Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:18:44 GMT

مرگ تدریجی مسلمانان میانمار

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۱۲۸۲

مرگ تدریجی مسلمانان میانمار

تهران- ایرنا- آزار و اذیت و قتل مسلمانان میانمار توسط ارتش این کشور و بودائیان تندرو موضوع تازه ای نیست، سال ها است که این جنایت ها تکرار می شود مجامع حقوق بشری اعتراض می کنند، اما اقدامی عملی در مقابل این جنایت ها انجام نمی شود.

کمیسیونر عالی امور آوارگان سازمان ملل قرار است در سفری پنج روزه به میانمار برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی امور آوارگان سازمان ملل بناست از استان راخین دیدار کند و به جوامع سیتوی و شهرهای شمالی این کشور برود و با مقام‌های منطقه‌ای و استانی دیدار داشته باشد.
گراندی قرار است با مقام‌های ارشد میانمار در نایپیدوا، پایتخت این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند. بیش از 900 هزار مسلمان روهینجایی در اردوگاه هایی ساکن هستند که هیئت کمیسیون عالی امور آوارگان بر آن نظارت می کنند.
در روزهای گذشته هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل با انتشار گزارشی، از جامعه جهانی خواست تا هرگونه حمایت و همکاری با ارتش میانمار را متوقف کند. در این گزارش سازمان ملل با اشاره به نسل‌کشی و ارتکاب جنایت علیه بشریت توسط فرماندهان ارتش علیه اقلیت روهینگیا که عمدتا مسلمان هستند، خواستار دادگاهی شدن فرماندهان نظامی شد.
در این گزارش که روز چهارشنبه، 25 اردیبهشت، منتشر شد آمده است که بیش از یک میلیون اقلیت روهینگیایی تحت تاثیر سیاست پاکسازی قومی در منطقه راخین میانمار مجبور به فرار و ترک محل زندگی خود شده‌اند.
سازمان ملل متحد هشدار داد که مردم قوم روهینگیا در حال مرگ تدریجی در استان راخین هستند دولت میانمار راخین را منطقه بسته نظامی اعلام کرده و اجازه حضور هیچ نهاد خارجی را در این منطقه نمی‌دهد. بیش از 730 هزار مسلمان روهینگیایی که از دو سال گذشته توانسته‌اند از این استان فرار کنند هم‌اکنون در شرایط وخیمی در بنگلادش روزگار می‌گذرانند. میانمار مسلمانان روهینگیایی را شهروند این کشور نمی‌داند و خواستار خروج آنان از کشوراست.
هیئت حقیقت‌یاب اعلام کرده که از سال 2017 که عملیات ارتش علیه روهینگیایی‌ها آغاز شد، تاکنون بهبودی در وضعیت این اقلیت ایجاد نشده است.
ماه اوت سال 2017 ماهی خونین برای مسلمانان میانمار بود ارتش این کشور با حمله به ایالت آرکان که محل زندگی مسلمانان است 2 تا 3 هزار نفر از مسلمانان را کشت. خبرگزاری رویتر 31 اوت گزارش کرد که منابع سازمان ملل گفتند در حدود 27400 نفر از مسلمانان روهینگیا در طی هفته گذشته به دلیل خشونت‌های میانمار به بنگلادش فرار کردند و 20 هزار نفر نیز در منطقه‌ای که بین دو کشور که خارج از حاکمیت دو کشور است، تجمع کرده‌اند.
ارتش و پلیس میانمار که مورد حمایت بودائیان تند رو است از سال 2012 تا 2017 حملات گسترده ای به روستاهای محل استقرار مسلمانان روهینگیایی انجام داد در ماه سپتامبر 2017 صدها خانه را به آتش کشید مردان را به اسارت برد و زنان و دختران را مورد تجاوز قرار داد.
اما مقامات سیاسی و نظامی میانمار، کشوری که عمده جمعیت آن بودایی هستند، هرگونه ارتکاب جنایت علیه بشریت در رابطه با روهینگیایی‌ها را رد کرده و گفته علیه مردم عادی هرگز اقدامی نکرده است.
با این حال در گزارش‌های قبلی سازمان ملل نیز گفته می‌شد عملیات‌های نظامی ارتش علیه روهینگیایی‌ها، با کشتار، تجاوزهای گروهی و دیگر جنایات علیه بشریت همراه بوده و رهبران ارتش باید دادگاهی شوند.
در سال 2016 آنگ سان سوچی رهبر مخالفان میانماری پس از آزادی از حصر خانگی طولانی مدت عملا رهبری بخش غیرنظامی کشور میانمار با اکثریت بودایی را به دست گرفت. او از آن زمان برای محکوم کردن اقدامات ارتش این کشور علیه اقلیت روهینگیا تحت فشار بین‌المللی بود اما حاضر به موضع‌گیری علیه آنها نشده است.
پس از بی توجهی سوچی به وضعیت مسلمانان سازمان عفو بین‌الملل جایزه اعطایی خود را از او پس گرفت. در نامه‌ای که از سوی دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل خطاب به سوچی نوشته شده آمده است: از اینکه شما دیگر نماد امید، شجاعت و دفاع جاودان از حقوق بشر نیستید بسیار دلسرد شده‌ایم. انکار عمق و گستره فجایعی که علیه روهینگیا جریان دارد به معنی نبود چشم‌انداز برای بهبود شرایط است.
اغلب مسلمانان روهینگیا در اردوگاه‌های استان راخین زندگی می‌کنند آنها بدون اجازه دولت مرکزی اجازه خروج از استان راخین را ندارند و اصولا شهروند میانمار محسوب نمی‌شوند. هنگامی که در سال 1962 میلادی نظامیان از طریق یک کودتا قدرت را در میانمار به دست گرفتند، همه شهروندان ملزم به داشتن کارت شناسایی ملی شدند اما به روهینگیایی‌ها فقط کارت هویتی داده شد که آنان را خارجی معرفی می‌کرد و در نتیجه امکان تحصیل و کار آنان را محدود می‌کرد.
9229

