Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا- مبارز با ملخ صحرايي که از اسفند سال گذشته آغاز شده هم اينک در چابهار از مرز 12 هزار هکتار گذشته و همچنان بر سطح آلودگي آن افزوده مي شود.

به گزارش ايرنا، ملخ هاي صحرايي بر خلاف گفته هاي مسئولان علاوه بر مراتع و طبيعت به زمين هاي کشاورزي چابهار هجوم آورده و برخي کشت هاي ديم و انواع درختان را از بين برده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سمپاشي غيراصولي و کمبود شديد امکانات، خودرو، تجهيزات و نيروي انساني سبب شده تا پرندگان و دام ها در برخي نقاط روستايي با سم هاي بجاي مانده براي مبارزه با ملخ، تلف شوند و ضرر و زيان هايي متوجه مردم محروم روستايي چابهار شود.
دوست محمد بلوچ يکي از شهروندان چابهاري در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اگر مقابله اصولي با ملخ ها نشود ادامه فعاليت آنها در نقاط ديگر مخرب تر از سيل، بارندگي، زلزله و هر حادثه غيرمترقبه ديگر است.
وي اظهار داشت: سمپاشي در مناطق آلوده به ملخ سبب شده برخي از دامها تلف شوند و در اين باره متاسفانه کسي پاسخگو نيست.
**سه ماه مبارزه با ملخ صحرايي
معاون رئيس سازمان و مدير جهاد کشاورزي چابهار نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بيش از سه ماه در حال ديدباني و مبارزه با ملخ هاي صحرايي هستيم.
نورالدين ميرلاشاري افزود: سطح مبارزه با ملخ ها از مرز 12 هزار هکتار گذشته است و از اسفند سال گذشته تاکنون حتي يک ريال اعتبار ملي براي مبارزه با ملخ ها در چابهار پيش بيني نشده است.
وي بيان کرد: براي مبارزه اصولي با ملخ هاي صحرايي شديدا نيازمند جبران هزينه سوخت، تعمير و نگهداري خودروها، تهيه کفش و لباس مخصوص مبارزه با ملخ ها، تهيه ماسک، آب، غذا، هزينه کارگر، 20 دستگاه لودر و گريدر، خودروهاي کمک دار و نيروهاي انساني کافي و از همه مهمتر دستگاه ULV سمپاش هستيم.
مدير جهاد کشاورزي چابهار افزود: بيش از پنج هزار کيلوگرم سم دلتامترين و مالاتيوم براي سمپاشي اراضي آلوده به ملخ ها استفاده شده که توصيه اکيد به دامداران و روستاييان اين است که سه روز تا 2 هفته و حتي 20 روز از ورود دام هايشان براي چرا به مناطق سمپاشي شده جلوگيري و پرهيز کنند چون احتمال تلف شدن دام ها جديست.
وي با بيان اينکه 6 گروه 2 نفره هر کدام با خودرو هر روز براساس گزارش هاي مردمي و ديده باني هاي انجام شده براي مقابله به مناطق مختلف اعزام مي شوند، خاطرنشان کرد: مهمترين نياز براي اين منظور وجود دستگاه ULV است که سم خالص را پودر و مصرف اندکي براي مقابله با ملخ ها دارد زيرا با نيم ليتر سم مي توان يک هکتار را سمپاشي کرد.
ميرلاشاري با اشاره به اينکه نقاط مختلف شهرستان چابهار مورد هجوم ملخ ها قرار دارد، از مسئولان درخواست کرد به منظور تهيه حداقل 20 دستگاه سمپاش ulv و 20 دستگاه لودر و گريدر براي تسطيح مسير خودروهاي سبک و رسيدن سريع به اراضي و مراتع همکاري و مساعدت کنند.
وي تصريح کرد: بيشتر زمين هاي کشاورزي و مراتع داراي بندهاي خاکي بلند و يا اراضي شخم زده نرم بوده و غير قابل تردد براي خودروهاي سمپاشي هستند و بايد مسير راه با گريدر و لودر تسطيح و رگلاژ شود.
مدير جهادکشاورزي چابهار گفت: توان شهرستان براي مقابله اصولي با ملخ ها ناچيز است و پس از پيگيري هاي فرمانداري و مديريت جهاد کشاورزي تاکنون در طول سه ماه اخير، منطقه آزاد، شرکت نفت، محيط زيست، گمرک، شيلات و شبکه بهداشت و درمان هر کدام يکدستگاه خودرو براي چند روز و برخي ها خودرو با ساعت هاي مشخص اختصاص داده اند.
وي ادامه داد: چابهار در طول چند دهه اخير هر سال مورد هجوم ملخ ها بوده و به دليل شرايط آب و هوايي، رطوبت کافي، بارندگي ها و شرجي بودن هوا ملخ ها تخم ريزي کرده و به سرعت تبديل به پوره و ملخ بالغ شده و کار براي مقابله سخت مي شود.
ميرلاشاري تصريح کرد: مسئولان بايد چابهار را به ستاد و مرکز فرماندهي قوي همراه با تجهيزات و نيرو و اختصاص اعتبار لازم تبديل کنند و از اينجا تصميمات اتخاذ و اجرايي شود.
وي ادامه داد: با وجود مشکلات موجود 6 گروه اعزامي در منطقه فعالند که هر گروه شامل يک راننده و کارشناس روزانه 200 هکتار را سمپاشي مي کند.
به گزارش ايرنا، سازمان خواربار کشاورزي (فائو) وابسته به سازمان ملل متحد هجوم ملخ ها در چابهار را از بهمن سال گذشته (1397) اعلام کرده و مبارزه با ملخ هاي صحرايي توسط مديريت جهاد کشاورزي در نيمه دوم اسفند در مناطق مختلف آغاز شده است.
3043**3213
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۰۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد

