Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمود نادری مدیر آشیانه تعمیرات و مهندسی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از تعمیرات اساسی و اورهال یک فروند از هواپیماهای فوکر ۱۰۰ متعلق به این شرکت که در سال‌های گذشته زمین‌گیر بوده است، خبر داد و گفت: تعدادی دیگر از فوکرهای ۱۰۰ متعلق به هما، مانند هواپیمای اورهال شده، مشکل موتور و ارابه فرود دارند که باید تهیه و تعویض شوند تا بتوانند به چرخه پرواز برگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هواپیمایی که امروز اورهال و همچنین تست‌های پروازی آن به پایان رسیده و ظرف چند روز آینده وارد خط پروازی می‌شود، دو سال و نیم زمین‌گیر بود که هر دو ارابه فرود آن نیاز به تعمیر داشت. یکی از ارابه‌های فرود را توانستیم با استفاده از تعویض و تعمیر قطعات، نوسازی کنیم ولی یکی دیگر از ارابه‌های فرود، به طور کامل تعویض شد. همچنین موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ که ۲۹ اسفند سال گذشته در فرودگاه مهرآباد در پرواز قشم تهران دچار سانحه شد را باز و روی این هواپیما نصب کردیم.

کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما یادآور شد: مراحل اورهال و تهیه قطعات و نصب آنها بر روی این هواپیما بین سه تا چهار ماه طول کشید و علاوه بر انجام تست‌های زمینی، تست‌های پروازی نیز بر روی آن انجام شده و در حال حاضر مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده است.

به گفته نادری، در حال حاضر در میان ناوگان عملیاتی هما، یک فروند فوکر ۱۰۰ عملیاتی وجود دارد که با افزوده شدن این هواپیمای اورهال شده، به دو فروند افزایش می‌یابد. علی‌رغم آنکه شرکت سازنده هواپیماهای فوکر از ۲۰۱۳ اعلام کرد که دیگر ضمانت قطعات فوکرهای هما را پذیرا نخواهد بود، با این حال توانستیم با کمک دانش و مهارت مهندسان ایران‌ایر، این هواپیما را با کمترین هزینه و بدون اعزام به خارج، اورهال کنیم و استانداردهای بین‌المللی کلیه قطعات تعمیر شده، دریافت شده است.

وی افزود: هواپیماهای فوکر ۱۰۰ هواپیماهای میان‌برد هستند که قابلیت پرواز حداکثر تا پنج ساعت را دارا بوده و در نتیجه می‌توانند در خطوط پروازی کشورهای همسایه مانند باکو، استانبول و دبی به پرواز دربیایند. این فرودگاه‌ها نیز به دلیل تائید ایمنی قطعات تعویض و تعمیر شده این هواپیما، از سوی نهادهای بین‌المللی، اجازه فرود را از نظر رعایت موارد ایمنی صادر خواهند کرد.

مدیر آشیانه تعمیرات و نگهداری هواپیماهای ایران‌ایر تصریح کرد: دو فروند ایرباس زمین‌گیر متعلق به ایران‌ایر نیز قرار است در کارگاه‌های تعمیرات ایران‌ایر قرار گرفته و برای عملیات حج امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرند. این ایرباس‌ها به دلیل مشکل موتور، زمین‌گیر هستند اما در نظر داریم با تهیه قطعات مورد نظر از منابع داخلی یا خرید از منابع خارجی، آنها را برای عملیات حج امسال آماده کنیم.

نادری با اشاره به توانایی بالای مهندسان تعمیر و نگهداری هواپیمای ایران‌ایر و اذعان کارشناسان شرکت‌های تولیدکننده هواپیما در دیگر کشورها به این توانایی، افزود: به دلیل استفاده از نیروهای فنی و قطعات هواپیماهای زمین‌گیر شده دیگر در مراحل تعمیر هواپیماهای اورهال شده، هزینه تعمیرات برای ایران‌ایر بسیار پایین بود و در نتیجه استفاده از آنها در خطوط پروازی کاملاً به صرفه و اقتصادی است.

به گفته وی، هواپیمای تازه بازگشته به خطوط پروازی هما، بین ۲۵ تا ۲۶ سال کارکرد پروازی دارد اما این هواپیما تا جایی که قطعات آن اجازه بدهد، امکان پرواز دارد.

