Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@07:16:26 GMT

کسانی که دارای علم هستند را برای معاشرت انتخاب کنید

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۰۴۸۸

کسانی که دارای علم هستند را برای معاشرت انتخاب کنید

در دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ اَللّهُمَّ وَفِّقْنی فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ وَجَنِّبْنی فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ وَآوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ اِلی دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِکَ یا إلَهَ العالَمین. »
«خدایا موفقم دار در این ماه به همراهی کردن با نیکان و دورم دار در آن از رفاقت با اشرار و جایم ده در آن به وسیله رحمت خود به خانه قرار و آرامش به معبودیت خود ای معبود جهانیان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ وَفِّقْنی فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ» می‌گوید: خدایا کاری کن که من با افراد خوب موافقت کنم. مثلاً اگر در جایی رأی‌گیری است. اگر شخصی خوب است با او موافقت کنم و اگر بد است، به او رأی ندهم و در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به افراد خوب رأی بدهم. در رأی‌گیری نگاه کنیم ببینیم چه کسی آدم خوبی است و خدمت خدا می‌کند به او رأی دهم، نه به آنهایی که به ما قول پست و مقام داده‌اند.
وی در ادامه به فراز بعدی دعا اشاره می‌کند و می‌گوید: «وَجَنِّبْنی فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ» خدایا کاری کن من با بدها رفیق نشوم. جوان‌ با الوات ـ حتی اگر پسر عمویش باشد ـ رفاقت نکند. حال چون «رحم» ‌است، سلام و احوالپرسی کند؛ اما رفاقت نکند. نمی‌شود قطع «رحم» کرد اما از متدینین رفیق انتخاب کنید.
این عالم ربانی در ادامه با اشاره به یک حدیث اظهار می‌کند: حواریون به حضرت مسیح (ع) گفتند که ما به چه کسانی رفاقت کنیم و حضرت مسیح فرمود: با ۳ نفر، اول کسی که نگاه به او تو را به یاد خدا بیندازد. دوم کسی که حرف می‌زند علم شما را زیاد می‌کند. سوم کسی که با عملش رغبت شما به آخرت را زیاد کنید.
وی ادامه داد: هر کسی انسان را یاد خدا نمی‌اندازد و حتی هر عالمی هم یاد خدا را زنده نمی‌کند. از امام صادق (ع) سوال کردند که آیا اینکه نگاه کردن به عالم عبادت است، صحت دارد؟ و امام در پاسخ فرمودند که کلیت ندارد. نگاه کردن به صورت عالمی عبادت است که تو را به یاد خدا بیندازد.
آیت‌الله مجتهدی تهرانی تصریح می‌کند: حدیث داریم که پیش هر عالمی ننشینید مگر اینکه شما را از چند چیز به چند چیز دعوت کند؛ از شک به یقین، از ریاکاری به اخلاص، از رغبت به دنیا به زهد در دنیا.
وی تاکید می‌کند: با کسی نشست و برخاست کنید که دارای علم باشد و در مباحثه‌ها چیزی به شما بیاموزد و با کسی مجالست و مباحثت کنید که دارای علم باشد و در مباحثه‌ها چیزی به شما بیاموزد و مجالست و مباحثت با کسی که سواد ندارد بی‌فایده است. با کسی که علم می‌داند ولو اگر عمامه ندارد گفت‌وگو و رفاقت کنید.
این استاد بزرگ اخلاق ادامه می‌دهد: رفاقت با کسی که اهل عبادت و مستجاب است را سفارش می‌کنم. کسی که اهل نماز شب، زیارت، دعا و انجام مستحبات است.
آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «وَآوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ اِلی دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِکَ» بیان می‌کند: خدایا به رحمت خودت من را در بهشت جای بده به خدایی خودت، از خدا می‌خواهیم که به حق خدایی خودش، ما را در بهشت جای بده.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا چهارمحال و بختیاری دعای روز شانزدهم ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۰۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟

بیشتر از ده‌ها ویتامین و چندین ماده معدنی در مولتی ویتامین‌ها وجود دارد. تمامی این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن ضروری هستند. این ترکیبات به بدن کمک می‌کنند تا هورمون‌ها و آنزیم‌ها را تولید کنند. علاوه بر این برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

به گزارش فیت کلاب، بدن انسان برای تولید، رشد، ترمیم و سایر فرایندهای متابولیک به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. مکمل‌های مولتی ویتامین موجود در بازار بسیار متنوع هستند. هر کدام از این مکمل‌ها شامل تعدادی ویتامین می‌باشند. بنابراین بهتر است قبل از خرید مکمل مولتی ویتامین، از ترکیبات سازنده آن مطلع شوید. 

برخی از آن‌ها حاوی آمینواسیدها ترکیبات گیاهی و اسیدهای چرب هستند. ممکن است برخی محصولات مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته باشند. این محصولات معمولاً حاوی مقدار کمتری مواد معدنی و ویتامین هستند.

