Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@10:34:46 GMT

سايه سنگين خشکسالي در کرمان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۹۸۹۳

سايه سنگين خشکسالي در کرمان

خبرگزاري آريا - کرمان - ايرنا - تاثيرات کاهش نزولات و خشکسالي در استان کرمان در سالهاي گذشته چنان عظيم بود که بارش هاي خوب بهاري سال جاري اثر ملموسي بر سفره ها و منابع آبي اين ديار کويري نگذاشته و همچنان صرفه جويي بايد در اولويت باشد.

به گزارش ايرنا، کرمان با آب و هواي خشک و نيمه خشک همواره با کمبود بارش ها مواجه بوده است و پيشينيان با حفر قنات ها و طراحي سيستم آبياري کهن و با مديريتي تحسين برانگيز از اين نعمت ارزشمند استفاده مي کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تغيير اقليم، بروز خشکسالي و کاهش نزولات آسماني در کنار حفر چاه هاي غير مجاز و برداشت بي رويه آب هاي زير زميني، سفره ها و منابع آبي استان را تا حد بسيار زيادي تخليه کرده است، طوري که در سالهاي اخير تاثيرات بسيار منفي در کاهش کيفيت و کميت محصولات کشاورزي و آب شرب را شاهد بوديم.
بهار امسال با بارش هاي مناسب آغاز شد و آمار نشان مي دهد که بارندگي ها در سرتاسر استان کرمان افزايش قابل توجهي نسبت به سال گذشته دارد که خوشحالي اهالي ديار کويري را در پي داشت.
اما به رغم افزايش نزولات جوي در سال جاري بايد اين نکته را در نظر داشت که خشکسالي هاي انباشته 2 دهه گذشته، تراز بسيار منفي براي ميزان ذخائر آبي ايجاد کرده است که اين فاصله به آساني جبران نمي شود.
طي سالهاي اخير شاهد اقدامات خوبي مانند طرح همياران آب، مسدود کردن چاه هاي غيرمجاز، نصب کنتور هوشمند براي چاه هاي عميق، اجراي طرح هاي آبخيزداري و غيره در جهت حفظ و افزايش منابع آبي استان بوديم که تاثيرات آن در صرفه جويي آب اهميت داشته است.
کارشناسان و مسئولان براين باورند که بارش هاي اخير ضمن تاثير مثبت در کوتاه مدت بر اکوسيستم آب استان، باعث افزايش اندک آب هاي زير زمين شده ، اما پديده خشکسالي و بحران کمبود آب هنوز رفع نشده و صرفه جويي و مديريت مصرف در بخش هاي مختلف همچنان بايد در اولويت مردم قرار داشته باشند.
**بيش از 78 درصد از کرمان در خشکسالي خفيف و شديد قرار دارد
رئيس گروه تحقيقات کاربردي هواشناسي استان کرمان گفت: ميانگين بارش سال زراعي جاري استان از اول مهر 97 تا 28 ارديبهشت امسال به ميزان 127 ميليمتر به ثبت رسيده که اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته و بلند مدت به ترتيب 40.4 و 126 ميليمتر است.
زهرا نجفي نيک افزود: اين ميزان بارش نسبت به دوره مشابه سال قبل 214 درصد افزايش داشت و در اين بازه زماني ميزان بارش هاي شهر کرمان به عنوان مرکز استان 66.6 ميليمتر است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 134 درصد افزايش و نسبت به آمار بلند مدت مشابه 10 درصد کاهش دارد.
رئيس گروه تحقيقات کاربردي هواشناسي استان کرمان اظهار داشت: بيشترين بارش استان در اين مدت در شهرستان منوجان به ميزان 262.8 ميليمتر و کمترين مقدار آن شهرستان نرماشير به ميزان 63 ميليمتر به ثبت رسيده است.
وي با بيان اينکه بارندگي هاي اخير توانسته نياز آبي سال جاري را تامين کند افزود: استان کرمان تاکنون 95 درصد بارش هاي يک سال کامل آبي را دريافت نموده است.
نجفي نيک گفت: با بررسي خشکسالي هاي استان با استفاده از شاخص SPEI، حدود 78.8 درصد از مساحت استان تا پايان فروردين ماه در خشکسالي خفيف تا شديد قرار دارد و 21.2 درصد در حد نرمال است.
وي تاکيد کرد: با توجه به خشکسالي هاي انباشته در سال هاي قبل لزوم صرفه جويي در مصرف منابع آب بايد مد نظر قرار گيرد.
** خشکسالي با بارش هاي اخير به پايان نرسيده است
کارشناس امور آب استان کرمان گفت: ارتباط ميزان بارندگي ها با آب هاي زيرزميني مکانيسم پيچيده اي دارد و نمي توان به آساني گفت منابع آب زيرزميني ما بر اثر بارندگي هاي اخير چقدر افزايش داشته است.
حسن اشرف گنجويي افزود: حدود 50 سال قبل عمق آب هاي سفره هاي زير زميني ما 8 تا 10 متر بود که با حفر چاه هاي فراوان و برداشت بي رويه آب، عمق چاه هاي عميق ما به حدود 200 متر در استان رسيده است.
وي بيان کرد: خشکسالي سالهاي اخير قنوات و چشمه ها را خشکانده بود که با بارندگي هاي امسال تا حدي اين کمبود جبران شد، اما هنوز در بسياري از مناطق استان ميزان آب دهي قنوات و چشمه ها بسيار کمتر از حد معمولي است.
کارشناس امور آب کرمان با اشاره به فعاليت حدود 11 هزار چاه غير مجاز در استان تصريح کرد: متوليان در سالهاي گذشته نسبت به برداشت بي رويه آب هاي زير زميني قصور داشتند و در بحث بحران آب تا حد زيادي خودمان مقصر هستيم.
وي گفت: افزايش بارندگي هاي امسال دليلي بر ترسالي نيست و نبايد با بارش هاي اخير تصور کنيم که خشکسالي در کرمان به پايان رسيده است.
اشرف گنجويي افزود: بخشي از بارندگي هاي امسال به صورت سيلاب هدر رفت و جذب منابع زير زميني نشد و بايد تاکيد کنم که بارش ها به اين آساني جبران برداشت بي رويه آب هاي زير زميني در طول سالهاي قبل را نمي کند.