مدیر آشیانه مهندسی و تعمیرات هما در پاسخ به این پرسش که چرا دو فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ هما که در دوره پسابرجام خریداری و به ناوگان هما افزوده شد، در مرحله چک C قرار گرفته است، یادآور شد: از آنجایی که این هواپیماها سیکل پروازی بالایی دارند و روزانه ۱۰ ساعت در پروازند، در هر یک ماه و نیم باید مورد بازبینی و چک A قرار گیرند؛ در نتیجه طبق استانداردهای بین‌المللی، بعد از هر ۶ مرتبه چک A، باید یکبار چک C بر روی هواپیما انجام شود به همین دلیل مجبور شدیم تا هر دو ایرباس ۳۳۰ را تحت چک C قرار دهیم.

نادری ادامه داد: همچنین ATRهایی هم که در دوره پسابرجام خریداری شد نیز پس از اتمام سیکل‌های پروازی مورد نظر در مراحل چک A و C قرار می‌گیرند اما در حال حاضر هیچ‌یک از ایرباس‌ها زمین‌گیر نیستند و همه آنها عملیاتی شده‌اند. یک فروند از ATRهایی که در آشیانه تعمیرات قرار دارد، چک C آن به پایان رسیده و منتظر صدور مجوز سازمان هواپیمایی کشوری برای بازگشت به خطوط پروازی است.

این کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما خاطرنشان کرد: اگر قرار بود هواپیمای فوکر ۱۰۰ که از سوی مهندسان و کارشناسان ایران‌ایر، بازسازی و نوسازی شده، برای انجام همین مراحل به خارج از کشور اعزام می‌شد، هزینه‌ای بیش از ۱۰ برابر هزینه فعلی بر ایران‌ایر تحمیل می‌کرد.

کد خبر 4623459 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران ایر هواپیما سازمان هواپیمایی کشوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۲۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر انگلیس: هواپیما‌های ما تعدادی پهپاد ایران را سرنگون کردند

آفتاب‌‌نیوز :

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که جت‌های نظامی انگلیس پهپاد‌هایی را که ایران در اقدام تنبیهی علیه اسرائیل پرتاب کرده بود، رهگیری کرده است.

سوناک گفت: «می‌توانم تایید کنم که هواپیما‌های ما تعدادی پهپاد ایران را سرنگون کردند.»

وی همچنین گفت که انگلیس در کنار امنیت اسرائیل و منطقه ایستاده است

. وی گفت: «آنچه اکنون به آن نیاز داریم این است.»

پیشتر نیز شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از مشارکت جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی در رهگیری پهپاد‌های ایرانی در آسمان اردن و سوریه خبر داد.

حملات گسترده موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اهدافی در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی نیمه‌شب گذشته صورت گرفت.

این عملیات با نام «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق بود که طی آن سردار محمدرضا زاهدی فرمانده مستشاران ایرانی در سوریه و لبنان به‌همراه ۶ نفر از همرزمانش به شهادت رسیدند.

در این عملیات، انبوهی از پهپاد‌ها و موشک‌های کروز در موج اول به‌سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شدند و در موج‌های بعدی، تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک دوربرد ایرانی به‌سمت اهداف شلیک شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • گلایه از نیمه کاره رها شدن ساخت کارخانه بازیافت هواپیما در همدان
  • ۱۰ هواپیمای جنگنده که افراد عادی نیز می‌توانند بخرند(+عکس)
  • محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
  • اپل امکان دسترسی به قطعات آیفون را برای تعمیر می‌دهد
  • ۱۵ هزار ‬قطعه از تاسیسات مورد نیاز شرکت نفت گچساران از سوی متخصصان داخلی ساخته شد
  • آشنایی کامل با راهنمای گام به گام تعمیر پمپ هیدرولیک
  • فرود اشتباهی هواپیمای ایرباس
  • نخست وزیر انگلیس: هواپیما‌های ما تعدادی پهپاد ایران را سرنگون کردند
  • ممنوعیت پروازی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تمدید شد
  • دردسری جدید برای بویینگ آمریکا