روش مصرف مولتی ویتامین‌

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که مولتی ویتامین را چگونه مصرف کنیم؟ معمولا روش مصرف مولتی ویتامین روی بسته‌بندی آن درج می‌شود. اما بهتر است به برخی مسائل زیر توجه داشته باشید: 

قبل از مصرف مولتی ویتامین حتماً با پزشک مشورت کنید و این ماده را طبق دستور آن مصرف کنید. از نظر بیش از حد این ترکیبات خودداری کنید. قبل از مصرف مولتی ویتامین، لیبل و توضیحات روی بسته‌بندی آن را بخوانید.  از مصرف این ماده با نوشیدنی‌هایی مانند شیر یا آب پرتقال خودداری کنید. بهتر است مولتی ویتامین را همراه با یک لیوان آب کامل میل کنید. اگر مکمل باید به صورت جویدنی مصرف شود، آن را به طور کامل بجوید. در صورتی که مکمل به شکل مایع و شربت است، باید در اندازه مناسب مصرف شود. پیشنهاد می‌کنیم از پیمانه مخصوص بسته‌بندی مکمل استفاده کنید. چه افرادی باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

کاندیدای مناسب برای مصرف مولتی ویتامین شامل موارد زیر هستند: 

افرادی با رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین 

یکی از مهم‌ترین افراد برای مصرف مولتی ویتامین، افرادی هستند که رژیم غذایی نامناسب را دنبال می‌کنند یا دچار کمبود ویتامین هستند. هر فردی که رژیم غذایی نامناسبی را دنبال می‌کند، به مکمل‌های مولتی ویتامین نیاز دارد. شما ممکن است در هر سنی با کمبود ویتامین مواجه شوید. در این حالت، علائمی مانند خستگی شدید، دردهای عضلانی، ریزش مو، کاهش انرژی، ضعیف شدن سیستم ایمنی و مواردی مانند این را تجربه خواهید کرد.

بانوان باردار و شیرده

مولتی ویتامین یکی از مهم‌ترین ترکیبات مورد نیاز بانوان باردار و شیرده است. اغلب بانوان باردار به ویتامین‌هایی مانند اسید فولیک نیاز دارند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، یک خانم باردار باید به صورت روزانه حدود ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کند. قبل از مصرف مولتی ویتامین باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک زنان ابتدا شرایط شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس مولتی ویتامین‌های حاوی ویتامین‌های گروه B را برای شما تجویز می‌کند.

بانوان یائسه 

بانوان یائسه نیز به مولتی ویتامین‌ها نیاز دارند. خانم‌های یائسه در معرض تغییرات هورمونی شدید قرار دارند. این تغییرات هورمونی باعث تحلیل بافت استخوانی می‌شوند. در نتیجه این افراد به مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D نیاز خواهند داشت. این ترکیبات برای تقویت بافت استخوانی و افزایش تراکم مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

افرادی با فعالیت بدنی شدید 

افرادی که فعالیت‌های بدنی شدید دارند، باید مولتی ویتامین بدنسازی مصرف کنند. در واقع ورزشکاران و بدنسازان بهترین کاندیدا برای مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین هستند. زیرا این افراد تحرک بدنی شدیدی دارند و در معرض کمبود ویتامین قرار می‌گیرند. کمبود شدید ویتامین، باعث تضعیف سیستم ایمنی و کاهش تراکم استخوانی می‌شود. 

این مسئله آسیب بسیار زیادی به بدن ورزشکار وارد می‌کند. علاوه بر این، سوخت و ساز بدن ورزشکاران بسیار بالا است. این دسته از افراد برای عضله‌سازی و تامین انرژی بدن خود، به مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز دارند. ‌

افراد مبتلا به بیماری های خاص 

افرادی که به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند، باید مولتی ویتامین مصرف کنند. به عنوان مثال اشخاصی که به بیماری‌های گوارشی، سرطان و بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، بهترین کاندیدا برای مصرف مولتی ویتامین می‌باشند. این افراد باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند. زیرا سیستم ایمنی این دسته از افراد به دلیل مقابله با عوامل بیماری‌زا کمی ضعیف است.

 همین مسئله ممکن است باعث بروز مشکلات شدیدتر شود و آسیب بیشتری به جسم بیماران وارد کند. به عنوان مثال افرادی که شیمی درمانی انجام می‌دهند، به ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارند. زیرا داروهای شیمی درمانی باعث تضعیف بدن این دسته از افراد می‌شوند. مهم‌ترین مواد مغذی برای این بیماران شامل منیزیم، کلسیم و ویتامین سی است.

