Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@12:57:35 GMT

جامعه سالم در گرو توسعه پایدار

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۹۲۷۸

جامعه سالم در گرو توسعه پایدار

اگرچه همواره از توسعه صنعتی به‌عنوان ابزاری برای توسعه جوامع بشری یاد شده است، اما توسعه صنعتی باعث نابودی سریع و غیر قابل بازگشت بخشی از تنوع زیستی در سطح جهان شده است. امروزه مشخص شده که تنوع زیستی نه تنها به عنوان یک میراث فرهنگی اهمیت داشته، بلکه نقش مهمی در توسعه سالم یک جامعه ایفا می‌نماید. مهدی گلشن عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور

تنوع زیستی با حفظ پایداری و عملکرد اکوسیستم‌ها، مسئول سلامت اکوسیستم هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین اکوسیستم‌های سالمی می‌توانند دامنه وسیعی از خدمات متناسب و پایدار را ارائه کنند که برای بشر ضروری هستند. برای افزایش آگاهی از مسائل تنوع زیستی، سازمان ملل متحد روز اول خرداد (22 مِه) را به‌عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری نموده است. تنوع زیستی سبب می‌شود موجودات زنده در برابر تغییرات محیطی، همچون شیوع آفات، بیماری‌ها و شرایط اقلیمی، مقاوم و سازگارتر شوند. همچنین تنوع زیستی کمکی شایان به فعالیت اصلاح‌ نژاد می‌نماید به طوری که می‌تواند موجوداتی با صفات برتر، مثل رشد سریع‌تر و مقاومت بیشتر در برابر بیماری‌ها تولید شود. حفاظت از تنوع زیستی این موجودات می‌تواند در کنار ارزش‌های اکولوژیک، درآمدهای مالی قابل ملاحظه‌ای را به همراه آورد.
کشور ایران با توجه به دارا بودن تنوع اقلیمی و اکوسیستم‌های آبی متنوع همچون آب شیرین، آب‌های لب‌شور، شور و خیلی شور از تنوع زیستی گسترده‌ای برخوردار است و از لحاظ ذخایر ژنتیکی به‌عنوان یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. بیش از 1200 گونه ماهی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و آب‌های داخلی کشور زیست می‌کنند که از این تعداد حدود 150 گونه دارای ارزش اقتصادی است. به علاوه، گونه‌های بیشماری از صدف‌ها، خرچنگ‌ها، میگو، نرم‌تنان، سخت‌پوستان، جلبک‌ها و گیاهان آبزی در پهنه‌های آبی کشور زندگی می‌کنند. سازمان شیلات ایران و مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور که متولی حفاظت، احیا و بهره‌برداری پایدار از گونه‌های آبزیان هستند روش‌های متعددی برای حفظ ذخایر در پیش گرفته‌اند. تعیین سقف مجاز صید و زمان شروع و خاتمه صید، تاریخ و محل تخم‌ریزی ماهیان توسط مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و فعالیت ارزشمند بازسازی ذخایر توسط سازمان شیلات ایران کمکی شایان در جهت مقابله با از بین رفتن ذخایر ماهیان است. با وجود این در دهه‌های اخیر با تخریب زیستگاه‌های آبزیان، ورود انواع آلاینده‌ها، تخلیه زباله‌ها و پساب‌ها در رودخانه‌ها و دریاها، استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌ها، بهره‌برداری بیش از حد از منابع زنده، توسعه شهری و صنعتی بدون ملاحظات زیست ‌محیطی، حذف تدریجی تنوع ژنتیکی در اکوسیستم‌های طبیعی و جایگزینی آن با سیستم‌های پرورشی، بسیاری از این ذخایر ارزشمند در معرض نابودی و انقراض قرار گرفته‌اند، به‌طوری که نتایج مطالعات نشان می‌دهد ذخایر شماری از گونه ماهی و سخت پوست در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و آب‌های داخلی در حال نابودی است.
یکی از روش‌های حفظ تنوع زیستی تشکیل «بانک ژن» است. بانک‌های ژن مکان‌هایی هستند که جانوران، گیاهان و یا میکروارگانیسم‌های نادر در آنها نگهداری و محافظت می‌شوند. در حقیقت، بانک‌های ژن به عنوان پشتیبان برای بسیاری از صنایع کشاورزی، دامی و شیلات عمل می‌کنند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۹۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی نقش هولدینگ های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری

تین نیوز

هفتمین رویداد استیج اینوتکس که از معتبرترین کنفرانس های استارتاپی کشور است از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل پارک فناوری پردیس میزبان صدها فعال استارتاپی و علاقه مندان حوزه نوآوری خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، استیج رویدادی در دل نمایشگاه بین المللی اینوتکس است که در سال های اخیر به قلب تپنده این جشنواره تبدیل شده است.