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ميانمار مسلمانان روهينگيا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۱۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش سبب اقتدار ایران اسلامی و مسلمانان شده است

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار آریا شفقت رودسری صبح چهارشنبه در مراسم روز ارتش با بیان این که ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح عزت و افتخار را برای مسلمانان جهان رقم زده است، افزود: نامگذاری روز ارتش نشان داد که تدبیر ماندگار توانست نهال نوپای انقلاب را هدایت کند و این نهال در سطح منطقه و جهان گسترش یافته است.

وی با عنوان این که استکبار جهانی تلاش می‌کردند بر این سازمان و ستون اصلی لطمه زنند و ارتش انقلابی در دوران قبل و بعد از انقلاب با جانثاری و اهدای شهیدان در عرصه‌های مختلف، زمین، هوا و دریا تلاش کرد اقتدار و عزت نظام و انقلاب افزایش یابد.

دریادار شفقت اظهار کرد: ارتش در عرصه‌های مختلف از جمله سازندگی و تأمین امنیت نقش آفرینی می‌کند و همرزمان ما در ارتش و نیروی زمینی در محافظت از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی جانثاری می‌کنند.

ارشد نظامی آجا در استان مازندران با اشاره به افتخارات فرزندان ایران اسلامی در ارتش را سبب افتخار و اقتدار جامعه مسلمانان دانست و گفت: اقدام نیروی دریایی و انجام مأموریت ناوگروه ۸۶ و دریانوردی به دور جهان افتخاری برای کشور و میهن است.

وی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه همکاری و همراهی با مردم و توسعه نهال انقلاب، دفاع از کشور

کد خبر 6080523

دیگر خبرها

  • رجزخوانی‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی صرفاً مصرف داخلی دارد
  • رجزخوانی‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی، صرفاً مصرف داخلی دارد
  • به جز جمهوری اسلامی دیگر دولت های اسلامی تنها نظاره گره وضعیت مردم غزه اند
  • وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین برخلاف منشور سازمان ملل است
  • مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری
  • سازمان ملل متحد با تحریم‌های یکطرفه علیه ایران در حوزه انرژی مخالف است
  • رزمایش هوایی ارتش چین
  • عملیات وعده صادق نشان داد مسلمانان در کنار هم هستند
  • آغاز رزمایش نظامی ارتش چین در مناطق مرزی با میانمار
  • ارتش سبب اقتدار ایران اسلامی و مسلمانان شده است