Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-19@03:28:08 GMT

ایران باعث شکاف در ناتو شد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۲۴۹۳

خرداد؛ اروپا و آمریکا امروز هم کنار یکدیگرند اما این دو مجموعه سیاسی در برخی موضوعات راه‌شان از یکدیگر جدا شده است. موضوع جنگ با ایران از محل‌های اختلاف دوطرف است.
اروپا درصورت وقوع هرگونه جنگی با ایران حتی اگر در آن دخالت نکند با تبعات سنگینی مانند قطع جریان صدور نفت از خاورمیانه، افزایش قیمت نفت و گاز و بسته شدن بخشی از راه‌های تجارتی خود مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله تنها درصورتی است که اروپا تنها نظاره‌گر جنگ باشد نه شریک در حمله؛ زیرا حضور در ائتلاف نظامی علیه ایران، از سوی ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند. 
همین تبعات هرگونه تنش نظامی با ایران باعث شده است اروپا حتی از بلوف نظامی آمریکایی‌ها در برابر ایران نگران باشد و به دنبال راهی برای کاهش تنش در دوطرف برآید. نشریه آمریکایی آتلانتیک در گزارشی به قلم «یسمن سرحان» به بررسی افزایش شکاف‌ها میان اروپا و آمریکا بر سر موضوع ایران پرداخته و نویسنده این گزارش نوشته است: «زمانی که فرانسه و آلمان با تهاجم ائتلاف نظامی ایالات متحده به عراق در سال 2003 مخالفت کردند، دولت جرج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا این دو کشور را که نمایندگان «اروپای قدیمی» بودند، نادیده گرفت؛ حتی با وجود آنکه بریتانیا در این جنگ در کنار آمریکایی‌ها بود. بیش از 10 سال بعد، واشنگتن و تمام شرکای اصلی‌اش در سراسر آتلانتیک (اقیانوس اطلس) بار دیگر خودشان را در طرف‌های مخالف می‌بینند؛ این بار درباره نحوه برخورد با ایران.
این اختلاف در هفته گذشته بار دیگر بالا گرفت؛ زمانی که وزارت دفاع بریتانیا بیانیه‌ای در حمایت از افسر ارشد ارتش بریتانیا صادر کرد. ژنرال ارشد ارتش بریتانیا «کریس چیکا» در مصاحبه با خبرنگاران ادعاهای ایالات متحده درباره افزایش تهدیدات ایران در خاورمیانه را رد کرده بود. این اظهارات به‌سرعت نیز توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده رد و این فرماندهی مدعی شد اظهارات این نظامی بریتانیایی در جهتی مخالف با اطلاعات قابل اعتمادی است که آمریکا و متحدانش درباره تهدیدات ایران به دست آورده‌اند.
چنین اختلافات عیانی به‌خصوص در میان متحدانی مانند لندن و واشنگتن که دارای روابط دفاعی عمیق هستند، بسیار نادر است. اما موضوع ایران ثابت کرد که می‌توان به‌طرزی باورنکردنی‌ بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش تفرقه انداخت. دولت ترامپ و متحدان آن در فرانسه، آلمان و بریتانیا درباره ایران در وضعیت بدی هستند. این وضعیت از آنجا آغاز شد که دونالد ترامپ تصمیم نهایی‌اش را سال گذشته اتخاذ کرد و آمریکا را از «توافقنامه هسته‌ای ایران» کنار کشید و دوباره تحریم‌های فلج‌کننده را برای تهران احیا کرد؛ حرکتی که نه‌تنها امضاکنندگان اروپایی آن را محکوم کردند بلکه فعالانه برای دور زدن آن دست به فعالیت زدند.
بیش از یک‌سال است، اروپایی‌ها در حال تلاش هستند تا توافق را زنده نگه دارند. آنها به هشدارهای ایالات متحده درباره تهدیدات جدید از جانب ایران به‌عنوان بخشی از تلاش جهت تضعیف توافق هسته‌ای با ایران توجه دارند. هرچه ایالات متحده فشارها بر ایران را افزایش می‌دهد، احتمال بیشتری وجود دارد که تهران گام‌های انتقام‌جویانه‌ای را بردارد که می‌تواند بن‌بست شکننده موجود در منطقه را بشکند و به یک درگیری ختم کند. این واگرایی ترانس آتلانتیکی در هفته‌های اخیر در ذیل اقدامات تنش‌زا بین آمریکا و ایران تشدید شده است.
نخستین مورد در دو هفته قبل اتفاق افتاد و کشتی‌ها و بمب‌افکن‌های ایالات متحده در منطقه خاورمیانه برای جلوگیری از آنچه آمریکا تهدیدات ایران تلقی می‌کند، استقرار یافتند. خود این حرکت ذاتا نامعمول نبود (همکاران من کتی گیلسینان و مایک گیلگیو گزارش داده‌اند موضع‌گیری نظامی اخیر به‌عنوان بخشی از ماموریت‌های در دست اقدام از قبل برنامه‌ریزی شده بودند.) جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در یک بیانیه اعلام کرد: «اعزام این ناوگان یک پیام روشن و بدون اشکال برای رژیم ایران است تا بداند هرگونه حمله‌ای علیه منافع آمریکا یا در مورد متحدان ما با پاسخ بی‌رحمانه‌ای روبه‌رو خواهد شد.»
این داستان سپس در نیویورک‌تایمز دنبال شد. این روزنامه دوشنبه هفته‌گذشته گزارش کرد که دولت ترامپ طرحی برای جنگ با ایران تهیه کرده که شامل اعزام بیش از 120هزار سرباز است. گرچه ترامپ این مساله را تکذیب و به خبرنگاران در خارج از کاخ سفید اعلام کرد: «من نقشه‌ای برای جنگ با ایران ندارم»، با این حال او با ایده ممکن بودن جنگ با ایران مخالفت نکرد و گفت: «اگر هم بخواهیم چنین کاری کنیم، خیلی بیشتر از این نیرو می‌فرستیم.»
در پاسخ به کمپین «فشار حداکثری» ایالات متحده، رهبران اروپایی خواهان «حداکثر خویشتنداری» هستند. فدریکا موگرینی، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هفته‌گذشته اعلام کرد اتحادیه اروپا از مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهد که از تحریک و تشدید تنش نظامی اجتناب کنند. جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز هشدار داد که عدم انجام چنین کاری ممکن است خطرناک باشد و اعلام کرد: «یک درگیری می‌تواند با یک تحریک غیرعمدی از سوی هر دوطرف اتفاق بیفتد.»
گرچه ایالات متحده گام‌های اضافه‌ای پس از آن برنداشت و حتی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه در حقیقت اعلام کرد که ایالات متحدهجنگ با ایران را نمی‌خواهد اما متحدان اروپایی آن [آمریکا] نشان دادند اگر [آمریکا] اقدامی درباره [جنگ] انجام دهد با آن مخالفت خواهند کرد. دولت اسپانیا روز سه‌شنبه هفته‌گذشته اعلام کرد دیگر در ناوگروه به رهبری آمریکا در خلیج فارس مشارکت نمی‌کند، این تصمیم اسپانیا به این دلیل است که مقامات آمریکایی هدف اصلی ماموریت این ناوگروه را روی تنش‌های رو به افزایش با ایران متمرکز و منحرف کرده است. (اسپانیا یکی از متحدان وفادار ایالات متحده در حمله به عراق بود.) یک روز با وجود هشدار وزارت امور خارجه آمریکا در بغداد نسبت به تحرکات نیروهای مورد حمایت ایران در عراق، آلمان اعلام کرد می‌خواهد سفارت و نیروهای کنسولی‌اش را در عراق حفظ کند. هلند نیز در این زمینه موضعی مشابه آلمان اتخاذ کرد.» برچسب ها: ناتو

