Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@17:17:48 GMT

بوم-تک؛ راهکاری نو برای گردشگری و محرومیت‌زدایی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۲۵۲۱

بوم-تک؛ راهکاری نو برای گردشگری و محرومیت‌زدایی

با بومگردی و از یک تاکسی گردشگری شروع شده و می‌خواهد با تکیه بر تکنولوژی هم اشتغال‌زایی کند و هم در محروم‌ترین استان ایران محرومیت بزداید؛ رفاه حال گردشگران، اشتغال بومیان، این شعار موسسه‌ای است که تعدادی از فعالین جوان و بومی گردشگری سیستان و بلوچستان به‌سرپرستی مسلم بارکزهی، فعال گردشگری، می‌خواهند برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیستان و بلوچستان، استانی که کمتر دیده می‌شود، تا همین چندصباح پیش مردم از ترس انفجار به معنای واقعی به این استان سفر نمی‌کردند؛ می‌گویند در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد، اوضاع فرق می‌کند و حالا نوبت به سیستان و بلوچستان رسیده، آمارها می‌گوید رشد گردشگران این استان در دو-سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است به صدقه ‌سر فعالین بومی گردشگری‌اش که هم و غم خود را برای تبلیغ سیستان و بلوچستان گذاشته‌اند؛ یکی‌از آن‌ها مسلم بارکزهی، اسمش را کمتر کسی از فعال و تاجر گردشگری ایران است که نشنیده باشد .

مسلم با کمک تعدادی از همقطاران و همفکرانش یک موسسه گردشگری ثبت کرده که با تکیه بر بوم-تک، تکنولوژی به‌علاوه گردشگری می‌خواهد رفاه حال گردشگران شود، برای بومیان اشتغال زایی‌کند و محرومیت بزداید .

فعالین‌ گردشگری سیستان و بلوچستان بعد از سه‌سال سخت‌کار کردن برای زدودن لقب‌های واهی که افکار عمومی به سیستان و بلوچستان نسبت داده بودند و جذب حداکثری گردشگر با کمک شبکه‌های مجازی حالا می‌خواهند با بوم-تک کار خود را ساماندهی و فراگیر کنند .

موسسه چابهارگردی نوروز امسال به‌صورت پایلوت و با تکیه فقط بر خدمات حمل و نقل و تورلیدری شروع شد؛ مسلم بارکزهی مدیر موسسه می‌گوید: تاکسی گردشگری چابهار را امسال شروع کردیم، استقبال بی‌نظیر بود، روزی نبود که تاکسی‌های ما مسافر نداشته باشند .

وی می‌افزاید: 57 خودرو عمدتا جوانان بیکار بومی را جمع کردیم و نوروز امسال خدمات خمل و نقل به گردشگران و مسافران ارایه کردیم، خدماتمان را در صحفه‌های مجازیمان که در دوسال گذشته رونقی بسیار گرفته تبلیغ کردیم و بسیار از آن استقبال شد؛ رانندگان همه دوره‌های تورلیدی رایگان گذرانده بودند و به مسافران خدمات ارایه می‌کردند، خودروها هم از پراید بود تا پرادو .

بوم-تک، هزاران نفر در سراسر سیستان و بلوچستان را دخیل می‌کند

این فعال گردشگری تصریح می‌کند: با استقبال نوروز امسال عزممان برای کار اصلیمان جزم و انگیزه‌ای دوچندان گرفتیم، از همان اول که تبلیغ را شروع کردیم، هدفان ایجاد ساز و کاری بود که یک شبکه یکپارچه از فعالین بومی گردشگری در سراسر سیستان و بلوچستان را دخیل کند، سیستان و بلوچستان را بشناساند و اشتغال‌گرایی و محرومیت زدایی کند، چراکه معتقدیم برای این که سیستان و بلوچستان بخواهد دیده شود باید خود مردم کاری کنند، دولت نه می‌خواهد و نه می‌تواند برای سیستان و بلوچستان کاری کند.

مدیر بوم-تک چابهارگردی ادامه می‌دهد: فاز اول اپلیکیشین بوم-تک چابهارگردی تا یک‌ماه آینده راه‌اندازی می‌شود، در فاز اول این اپلیکیشین صرفا محدوده سواحل مکران پوشش داده شده است که شامل راهنمای گردشگری جز به جز با ارایه همه جاذبه‌ها، بوم‌گردی‌ها و مراکز خرید می‌شود تور و اسکان از دیگر پارامترهای فاز اول بوم‌تک است؛ یک شبکه اسکان بومگردی در سراسر سواحل مکران و سیستان و بلوچستان در این اپلیکیشین معرفی خواهد شد .

