Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@00:31:37 GMT

مقابله با شادی کودکان و نوجوانان واکنش معکوس دارد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۴۹۱۱

مقابله با شادی کودکان و نوجوانان واکنش معکوس دارد

تهران- ایرنا- کارشناس آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان به اقتضای سن و سال و لزوم وجود شادی و نشاط در زندگی نیاز به شنیدن موسیقی هیجانی دارند، امری که مقابله با آن واکنش های معوس به دنبال دارد.

«زهرا علی اکبری» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: همزمان با تغییر سبک زندگی خانواده ها و قرار گرفتن در عصر فناوری اطلاعات، برنامه هایی نیاز است تا از آسیب های مختلف در مسیر دانش آموزان پیشگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی امروزه با وجود شبکه های اجتماعی متنوع، موتورهای جستجوگر متعدد و امکان برقراری ارتباطات جهانی، یکی از چالش های پیش روی جوامع، استفاده صحیح و کارآمد از این ظرفیت ها است.
وی اضافه کرد: بر همین اساس در کشور ما نهادهای متولی آموزش و فرهنگ همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برای مقابله و پیشگیری از آسیب های نوپدید و فضای مجازی، برنامه ها و طرح هایی در دست اجرا دارند.
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه طرح های مذکور تا چه اندازه توانسته از آسیب ها پیشگیری کند پرسشی است که پاسخ آن را می توان در سطح مدارس و صدالبته جامعه دنبال کرد.
به اعتقاد علی اکبری همزمان با تغییر سبک زندگی، والدین نتوانسته اند مطابق با شرایط در مسیر تربیت فرزندان گام بردارند به همین دلیل شکاف بین نسلی عمیقی ایجاد شده که ما را از آرمان های آموزشی و پرورشی دور کرده است.
وی ادامه داد: زمانی تربیت دانش آموزان در مدارس با سختگیری در خصوص پوشیدن لباس های فرم خاص و فقدان آزادی بیان دنبال می شد از این رو امروز همان نسلی که در گذشته مغلوب سختگیری ها شده بودند با تغییر سبک زندگی قادر نیستند فرزندان خود را در مسیر شادی و نشاط همراهی کنند.
این کارشناس آموزشی درباره انتشار کلیپ هایی که در هفته های اخیر از شادی دانش آموزان در فضای مجازی پخش شد، گفت: این اتفاق بیانگر آن است که نسل جدید از رسانه های داخلی و سرودهای هماهنگ مدرسه و شادی تعریف شده جامعه، ناراضی بوده و ترجیح می دهد با موسیقی به شادی برسد که از محتوای بی مقدار متن آن بی خبر است و اگر هم باخبر است آن محتوا را بسیار با حال و هوای خود هماهنگ می داند.
علی اکبری ادامه داد: کافی است کمی بیشتر از روزهای دیگر به حال و هوای جوانان در معابر شهری، مدارس، دانشگاه ها و مراکز خرید دقت شود، جدا از تغییر رویکردها که می توان در ارزش ها، اعتقادات، سبک، سنت ها و آداب دید - البته در هر جامعه ای تا حدودی این تغییر نگرش ها طبیعی است - آنچه ذهن آدمی را درگیر می کند، روحیه پایین امید و افراد بی انگیزه ای است که در بین اکثریت این گروه سنی از جامعه موج می زند، روحیه ناخرسندی که با گوش کردن به موسیقی ها وخواننده های مورد علاقه شان، به راحتی می توان فهمید در چه دنیایی با چه روحیه ای سیر می کنند.

** اختیارات کم مدارس در اجرای برنامه های شاد
این کارشناس آموزشی تاکید کرد: مدارس به دلیل اختیارات کم و آیین نامه های انضباطی و اجرایی خاص و نظارت های مداومی که از سوی نهادهای مختلف بر وزارت آموزش و پرورش وجود دارد، نمی توانند آن طور که می خواهند و دانش آموزان طلب می کنند اقدامات لازم و شادی آور را اجرایی کنند.
علی اکبری یادآور شد: تصور کنید دانش آموزی را که در مدرسه و جامعه محدود می شود، رسانه های داخلی نیز فاقد برنامه های جذاب و نشاط آور است اما در عین حال جمع دوستان، همسالان و محیط خانواده همراه با آزادی و برنامه های متنوع رسانه های خارجی و انواع و اقسام شادی ها و هیجان ها است، در این شرایط چه انتظاری از این دانش آموز دارید؟ کدام را انتخاب کند؟ جو سنگین یا حال و هوای نشاط و هیجان ؟
وی ادامه داد: باید بپذیرفت که تغییر سبک زندگی در جامعه و خانواده ها رخ داده و ضروری است تا برای آگاهی از ابعاد آن پیش بینی ها و برنامه ریزی های لازم انجام شود.
این کارشناس نظام آموزشی گفت: صاحبنظران آموزشی و تربیتی معتقدند که در محیط های خانوادگی، کودکان از طریق انجام فعالیت های متنوع، تجربیات مختلفی را به دست می آورند.
علی اکبری افزود: این کودکان به طور مداوم در معرض طیف رفتاری و کرداری افراد بانفوذ زندگی خود هستند که در شرایط اجتماعی امروز، خانواده مسئولیت بزرگ و سختی را به عنوان عضو اصلی در سلامتی، توسعه فیزیکی، آموزش و پرورش، ایجاد ارتباطات فکری، ارزش های اخلاقی، اعتقادی، نگرش ها، عادت ها و همچنین ایجاد روابط فرهنگی و خوب در فرزندان خود بر عهده دارد.

