Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراقب باشیم این روزها در بحبوحه فقر معیشتی و تورم با نگاه ترحم‌آمیز و کمک مستقیم به معضل کودکان کار در کرمان دامن‌ نزنیم و درآمد بالا و بدون زحمت تکدی‌گری و دستفروشی را زمینه سوءاستفاده از این کودکان نکنیم. ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ استانها کرمان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، با گذری از چهار‌راه‌ها و مکان‌های پر رفت و آمد کودکانی را می‌بینیم که به گل فروشی و یا تکدی‌گری می‌پردازند و از سنین پائین به کار و کوشش مشغول بوده و به نوعی نان‌آور خانواده محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکانی که سرگردان در کف خیابان‌ بزرگ می‌شوند و در پس نگاه معصوم و التماس‌های بی‌امانشان، آرزوهای کودکی‌شان را در لابه‌لای ماشین‌ها و پشت چراغ قرمز چهارراه‌ها به فراموشی می‌سپارند.

کودکانی که آینده‌ای درخشان در انتظارشان نیست و فقر و از هم‌گسیختگی خانواده از یک سو و مواجه با افراد مختلف و قرارگرفتن در معرض آسیب‌های فراوان اجتماعی از سوی دیگر آن هم در سنین پایین زنگ خطر ساماندهی این کودکان را به صدا در آورده است.

مسئله کودکان کار یک هشدار جدی ‌است چرا که نادیده گرفتن این کودکان پیامدهای متعددی برای فرد و جامعه به دنبال دارد، کودکانی که با در دست گرفتن بسته‌های کوچک آدامس و لواشک پشت چراغ قرمز آرام به شیشه ماشین می‌کوبند و با چشمانی معصوم برای فروش اجناسشان التماس می‌کنند.

البته شاید نگاه ترحم‌آمیز شهروندان به این کودکان مهمترین عامل دامن زدن به این آسیب اجتماعی است این که در کوتاه‌ترین زمان ممکن راحت‌ترین تصمیم را می‌گیریم و با گذاشتن چند هزار تومانی در دست این کودکان به مسیر خود ادامه می‌دهیم غافل از اینکه تک تک ما هم با اشتباه خود در آینده مبهم این کودکان و البته جامعه خود مسئولیم.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که کودکان کار بی‌دلیل آواره خیابان‌ها نشده‌اند و پشت پرده این التماس‌ها مشکل یا معضلی نهفته است که شاید برخی از این علل در آنها مشترک باشد، داشتن والدین بیمار و معتاد، داشتن مشکلات معیشتی و والدین بی‌کفایت از جمله دلایلی است که اکثر کودکان کار را راهی خیابان می‌کند.

هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد اولین عاملی که باعث گرایش کودکان کار به خیابان می‌شود این است که آنها دچار فقر معیشتی هستند و این کودکان به نوعی منبع کسب درآمد خانواده محسوب می‌شوند اما نباید از این مسئله غافل شد که درآمد بالا و بدون زحمت تکدی‌گری و دستفروشی هم باعث می‌شود که عده‌ای از این کودکان از کار کردن در خیابان‌ها دل نکنند.

چه کسی مسئول ساماندهی کودکان کار است؟ +فیلمپرونده الکترونیک برای کودکان کار در استان البرز تشکیل می‌شودحمایت از کودکان کار در استان مرکزی افزایش می‌یابد

البته در پشت پرده حضور کودکان کار در خیابان‌ها وجود باندهایی برای سوءاستفاده از این کودکان بعید نیست و تعدادی از این کودکان پوششی برای توزیع مواد مخدر هستند.

شرایط اقتصادی و تورم به معضل کودکان کار در کرمان دامن زد

علی بابایی فرماندار کرمان با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابانی در کرمان با تاکید استاندار کرمان اظهار داشت: هر چند در حوزه مسائل اجتماعی و آسیب‌های این حوزه اقدامات مستمری را می‌طلبد و در دراز مدت نتیجه عملکرد دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف مشخص می‌شود اما به صورت مقطعی هم پاسخ‌های خوبی از اجرای این طرح گرفتیم.

وی با بیان اینکه در استان جلسات متعددی در رابطه با ساماندهی کودکان کار و کودکان خیابانی برگزار و پیگیری‌های خوب و مستمری با حضور همه دستگاه‌ها انجام شده است گفت: دستورالعمل‌های ستاد وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

فرماندار کرمان با بیان اینکه از اواسط اردیبهشت ماه طرح ساماندهی کودکان در کرمان آغاز شده است عنوان کرد: بیش از 120 کودک کار در این طرح شناسایی شدند که صددرصد آنها اتباع بیگانه بودند.