وي تاکيد کرد: بايد سيلاب ها را با طرح هاي مفيدي مانند پخش سيلاب مهار کنيم تا سفره هاي آب زير زميني بالا برود و قنات ها احيا شوند و در مواقع لازم از آب ذخيره شده استفاده کنيم.
کارشناس امور آب کرمان گفت: بايد در بحران آب مديريت متمرکز در استان وجود داشته باشد تا استعداد هاي خوبي که در تامين آب در کرمان وجود دارد، فعال شود.
**سالانه 700 ميليون مترمکعب آب به سفره هاي زير زميني تزريق شود
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کرمان گفت: امسال نسبت به سال زراعي گذشته 125 درصد افزايش تغذيه سفره هاي آب زيرزميني را داشته ايم که اين مقدار در محل هايي که پروژه هاي آبخيزداري انجام شده حدود 130 درصد بوده است.
محمدمهدي رجبي زاده افزود: ميانگين بارش استان کرمان 129 ميليمتر و نصف ميانگين کشوري است و کرمان استاني خشک و نيمه خشک به شمار مي رود و در سال زراعي 97 - 98 نيز ميانگين بارندگي 122 ميلمتر است که با اين حجم بارش سازه ها توانسته اند 268 ميليون متر مکعب روان آب را مديريت کنند.
وي تصريح کرد: کنترل روان آبها در سال 97 حدود 50 درصد افزايش يافته و 160 ميليون متر مکعب آب به سفره هاي زير زمين طي هفت ماه گذشته تزريق شده که 125 درصد رشد تغذيه سفره ها را در هفته ماه گذشته نسبت به مدت مشابهه سال قبل نشان مي دهد.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کرمان ادامه داد: وضعيت منابع آبي استان کرمان وابسته به بارش ها است لذا بايد مديريت درستي روي بارش ها داشته باشيم که بتوان از حداقل بارش حداکثر استفاده را کرد و اين مهم در چارچوب اجراي پروژه هاي آبخيزداري و حفظ منابع طبيعي محقق مي شود.
وي اظهار داشت: فرايند بارش ها در جهان بهم خورده طوري که تا 80 درصد بارندگي سال در يک تا 2 روز اتفاق مي افتد و دوره هاي بارش کم و شدت بارش ها زياد شده و اين مهم خطر سيل را افزايش داده که موجب فرسايش خاک و حمل رسوب به پايين دست و از بين رفتن پوشش گياهي و در نتيجه تغذيه نشدن سفره هاي آب زير زميني مي شود.
رجبي زاده تاکيد کرد: بايد کاري کرد روان آبها به جاي تبديل به سيلاب موجب تغذيه سفره هاي آب زير زميني و احيا، حفظ و ارتقاي پوشش گياهي شود که اين مهم در قالب اجراي پروژه هاي آبخيزداري ممکن مي شود.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کرمان تاکيد کرد: اگر موفق شويم در کل حوزه آبخيز شمال استان کرمان فعاليت هاي آبخيزداري را به طور کامل انجام دهيم حداقل مي توانيم در سال حدود 820 ميليون متر مکعب آب را به سفره هاي زير زميني تزريق کنيم.
وي ادامه داد: بيلان سفره هاي زير زميني آب استان کرمان حدود منهاي 700 ميليون متر مکعب برآورد شده و اگر بخواهيم به حالت تعادل برسد بايد سالانه 700 ميليون متر مکعب آب را به سفره ها تزريق کنيم.
رجبي زاده تصريح کرد: اجراي طرح هاي آبخيزداري موجب جبران کمبود بيلان و افزايش تغذيه سفره ها مي شود.
**بايد نسبت به مصرفه بي رويه آب هاي زير زميني حساس باشيم
مسئول آب هاي زير زميني شرکت آب منطقه اي کرمان گفت: مصارف آب هاي زير زميني در استان کرمان طي سالهاي گذشته بيش از توان سفره ها بوده و در سالهاي پرباران و کم باران بيش از توليد آب مصرف مي کنيم و مشکل اصلي از اين ناحيه است.
حسين زراعت کار افزود: تغيير اقليم باعث شده تا شاهد کاهش بارندگي در سالهاي گذشته باشيم و ميزان جبران کمبود آب هاي زير زميني به شدت کاهش يافته است.
وي با اشاره به بارش هاي بهاري امسال تصريح کرد: اين بارش ها تاثير بسيار اندکي در تامين آب سفره هاي زير زميني داشته و در اغلب شهرستان هاي استان ما با کاهش منابع آبي مواجه هستيم.
مسئول آب هاي زير زميني شرکت آب منطقه اي کرمان بيان کرد: در حال حاضر حدود 95 درصد از منابع آبي استان در بخش کشاورزي استفاده مي شود و بايد براي کاهش آن حتما برنامه ريزي شود.
وي با اشاره به وجود تعداد زياد چاه هاي غير مجاز در استان کرمان اظهار داشت: بخشي از چاه هاي غيرمجازي که قبل از سال 85 حفر شده است بايد تعيين تکليف شوند و چاه هايي که در سالهاي پس از آن حفر شده طبق قانون مسدود شود که اين مساله هم با معيشت مردم گره خورده و ملاحظاتي وجود دارد.
زراعت کار تاکيد کرد: خشکسالي سالهاي قبل تاثيرات بسيار منفي بر منابع آبي کرمان گذاشته است و نبايد به بارندگي هاي اخير دلخوش باشيم و برنامه ها و راهکارهاي صرفه جويي آب را فراموش کنيم.
وي افزود: ذخيره آب سدهاي استان کرمان بواسطه بارندگي هاي اخير کمي نسبت به سال قبل افزايش داشته و در وضعيت نسبتا خوبي قرار دارند، اما ظرفيت هيچ کدام از سدهاي کرمان تکميل نيست و در مصرف بايد احتياط کرد.
مسئول آب هاي زير زميني شرکت آب منطقه اي کرمان بيان کرد: سالانه حدود 6ميليارد و 200 ميليون ليتر برداشت سالانه آب هاي زيرزميني استان است که امسال حدود 3ميليارد و 500ميليون متر مکعب آب از طريق بارش ها به سفره هاي زير زميني تزريق شده است که هنوز فاصله بسيار زيادي با وضع مطلوب داريم.
وي تاکيد کرد: بايد نسبت به برداشت و مصرف بي رويه آب حساس باشيم، مشکل کم آبي استان کرمان هنوز به به قوت خود برجا هست.
گزارش از داود رجبي
7437/ 5054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۹۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سیل در کرمان

