Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - سفير سابق ايران درعراق گفت: ظرفيت جنگ تمام عيار ديگر در منطقه وجود ندارد ولي آمريکايي ها نگراني هايي دارند و دليلش نيز رفتارها و گفتارهاي متناقض خودشان است.

«حسن دانايي فر» در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا در رابطه با تحولات عراق در پي حمله موشکي به منطقه سبز در نزديکي سفارت آمريکا در بغداد و خروج شرکت آمريکايي آکسون موبيل و کارمندان سفارت آمريکا از بغداد گفت: آمريکايي ها برنامه اي در عراق ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها اکنون رفتارهاي انفعالي از خود بروز مي دهند، پيرامون آن فضاسازي هايي کرده و اقداماتي انجام مي دهند.
وي با تاکيد بر اينکه منطقه ديگر توان تحمل درگيري جديدي را ندارد، اظهار داشت: ظرفيت جنگ تمام عيار ديگر در منطقه وجود ندارد ولي آمريکايي ها نگراني هايي دارند و عامل اين نگراني هم خودشان هستند. اين مسئله فقط مختص به عراق نيست بلکه در منطقه است و دليلش نيز رفتارها و گفتارهاي متناقض خودشان است.
اين کارشناس مسائل عراق با اشاره به خروج شرکت اکسون موبيل از ميادين نفتي عراق تصريح کرد: اين اقدام براي مقامات عراق توجيه پذير نيست و مورد اعتراض آنها هم گرفت. در اين چارچوب، وزير نفت عراق اعلام کرد که خروج نيروهاي آکسون موبيل بنا به دلايل امنيتي نبوده است بلکه آنها نمي خواهند تعهدات شان را انجام دهند و بهانه گيري مي کنند.عراق نسبت به اين رفتار معترض بوده و موضوع را با شکايت در مراجع ذيصلاح مورد پيگيري قرار مي دهد.
**دست ايران در برابر آمريکا بسته نيست
دانايي فر با بيان اينکه منطقه در فضاي درگيري نيست، خاطرنشان کرد: اتفاقاتي که طي روزهاي گذشته در بغداد رخ داده، براي بار اول نيست و ممکن است بعدها هم تکرار شود. با اين حال جنگ به نفع هيچ کس نيست. نه به مصلحت ايران است و نه به مصلحت آمريکايي ها.
وي خاطرنشان کرد: آمريکايي ها مي دانند اگر جنگ شود و آنها بخواهند آتش ديگري در منطقه به پا کنند، دست ايران بسته نيست و ابزارهاي لازم براي دفاع از خود را در اختيار دارد، از اين رو بعيد به نظر مي رسد آمريکايي ها به سمت جنگ بروند. رئيس جمهور آمريکا هم اخيرا اعلام کرد که قصدي براي جنگ ندارد. البته نبايد دشمن را دست کم گرفت، بايد مراقب بود و رفتارهاي دشمنان را مرتبا مورد رصد قرار داد.
**تصورات آمريکايي ها در حال اصلاح شدن و تغيير است
سفير سابق ايران در عراق با بيان اينکه به نظر مي رسد تصورات آمريکايي ها در حال اصلاح شدن و تغيير است، ابراز داشت: آنها تصور مي کردند با ايجاد هياهو و جنگ رواني مي توانند مسئولان نظام را وادار به انجام خواسته هاي خود کنند ولي تجربه 40 ساله مسئولان نظام - از جمله رهبر انقلاب که سرمايه ارزشمندي براي کشور است – موجب شد تا کشور رفتاري سنجيده و درست از خود بروز دهد و سروصداها عامل تحريک کننده براي ايران نباشد.
دانايي فر ادامه داد: آمريکايي ها مي خواهند و اصرار دارند که ما در زمين آنها بازي کنيم ولي ما توانسته ايم در زمين خود بازي کنيم. دوران بازي کردن در زمين دشمن سال هاست که گذشته است. پس از عقد قرارداد ترکمنچاي تا به امروز، دشمنان براي تحت تاثير قرار دادن ايران، حربه نظامي را پيش مي کشيدند ولي انقلاب اسلامي خط بطلاني بر اين حربه و تئوري بود.
وي خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه 40 ساله مسئولان نظام و حمايت هاي مردمي، ايران نه تنها در زمين دشمن از بازي نکرده است بلکه ما در مسير خوبي قرار داشته و شاهد تغييرات بيشتري از سوي آمريکايي ها خواهيم بود.
سيام *م.ا.ت*2021
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۱۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات «وعده صادق» به آمریکایی‌ها پیام دادیم

به گزارش جماران؛ «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم، گفت: پس از عملیات وعده صادق، ساعت تقریبا دو و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.