وی با بیان اینکه با کمک دفتر اتباع بیگانه در استان هویت این کودکان شناسایی شده است گفت: مسئولیت کودکان کار اتباع مجاز با دفتر اتباع استانداری و کودکان غیرمجاز با اتباع نیروی انتظامی است.

بابایی با اشاره به اینکه شناسایی و جذب کودکان کار برعهده بهزیستی است بیان کرد: برای ساماندهی و توانمندسازی هر کودکان کار ایرانی 2 میلیون تومان هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 137 کودک کار در شهرستان کرمان شناسایی شده و توسط بهزیستی توانمندسازی و تحویل خانواده‌هایشان شدند گفت: وضعیت این کودکان مرتب پیگیری می‌شود.

فرماندار کرمان با اشاره به روند ترمیم آسیب اجتماعی کودکان کار در سال‌های اخیر در کرمان گفت: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی و تورم حضور بیشتر کودکان کار را در سر چهارراه‌ها در یکی دو سال گذشته شاهد بودیم. 

درآمد بالا زمینه بازگشت دوباره تعدادی از کودکان کار به خیابان‌ها

ادهمی معاون اورژانس اجتماعی کرمان با بیان اینکه عمدتا دو گروه کودکان کار خیابان وجود دارند که شامل «کودکان خیابان» و «کودکان خیابانی» هستند، گفت: کودکان خیابانی کسانی هستند که خیابان را به عنوان محل کارشان انتخاب می‌کنند اما معمولا ارتباط‌شان با خانواده قطع نیست و حتی اگر به شکل مستمر و منظم به خانه رجوع نکنند اما با این حال معمولا پس از مدتی به خانه‌شان می‌روند اما کودکان خیابان، کودکانی هستند که محل کار و زندگی‌شان خیابان است.

وی با بیان اینکه وقتی این کودکان به خانه بر می‌گردند یعنی هنوز ارتباط عاطفی‌شان با خانواده برقرار است و نظارتی هر چند نیم بند روی این کودکان وجود دارد گفت: این مساله نکته مثبتی است چرا که باعث کنترل نسبی و کاهش انحرافات و آسیب‌های اجتماعی در این گروه می‌شود.

معاون اورژانس اجتماعی کرمان با بیان اینکه تعداد کودکان خیابانی نسبت به دیگران بیشتر است و از آنجا که این کودکان با خانواده در ارتباط هستند به واسطه شرایط سخت زندگی مجبور به کار هستند حمایت از خانواده این کودکان را در برنامه داریم افزود: تاکید ما بر تحصیل این کودکان است.

وی با اشاره به اینکه دسته دیگر کودکان خیابان هستند بیان کرد: این کودکان عموما کوچک‌تر و پیچیده هستند خیابان را سرپناه خود دانسته و خیابان را امن‌تر از خانه می‌دانند.

ادهمی با بیان اینکه این کودکان به ندرت با خانواده ملاقات می‌کنند و اغلب توسط ناپدری و با نامادری به خیابان‌ها فرستاده می‌شوند گفت: ساماندهی این کودکان را در برنامه داریم و در صورتی که به خانواده برنگردند به مراکز شبانه روزی بهزیستی فرستاده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در این میان کودکان را هم داریم که با خانواده‌های خود در خیابان‌ها زندگی می‌کنند بیان کرد: در طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار در کرمان 123 کودک شناسایی شد که تقریبا همه آنها اتباع بیگانه بودند.

معاون اورژانس اجتماعی کرمان با بیان اینکه برخی از این کودکان حاضر به ترک خیابان‌ها نیستند و متاسفانه پس از شناسایی و ساماندهی باز هم به خیابان برمی‌گردند گفت: برخی از این کودکان روزانه بین 100 تا 400 هزار تومان درآمد دارند و به راحتی حاضر نیستند کار خود را ترک کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق آئین‌نامه هیئت وزیران 12 دستگاه در ساماندهی کودکان کار و خیابانی دخیل هستند افزود: بیشتر مردم تنها بهزیستی و شهرداری را در این مسئله دخیل می‌دانند.

ادهمی با بیان اینکه برخی از شهروندان نگاه حمایتی نسبت به این کودکان دارند که این نگاه گاهی با نگاه ترحم‌آمیز ترکیب می‌شود گفت: کمک مستقیم مردم در خیابان هیچ گرهی از مشکلات باز نمی‌کند و باعث افزایش تعداد کودکان کار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم از پشت پرده زندگی کودکان خیابانی اطلاعی ندارند و فکر می کنند اگر کمکی در خیابان به آنها بشود، به دست این کودکان می‌رسد تصریح کرد: عده‌ای از این کودکان تحت پوشش باندها و مافیای تکدی‌گری هستند که از آنها سوءاستفاده می‌شود و گاها پوششی برای توزیع مواد مخدر هستند.

معاون اورژانس اجتماعی کرمان با بیان اینکه تورم در افزایش تعداد کودکان کار بسیار موثر است گفت: البته وسوسه درآمد بالا و بدون کار و زحمت، انگیزه حضور کودکان کار در خیابان‌ها را زیاد می‌کند.

انتهای پیام/ ت

R7860/P/S6,67/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۱۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی «من‌وتو»، دامن «ایران اینترنشنال» را هم گرفت

سردبیر سابق اینترنشنال نوشت: روند قابل تأملی از تعطیلی، کاهش بودجه و کوچک‌تر شدن بخشی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در جریان است؛ تعطیلی منوتو، تعطیلی قریب‌الوقوع دفتر واشنگتن ایران‌اینترنشنال و تغییرات ساختاری در بی‌بی‌سی فارسی و ادغام ساختار مدیریتی آن بخشی از این روند است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سامان رسول‌پور در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، از تعطیلی دفتر واشنگتن این تلویزیون، پس از تعطیلی منوتو خبر داد و نوشت:

«روند قابل تأملی از تعطیلی، کاهش بودجه و کوچک‌تر شدن بخشی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در جریان است. این تغییرات دست‌کم شامل من‌وتو، ایران‌اینترنشنال، بی‌بی‌سی‌فارسی و چند رسانه با سرمایه عربی شده است. دامنه این تغییرات: تعطیلی من و تو، تعطیلی قریب‌الوقوع [مقطعی؟] دفتر واشینگتن ایران‌اینترنشنال و اشکال مختلف قطع همکاری یا بازخرید آن‌طوری که گفته می‌شود دست‌کم ۴۰-۵۰ همکار این بخش در کنار انحلال دپارتمان‌ها و بخش‌هایی از دفتر لندن و بازخرید جمع نه چندان کوچکی از همکاران دفتر لندن؛ تغییرات ساختاری در بی‌بی‌سی فارسی و ادغام ساختار مدیریتی آن در بخش‌های دیگر، بخشی از این روند است. این تغییرات شامل بخش‌های مربوط به افغانستانِ این رسانه‌ها هم شده است. در اینجا باید تاکید کرد که توجیه و منطقِ درونی این تحولات در تک‌تک این رسانه‌ها، یکسان نیست و از نظر زمانی روند تغییرات در برخی از رسانه‌ها مثل بی‌بی‌سی فارسی از دو سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اما پیامدهای این روند، برای مخاطبان این رسانه‌ها در داخل ایران، تقریباً یکسان است.

چه اتفاقی در حال وقوع است؟ توضیح شفاهی، رسمی یا اداری بیشتر این تحولات این است: «از قطع یا کاهش بودجه به دلایل و نسبت‌های مختلف گرفته تا ملاحظه‌ها و نگرانی‌های امنیتی.»

کد خبر 739667

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۵۰۰ بسته کمک معیشتی در کرمان
  • توزیع ۱۵۰۰ بسته معیشتی خانواده زندانیان استان کرمان + تصاویر
  • تاثیر مربی کره‌ای بر پیشرفت کمانداران ایران/معضل تجهیزات پابرجاست
  • تعطیلی «من‌وتو»، دامن «ایران اینترنشنال» را هم گرفت
  • معضل بارنامه‌های جعلی/ قاچاق گازوئیل با ۱۰۰ برابر قیمت
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • توزیع بیش‌ از ۴ هزار بسته معیشتی در استان کرمان
  • توزیع بیش‌از ۴ هزار بسته معیشتی درکرمان
  • توزیع ۱۵۰۰ بسته معیشتی کمک‌های مومنانه مردمی در کرمان
  • توزیع ۱۵۰۰ بسته کمک‌های مومنانه در کرمان