بنا به اعلام اداره کل مدیریت بحران استان کرمان و هشدار هواشناسی (سطح زرد) از امروز تا پایان هفته جاری، استان کرمان، شاهد ناپایداری‌های جوی به صورت افزایش ابر، رگبار و باران گاهی همراه با رعد و برق، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد و وزش تند باد‌های لحظه‌ای در استان خواهد بود. 

بیشینه بارش‌ها طی روز‌های سه‌شنبه تا پنجشنبه و در نیمه غربی، شمال، مرکز و برخی از مناطق جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود؛ بنابراین آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق مذکور محتمل است.  

این سامانه جوی از روز شنبه اول اردیبهشت ماه آغاز شده است و پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه پایان می‌یابد و نیمه غربی و شمال و جنوب استان کرمان شهرستان‌های کرمان، ارزوئیه، انار، بافت، بردسیر، جیرفت، رابر، راور، راین، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهداد، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، قلعه‌گنج، کهنوج، کوهبنان، گلباف، لاله‌زار، ماهان و منوجان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

اثر مخاطره این سامانه، بارش رگباری باران، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب و طغیان رودخانه‌های فصلی در برخی مناطق استان، وزش تندباد لحظه‌ای و احتمال کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد و خیزش گرد و خاک، احتمال برخورد صاعقه اعلام شده است.  

پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از تردد، توقف و چرای دام در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها توصیه می‌شود.  

با توجه به احتمال رخداد تگرگ، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را اتخاذ کنند.  

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان
  • پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در برخی مناطق استان کرمان
  • ذخیره سازی۱۴۰هزارمترمکعب اب طرح های ابخیزداری شهرستان قوچان
  • مدیریت روان آب حاصل از بارندگی اخیر در راور
  • ارتفاع برف در گردنه تته بیش از ۵ متر است
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانی‌ها
  • تغذیه بیش از ۲۵۰ هزار متر مکعب آب به سفره‌های زیر زمینی ریگان
  • هشدار سیل در کرمان