Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وجه التزام، خسارت عدم انجام تعهد انتقال رسمی یا تحویل ملک موضوع قرارداد یا عدم امکان دریافت ثمن است و لذا اخذ آن بدل از انجام تعهد تلقی می‌شود.

به عبارت دیگر، کسی که وجه التزام را پرداخت می‌کند، به هیچ شکلی قادر به انجام تعهدش نیست. البته این روش تعیین خسارت در مواقعی نیز که خسارت مقید به زمان معین است و در زمان مذکور انجام نمی‌شود نیز، قابل اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ارتباط شایسته است طرفین قرارداد به منظور استحکام معاملات خود در ازای عدم انجام تعهد بطور کلی یا در موعد مقرر که ممکن است از سوی هر یک از طرفین واقع شود، اقدام به درج شرط وجه التزام یا تعیین خسارت نمایند.

به عبارت دیگر، تعهدات حاصل از یک بیعنامه که شامل تحویل ملک و انتقال سند رسمی از سوی فروشنده و پرداخت ثمن از سوی خریدار می‌باشد ممکن است بصورت کلی منتفی شده یا با تأخیر انجام پذیرد. در خصوص عدم انجام تعهدات به دو شکل می‌توان وجه التزام یا خسارت در نظر گرفت.

در حالت اول ممکن است در قبال عدم انجام تعهد بطور کلی و یا در مهلت مورد توافق، مبلغی قطعی بعنوان خسارت در نظر گرفت. در حالت دوم خسارت از قرار روزانه مبلغ معینی برای هر روز تأخیر، از تاریخ نقض تعهد تعیین می‌گردد، که البته انتخاب این حالت در خصوص مواردی که انجام تعهد بطور کلی منتفی می‌شود، ممکن نمی‌باشد.

در هر صورت توصیه به حالت اخیر از جهت بازدارندگی، استحکام قرارداد در فرض انجام تعهدات با تأخیر است که به میزان تأخیر از موعد عدم انجام تعهد ذینفع استحقاق دریافت خسارت تأخیر داشته باشد.

مانند اینکه در بیع نامه مقرر شود چنانچه طرفین در موعد مقرر در دفتر خانه حاضر نشوند و فروشنده مدارک نقل و انتقال شامل مفاصای دارایی و شهرداری، صورتمجلس تفکیکی و...، را به همراه نیاورد یا ملک را در موعد مقرر تحویل ندهد و نیز در فرضی که خریدار عاجز از پرداخت مانده ثمن در موعد معین باشد، هر یک باید روزانه فلان مبلغ به عنوان خسارت به دیگری بپردازد و پرداخت این خسارت مانع الزام وی به انجام تعهدات نمی‌باشد.

نکته آخر اینکه وجه التزام مبلغ مشخصی است که قابل افزایش نیست، اما خسارت تأخیر از آنجا که بصورت روزانه محاسبه می‌شود، به ازای هر روز تأخیر افزایش می‌یابد، و این حالت در مواردی کاربرد دارد که زمان در انجام تعهد موضوعیت دارد، که در این وضعیت می‌توان خسارت را بر اساس تعداد روز‌های دیر کرد محاسبه و در دادخواست تقدیمی، صدور حکم تا زمان اجرا مورد درخواست قرار گیرد.

گرچه رویه قضایی، مطالبه خسارت عدم انجام تعهد در کنار الزام به انجام تعهد را قابل مطالبه نمی‌داند، لیکن بنا به قوانین جاری مطالبه خسارت یا جریمه تأخیر در تادیه دین، مانع الزام به اجرای قرارداد نمی‌باشد و در کنار یکدیگر قابل مطالبه می‌باشند.

بدین توضیح که، ماده ۵۱۵ قانون آئین دادرسی مدنی در خصوص خسارت تأخیر در تادیه و وجه التزام ناشی از عدم انجام تعهد فرقی قائل نشده و هر دو را قابل مطالبه می‌داند.

مضافاً اینکه ماده ۲۲۱ قانون مدنی مقرر می‌دارد: اگر کسی تعهد اقدام به امری را بکند یا تعهد نماید که از انجام امری خودداری کند، در صورت تخلف، مسئول خسارت طرف مقابل است، مشروط بر این که جبران خسارت تصریح شده و یا تعهد، عرفاً به منزله‌ی تصریح باشد و یا بر حسب قانون، موجب ضمان باشد؛ بنابراین در فرضی که پرداخت خسارت در قرارداد تصریح شده باشد، متخلف مسئول خسارات وارده به طرف مقابل است.

