Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماموران امنیتی سودان مانع ورود پلیس این کشور به خانه مدیر سابق سرویس امنیت سودان برای دستگیری او شدند. ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مهندس "صلاح قوش" ریاست سرویس امنیت سودان را در نظام عمرالبشیر به عهده داشت. پس از برکناری رئیس جمهور سابق سودان، صلاح قوش از ریاست سرویس امنیت این کشور استعفا  و شورای نظامی او را به اقامت اجباری در خارطوم موظف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستان کل سودان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ماموران پلیس برای دستگیری صلاح قوش مدیر سابق سرویس امنیت سودان به منزل او در خارطوم مراجعه کردند اما نگهبانان که از ماموران سرویس امنیت سودان بودند، مانع ورود پلیس به خانه صلاح قوش شدند.
به نوشته روزنامه سودان تریبون، در این بیانیه آمده است: ماموران وابسته به سرویس امنیت سودان با جلوگیری از اجرای حکم قضایی ، ماموران اجرایی این حکم را تهدید به استفاده از سلاح گرم کردند.

دادستان کل سودان ، مدیر سابق امنیت این کشور را برای پاسخگویی به سئولاتی مربوط به یک حساب بانکی که در آن 46 میلیارد پوند سودانی معادل یک میلیارد دلار وجود دارد و فقط با امضاء او قابل برداشت است، به دادگستری احضار کرد اما قوش در آنجا حضور نیافت و دادگاه مبارزه با ثروت های نا مشروع حاکم بازداشت مدیر سابق سرویس امنیت سودان را صادر کرد.

رسانه های سودانی دوشنبه گذشته طی گزارش هایی اعلام کردند صلاح قوش در خارج از سودان به سر می برد.  براساس این گزارش ها،  مدیرسابق سرویس امنیت سودان در واشنگتن با مقامات سرویس امنیتی آمریکا  " سیا" درباره جدیدترین تحولات سودان پس از سرنگونی نظام عمرالبشیر به گفت وگو نشسته و تحلیل خود را درهمین رابطه با آنان ارائه داده است . قوش از آمریکا به مصر و امارات رفته و با مقامات قاهره و ابوظبی وضعیت کنونی سودان را مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه سودانی نوشت: دادستان کل دربیانیه خود با محکوم کردن اقدم ماموران امنیتی سودان در جلوگیری کردن از ورود پلیس به خانه قوش اعلام کرد: این اقدام،  نقض صریح قانون و حاکمیت دولت از سوی ماموران سرویس امنیت سودان است  لذا این دادستانی خواهان برکناری مدیر کنونی سرویس امنیت کشور و بازنگری در ساختار این سازمان است. همچنین باید کمیته ای برای بررسی این اقدام سرویس امنیتی تشکیل شود. چرا که اقدام آنان به استقلال دادستانی کشور لطمه زده است.

شورای حاکمیتی و شکاف در ائتلاف آزادی و تغییر

در همین حال، خبرگزاری آلمان طی گزارشی از خارطوم نوشت: ائتلاف آزادی و تغییر به شورای نظامی پیشنهاد داده است،  ریاست شورای حاکمیتی به نظامیان واگذار خواهد شد، درصورتی که آنان بپذیرند غیرنظامیان بیشترین کرسی را در این شورا خواهند داشت.

این پیشنهاد توسط یکی از نمایندگان ائتلاف آزادی و تغییر در پایان مذاکرات دوشنبه شب این ائتلاف با شورای نظامی،  به این شورا ارائه شده است. دراین پیشنهاد آمده است که 6 نفر از اعضای شورای حاکمیتی غیرنظامی و پنج نفر دیگر نظامی باشند.

یکی از مقامات ائتلاف آزادی و تغییر صبح امروز به روزنامه سودان تربیون گفت: این خبر صحت ندارد و ائتلاف آزادی و تغییر چنین پیشنهادی را به شورای نظامی نداده است.

وی تصریح کرد: برخی از گروه ها و احزاب عضو ائتلاف آزادی و تغییر مثل حزب نداء سودان و جنبش الاتحادیه با ریاست سرلشکر " عبدالفتاح برهان " بر شورای حاکمیتی مخالفتی ندارند اما بیشتر احزاب و گروه های دیگر با این موضوع مخالف هستند. همچنین اتحادیه صنفی مهندسان، پزشکان و معلمان خواستار دوره ای بودن ریاست شورای حاکمیتی است.

شکست مجدد مذاکرات ائتلاف آزادی و تغییر با شورای نظامی سودان

شورای حاکمیتی یکی از مهم ترین محورهای مذاکرات ائتلاف آزادی و تغییر با شورای حاکمیتی طی دو نشست اخیر بوده است.  دو طرف درباره ریاست شورای حاکمیتی و تعداد اعضای نظامی و غیر نظامی این شورا با یکدیگر اختلاف دارند و همین اختلاف سبب بی نتیجه ماندن نشست های اخیر دو طرف شده است.

براساس توافق ائتلاف آزادی و تغییر با شورای نظامی طی 3 سال دوره انتقالی شورای حاکمیتی امور سودان را در اختیار خواهد داشت.

انتهای پیام/

R7969/P36355/S8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط کشور سودان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور سودان کشور سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۴۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه مستلزم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرایی شدن سند در محورهای مختلف از جمله تامین و تولید پایدار غذا، و دسترسی اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، اولین نشست هماهنگی روسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با هدف هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاههای اجرایی برای ارتقاء سلامت و امنیت غذایی مردم با میزبانی وزرات کشور برگزار شد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این نشست سردار بکایی جانشین رئیس قرارگاه جهادی وزارت کشور، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و روسای 38 دستگاه اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی حضور داشتند.

در این نشست دکتر محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد که تامین سلامت و امنیت غذایی مردم مستلزم توجه به همه ابعاد آن است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی باید اولویت‌های برنامه‌ای خود و چالش‌های اجرایی را در سال جاری به دبیر خانه جهت گزارش به رییس جمهور ارسال کنند.

وی ضمن اشاره به رهنمودهای رئیس جمهور در جلسه هجدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در خصوص تاکید ویژه به امنیت غذایی و تامین غذای سالم برای مردم کشور، اظهار داشت: اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه مستلزم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرایی شدن سند در محورهای مختلف از جمله تامین و تولید پایدار غذا، دسترسی اقتصادی، توجه به سلامت و ایمنی غذا و فرهنگسازی برای تغذیه سالم است.

همچنین در این نشست در خصوص موضوعات مهم دبیرخانه از جمله نان کامل، نظارت بر مصرف آفت کش‌ها و سموم در بخش کشاورزی، جمعیت و باروری، سلامت خانواده و نظام ارجاع، خدمات پیشگیری و درمان برای کودکان زیر هفت سال کشور (شامل واکسیناسیون کودکان، رشد و تکامل، اهمیت تغذیه با شیر مادر، مکمل-یاری در کودکان)، توجه به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان ها از منظر پیشگیری و درمان اشاره و به اهمیت همکاری فرابخشی و بین بخشی در این خصوص تاکید گردید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی
  • ببینید | بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • ‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