Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@11:35:20 GMT

برداشت گل محمدی در استان قزوین

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۱۳۹۴

برداشت گل محمدی در استان قزوین

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علیرضا نوروزیان کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی از ۸۸ هکتار مزارع کشاورزی استان پیش بینی کرد: در سال زراعی جاری ۳۳ تن گل محمدی از این مزارع برداشت شود.

نوروزیان افزود: از این میزان اراضی کشاورزی که به زیر کشت گل محمدی رفته ۵۳ هکتار بصورت نهال و ۳۵ هکتار بصورت بارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروزیان تصریح کرد: این میزان سطح زیر کشت در سال جاری نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر شده است و کشاورزان نیز رغبت بیشتری به افزایش سطح زیر کشت این محصول دارند.

وی ارقام کشت شده گل محمدی در مزارع کشاورزی را؛ ارقام جدید و پایه‌های شناسنامه دار، رقم یزد ۹۴ و کاشان ۹۳ ذکر کرد که از نظر گل دهی و میزان طول گل؛ گلبرگ بیشتری را تولید می‌کنند.

نوروزیان مناطق مستعد و مناسب کشت این محصول در استان را؛ شهرستان‌های قزوین (کوهین و الموت)، بوئین زهرا، آوج، آبیک و البرز بیان کرد.

وی به اهمیت مزایای کشت این محصول اشاره کرد و یاد آور شد: از گل محمدی در صنایع داروسازی، عطر سازی، رنگرزی، مواد غذایی و بهداشتی، شیرینی و عرقیات سنتی استفاده می‌شود.

به گفته‌ی این کارشناس بخش کشاورزی؛ به منظور حمایت از کشت گیاهان دارویی و گل محمدی در قالب طرح احداث باغ در اراضی شیبدار سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ هکتار بسته به اعتبارات برای کمک به احداث باغ گل محمدی بصورت یارانه نهال به متقاضیان ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ک

برداشت گل محمدی از ۸۸ هکتار مزارع کشاورزی استان قزوین آغاز شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۱۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    رضا مقدم در بازدید از مزارع گندم این شهرستان اظهار داشت: گندم بعنوان یک محصول استراتژیک، عمدترین محصول زراعی شهرستان میاندوآب است که امسال بیش از ۱۸ هزار و ۶۱۹ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت این محصول رفته است و پیش بینی می شود بیش از ۹۳ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح ۴۰ تن بذر مادری و ۱۰ تن بذر پرورشی گندم جهت کشت در بین کشاورزان پیشرو شهرستان میاندوآب توزیع شده و با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی ۱۷۴ هکتار از مزارع گندم به کشت بذر مادری و ۲۶ هکتار نیز به کشت بذر پرورشی اختصاص یافته است. در همین راستا، ۹۴۲ تن بذر گواهی شده گندم در بین زارعین این شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب یادآور شد: در راستای بهبود تغذیه محصول گندم، تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۸۷۵ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه دار در بین گندمکاران این شهرستان توزیع شده است. همچنین از محل اعتبارات طرح خوداتکایی گندم بالغ بر یک هزار و ۵۵۰ لیتر کود ریز مغذی به صورت رایگان در راستای افزایش کیفیت محصول تولیدی در بین زارعین منطقه توزیع شده است.

مقدم اذعان داشت: در راستای کنترل عوامل خسارتزا و تولید محصول سالم، با صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی و اطلاع رسانی گسترده در سطح روستاها و فضای مجازی، تاکنون در ۱۵ هزار و ۳۶۰ هکتار از مزارع گندم با علفهای هرز پهن برگ و کشیده برگ و در ۴ هزار و ۵۵۱ هکتار از مزارع گندم با آفت سن غلات در مرحله مادری مبازره انجام گرفته است.

وی از اجرای طرح تحقیقاتی دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم در شهرستان میاندوآب خبر داد و گفت: این طرح در حوزه مرکز جهاد کشاورزی مکریان شمالی این شهرستان با مشارکت ۲۵ کشاورز پیرامونی در مجموع به مساحت ۹۶ هکتار و یک کشاورز با مزرعه محوری به مساحت ۳ هکتار در حال اجرا است. در این طرح کشت گندم روی پشته ها انجام گرفته و بمنظور کاهش مصرف آب، مزرعه به نوار آبیاری تیپ مجهز شده است.

مقدم هدف از اجرای طرح را "افزایش میزان تولید گندم در واحد سطح، کاهش خلاء عملکرد در مزارع گندم، شناسایی و تعیین مهم ترین عوامل محدود کننده پتانسیل عملکرد گندم در منطقه و افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری های جدید در میان گندمکاران" برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: دشت میاندوآب با دارا بودن ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، ۲۶ هزار بهره بردار بخش کشاورزی، وجود منابع خاک حاصلخیز، اقلیم مناسب و سازگار و تولید سالانه بیش از ۸۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی استان محسوب می شود.

وی افزود: بخش عمده تولیدات شهرستان مربوط به محصولات زراعی است و در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، در مجموع ۶۳۳ هزار تن انواع محصولات زراعی در شهرستان میاندوآب تولید شد.

دیگر خبرها

  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • وجود ۳۳ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • چغندرکاران خوزستانی زودتر محصول خود را برداشت کنند
  • امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع گلستان برداشت می شود