Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ گوگل با انتشار پستی در وبلاگ رسمی خود از شناسایی باگی خبر داده که باعث ذخیره رمز عبور کاربران G Suite به صورت متن ساده شده است. این باگ از ۱۴ سال پیش وجود داشته اما گوگل به تعداد دقیق حساب هایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند، اشاره نکرده است. همچنین این شرکت مدعی است که مدارکی دال بر سوءاستفاده از باگ مذکور پیدا نکرده و پس از اطلاع از مشکل تمامی رمزهای عبور را ریست کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت در بیانیه خود تاکید کرده که امنیت مشتریان سازمانی را بسیار جدی می گیرد اما در این مورد در حد استاندارهای خود شرکت یا مشتریان عمل نکرده و به همین خاطر از کاربران عذرخواهی می کند. 

 

G Suite نسخه سازمانی جیمیل و دیگر اپ های گوگل است از اینرو کاربران عادی تحت تاثیر این مشکل قرار نگرفته اند. ظاهرا باگ مذکور ناشی از پیاده سازی اشتباه قابلیت تنظیم دستی و بازیابی رمزهای عبور کاربران توسط مدیران شرکت بوده است. در حالت عادی رمزهای عبور به صورت رمزنگاری شده ذخیره می شوند اما در این مورد در قالب متن های ساده ذخیره شده اند. خوشبختانه علی رغم عدم رمزنگاری، پسوردها در سرورهای گوگل ذخیره شده بودند و به همین خاطر دسترسی به آنها توسط هکرها بسیار دشوار بوده است

این نخستین بار نیست که غول های فناوری دچار چنین مشکلی می شوند. اواخر سال گذشته توییتر از تمامی ۳۳۰ میلیون کاربرش خواست به خاطر ذخیره پسورد اکانت‌ها روی یک سیستم داخلی رمزنگاری نشده، رمزهایشان تغییر دهند. فیسبوک هم صدها میلیون پسورد را در قالب متن ساده ذخیره کرده بود که شامل میلیون ها نفر از کاربران اپلیکیشن محبوب اینستاگرام نیز می شد.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فناوری گوگل وبلاگ هکرها برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری در خدمت جنایت

جهان با هوش مصنوعی در دوره جدیدی از تحول فناوری و به تبع آن تحول در صنایع روبه‌رو شده است. اکنون در دوره جنگ‌های تعیین‌کننده در نظام بین‌الملل، هوش مصنوعی به سلاحی کارآمد در بخش‌های نظامی، اطلاعاتی و حتی رسانه‌ای مبدل شده و صاحبان این فناوری می‌توانند در کارزار میدانی نبرد از آن بهره ببرند.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: پیشتازی ایالات متحده در موضوع هوش مصنوعی و شریک بودن آن در جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه و ارسال تجهیزات مرتبط، سبب شده که این فناوری با اهداف غیرانسانی و کمک به نیروهای ارتش در تشخیص غیرنظامیان و شبه‌نظامیان مورد استفاده قرار بگیرد.
در این بین، شبکه‌های اجتماعی و غول‌های رسانه‌ای مانند گوگل که در دسترس همگان قرار دارند، با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌هایی که از کاربران خود جمع کرده‌اند به ارائه خدمات به رژیم صهیونیستی پرداخته‌اند.