منبع: خرداد

کلیدواژه: ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۲۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا در جست‌وجوی بازدارندگی ازدست‌رفته/ مهم‌ترین لابی صهیونیستی خواستار برخورد با ایران شد

به گزارش قدس آنلاین، این کمیته ادامه داد: ایران در ۱۴ آوریل ۳۳۱ پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک را از خاک خود در یک حمله گسترده و بی سابقه به سمت اسرائیل پرتاب کرد. مشارکت جدی ایالات متحده و اسرائیل به دفع بمباران ایران کمک کرد، به طوری که ۹۹درصد از حملات ایران توسط سامانه‌های دفاع موشکی و جت‌های جنگنده اسرائیل، همراه با سامانه‌های آمریکایی رهگیری شدند. اسرائیل در حال حاضر به همراه نیروهای نیابتی خود در حال جنگ با ایران است  و همواره در حال نبرد مداوم برای بیرون راندن حماس از قدرت در غزه، نابود کردن توانایی‌های آن و آزادی گروگان‌هاست.

توصیه اصلی آیپک به ایالات متحده در پاسخ با مواجهه ایران و اسرائیل این است که آمریکا به‌صراحت می بایست در کنار اسرائیل بایستد تا با حمله ایران مقابله کند و به آن پاسخ دهد. همچنین معتقد است کنگره باید به سرعت قوانین دوحزبی را تصویب کند که شامل درخواست کمک اضطراری ۳/۱۴ میلیارد دلاری رئیس جمهور است و باید فشار بر ایران را افزایش دهد.

فارین پالیسی، دیگر اندیشکده مهم سیاست خارجی آمریکا نیز در مطلب ۱۴ آوریل خود می‌نویسد: ارتش ایران در رویارویی همه‌جانبه با نیروهای نظامی اسرائیل، در نهایت شکست خواهد خورد، به‌خصوص اگر آمریکا به کمک اسرائیل بیاید، همان‌طور که احتمالاً (و ایران معتقد است قطعاً) ایالات متحده در کنار اسرائیل خواهد بود. در این صورت جنگ منطقه‌ای رقم خواهد خورد که در آن ایران ممکن است بازنده اصلی جنگ باشد.

بارها و بارها، اسرائیل به حملات مختلف براساس اساسی‌ترین منطق تئوری بازدارندگی پاسخ داده است؛ وقتی کسی به شما ضربه می‌زند، اگر می‌خواهید مطمئن شوید دیگر این کار را نخواهد کرد، ۱۰ برابر بیشتر به او ضربه می‌زنید. ۷ اکتبر تعهد اسرائیل به این رویکرد را احیا کرد.

مجله سیاست خارجی آمریکا می‌نویسد: باوجود شکست فاحش حمله ایران، اسرائیل ممکن است همچنان احساس کند باید در جایی به ایران ضربه بزند تا نشان دهد هرگز از واکنش برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی خود منصرف نخواهد شد.

اسرائیل دارای پنج زیردریایی ساخت آلمان است که قادر به شلیک موشک‌های کروز هستند. این موشک‌ها را می‌توان در اقیانوس هند مستقر کرد، جایی که موشک‌هایشان فقط بر فراز آب‌های بین‌المللی و خود ایران پرواز می‌کنند. اما آن‌ها فقط پنج مورد را با تعداد معدودی موشک کروز در اختیار دارند.

دانیل بایمن عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی ادامه می‌دهد: هیچ کدام از این‌ها مانع از حمله متقابل اسرائیل به ایران در حال حاضر یا در آینده نیست، اما قطعاً آن را پیچیده می‌کند. این نشان می‌دهد اسرائیل ممکن است به احتمال بیشتری به هدف قرار دادن پرسنل و دارایی‌های نظامی ایران در سوریه و لبنان و احتمالاً عراق و یمن، در آینده بازگردد. به عبارت دیگر، اسرائیل با حمله ایران منصرف نخواهد شد، اما احتمالاً توسط آن نیز تحریک نخواهد شد.

استاد دانشکده خدمات خارجی دانشگاه جورج تاون معتقد است: در نهایت، موضع ایالات متحده ساده است. ایالات متحده می‌خواهد از یک جنگ منطقه‌ای که می‌تواند نیروهای آمریکایی را به سمت خود بکشاند، بازارهای بین‌المللی را متلاطم کند و موقعیت متحدان عرب واشنگتن را پیچیده‌تر کند، اجتناب کند. این کشور می‌خواهد از اسرائیل محافظت کند، در حالی که از اسرائیل می‌خواهد عملیات خود را در غزه به پایان برساند. 

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • بایدن قمار کارتر را تکرار خواهد کرد؟
  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • آمریکا بازهم در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • آمریکا مجددا در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • جدیدترین جهت گیری پنتاگون درباره حمله ایران
  • وزیر دفاع آمریکا: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست
  • میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد
  • آمریکا در جست‌وجوی بازدارندگی ازدست‌رفته/ مهم‌ترین لابی صهیونیستی خواستار برخورد با ایران شد