فرشته صادقی‌نسب مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سطح مبارزه با علف‌های‌هرزغلات ۱۴۸ هزار و ۷۱۴ هکتار، سطح مبارزه با بیماری‌های‌غلات ۴۱ هکتار و مبارزه با سن‌غلات ۹۵ هزار و ۸۱۸ هکتار در مرحله مادری بود و سطح مبارزه با ملخ ۶۰۰ هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با ملخ‌ها در شهرستان سردشت انجام شده و ادامه دارد، افزود: عملیات سم‌پاشی بر علیه آفت سن‌پوره شروع نشده که در اسرع وقت اطلاع‌رسانی می‌شود ولی لازم است زارعان تا قبل از تخم ریزی اقدامات لازم را انجام دهند.

صادقی‌نسب بیان کرد: بیشترین مزارعی که مورد سم‌پاشی قرار گرفتند در شهرستان‌های بوکان و مهاباد هستند و باتوجه به شرایط جوی مساعد و وجود شرایط مناسب برای ایجاد و گسترش بیماری زنگ زرد گندم و بیماری‌های برگی در مزارع غلات استان از کارشناسان شبکه مراقبت تقاضا می‌شود ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری سریعا به کشاورزان اطلاع‌رسانی لازم را درخصوص سم‌پاشی مزارع با سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات کشور انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: مبارزه شیمیایی باید با نظارت کارشناسان مراکز خدمات جهادکشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و در زمان مناسب انجام گیرد تا علاوه بر کارآیی و اثربخشی موثر، میزان استفاده از سموم شیمیایی کاهش و این آفت بر روند تولید و از بین رفتن خاصیت نانوایی گندم تاثیر نداشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت
  • علی هیبتی کیست؟ از درگیری مسلحانه تا حرکت غیرورزشی
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • ویدیو | پشیمانی بعد از کتک خوردن؛ عذرخواهی علی هیبتی بعد از لگد زدن به مجری زن مبارزه MMA