گوگل و متا، شریکان جنایت اسرائیل
برخی اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد، شرکت متا، مالک فیس‌بوک، واتساپ و اینستاگرام، از طریق داده‌های موجود در گروه‌های خانوادگی واتساپ، اطلاعاتی را در مورد فلسطینی‌ها برای هدف قرار دادن آنها و خانواده‌هایشان در اختیار ارتش اسرائیل قرار می‌دهند. طبق این اطلاعات، رژیم صهیونیستی از سامانه‌ای مجهز به هوش مصنوعی به نام «لاوندر» برای شناسایی فلسطینیان در غزه و سپس هدف قرار دادن آنها استفاده می‌کند؛ سامانه‌‎ای که ۳۷‌هزار فلسطینی را زیر نظر دارد. منابعی در ارتش اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم اعتراف کرده‌اند که فلسطینی‌ها را هنگامی که در خانه و جمع خانواده حضور دارند نیز هدف قرار می‌دهند.
همچنین، بین گوگل و رژیم صهیونیستی قراردادی در قالب پروژه نیمبوس وجود دارد که دسترسی این رژیم و عوامل آن در شرکت گوگل را به حجم قابل‌توجهی از داده‌ها و اطلاعات انسان‌ها در اقصی‌نقاط جهان مهیا می‌کند. به بیان دیگر از طریق پیوند نزدیکی که رژیم اسرائیل با شرکت‌هایی نظیر گوگل پیدا می‌کند، عملاً می‌تواند به داده‌های کلان این شرکت‌ها دست پیدا کند و از آنها در راستای اقدامات سرکوبگرانه و جاسوسی‌اش بویژه علیه ملت فلسطین استفاده کند.
برخی کارشناسان می‌گویند که فراتر از استفاده رژیم از این دست فناوری‌ها بخصوص نرم‌افزارهای جاسوسی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان، صهیونیست‌ها آنها روی مردم فلسطین آزمایش می‌کنند تا با رفع عیوب، بتوانند آنها را به کشورهای دیگر بفروشند.

آزادی بیان از نوع اخراج کارمندان گوگل!

در عرض ۲ هفته، گوگل حداقل۵۰ کارمند را که به ارتباط این شرکت با اسرائیل از طریق قرارداد نیمبوس(Nimbus) اعتراض کرده و در دفترهای گوگل در نیویورک، سانی‌ویل و کالیفرنیا تحصن کرده بودند، اخراج کرد. اعتراض کارکنان گوگل به قرارداد رایانش ابری این شرکت با دولت اسرائیل صورت می‌گیرد. این کارمندان، بخشی از گروهی به نام (No Tech for Apartheid)  هستند که از سال ۲۰۲۱ علیه قرارداد گوگل برای فروش فناوری به اسرائیل نامه می‌نویسند و اعتراضاتی برگزار می‌کنند. آنها پس از جنایات صهیونیست‌ها بعد از طوفان‌الاقصی، اعتراضات خود را تشدید کردند چرا که قرارداد مذکور، نظارت دولت اسرائیل بر فلسطینی‌ها را تقویت می‌کند و منجربه آوارگی و تبعیض بیشتر می‌شود. به گزارش سی‌ان‌ان، تظاهرات‌کنندگان طی بیانیه‌ای گفتند که برخی از کارگران اخراج شده در تحصن سه‌شنبه گذشته در دفاتر گوگل در نیویورک، سانی‌ویل و کالیفرنیا تنها نظاره‌گر بودند و فعالانه در فعالیت‌های محل کار شرکت نداشتند. این بیانیه این رفتارها را اقدامی تهاجمی و انتقام‌جویانه توسط غول فناوری خواند و آن را محکوم کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است: «گوگل از قدرتی که کارگران در تحصن‌های تاریخی سه‌شنبه گذشته نشان دادند عصبانی است و البته از واکنش نادرستی که در حق آنها انجام داده خجالت‌زده است.» این گروه کارگری همچنین متعهد شد که به فعالیت‌های محل کار خود در گوگل ادامه دهد و گفت که امیدوار است این پیام را به مدیران شرکت بفرستد که: «ما دست از مبارزه برنمی‌داریم و عقب‌نشینی نمی‌کنیم.»
سخنگوی گوگل از بیان دقیق تعداد کارگرانی که به دلیل اعتراضات اخراج شده‌اند خودداری اما تأیید کرد که اخراج‌های بیشتری در صبح سه‌شنبه رخ داده است. هفته گذشته، در پی اعتراضات در گوگل، ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت، یادداشتی را برای کارکنان ارسال کرد و از آنها خواست که از ابراز عقاید و بحث سیاسی در محل کار خودداری کنند.
جنایات رژیم صهیونیستی و قتل‌عام غیرنظامیان در غزه افکار عمومی امریکا را عمیقاً متأثرکرده و از این‌رو اعتراضات گسترده‌ای در مورد حمایت دولت ایالات متحده از اسرائیل در پردیس‌های دانشگاهی و شرکت‌های امریکایی در هفته‌های اخیر بالا گرفته است.