فعال گردشگری سیستان و بلوچستان می‌گوید: در فاز دوم آن که یک‌ماه پس از راه‌اندازی فاز اولش آغاز می‌شود، هتل، بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و تاکسی گردشگری ارایه خواهد شد و همانطور که گفتم ابتدا تکیه بر چابهار و سواحل مکران است و کم کم شبکه گسترده‌تر می‌شود و کل سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد .

بارکزهی تاکید می‌کند با تجربیاتمان پیشبینی می‌کنیم اپلیکیشن در دوسال آینده به‌طور کامل تجاری، رقابتی و اجرایی شود و شبکه‌ای گسترده از بومیان، بومگردان، تورلیدران محلی و هتل‌داران، تاکسی‌داران، صنایع‌دستی فروشان و کلا بومیان فعال گردشگری در هر روستا و شهر سیستان و بلوچستان را معرفی و در برگیرد و برای حدقل 1 هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کند .

مدیر بوم-تک چابهارگردی تصریح می‌کند: با بوم-تک که برای اولین‌بار است در سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود اطمینان داریم سیستان و بلوچستان را از اینکه هست خیلی بهتر می‌شناسانیم و بخش مهمی از محرومیت‌های جدی آن را جبران خواهیم کرد .

تورلیدران، معتادان ترک کرده بارکزهی می‌گوید: تکیه ما در بوم‌-تک علاوه‌بر اشتغال‌زایی حداکثری بومیان، کاهش آسیب‌های اجتماعی هم هست، ما در بوم-‌تکِ چابهارگردی سعی می‌کنیم شبکه‌ای گسترده از تورلیدرهای محلی را تربیت کو برایشان اشغال‌زایی کنیم؛ تورلیدرها عمدتا بیکار و محروم هستند و در وهله اول با یک مرکز ترک اعتیاد در چابهار تفاهم‌نامه منعقد کردیم .

وی ادامه می‌دهد: این مرکز ترک اعتیاد قرار است جوانانی که به‌تازگی ترک کردند را به‌ ما معرفی کند، ما آن جوانان را آموزش رایگان تورلیدی می‌دهیم و در بوم-تک مشغول به‌کار می‌شوند؛ تور لیدرهای ما همین الان در فصل اوج مسافر روزانه تا 200 هزار تومان درآمد دارند و این برای یک معتاد تازه ترک کرده که نیاز به درآمد پایدار برای سامان زندگی دارد مناسب است تا دیگر دنبال کار خلاف نرود .

فعال گردشگری سیستان و بلوچستان خاطرنشان می‌کند: در بوم-تک همه‌چیز برای هر سلیقه و هر سطح درآمدی معرفی می‌شود تا همه مردم ایران بتوانند با هر سطح درآمد به سیستان و بلوچستان سفر کنند چراکه هدف اصلی ما اول زودن سراسری لقب‌های واهی است که در سال‌های گذشته در افکار عمومی برای سیستان و بلوچستان جای گرفته است.

انتهای پیام

سیدامیرحسین عظیمی خبرنگار ایسنای سیستان و بلوچستان


 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بوم گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۲۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه ترشاب خاش یکی ازجاذبه‌های گردشگری سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، عشایر ساکن در منطقه کندزرد ترشاب از توابع بخش مرکزی خاش در جوار تفتان برای رونق فعالیت‌های گردشگری، دامی و کشاورزی نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند.
منطقه ترشاب بخش مرکزی خاش در جوار آتشفشان نیمه فعال تفتان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهرستان بوده که با دارابودن ظرفیت کندزرد و آبشار تنگ وجگ و مسیر دسترسی به قله می‌تواند مورد حمایت و توجه ویژه دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.
بازگشایی و آسفالت راه دسترسی به آبشار تنگ وجگ و احداث آلاچیق و مکان‌های استراحت ویژه گردشگران و مسافران به رونق این صنعت در منطقه ترشاب و کندزرد کمک می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • منطقه ترشاب خاش یکی ازجاذبه‌های گردشگری سیستان وبلوچستان
  • محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است
  • ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!
  • هشدار نارنجی هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • رادیو باسابقه‌ترین رسانه در صداوسیمای سیستان و بلوچستان
  • تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه
  • امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • افتتاح ۱۱۷ طرحِ محرومیت زدایی در بم
  • طرح توسعه شبکه فیبر نوری در سیستان و بلوچستان
  • مدیریت بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان