Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:50:43 GMT

رمضان و اصول تغذیه

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۰۳۴۹

رمضان و اصول تغذیه

بندرعباس- ایرنا- ماه رمضان که فرا می رسد همه ما برحسب واجب دینی روزه می گیریم تا از قافله معنوی عقب نمانیم اما وقتی اصول تغذیه به درستی رعایت نمی کنیم با چالش جسمی مواجه می شویم.

به گزارش ایرنا، متخصصان وکارشناسان علوم تغذیه ضمن تایید فواید روزه داری برای سلامت جسم، بر رعایت اصول تغذیه ای صحیح در این ماه مبارک تاکید بسیار دارند و معتقدند: رعایت نکات مرتبط با تغذیه اصولی در این ماه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته متخصصان بــه طور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادت های غذایی غلط را اصلاح کرد وهم از برکت های معنوی این ماه بهره برد.

**در ماه رمضان نیازی به دریافت غذای بیشتری نسبت به ایام دیگر نیست
نوع تغذیه در ماه رمضان با سایر ماه ها متفاوت بوده و همچنین روش صحیح تغذیه در این ماه یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرارگیرد تا از عوارض جسمی یا عصبی جلوگیری شود.
برخی از روزه داران به اشتباه بر این باور هستند که چون ساعتی از روز از خوردن غذا پرهیز می کنند باید در طول فاصله افطار تا سحر غذای بیشتری برای رفع کمبودهای بدن مصرف کنند.
در حالی که به اعتقاد کارشناسان تغذیه در ماه رمضان نیازی به دریافت غذای بیشتری نسبت به دیگر ایام نیست و حتی ممکن است به دلیل کم شدن تحرکات بدنی که موجب کاهش متابولیسم می شود، نیاز به مصرف غذای کمتری باشد.
متخصص تغذیه و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درگفت وگو با ایرنا اظهارداشت: یکی از مهمترین نکات در ماه رمضان دریافت تمام گروه های غذایی اصلی و رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.
دکتر غلامعلی جاودان بیان داشت: تنوع به معنی استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی‌ها، میوه‌ها و گروه گوشت و جایگزین ‌های آن است و تعادل به این معنی است که از همه گروه‌های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود.
وی با تاکید بر اینکه در این ماه نیاز به دریافت غذای بیشتر نسبت به ایام دیگر نیست، گفت: یکی از علل افزایش وزن در ماه مبارک رمضان مصرف بیش از اندازه غذاهای شیرین مانند زولبیا، بامیه، خرما، شیرینی و نوشیدنی ‌های شیرین، به ویژه هنگام افطار و همچنین غذاهای پرچرب و سرخ ‌شده در وعده سحر به همراه کاهش فعالیت بدنی است.
جاودان افزود: باید به جای این غذاهای کم خاصیت، میوه ها، سبزی ، غلات و حبوبات را که همه دارای کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین و عناصر معدنی هستند و کم چرب و بدون کلسترول می باشند ، مصرف کرد.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: مصرف به اندازه این غذاها و متناسب با نیاز بدن، نه تنها باعث چاقی نمی شود، بلکه متابولیسم بدن را افزایش داده و می تواند باعث کاهش وزن شود.
جاودان بیان داشت: در حالی که مصرف بالای مواد قندی و غذاهای شیرین همچون شله زرد در این روزها می تواند موجب اضافه وزن، چاقی و احتمال بالارفتن قند خون شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یاد آور شد: بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در روزه‌ داری، آب است که البته می ‌توان آن را با کمی آب ‌لیموی تازه طعم دار کرده و نوشید.
وی اظهار کرد: شربت آبلیموی کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

** با تغذیه صحیح در رمضان می توان بدن را پاکسازی کرد
بر اساس تحقیقات به عمل آمده، تغذیه در طول ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و با تغذیه صحیح می توان مواد سمی را از بدن خارج و پاکسازی کرد.
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص تغذیه صحیح در رمضان گفت: اولین و مهم ترین مورد در رژیم غذایی صحیح آن است که غذاهای متنوعی بخوریم، زیرا غذاهای گوناگون، دارای مواد مغذی مختلفی می باشند که هر کدام از آن ها برای سلامتی بدن لازم هستند.
اعظم زمانی با تاکید بر پرهیز روزه داران از مصرف مواد غذایی سنگین در وعده افطار، افزود: روزه داران ابتدا با چای کم رنگ ، آب جوش یا شیر گرم همراه با خرما ( 5-3 عدد ) یا کشمش افطار کنند.
وی خاطرنشان کرد: افراد دو ساعت بعد از افطار شام را صرف کنند که سوپ ساده و کم چرب، آش با حبوبات کم ، حلیم بدون روغن، خوراک لوبیا یا عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوسدار به همراه ماست و خیار، گزینه های خوبی برای شام هستند.
زمانی ابراز داشت: روزه‌ داران برای پیشگیری از بروز ناراحتی ‌های گوارشی و ترش کردن و سوزش سر معده، باید از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیه در سحر یا افطار پرهیز کنند.
وی تاکید کرد: به طور کلی مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پرچرب وسرخ شده به هنگام افطار و سحر مناسب نیست و بهتر است از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده شود.

** چاقی و لاغری در ماه رمضان
برخی از افراد در ماه مبارک رمضان علاوه بر تلاش در جهت بهره مندی از برکات معنوی این ماه، کاهش وزن را نیز در برنامه خود دارند، اما در پایان این ماه مبارک نه تنها این کاهش وزن برایشان حاصل نشده که حتی اضافه وزن نیز پیدا می کنند.
یک متخصص تغذیه در پاسخ به این سئوال که آیا روزه سبب کاهش وزن می شود، گفت: در کسانی که به نحو صحیح روزه می گیرند و دو وعده غذایی نسبتا سبک در سحری و افطار میل می کنند، روزه سبب کاهش وزن می شود.
دکتر سید حسین داودی اظهار داشت: زمانی که یک وعده غذایی در هنگام روزه داری حذف می شود، کالری دریافتی کمتر از نیاز بدن بوده و برای تامین آن از چربی ذخیره در بدن استفاده می شود و به این ترتیب وزن کاهش می یابد.
وی ابراز داشت: اما اگر غذای مصرفی در سحر، افطار و تا هنگام خواب، در حد نیاز بدن و یا حتی بیشتر باشد، افراد به دلیل کاهش فعالیت بدنی، ممکن است دچار اضافه وزن نیز شوند.

** وعده سحری را فراموش نکنیم
وعده سحری مهمترین وعده غذایی در ماه مبارک است که نباید فراموش شود و بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده صبحانه کامل یا ناهار سبک را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: در وعده سحری از غذای کم چرب و غذاهای حاوی قندهای دیرهضم و فیبر مثل میوه ها و سبزیها ،غلات کامل ،حبوبات و نانهای سبوسدار استفاده کرد.
لادن صدیق با تاکید بر خوردن غذا در وعده سحری، افزود: حذف سحری علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان ، بعد از پایان این ماه نیز باعث بروز مشکلات گوارشی می شود.
به گفته وی در افرادی که وعده سحری نمی خورند پس از 8 تا 9 ساعت توان فکری و جسمی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
وی ادامه داد: خیلی ها فکر می کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند ، در حالی که مصرف مواد غذایی پرچرب موجب تشنگی شدید می شود و می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.
وی تصریح کرد: مصرف زیاد آب در هنگام سحر نیز توصیه نمی شود زیرا در تنظیم مایعات بدن و رفع تشنگی روزانه تاثیری نخواهد داشت و بهتر است هشت تا 10 لیوان آب در فاصله افطار تا سحر مصرف شود.

**بیماران با نظر پزشک روزه بگیرند
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روزه فواید بسیاری برای سلامت جسم و روح انسان دارد، اما برای بیمارانی که ملزم به مصرف دارو در طول روز هستند، اقدام به روزه داری باید با نظر پزشک معالج باشد.
دکتر فاطمه نوروزیان تصریح کرد: مادران باردار، شیرده و بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی و اختلالات کلیوی باید پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت کنند.
وی به بیماران توصیه کرد: مصرف کافی آب و مایعات با توجه به نقش مهم آنها در دفع داروها و متابولیت های (سوخت و ساز) ناشی از آنها باید مورد توجه قرار گیرد و در فاصله بین افطار تا سحر باید به میزان کافی آب و مایعات مصرف شود.
چه خوب است در ماه رمضان که به عنوان ماه بندگی خدا بوده و فرصتی گرانبها برای کمک به سلامت جسم و روان، استراحت بدن و تزکیه نفس است در کنار انجام امور عبادی و معنوی با پرداختن به سلامت روح به سلامت جسم نیز توجه کنیم.
7198/6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تغذيه در رمضان سلامت هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۰۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هادی هاشمی گهرویی با مدرک دکتری تخصصی بهداشت مواد غذایی از دانشگاه شیراز گفت: مصرف بیش از حد سدیم یک همه گیری است. استفاده از آب نمک یا پودر نمک با غلظت بالا در محصولات غذایی مختلف، از یک سو برای تنظیم رشد ریزاندام‌های نامطلوب و از سوی دیگر برای ایجاد عطر و طعم مطلوب، سبب شده است که خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی - عروقی و اختلال عملکرد کلیه افزایش پیدا کند.

وی افزود: این موضوع منجر به تقاضای بیشتر مصرف‌کنندگان به دریافت محصولات غذایی کم‌سدیم شده است و لذا صنعت غذا باید برای مطابقت با انتظارات مصرف‌کنندگان برای کاهش نمک در فراورده‌های غذایی فکری کند. گرچه راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش نمک در محصولات غذایی پیشنهاد شده است، اما همچنان میزان متوسط مصرف نمک در جهان بیش از حد توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است.

این محقق و پژوهشگر در ادامه اضافه کرد: از آنجا که رهایش طعم از هر غذایی، اولین و مهمترین گام برای درک آن توسط حواس انسان و در نتیجه کمک به پذیرش محصول توسط مصرف‌کننده است، حذف، کاهش یا جایگزینی نمک در ترکیب‌های غذایی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و پژوهش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

وی گفت: کاهش تدریجی و گام‌به‌گام غلظت نمک، رویکردی مفید برای دستیابی به هدفی بزرگتر یعنی تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان به غذا‌های کم‌سدیم است. تولیدکنندگان مواد غذایی تا به امروز تلاش زیادی برای کاهش میزان نمک در ترکیبات غذایی داشته‌اند و صنعت فراورده‌های گوشتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

هاشمی گهرویی تصریح کرد: راهبرد‌های مختلفی برای کاهش نمک با جایگزینی سدیم کلرید با سایر نمک‌ها، کاهش درصد نمک، تغییر اندازه کریستال‌های نمک و توزیع ناهمگن آن با ایجاد چند لایه با غلظت‌های مختلف پیشنهاد شده است.

وی درباره این طرح گفت: در همبرگر، نمک علاوه بر تأمین طعم شوری و بهبود و تقویت سایر طعم‌ها، نقش بسیار حیاتی در ایجاد تردی، لطافت و آبدار بودن بافت نهایی ایفا می‌کند. نمک به اتصال پروتئین‌های گوشت به یکدیگر کمک می‌کند و به عنوان یک عامل اتصال‌دهنده بین ترکیب‌های گوشت و چربی عمل و به افزایش چسبندگی و انسجام در محصولات گوشتی فرآوری شده کمک می‌کند.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: علاوه بر این، نمک به عنوان نگهدارنده غذایی منجر به افزایش ماندگاری همبرگر می‌شود. با توجه به ضرورت وجود نمک در همبرگر، حذف آن یا جایگزینی آن با سایر نمک‌ها منجر به اثرات منفی بر بافت، طعم، ظاهر، رطوبت و ماندگاری محصول می‌شود. به همین دلیل در این طرح به دنبال کاهش شوری همبرگر بودیم.

هاشمی گهرویی ادامه داد: تضاد طعم به وسیله درون‌پوشانی نمک در فاز آبی درونی امولسیون دوگانه آب در روغن در آب یک راهکار امیدوارکننده و رو به گسترش برای کاهش قابل توجه میزان نمک بدون قربانی شدن ویژگی‌های حسی در همبرگر است. ما در این پژوهش، به دنبال طراحی مناسب از نظر حجم و غلظت نمک، بودیم تا در نتیجه درک طعم شور در ترکیب همبرگر کم‌سدیم را بهبود ببخشد.

وی گفت: بدون شک دستاورد‌های این طرح منجر به تولید دانش فنی لازم برای صنعت غذا به منظور ترکیب سازی غذا‌های کم‌نمک سالم با حفظ ویژگی‌های حسی مطلوب می‌شود.

بهبود فرآورده‌های غذایی از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشگران است که به دلیل اهمیت بالای آن، بنیاد ملی علم ایران از پژوهش‌های مرتبط با این موضوع، حمایت می‌کند.

«بهبود طعم شوری در همبرگر با روش نوین تمایز طعم توسط امولسیون دوگانه آب در روغن در آب» عنوان طرحی است که محمدهادی اسکندری در قالب پسادکتری با راهنمایی هادی هاشمی گهرویی و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • دوره تغذیه و مدیریت بیماری‌های قارچی نخیلات در تنگستان برگزار شد
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • معدوم سازی بیش از ۱۸ تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چهارمحال و بختیاری
  • کشف بیش از ۴۰ تن مواد غذایی فاسد در همدان 
  • بی‌حوصلگی و کم دقتی از عوارض تغذیه نامناسب دانش‌آموزان است
  • بیش از ۴۰ تن مواد غذایی فاسد در همدان کشف و معدوم شد