این رویداد با هدف تعامل و گفتگو میان فعالان استارتاپی، علاقمندان به حوزه های فناورانه و نوآورانه، نخبگان فناوری، نهادهای ذی نفع حاکمیتی، کارآفرینان و صنعتگران نوآور ایجاد شده و سالانه میزبان ده ها صاحب نظر در حوزه های گوناگون استارتاپی است.

استیج امسال علاوه بر بررسی ترندها و فناوری های نوظهور پدید آمده در حوزه فناوری کشور، به نقش و رویکرد شرکت ها و هولدینگ های بزرگ صنعتی و برنامه های نوآوری این شرکت ها خواهد پرداخت. موضوعات استیج بیش از هر چیز به مسائل روز اکوسیستم استارتاپی معطوف شده است.

مرور مهم ترین وقایع اکوسیستم استارتاپی در سالی که گذشت، بررسی و تحلیل وقایع و رویدادهای اکوسیستم نوآوری، بررسی چالش ها و مسائل اکوسیستم نوآوری کشور و اینکه هوش مصنوعی چگونه آینده ما را رقم خواهند زد از مهمترین برنامه استیج اینوتکس ۲۰۲۴ است.

همچنین در این رویداد به بررسی مواردی چون، «دیفای از رویا تا واقعیت»، «نقش و رویکرد شرکت ها و هولدینگ های بزرگ صنعتی در اکوسیستم نوآوری»، «آنچه که باید استارتاپ ها از شرکت های بزرگ یاد بگیرند» و «نقش و رویکرد دانشگاه در نزدیک ساختن شرکت های سنتی با فضای نوآوری و استارتاپی» نیز پرداخته می شود. 

بررسی مهم ترین روندها و تازه های حوزه ارتباطات و تبلیغات، بررسی برندکارفرمایی، بررسی مهم ترین چالش ها و مسائل اکوسیستم استارتاپی کشور، اهمیت تربیت نیروی توسعه کسب وکار در جهت رشد و تجربه ورود هولدینگ های بزرگ صنعتی به حوزه نوآوری و استارتاپی از دیگر برنامه های مهم استیج در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ خواهد بود.

استیج در روز آخر نمایشگاه اینوتکس نیز میزبان رقابت استارتاپ ها در حضور سرمایه گذاران و امتیازدهی به آنان توسط داوران مطرح ایرانی و بین المللی خواهد بود.

با توجه به شرایط موجود اکوسیستم استارتاپی کشور بیش ازهر زمان دیگر نیازمند هم اندیشی، ایجاد دیالوگ، یادگیری و دیده شدن است. استیج این فرصت را برای فعالان و علاقمندان حوزه کسب وکارهای نوآورانه فراهم می کند.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه اینوتکس، استیج علاوه بر اینکه پذیرای شرکت کنندگان جشنواره اینوتکس در پارک فناوری پردیس است به صورت زنده از طریق وب سایت www.inotex.com در دسترس مخاطبان بین المللی و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد و اطلاع از برنامه های پیشبینی شده استیج به آدرس stage.inotex.com مراجعه کنند.

اینوتکس ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در پارک فناوری پردیس، میزبان بیش از ۴۰۰ شــرکت نــوآور و فنــاور در قالب غرفــه دار، بیش از هفتادهزار مخاطب فعـــال در حوزه کسب و کار، ۱۵۰ سرمایه گذار استارتاپی، ۴۰۰ جلسه بین کسب وکارها و ۲۰ رویداد و بخش جانبی ست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ماهانه حداکثر ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است
  • بررسی نقش هولدینگ های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری
  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • امنیت پایدار مناطق غربی کشور موجب توسعه این مناطق خواهد شد
  • نقش هولدینگ‌های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری بررسی می‌شود
  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان