Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ۷گونه از حیات وحش استان در خطر انقراض قرار دارند.

امید یوسفی با بیان این‌که از بین گونه‌های در خطر انقراض، "خروس کولی دشتی" بشدت در آستانه انقراض قرار دارد، افزود: خروس کولی دشتی از راسته سلیم شکل‌ها و تیره سلیمی‌ها بوده و در قزاقستان و روسیه تولید مثل و در منطقه خاورمیانه، از جمله ایران، زمستان‌گذرانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: به دلیل کاهش شدید تعداد این پرنده در دهه‌های گذشته، سازمان IUCN وضعیت بقای خروس کولی دشتی را در حالت در معرض انقراض طبقه‌بندی کرده است.

یوسفی تصریح کرد: هنوز علت اصلی این کاهش تعداد مشخص نیست، اما ناامن کردن زیستگاه این پرندگان توسط انسان‌ها و تغییرات اقلیمی می‌تواند از علل کاهش جمعیت این پرنده باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه اختصاصاً مطالعه دقیقی بر روی این پرنده انجام نشده تا علت اصلی کاهش جمعیت آن معین شود. ایجاد مناطق محافظت شده مستعد برای جلوگیری از کاهش جمعیت این پرنده در ایران نمی‌تواند کارساز باشد چرا که بومی ایران نیست لذا تهدیدهای این پرنده مهاجر باید در کشورهایی که پراکنش بالایی دارند بررسی شود.

وی با اشاره به مشخصات ظاهری این پرنده مهاجر عبوری اظهار کرد: طول بدن خروس کولی دشتی ۲۷ تا ۳۰ سانتی‌متر و به نسبت درشت و پادراز است، رنگ بدنش از دور خاکستری مایل به صورتی به چشم می‌آید که از نزدیک متمایل به نخودی است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: جمعیت کثیری از این پرنده در بهار و پاییز عمدتاً در شهرهای جنوب دریای خزر دیده می‌شود. همچنین در تالاب‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی مشاهده می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۸ گونه پستاندار، ۳۰۰ گونه پرنده و ۲۵ گونه خزنده و دوزیست در آذربایجان غربی زیست می‌کند، تصریح کرد: این استان بزرگترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی در دنیا محسوب می‌شود. همچنین خالص‌ترین نژاد گونه قوچ و میش ارمنی در کشور متعلق به زیستگاه‌های این استان است.

یوسفی با بیان اینکه ۱۸ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران و چهار گونه از خزندگان و دوزیستان که در رده‌های مختلف لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از گونه‌ها ( IUCN ) قرار گرفته‌اند در این استان زیست می‌کنند، افزود: با تشکیل کارگروه فنی ملی در سازمان محیط زیست با عضویت نمایندگان استان‌ها، تدوین برنامه عمل ملی برای ۱۰ گونه دیگر در دستور کار قرار دارد.

یوسفی با اشاره به وجود خطر انقراض گونه‌های دیگر استان تصریح کرد: گوزن زرد ایرانی، پلنگ، همستر طلایی، بالابان، اردک سر سفید و افعی البرزی نیز با خطر انقراض مواجه هستند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: همچنین گونه‌های سمندر آذربایجانی، میش مرغ، لاک پشت مهمیزدار، عروس غاز، خفاش اعم از نعل اسبی، مدیترانه ای و مهلی، غاز پیشانی سفید کوچک، اردک مرمری، دلیجه کوچک، قوچ و میش ارمنی، کل و بز هم جز جانداران آسیب پذیر هستند.

وی تاکید کرد: تهیه و تدوین برنامه عمل ملی گونه‌های در معرض خطر انقراض که در آذربایجان غربی شامل پنج گونه (غاز پیشانی سفید کوچک، میش مرغ، خرس قهوه‌ای، پلنگ و گوزن زرد ایرانی) است، در راستای حفاظت از این گونه‌ها انجام می‌شود./ ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۱۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فنس‌کشی جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی

مدیرکل محیط زیست سمنان از آغاز فنس‌کشی "جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی" با مشارکت بخش خصوصی خبر داد. - اخبار اجتماعی -

بهرامعلی ظاهری مدیرکل محیط زیست سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با حضور داوطلبان برای حفاظت از یوز ایرانی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف بود که اقدامات اولیه را در خصوص عبور ایمن گونه‌های یوزپلنگ ایرانی از جاده که یک انقطاعی را میان زیستگاه شمالی و جنوبی توران ایجاد کرده است انجام دهد و برای این عبور ایمن نیاز بود که روگذر یا زیرگذر مناسب برای عبور ایجاد شود که این کار نیاز به فنس‌کشی و ایجاد کوریدور داشت.

وی افزود: این اقدام در وظایف اداره راه و شهرسازی مصوب شده بود و وزارت راه و شهرسازی نیز تلاش خود را انجام داد اما اقدام شایسته و بایسته‌ای صورت نگرفت و پیش از این هیچگونه فنس‌کشی توسط وزارت راه در این خصوص انجام نشده است؛ مگر یک فنس‌کشی 8 کیلومتری که اواخر دهه 90 سازمان حفاظت محیط زیست با بودجه خودش انجام داده بود.

یوزپلنگ‌های شناسنامه‌دار توران کمتر از 20 قلاده هستند+فیلم

مدیرکل محیط زیست سمنان گفت: با وجود اینکه قرار بود فنس‌کشی توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود اما سازمان حفاظت محیط زیست خود را به هیچ وجه غافل از این موضوع ندانسته و در این راستا معاونت محیط طبیعی سازمان تلاش کرد تا با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی فنس‌کشی را انجام دهد که در نتیجه این توافق، در روزهای پایانی سال 1402 فنس‌کشی یک بخش 2 کیلومتری به صورت پایلوت آغاز شد و این عملیات همچنان ادامه دارد تا انشالله بتوانیم فنس کشی را برای عبور ایمن یوز در یک محدوده 80 کیلومتری ایجاد کنیم که این کار با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام خواهد شد.

ظاهری درباره حضور داوطلبانه مردم برای ایمن کردن مسیر نیز گفت: محیط‌بانان ذخیره‌گاه زیست کوره توران به همراه داوطلبین دوستدار محیط زیست در حال پایش محور عباس آباد ـ میامی هستند که چندین مورد تلفات یوزپلنگ در این منطقه در گذشته اتفاق افتاده است. طبیعت دوستانی که به صورت داوطلب به ما پیوسته‌اند، 8 تا 10 خودرو پایش جاده‌ای هستند که به صورت اکیپ 2 الی 3 نفره در طول این مسیر 80 کیلومتری در حال تردد هستند و خودروهای عبوری را نسبت به رعایت سرعت مطمئنه که 90 کیلومتر بر ساعت است، آگاه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: رانندگی با این سرعت مطمئنه علاوه بر اینکه به حفظ گونه‌های حیات وحش در این زیستگاه و به ویژه یوزپلنگ ایرانی منجر می‌شود برای خود رانندگان نیز امن‌تر است.

مدیرکل محیط زیست سمنان در پایان تأکید کرد: تعداد کمی از گونه یوزپلنگ ایرانی باقی مانده است و اکنون تنها زیستگاهی که در جهان برای این گونه وجود دارد ذخیره‌گاه زیست کره توران است. که این مورد حفاظت از این منطقه را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز فنس‌کشی جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی
  • تحویل یک بهله پرنده شکاری به محیط زیست شهرستان ترکمن
  • دیدار نوروزی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با مدیرکل دیوان محاسبات استان
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • بازدیداز پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان
  • بررسی روندآماده سازی زیرساخت های جشنواره ورزش‌های آبی در دریاچه ارومیه