Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@20:03:31 GMT

نقش مطبوعات در تولید علم ستودنی است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۸۴۹۷۵۵

نقش مطبوعات در تولید علم ستودنی است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس صالحی شامگاه دوشنبه در دیدار با اهالی رسانه استان همدان با بیان این مطلب افزود: رسانه در حوزه فرهنگ جایگاه خاص خود را دارد، رسانه امروز یک پدیده جدید چندوجهی است که نشان دهنده اهمیت نقش آن است.

وی ادامه داد: نهادهای اجتماعی عمدتاً تک وجهی یا نهایتاً دو تا سه وجهی هستند اما رسانه‌ها در دوره مدرن چندوجهی متولد شدند و با افزایش زمان بر وجوه آنها افزوده می‌شود و از این نظر جایگاه رسانه‌ها دائماً در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رسانه‌ها در حوزه آگاهی‌بخشی، تربیت‌پذیری اجتماعی و حوزه‌های متنوع دیگر تا رکن امنیتی یک کشور مورد اهمیت هستند و تنها یک پنجره انتقال اخبار به شمار نمی‌روند، در واقع رسانه‌ها یک رکن مشابه مدرسه هستند و هرچه زمانه می‌گذرد این رسانه به عنوان یک رکن مهم نظام نقش خود را نشان می‌دهد، در اصل رسانه یک دژ است که اگر فرو بپاشد خیلی چیزها از بین می‌رود و اگر این دژ پایدار بماند همه چیز حفظ می‌شود.

صالحی یادآور شد: یک سوال همیشه مطرح است که چرا هرچه زمان می‌گذرد و فناوری‌ها به کمک رسانه می‌آید اهمیت رسانه افزایش پیدا می‌کند، ممکن است گذر زمان اهمیت برخی نهادهای فرهنگی را کم کند اما رسانه به این شکل نیست.

وی افزود: وقتی مشروطه رسانه‌های سنتی و مدرن آغاز می‌شود ایرادات کمی و کیفی هم دیده می‌شود اما اتفاقی که می‌توانیم بر روی آن تاکید کنیم و تحول آن را به خاطر انقلاب اسلامی بدانیم در چند موضوع مشاهده می‌شود، ابتدا جریان کمی رسانه بعد از انقلاب رشد قابل توجهی پیدا کرده است، هرچند کمیت تنها معیار نیست اما ما شاهد اتفاقات قابل توجهی در رسانه هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سال ۵۳ باوجود اتفاقاتی که با بستن مطبوعات رخ می‌دهد از ۱۹۵ رسانه به ۱۳۱ رسانه کاهش پیدا می‌کند و در سال بعد از آن رسانه‌ها به ۱۰۴ رسانه تقلیل پیدا می‌کند اما این رقم بعد از انقلاب با ساماندهی رسانه‌ها به میزان ۷ هزار رسانه مکتوب و ۳ هزار رسانه الکترونیک می‌رسد. بنابراین رشد کمی رسانه در بعد از انقلاب اسلامی قابل توجه است.

صالحی بیان کرد: اتفاق دیگر این است که حوزه مطبوعات محلی و استانی ما بسیار قابل توجه است و نگاه مرکزگرا در تمام حوزه‌ها که فراگیر بود کاملاً درهم ریخته شده است، ۲۳۰۰ نشریه غیرتهرانی در حال حاضر فعالیت می‌کنند و این نشان می‌دهد که یک نسل از رسانه در استان‌ها شکل گرفته است، پس در تولید و مصرف رسانه غیرتهرانی در طول چهل سال شاهد رشد خوبی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی سهم حوزه اقلیت‌های مذهبی در کشور در رسانه هم با رشد روبرو بوده است، همچنین در حوزه جنسیت نیز شاهد حضور بانوان به عنوان صاحبان امتیاز رسانه‌ها هستیم، پس فضای رسانه ما در طول این چهل سال انقلاب همگام با شعارهای امام راحل و مقام معظم رهبری در امر رسانه بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش رسانه‌ها در تولید علم گفت: نقشی که مطبوعات ما در روند تولید علم ایجاد کردند ستودنی است، جریان شتابنده علم در کشور غیرقابل انکار است، بسیاری از مطبوعات تخصصی ما در حوزه علم به رشد علوم بسیار کمک کرده است، سهم مطبوعات تخصصی در این زمینه بسیار چشمگیر است و حتی یک مقاله علمی امروز توانسته به علم ما کمک کند.

صالحی ابراز داشت: روز به روز بر اقتدار رسانه افزوده می‌شود، مسیر رسانه در ۱۵۰ سال ایران روند رو به رشد بوده و در چهل سال انقلاب این رشد قابل توجه تر نیز بوده است، رسانه‌ها در ایران مسیر شتابنده را طی کردند اما اینکه رسانه‌های رسمی مغلوب رسانه‌های غیر رسمی بشوند و مرجعیت خود را از دست بدهند موضوع مهمی است، رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای که همان وجوه کاربردی خود را ایفا می‌کنند نباید در مقابل رسانه‌های غیر رسمی کاربرد خود را از دست بدهند.

وی تصریح کرد: وقتی ما میدان را به غیر رسمی‌ها واگذار کنیم نباید نقش خاصی از رسانه رسمی طلب کنیم، بنابراین نباید نظام رسمی خود را کم اهمیت بدانیم، همانگونه که یک کشور ارتش نداشته باشد امنیت نخواهد داشت نباید فراموش کرد که وقتی یک کشور یک نظام رسانه‌ای نیز نداشته باشد امنیت ندارد، نمونه این موضوع را در دی‌ماه سال گذشته به عنوان یک پدیده شاهد بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: یکی از کارکردهای رسانه در نظام تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و حمایتی این است که نگذارند فضا برای رسانه‌های غیر رسمی باز شود زیرا این موضوع تهدید بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 4559996

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۹۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنز امروز راه‌های تازه‌ای را برای اثرگذاری پیدا کرده است

عباس حسین‌نژاد، دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) با اشاره به اینکه دنیا در حال عبور از طنز کلاسیک است و در حال تجربه فضایی پیچیده و قدری سخت هستیم، گفت: زبان و نوع نگاه به طنز تغییر یافته و تولیدکنندگان طنز هر روز راهی تازه برای ارایه طنز خود می‌یابند.

وی درباره سطحی‌نگری طنز امروز افزود: تب شهروند رسانه در جهان امروز فزونی گرفته و هر فرد با داشتن یک صفحه اجتماعی می‌تواند طنز خود را عرضه دارد که باعث می‌شود به دلیل انبوهی تولید قدری توان تفکیک طنز خوب از بد وجود نداشته باشد؛ طنز خوب می‌خنداند و مصلح اجتماعی است در عین حال که طنز خوب هم تولید می‌شود بسیاری از طنازی‌ها در شبکه اجتماعی ما را به این سمت نمی‌برد و بنایش بر اصلاح نیست. آموزش طنز بسیار ضعیف است و افراد بدون استاد در دام مخاطب افتاده‌اند و تصور دارند اگر فلان مطلب را بیان کنند لایک یا بازدید بیشتری دریافت می‌کنند و از این رو از طنز اصلاح‌گر کمی دور افتاده‌ایم.

حسین‌نژاد با اشاره به لزوم توجه بیشتر به افراد و فعالان طنز جوان در حوزه رسانه‌های مجازی اگفت: کار عالی مثل الماسی است که در میان همه تاریکی‌ها خواهد درخشید و تاثیرگذار نیز خواهد بود و جهان امروز نیازمند انجام کارهای عالی در حوزه طنز و کمدی است. طنز و اقتصاد این روزها پیوندشان عمیق‌تر شده؛ بسیاری افراد در شبکه‌های اجتماعی شروع به تولید آثار طنز و کمدی کردند و رفته رفته به ورطه‌ای گرفتار آمدند که هر محتوایی را برای بالابردن سطح دنبال‌کننده و دریافت مبالغ بیشتر تولید کردند. در این میان افرادی که به اصول تولید طنز و کمدی پایبند هستند، حضور دارند اما ما نیاز بیشتری به این فعالان طنز داریم. تلاش‌های گسترده‌ای برای آموزش بنیادین تولید محتوای طنز مناسب به افراد داوطلب در سراسر کشور انجام شده است. در مرحله اول، با آغاز طرح ملی «قلمه» رویدادهای آموزشی طنز برگزار شده و استادان با تجربه نیز به این فعالیت همراهی کرده‌اند. در استان‌های یزد، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز آموزش طنز آغاز شده و در سال ۱۴۰۳، این آموزش‌ها در شش استان دیگر نیز ادامه خواهد یافت. غایت کار یک طنزپرداز و کمدین در جامعه، اصلاح است که این کار با نگاه دقیق به مسائل، نقد منصفانه، امیدآفرینی و نیفتادن به ورطه توهین و هجو اتفاق خواهد افتاد.

هشتمین جشنواره طنز و رسانه (طنزپهلو) یادمان کیومرث صابری فومنی (گل‌آقا) اسفند سال گذشته منتشر شد. این جشنواره با همکاری معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار می‌شود. موضوعات جشنواره شامل انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت‌های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگرهای بی‌سواد، فیک‌نیوزها)، جهان‌گردی ایرانی‌ها و ایرانگردی جهانیان، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

دیگر خبرها

  • حضور وزیر ورزش در منزل پیشکسوت رسانه
  • تقدیر نمایندگان مجلس از تولیدات قرآنی رسانه ملی
  • نمایندگان مجلس از تولیدات قرآنی رسانه ملی تقدیر کردند
  • قدردانی مجلس از تولیدات قرآنی رسانه ملی
  • اعلام حمایت خانه مطبوعات و اصحاب رسانه همدان از عملیات وعده صادق
  • جهاد اسلامی: عملیات ایران ستودنی است/ برخی در صدد تحریف حقایق‌ هستند
  • جهان امروز نیازمند انجام کارهای عالی در حوزه طنز و کمدی است
  • جهاد اسلامی: عملیات ایران ستودنی است/ برخی در صدد تحریف حقایق‌اند
  • جاماندگی روزنامه‌ها و خلاء خبری صداوسیما در پاسخ موشکی ایران
  • طنز امروز راه‌های تازه‌ای را برای اثرگذاری پیدا کرده است