منبع:میزان

انتهای پیام/

تعیین وجه التزام یا خسارت روزانه به چه معنایی است؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها مسائل حقوقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۳۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به وقوع سیلاب در استان سمنان برای امروز و فردا هشدار داد و بر لزوم آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان این استان در مقابله با سیل تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سیف‌الله آقا بیگی امروز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به پیش‌بینی فعالیت گسترده سامانه بارشی در آسمان استان سمنان، اظهار داشت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها و با فعالیت سامانه بارشی نسبتاً قوی برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد بارندگی قابل توجهی در استان سمنان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها می‌تواند باعث نعمات و برکات زیادی برای مردم استان سمنان باشد، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه سمنان به لحاظ اقلیمی که دارد، استان کم بارشی است، بنابراین همه مسئولان و متولیان امر برای مدیریت و کنترل سیلاب وظیفه دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: این وظیفه هم به مجموعه همکاران ما در بخش آب و دیگر بخش‌های وزارت نیرو و هم سایر سازمان‌ها، تشکیلات، ادارات خدماتی، اجرایی و امدادی استان سمنان بازمی‌گردد و در این زمینه می‌بایست با کمک و مشارکت یکدیگر و با توجه به مخاطره سیل، همه اقداماتی که انجام آن می‌تواند موجبات کاهش خسارت در بخش‌های مختلف شود، صورت بگیرد.

آقا بیگی با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای سمنان به منظور مدیریت بحران سیلاب در این استان گفت: این جلسه در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و به منظور تبیین شرایط این جبهه بارشی و همچنین اقدامات لازم به عنوان اقدامات پیش از وقوق بارندگی و ایجاد سیلاب احتمالی برگزار شد.

وی با تأکید بر لزوم انجام دو دسته از اقدامات برای مقابله با سیلاب ساعات و روزهای آینده خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات مربوط به آگاهی ‌بخشی، هشدار و تبیین برای دستگاه‌های خدمات‌رسان که در چارچوب نظامات قانونی وظیفه اقدامات پیشگیرانه در برابر سیلاب را دارند است که توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و مدیریت منابع آب در شهرستان‌های مختلف باید انجام شود و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در این خصوص همه دستگاه‌های مرتبط می‌بایست به صورت هم افزا و جمعی، با کمک یکدیگر این اقدامات پیشگیرانه را به‌موقع و در جای خود انجام دهند.

آقا بیگی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در این خصوص، تبیین و آگاهی‌بخشی برای مردم و جامعه هدف است خاطرنشان کرد: در صورتی که جامعه هدف و عموم مردم نسبت به احتمال وقوع سیل و خاطرات آن اطلاع داشته باشند، می‌توانند با پرهیز از بعضی از اقدامات خطر آفرین از جمله عدم تردد در کنار رودخانه‌ها و مجاری آبی، عدم تردد در مسیرهای تقاطع با رودخانه‌ها که متأسفانه غالباً خسارت‌آفرین است میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به مشکلات، خسارت‌ها و صدمات محتمل در زمان صاعقه در صورت عدم رعایت اقدامات ایمنی و نیز بسیاری از اقدامات که در بخش‌های مختلف لازم انجام شود می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی به وارده مردم را در هنگام سیلاب را به حداقل ممکن رسانده و خسارت به زیرساخت‌ها را نیز تا حد ممکن بکاهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: شرط این هدف درجه نخست، کمک و مشارکت همه دستگاه‌ها و در مرحله بعد همراهی خوب مردم است و این مهم در سیلاب‌های بسیار شدیدی که در همین هفته‌های اخیر در مناطقی از کشور شاهد آن بوده‌ایم تحقق یافت و خوشبختانه این همراهی باعث شده که میزان خسارت‌ها و تلفات در نقاطی که سیلاب در آن جاری شد، به میزان قابل توجهی نسبت به کشورهای همسایه که به مراتب با بارش‌های کمتر از بعضی از ایستگاه‌های ما موجه بوده است، کاهش پیدا کرده و به حداقل ممکن رسیده است.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی
  • طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • اشتغالزایی در آذربایجان شرقی ۱.۳۱ برابر بیشتر از تعهد انجام شد
  • انجام روزانه ۲ پرواز حج عمره مفرده با ظرفیت ۲۶۰ زائر
  • زلنسکی به معنای واقعی کلمه اوکراینی‌ها را می‌کشد
  • اعزام روزانه ۵۰۰ زائر به سرزمین وحی در عملیات حج عمره ۱۴۰۳
  • چگونه وکیل حقوقی در تهران را انتخاب کنیم؟