** فقدان نظارت بر پخش موسیقی در مدارس
وی با تاکید بر اینکه کودکان و نوجوانان نیاز به شادی و هیجان دارند و باید نشاط را در زندگی خود حس کنند، اظهار کرد: آنچه در کلیپ مدارس دغدغه آور شد شادی کودکان و نوجوانان نبود بلکه فقدان نظارت بر پخش آهنگی بود که آنان زمزمه می کردند.
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش در ادامه به برخی پژوهش های انجام شده در نظام های آموزشی نوین برای استفاده از موسیقی در مدارس اشاره کرد و گفت: هر فردی می تواند موسیقی را در خیابان، کنسرت، خانه، مدرسه و کلاس درس تجربه کند و صرف نظر از مزایای این امر و کشف استعدادها در موسیقی، از تجربه شیرین شنیدن موسیقی، به ویژه در محیط مدرسه بهره مند شود.
به گفته علی اکبری پژوهش ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض موسیقی می تواند یادگیری را افزایش داده و به فضای مثبت کلاس بیافزاید.
وی یادآورشد: شنیدن یک موسیقی خوب و مناسب همچنین در طول مراحل رشد افزایش درک زبان و گفتار، بهبود توانایی در برقراری ارتباط با دیگران و یادگیری و خواندن را تحت تاثیر قرار می دهد.

** موسیقی رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان را کنترل می کند
علی اکبری ادامه داد: مطالعات متعدد در مورد اثرات موسیقی ملایم نشان می دهد که این نوع موسیقی رفتار پرخاشگرانه را کنترل و حالات احساسی دانش آموز را کنترل کرده و اضطراب و استرس را کاهش می دهد.
وی اظهار داشت: هنگامی که دانش آموز بتواند احساسات خود با روش های مثبت کنترل کند، قادر به افزایش ظرفیت یادگیری خود خواهد شد.
این کارشناس آموزشی افزود: تکنیک ها و شیوه های خاصی از جمله اضافه کردن موسیقی به کلاس و مدرسه وجود دارد که معلمان و مربیان باید در صورت لزوم به آن توجه کنند تا محیط آموزشی مثبت ایجاد و حفظ شود.
علی اکبری تصریح کرد: در حالی که ممکن است بعضی از چالش های اولیه برای ادغام موسیقی و کلاس درس وجود داشته باشد، اما مزایای زیادی همچون کاهش احساس اضطراب و استرس، کمک به کودکان برای تنظیم هیجانات و احساسات، بهبود تمرکز و دقت بر کارها نیز به همراه دارد.

** دیگر نهادها نیز در انتشار کلیپ مدارس پاسخگو باشند
وی خاطرنشان کرد: این اشتباه است که چون کلیپ هایی پخش شده در مدارس فیلم برداری شده است تمام بار این مسئولیت بر دوش آموزش و پرورش گذاشته شود در صورتی که در این موضوع نهادهایی چون صدا سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی نیز باید پاسخگو باشند.
این کارشناس آموزشی اضافه کرد: باید پذیرفت با توجه به مطالبات نسل جدید، نیاز است تا مدیران، مربیان و معلمان ضمن برخورداری از آموزش های لازم و برنامه های تبیین گرانه با تغییرات رفتاری و کرداری دانش آموزان آشنا شده و آنان را در مسیر شادی و نشاط مناسب همراهی کنند.
دانام**8398**1883

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آموزش و پرورش كارشناس آموزشي كليپ مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: امسال برای اجرای این طرح، ۱۶ مدرسه بعنوان پایگاه مطالعاتی نوروزی دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

مسعود فلسفی نژاد افزود: دانش آموزان با شرکت در این طرح و حضور مستمر، منظم و برنامه ریزی شده در کلاس‌های جبرانی و تقویتی رشته‌های مختلف، ضمن ارتقای توان علمی خود، آماده کنکور سراسری پیش رو می‌شوند.

وی گفت: امسال طرح اعتکاف علمی مدارس در دو روش ۲۴ ساعته و ۱۱ ساعته اجرا شده و ۱۶ مدرسه‌ی در نظرگرفته شده برای این طرح با پهن کردن سفره‌های افطار و سحر در خدمت دانش آموزان هستند.

انجام مشاوره‌های تحصیلی متناسب با هر رشته و ارائه راهکار‌های مقابله با استرس برای دانش آموزان پای کنکوری، از دیگر مزیت‌های شرکت در این طرح است.

طرح اعتکاف علمی دانش آموزی از ۲۸ اسفند پارسال آغاز شده و تا ۱۳ فروردین امسال ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • تصاویری از کارگاه آموزشی احکام ویژه کودکان و نوجوانان در روستای الیف
  • ۲ هزار کلاس درس در استان اردبیل احداث می‌شود
  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • اردوهای مطالعاتی نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزشی دانش‌آموزان دارد
  • احداث ۲۰۰۰ کلاس درس در اردبیل پیش بینی شده است
  • توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • پروژه های نیمه تمام خیرساز در اولویت تکمیل
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • ارسال کاروان تجهیزات آموزشی و سرمایشی مدارس به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان