Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- ویکتور هوگو داستان نویس، شاعر و نمایشنامه نویس برجسته فرانسوی است که به عقیده بسیاری از مشاهیر جهان یکی از برجسته ترین نویسندگان رمانتیسم فرانسه به شمار می رود. او به خاطر خلق آثار متعددی همچون بینوایان و گوژپشت نوتردام طرفداران بسیاری دارد و مهارت روان‌نویسیِ شعر و رمانش بسیار چشمگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، پردازش جنبه هایی از زندگی یک شخصیت، امروزه یکی از حوزه های پرکاربرد تاریخ است که از روزگاران کهن تا امروز در سبک های مختلف به نگارش درآمده اند. در واقع زندگی نامه نویسی یکی از دل مشغولی های نویسندگان بزرگ جهان به شمار می رود، چنانچه شهرت «ویکتور هوگو» نویسنده مشهور فرانسوی زاییده داستان سرایی و زندگی نامه نویسی است.

ویکتور ماری هوگو در 26 فوریه 1802 میلادی در شهر بزانسون فرانسه چشم به جهان گشود. او دوران کودکی و جوانی خود را با داستان نویسی و شعر گفتن گذراند و به دلیل علاقه وافرش به ادبیات از رفتن به دانشگاه چشم پوشی کرد تا وارد عالم ادبیات شود. هوگو در همان ابتدای راه با تشکیل روزنامه ای به نام «محافظ ادبی» نخستین مجموعه اشعارش به نام Ode (قصاید) را به چاپ رساند که با استقبال بی نظیری مواجه شد به طوری که از لویی هجدهم جایزه گرفت و به طور متناوب در فاصله سال های میان 1823 و 1824 میلادی با اضافه شدن چند شعر دیگر مجدد آن را به چاپ رساند.

Ode از قدیمی ترین قالب های شعری فرانسه شناخته می شود که شعری موزون و متشکل از بندهایی است که تعداد ابیات آن نیز به طور یکسان به کار برده می شود. این گونه اشعار از دیمی ترین قالب های شعری فرانسه شناخته می شوند که در سده های مختلف دستخوش تحولات گوناگون شده اند اما همواره عرصه بیان احساسات عاشقانه شاعران و نیز مدح بزرگان و وصف حوادث زمان بوده است.

هوگو در جوانی بسیار محافظه کار بود به طوری که به شدت درگیر امور سیاسی جمهوری خواهانه شد. این موضوع را می توان با مطالعه در آثار او که به بسیاری از افکار سیاسی و هنری رایج در زمان خویش اشاره دارد، فهمید.

این نویسنده فرانسوی زبان به نظریات افرادی که در زمینه رمانتیک فعالیت داشتند گرایش زیادی داشت و به محافل ادبی آنها رفت وآمد می کرد. در همین جا بود که هوگو تصمیم گرفت تا مکتب رمانتیک را پایه گذاری کند و او به شخصه ریاست این مکتب را عهده دار شد. او در مقدمه کتاب «کرامول» مهم ترین اصول مکتب رمانتیک را شرح می دهد. این کتاب در 1827 میلادی منتشر شد و از استقبال بالای عمومی برخوردار شد. اینها همه گوشه ای از فعالیت های هوگو به شمار می رود که همگان از آنها یاد می کنند. او این بار در 1830 میلادی با درخشش در ارایه نمایش هرنانی در تئاتر کمدی فرانسه به موفقیت دیگری دست پیدا می کند، به طوری که در طول تاریخ فرانسه تا آن زمان نخستین بار بود که درام رمانتیک در تئاتر فرانسه به اجرا درآمده بود.

با ظهور پادشاهی جولای؛ هوگو به شهرت بسیاری دست یافت. او برای 15 سال شاعر رسمی فرانسه محسوب می‌شد و در این زمان طیف وسیعی از کارهای جدید شامل سه نمایشنامه «لوکرزیا بورژیا، پادشاه خود را سرگرم می‌کند و «روی بلا» منتشر شد.

همچنین در 1831 میلادی هوگو یکی از زیباترین مجموعه‌های شعر خود به نام «برگ ‌های پاییزی» را منتشر کرد. این کتاب دغدغه‌هایی را به تصویر می‌کشد که او درباره رویدادهای گذشته‌اش به عنوان شاعر در 30 سالگی احساس می‌کرد. او در 1835 میلادی «ترانه‌های گرگ و میش» که شامل شعرهای عاشقانه ویکتور به ژولیت بود، منتشر کرد و در 1837 نیز «صداهای درونی» یادبودی برای پدرش که یکی از ژنرال ناپلئون بود، نوشت. «پرتوها و سایه‌ها» که بیانیه ای در خصوص احساسات شخصی اش بود را انتشار داد.

هوگو با وجود فراز و نشیب های زندگی شخصیش از فعالیت در عرصه نویسندگی و شعر گفتن باز نماند. در همین سال ها نخستین رمان رمانتیک خود به نام «نوتردام پاریس» را ارایه کرد و همزمان با آن به سرودن شعر و نوشتن تئاتر پرداخت. فعالیت و خلاقیت بی وقفه هوگو سبب شد تا او به عنوان رییس آکادمی زبان فرانسه انتخاب شود.

در 1843 میلادی با مرگ دخترش دوره جدیدی در زندگی هوگو آغاز می شود. به طوری که این موضوع باعث شد او از ادبیات روی گردان شده و وارد عالم سیاست شود. با آغاز امپراطوری ناپلئون بناپارت هوگو با تمام قدرت به او حمله می کند و همین امر سبب می شود که به اجبار فرانسه را ترک کند و ابتدا به بلژیک و سپس جزیره جرسی در انگلستان تبعید شود. در همان جا کتاب «مجازات» را چاپ کرد و اشعاری را با نام «تماشاگران» سرود. هوگو که از همان سال ها مجبور به سفر شده بود اینبار به منطقه گرنسی می رود و در آنجا به نگارش آثاری همچون «حکایت قرن ها، بینوایان و کارگران دریا» می پردازد. در 1856 خورشیدی هوگو کتاب «ملاحظات» را نوشت که این اثر روند زندگی از کودکی تا مرگ را روایت می‌کرد و تمام تجربه‌های حسی که فرد در این پروسه با آن روبه‌ رو می‌شود، در بردارد. بسیاری از اشعار این کتاب ظهور اثر بعدی هوگو به نام «افسانه قرن‌ها» (La Légende des siècles) را پیشگویی می‌کردند.

رمان بینوایان سالیان سال توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کرد. این کتاب تنها یک داستان ماجراجویانه را روایت نمی‌کند بلکه داستانی عاشقانه و مرموزی هم به حساب می‌آید. در این رمان، دغدغه‌ هوگو برای مردمی که در اجتماع با آن‌ها با بی‌عدالتی رفتار شده است، به تمامی نشان داده می‌شود. در جوامع انگلیسی زبان 2 رمان اصلی او بسیار مشهور و شناخته شده به نام های «گوژپشت نوتردام و بینوایان» است. همچنین «تورکمادا، پاپ و دین و ادیان» از جمله دیگر اشعار ویکتور هوگو به شمار می رود که همگی در باب عقل گرایی سروده شده است.

** سال های پایانی زندگی هوگو
بازگشت هوگو در 1870 میلادی به پاریس با استقبال زیادی از مردم روبرو شد به طوری که از او به عنوان «قهرمان ملی» یاد کردند. در 1881 میلادی به پاس تقدیر از تلاش ها و فعالیت های هوگو بزرگترین جشن تولد را برای او گرفتند که این مراسم با رژه ای 6 ساعته از مقابل خانه او شروع شد که در آن سربازان راهنما برای اشاره به ترانه کوزت در بینوایان گل های گندم به گردن خود آویخته بودند. هوگو تنها به خاطر شخصیت والای ادبی در ادبیات فرانسه مورد تکریم قرار نگرفت بلکه به عنوان سیاستمداری که به تشکیل و نگهداری «جمهوری سوم» و دموکراسی در فرانسه کمک کرد از او قدردانی به عمل آمد. سرانجام ویکتور هوگو برجسته ترین داستان نویس معاصر در 22 می 1885 میلادی در 83 سالگی چشم از دنیا فرو بست.

پژوهشم**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبتها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینتراخت فرانکفورت بند خرید هوگو اکیتیکه را فعال می‌کند

هوگو اکیتیکه در آلمان می‌ماند.

طرفداری | هوگو اکیتیکه، مهاجم فرانسوی که به صورت قرضی در آینتراخت فرانکفورت بازی می‌کند، رضایت این باشگاه را جلب کرده‌است.

به گزارش فابریتزیو رومانو، هوگو اکیتیکه در نقل و انتقالات زمستانی با بند خرید 16 میلیون یورویی و به صورت قرضی از پاری سن ژرمن به آینتراخت فرانکفورت پیوست. در ابتدا این باشگاه قصد فعال کردن بند خرید هوگو اکیتیکه را نداشت اما برنامه این تیم تغییر کرده و آن‌ها آماده هستند تا بند خرید 16 میلیون یورویی مهاجم فرانسوی را فعال کند. پاری سن ژرمن از جدایی هوگو اکیتیکه در تابستان استقبال می‌کند و آینتراخت فرانکفورت نیز از پتانسیل و عملکرد این بازیکن راضی است. هوگو اکیتیکه در دو ماه حضور خود در آینتراخت فرانکفورت، یازده بازی برای این تیم انجام داده و یک پاس گل ثبت کرده‌است.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • دیدنی های امروز؛ از سال نو ایزدی ها تا خرید جو بایدن
  • واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن
  • آینتراخت فرانکفورت بند خرید هوگو اکیتیکه را فعال می‌کند
  • دیسرتاسیون چیست؟
  • «پایان باز» نباید به یک مُد مخرب تبدیل شود
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • پیامدهای بیست سال ممنوعیت حجاب در فرانسه و اسلام‌هراسی بی حد و حصر
  • چه بازیگری مصدر تنش بود؟/وارونه نمایی به سبک فرانسوی‌ها
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟
  • خشم مردم فرانسه از وضع قوانین تردد در زمان برگزاری المپیک