نوزادان و کودکان 

شاید تصور کنید نوزادان و کودکان احتیاجی به مولتی ویتامین ندارند. در حالی که کاملاً برعکس است. نوزادان و کودکان بیشتر از هر فرد دیگری به مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند. نوزادان معمولا مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از شیر مادر دریافت می‌کنند. اما ممکن است شیر مادر کیفیت چندانی نداشته باشد. 

به همین دلیل ممکن است شیر مادر برای تامین مواد مغذی مورد نیاز کودک کافی نباشد. پزشکان برای رفع این مشکل برای نوزادان مولتی ویتامین تجویز می‌کنند. مولتی ویتامین کودکان معمولاً به صورت قطره خوراکی تجویز می‌شوند.

افراد گیاه خوار

افرادی که گیاهخوار هستند، باید ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را از مولتی ویتامین‌ها دریافت کنند. این دسته از افراد معمولاً سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات مصرف می‌کنند. اگرچه سبزیجات و میوه‌ها بهترین گزینه برای جذب مواد معدنی و ویتامین هستند، اما ممکن است برخی مواد مغذی جذب بدن نشود.

 یکی از مهم‌ترین مواد مغذی، ویتامین B12 است که در برخی سبزیجات و میوه‌ها وجود ندارد. این ماده معمولاً در گوشت قرمز و سفید یافت می‌شود. با توجه به اینکه گیاهخواران گوشت را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند، در معرض کمبود این ویتامین قرار می‌گیرند. 

تاثیر مصرف مولتی ویتامین بر بدن 

ویتامین‌ها مهم‌ترین ترکیبات برای انجام فرایندهای متابولیک هستند. بر اساس مطالعات انجام شده، مولتی ویتامین بهترین گزینه برای حفظ سلامتی است. این ترکیبات می‌توانند از بروز بیماری‌های قلبی، سرطان یا مرگ زود هنگام جلوگیری کنند. مصرف مولتی ویتامین تاثیرات گوناگونی بر بدن دارد. برخی از این اثرات شامل موارد زیر هستند: 

حفظ سلامت بدن و بینایی

مولتی ویتامین بهترین گزینه برای حفظ سلامت بدن و بینایی است. همانطور که می‌دانید، ویتامین‌ها نقش مهمی در کیفیت بینایی دارند. به عنوان مثال ویتامین A برای تقویت عملکرد چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویتامین حتی بر تقویت سیستم ایمنی و عملکرد سلول‌های بدن موثر است. مولتی ویتامین‌ها باعث حفظ سلامت قلب، ریه، کلیه و بقیه اندام‌های بدن می‌شوند.

حفظ سلامت جنین 

همانطور که گفته شد، اسید فولیک اهمیت بسیار زیادی برای مادران باردار دارد. این ماده می‌تواند از بروز نقض‌های مادرزادی مغز و ستون فقرات جلوگیری کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اثرات مصرف مولتی ویتامین در دوره بارداری، حفظ سلامت جنین و مادر است.

جلوگیری از شکستگی استخوان 

اگر استخوان‌های ضعیفی دارید، مولتی ویتامین گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. زیرا این ترکیبات از شکستگی استخوان جلوگیری می‌کنند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف منظم مولتی ویتامین مانع از بروز بیماری پوکی استخوان یا نازک شدن استخوان‌ها می‌شود. 

تقویت سیستم ایمنی

اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی جذب بدن شما نشوند، سیستم ایمنی بدن ضعیف خواهد شد. در چنین شرایطی، بدن نمی‌تواند به خوبی با عوامل بیماری‌ها و عفونت‌ها مقابله کند. در نتیجه ممکن است فرد به انواعی از بیماری‌های عفونی مبتلا شود. برخی از مهم‌ترین ترکیبات برای تقویت سیستم ایمنی، شامل فولات، مس، ید، آهن، منیزیم، سلنیوم و روی هستند.

عوارض جانبی مصرف مولتی ویتامین

برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی مصرف مولتی ویتامین شامل موارد زیر هستند: 

ناراحتی معده سردرد طعم ناخوشایند در دهان دشواری در تنفس تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • استقلال و پرسپولیس به چه کسانی واگذار شدند؟
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت
  • اسلامی: کسانی که در دور اول انتخابات مجلس رای ندادند در دور دوم می‌توانند رای دهند
  • امیرحسین صادقی: در جواب کسانی که به مادرم فحش می‌دهند چه باید بگویم؟
  • ستاره‌های غایب جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ چه کسانی هستند؟
  • چه کسانی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند؟
  • قله‌های شعر فارسی از نظر رهبر انقلاب چه کسانی هستند؟ + فیلم
  • چه کسانی باید پروتئین بیشتری مصرف کنند؟
  • چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟
  • بیشترین مقصران تصادفات چه کسانی هستند؟ | سهم ۴۴ درصدی این دسته در تصادفات | ببینید