هوش مصنوعی در آزمایشگاه جنگ اوکراین
روز گذشته نیویورک‌تایمز گزارشی را در تشریح استفاده امریکا از هوش مصنوعی برای بالابردن مهارت هدف‌گیری پهپادها منتشر کرد.
این رسانه امریکایی نوشت که ارتش امریکا از درگیری اوکراین برای آزمایش فناوری جدید هوش مصنوعی استفاده می‌کند که به شناسایی اهداف در میدان نبرد با استفاده از فیلم‌های پهپاد کمک می‌کند. طبق این گزارش، تحقیقات در مورد این فناوری که «پروژه ماون»(Project Maven) نام دارد، ابتدا به‌عنوان یک قرارداد دولتی توسط گوگل شش سال پیش انتخاب شد. در این پروژه، پنتاگون می‌کوشد با استفاده از هوش مصنوعی تصمیم‌گیری را برعهده الگوریتم‌ها به جای سربازان و فرماندهان بگذارد. منابع اوکراینی در این زمینه نوشتند انبوهی از داده‌ها از منابع بی‌شماری، از ماهواره‌ها گرفته تا صفحات اینستاگرامی سربازان روسی، به پروژه ماون وارد شده و اوکراین هم درحال حاضر از آن استفاده می‌کند.
براساس گزارش‌ها، یکی از اهداف اصلی پروژه ماون توسعه تشخیص خودکار هدف در پهپادهاست که می‌توان به وسیله این تکنولوژی، پهپادهای انتحاری خودمختار تولید کرد. یک تحلیلگر به سی‌ان‌ان گفت که استفاده از این نوع اولیه هوش مصنوعی که به عنوان بینایی ماشین شناخته می‌شود، به پهپاد اجازه می‌دهد از زمین در مسیر پرواز خود برنامه‌ریزی کند، به این معنی که پهپاد نیازی به تماس با ماهواره‌ها ندارد. در همین راستا، اوکراین برخی از پهپادهای تهاجمی خود را به قابلیت هدف‌گیری دارای هوش مصنوعی مجهز کرده است که برای هدف قرار دادن صنعت انرژی روسیه استفاده شده است. نیویورک‌تایمز نوشت که مقامات پنتاگون اکنون می‌دانند که سیستم ماهواره‌های نظامی امریکا باید کاملاً متفاوت و شبیه ماهواره‌های کوچک ستاره‌لینک ایلان ماسک ساخته شوند.
به گفته بلومبرگ، این فناوری درحال بهبود است و هنوز راه زیادی در پیش دارد. زیرا هنگام تصویربرداری، سربازان می‌توانند ۸۴ درصد مواقع تانک را به درستی شناسایی کنند، درحالی که دقت هوش مصنوعی پروژه ماون نزدیک به ۶۰ درصد است و این رقم در شرایط برفی به ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.
با این وجود و با توجه به توانایی روسیه برای انطباق سریع با فناوری‌های مورد استفاده طرف اوکراینی، مشخص نیست که آیا فناوری جدید اصلاً می‌تواند مسیر درگیری را تغییر دهد یا خیر.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طراحی جدید یوتیوب پس از انتقاد‌های شدید از دسترس خارج شد
  • بروزرسانی های اساسی واتساپ در راه است
  • فناوری در خدمت جنایت
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند
  • هر آنچه که کاربران «تیک تاک» باید درباره ممنوعیت آن در آمریکا بدانند
  • گوگل کارکنان معترض به همکاری این شرکت با اسرائیل را اخراج کرد
  • رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده
  • تصاویر واقعی از گوگل پیکسل ۸A منتشر شد/ پرچمدار گوگل در رنگ‌های جدید در راه است