ایرنا در بدو ورود «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نیویورک، در گفتگویی از او سوال کرد: پس از اینکه ایران در عملیات تنبیهی وعده صادق پاسخ اسرائیل را داد، آیا پیام خاصی از سوی آمریکا داشتید و در مدتی که ایران می خواست پاسخ اسرائیل را بدهد، چند پیام و از چه کانال هایی پیامها میان ایران و آمریکا رد و بدل شد؟ آیا کانال ارتباطی همیشگی یعنی سوئیس میان تهران – واشنگتن فعال بود یا کانال های کشورهای منطقه فعال بودند؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال گفت: «به دلیل اینکه رژیم اسرائیل در یک اقدام تروریستی، سفارت جمهوری اسلامی ایران را در دمشق بصورت مستقیم هدف قرار داد، و مستشاران رسمی نظامی ما در سوریه در این اقدام تروریستی اسرائیل به شهادت رسیدند، و ما مدتها با درک شرایط منطقه خویشتنداری کرده بودیم و مرتب به دبیرکل سازمان ملل اعلام می کردیم که شورای امنیت باید به وظیفه خودش برای مقابله با این اقدامات رژیم اسرائیل عمل کند؛ از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته شد، که در چارچوب حقوق بین الملل و دفاع مشروع، پاسخ لازم روی رژیم اسرائیل داده شود و هشدار و تنبیه لازم صورت بگیرد، ما آمریکا را مطلع کردیم.»

امیرعبداللهیان تاکید کرد: «به آمریکایی ها به صراحت و روشنی گفتیم که تصمیم در جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور کشورم برای پاسخ دادن به رژیم (اسرائیل) قطعی است و پیام هایی هم قبل از عملیات تبادل شد و هم بعد از اینکه اقدام (عملیات وعده صادق) انجام شد، ساعت تقریبا 2 و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری، پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا از مجاری دیپلماتیک ارسال کردیم و به صراحت و روشنی به آمریکا در این پیامها سعی کردیم بگوییم ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم. آن چیزی که توسعه تنش در منطقه را می تواند افزایش دهد، رفتارهای رژیم صهیونیستی است.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد: «قبل ازعملیات (وعده صادق) به طرف آمریکایی به روشنی گفتیم که ما پایگاهها و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد، الا در شرایطی که در پاسخی که به رژیم اسرائیل می دهیم، اقدامی را آمریکا بخواهد در حمایت جنگی از رژیم صهیونیستی انجام دهد.»

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «تبادل پیامها به ویژه از کانال سوئیس بعنوان حافظ منافع آمریکا و مجاری رسمی دیپلماتیک با هدف اینکه درک درستی از اقدام ایران به وجود آید و با هدف کنترل جلوگیری از توسعه تنش و بحران در منطقه، بین ما و آمریکا شکل گرفته و انجام شده است.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره هدف سفر خود به نیویورک نیز گفت: نشست شورای امنیت سازمان ملل با بررسی تحولات غرب آسیا (خاورمیانه) و تمرکز بر موضوع فلسطین روز پنجشنبه برگزار می شود.

امیرعبداللهیان گفت: این نشست در سطح وزرای خارجه برگزار می شود؛ با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه واقعا به نقطه جوش رسیده است و سر ریز این وضعیت در منطقه و تحولات منطقه، نمودار می شود؛ فرصتی است برای اینکه که دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران را در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه تبیین کنیم و در عین حال، با استفاده از فرصت حضور در سازمان ملل در دیدار با دبیرکل سازمان ملل و دیگر وزرای امور خارجه و همتایان و برخی از مدیران ارشد سازمان های بین المللی برای برون رفت از این مشکل، توقف فوری جنگ ، ارسال کمک های گسترده انساندوستانه و سایر مسایل مرتبط با موضوع فلسطین و امنیت منطقه رایزنی داشته باشیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهار روز پس از عملیات نظامی تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی با استقبال امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد؛ این نخستین سفر وزیر خارجه ایران در سال جدید شمسی به نیویورک، مقر اصلی سازمان ملل متحد و سومین سفر پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است.

وزیر خارجه ایران قرار است روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست عالیرتبه شورای امنیت سازمان ملل در مورد فلسطین ذیل دستور کار «وضعیت خاورمیانه از جمله مساله فلسطین» شرکت و سخنرانی کند.

ملاقات با دبیر کل سازمان ملل متحد و سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل از دیگر برنامه‌های رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این سفر خواهد بود.

همچنین انجام چندین ملاقات دوجانبه و مصاحبه مطبوعاتی هم از برنامه‌های دیگر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر است.

امیرعبداللهیان قبل از عزیمت به نیویورک، توقفی در استانبول ترکیه داشت و از سرکنسولگری ایران در این شهر بازدید کرد.

دیگر خبرها

  • انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق
  • عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم
  • عملیات وعده صادق معادله جدیدی ایجاد کرد/ برای ثبات منطقه هیچ راه‌حلی جز توقف تجاوز به غزه وجود ندارد
  • حزب‌الله: عملیات «وعده صادق» منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد
  • اگر به ایران حمله کنید... ؛ هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات «وعده صادق» به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • امیرعبداللهیان: قبل و بعد از عملیات به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • این بار یکی بزنند، صد تا می‌ خورند | به آمریکایی‌ها هشدار می دهیم
  • عملیات «وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی و آمریکا را فروریخت
  • شیخ یاسین: پاسخ ایران، پوشالی بودن اسرائیل را ثابت کرد