Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هدر رفت آب در بخش کشاورزی حدود ۶۰ درصد است یعنی بهره‌وری آب ۴۰ درصد است و این به دلیل عدم جایگزینی روش‌های نوین آبیاری به جای روش‌های غرقابی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه بهره‌وری یکی از شاخص‌های رشد اقتصادی است هر چه این نسبت افزایش پیدا کند نشانه کارآیی و بازدهی نهاده‌های تولید در اقتصاد است، گفت: عمدتا در کشور به دلیل اینکه تناسب استفاده از نهاده‌ها و شرایط اقتصادی وجود ندارد با کاهش بهره وری روبرو می‌شویم با وجود نیروی کار زیاد و جمعیت کافی ولی متاسفانه شاهد هستیم که برخی از صنایع به جای روش کاربر به دنبال روش‌های سرمایه بر یا سرمایه طلب هستند و این باعث بیکاری نیروی کار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سفارش قرآن به کار و تلاش افزود: در مراحل کاهش نیروی بهره ور در کشور متاسفانه این ضعف انگیزه کار و تلاش در بین جوانان رایج و شاهد تبلیغات و روشنگری‌ها خلاف سعی و تلاش  هستیم و به جای تشویق به کار و تلاش باالعکس آن تبلیغ می‌شود.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در روز کارگر به سعی و تلاش اشاره نمودند و خطاب به صدا و سیما فرمودند: در تبلیغات سعی به تشویق  به کار و تلاش شود و از تبلیغات و فعالیت‌هایی که متضمن سعی و تلاش نیست و به نحوی آماده خوری را تبلیغ می‌کند اجتناب کنید چرا که این روش خلاف دین مبین اسلام و سیره ائمه اطهار است.

شیخی در خصوص بهره وری پایین نهاده های دیگر افزود: به عنوان نمونه در بخش کشاورزی دچار هدر رفت آب، کود، سم و… هستیم هدر رفت اب در بخش کشاورزی حدود ۶۰ درصد است یعنی بهره وری اب ۴۰ درصد است.

کارشناس مسائل اقتصادی با ذکر بهره وری پایین آب در بخش کشاورزی بیان داشت: در بخش کشاورزی که دانش های نوین بهره وری را داریم و قانون بهره وری در بخش کشاورزی  را دولت تصویب کرده و در اختیار متولیان قرار داده متاسفانه بهره‌وری نهاده ها بویژه آب در بخش کشاورزی پایین است و این به دلیل عدم جایگزینی روش‌های نوین آبیاری به جای روش‌های غرقابی است.

وی گفت: بهره وری مصرف سرمایه در بخش صنعت و بخش‌های دیگر هم  پایین است. بهره وری مصرف انرژی در کشور خیلی بیشتر از متوسط انرژی در دنیا است و از انرژی به نحو احسن استفاده نمی شود و هدر رفت انرژی داریم و این به الگوی مصرف  نهاده‎ها در بخش تولید بر می‌گردد  یا پایین بودن بهره وری نهاده‎ها در بخش‌های مختلف به الگوی مصرف برمی‌گردد.

شیخی با بیان اینکه الگوی مصرف در کشور اشتباه است، اضافه کرد: یکی از عناوین سال‌های گذشته بر طبق فرمایشات رهبری بحث الگوی مصرف بود که معظم له فرمودند این نامگذاری‌ها به معنی رعایت آن هدف در آن سا ل بخصوص نیست این‌ها باید ملکه ذهن ما در طول سال‌های دیگر شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بخش تولید، توزیع و هم در بخش مصرف پایین بودن بهره وری عارضه ای است که ما دچار آن هستیم و باید سعی کنیم الگوی مصرف را در بهره وری مصرف ، بالا ببریم و در الگوی تولید استفاده از نهاده ها را به نحو بهینه ای به کار ببریم تا  بهره وری افزایش یابد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۰۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه در تولید انواع محصولات کشاورزی باید از دانش و فناوری‌های جدید بهره گرفت، ابراز داشت: وجود شرکت‌های دانش بنیان و روی آوردن آنها به بخش کشاورزی از جمله نیازهای اساسی است.

وی ضمن بیان اینکه تنها هفت درصد شرکت‌های دانش بنیان معادل ۷۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعال هستند، افزود: با توجه به نیاز کشور این میزان شرکت دانش بنیان باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است، ابراز داشت: انتظار می‌رود تا شرکت‌های دانش بنیان پا را فراتر نهاده و در این مقوله‌ها ورود کنند.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه صنف و صنعت کشور نیز یک و نیم تن گندم نیاز دارند، تصریح کرد: با بهره‌گیری از دانش و فناوری نوین داخلی افزایش تولید گندم در دستور کار است.

وی ضمن بیان اینکه افزایش تولید گندم تا ۱۹ میلیون تن هدف گذاری شده است، افزود: با رشد بهره‌وری در تولید گندم و فناوری‌های جدید معتقدیم این هدف گذاری محقق خواهد شد.

کد خبر 6088589

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد