهد حضور مسئولانه داشته باشند در صحنه حاضر شدند و ما باید با رفتار، برنامه‌ها و عملکرد خود ولایت‌مداری مردم را حفظ کنیم.

دیگر خبرها

  • دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور
  • روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد
  • مسئولان با برنامه‌ریزی و عملکرد خود ولایت‌مداری مردم را حفظ کنند
  • شاخص‌های اقتصادی بیانگر جهت‌گیری صحیح فعالیت‌های دولت در کردستان است 
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • کابینه جنگ رژیم صهیونیستی اختیارات هیئت مذاکره کننده را بیشتر کرد/ شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار نفر رسید/ نظامیان صهیونیست به قتل، غارت و تجاوز در بیمارستان شفا ادامه می‌دهند/نیروهای قسام اشغالگران و ادوات جنگی صهیونیست‌ها در اطراف بیمارستان شفا را درهم کوبی
  • مک آلیستر: حریفان ما در حضور مسی بیشتر از آرژانتین می‌ترسند
  • یک دهه تورم اقتصادی و رکود فکری در گیشه
  • شهرآورد تهران، این بار دوشادوش هم!