Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@18:48:49 GMT

مشارکت ترکیه در ساخت بیش از ۱۰۰ مسجد در سراسر جهان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۵۱۶۳

مشارکت ترکیه در ساخت بیش از ۱۰۰ مسجد در سراسر جهان

اداره امور مذهبی ترکیه (دیانت) تا کنون ۱۰۳ مسجد در خارج از این کشور در بیش از ۱۰ کشور جهان ساخته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « ahvalnews»،اداره امور مذهبی ترکیه (دیانت) تا کنون 103 مسجد در خارج از این کشور در بیش از 10 کشور جهان ساخته است.

ساخت این مساجد حدود نیم میلیارد دلار برای ترکیه هزینه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«دیانت» مسئول پروژه های مسجدی دولت ترکیه در خارج از این کشور است و تاکنون پروژه های خود را در آلبانی،روسیه،آلمان،انگلیس،آمریکا،فیلیپین و دیگر کشورها کامل کرده است.

کارخانه «کوماس» که 99.45 درصد آن متعلق به دیانت است بر پروژه های ساخت و ساز مساجد در خارج از ترکیه نظارت دارد.

سپتامبر گذشته، «رجب طیب اردوغان»،رئیس جمهوری ترکیه در مراسم افتتاح مسجد 35 میلیون دلاری ساخت دیانت در «بیشکک»،پایتخت قرقیزستان شرکت کرد.

گفته می شود که این مسجد بزرگ ترین مسجد در آسیای مرکزی با ظرفیت پذیرایی از 20 هزار نمازگزار است.

اردوغان در این باره گفت: «این مسجد در احیای مذهب،زبان،تاریخ،فرهنگ و گفتگویی که میان آناتولی و آسیای مرکزی وجود داشته بسیار موثر است.»

«اشرف یالینکیلیچ»،تحلیلگر اوراسیا می گوید که ساخت این مسجد یک طرح نرم افزاری بود که ترکیه امیدوار است بتواند نقش کلیدی را در جهان اسلام ایفا کند.

اداره امور مذهبی ترکیه در 145 کشور فعالیت دارد و علاوه بر ساخت مساجد بر پروژه های تحصیلی و کمک های انسانی در کشورهای دیگر هم نظارت دارد.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان جشن روزه اولی ها مجلس کانون های مساجد مسجد خراسان جنوبي روزه اولی ها بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل جهان مسجد ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۵۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد و نیروگاه سریلانکا ساخت مهندسان ایرانی آماده بهره برداری شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حیدری، مدیرعامل شرکت فراب در نشست خبری افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا اظهار داشت: در سال ۱۳۸۷ مقامات دولت ایران و سریلانکا تفاهم‌نامه‌ای برای کمک به حوزه برق و انرژی کشور سریلانکا امضا کردند و به‌موجب آن قرارداد احداث مگاپروژه سد نیروگاه اومااویا با پیمانکار ایرانی به امضا رسید.

وی افزود: کار این پروژه از سال ۲۰۱۶ در سریلانکا آغاز شد و هم‌اکنون این پروژه با گذر موفق از مراحل تست و پیش‌راه‌اندازی، آماده بهره‌برداری رسمی توسط مقامات دو کشور است.

حیدری خاطر نشان کرد: شرایط جغرافیای خاص کشور سریلانکا با ۱۰۳ رشته رودخانه و بارش‌های شدید موسمی می‌شود به همین دلیل این کشور مشکلاتی در زمینه مدیریت منابع آبی و تأمین برق دارد که در پروژه چندمنظوره اومااویا، هر دوی این موارد دیده شده به‌طوری که با ساخت دو سد جریانی، تونل، نیروگاه زیرزمینی، خط انتقال آب و خطوط انتقال برق، این مگاپروژه با سرمایه‌گذاری ۵۲۰ میلیون دلاری توسط دولت سریلانکا، اجرایی شده است.

وی ادامه داد: این پروژه مجموعاً در مساحتی با طول و عرض ۲۳ کیلومتر در ۴۰ کیلومتر، در منطقه‌ای کوهستانی با بارش‌های موسمی سنگین و بدون جاده‌های دسترسی اجرایی شده، با این شرایط، این پروژه پیچیدگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی داشته، از جمله آنکه یک شفت قائم ۷۰۰ متری با قطر ۳ متر ایجاد شده تا نیروگاه برق در عمق ۷۵۰ متری زمین احداث شود و آب با فشار برای تولید برق به نیروگاه منتقل شود.

مدیرعامل شرکت فراب اضافه کرد: پروژه چندمنظوره اومااویا شامل دو سد جریانی، تونل، نیروگاه زیرزمینی، خط انتقال آب و خطوط انتقال برق با سرمایه‌گذاری ۵۲۰ میلیون دلاری توسط دولت سریلانکا و به دست متخصصان ایرانی اجرایی شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری رسمی است.

حیدری اضافه کرد: در این پروژه مجموعاً ۱۲۰ مگاوات ظرفیت تولید برق دیده شده که در دو نیروگاه زیرزمینی ۶۰ مگاواتی است و آب برای ۵ هزار هکتار اراضی کم‌آب سریلانکا مدیریت و هدایت خواهد شد.

وی افزود: مهندسان ایرانی به‌گونه‌ای با استانداردهای دقیق کار را به اجرا رسانده‌اند که در مدت چندین ساله اجرای این پروژه، با وجود پیچیدگی‌های طرح و شرایط سخت محیطی، هیچ خسارت جانی و مالی نداشته‌ایم.

کد خبر 6079865 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • کنده شدن مناره مسجد پس از زلزله نسبتا شدید جدید در ترکیه | تصویر
  • وبگاه بین المللی تحریم علمی رژیم صهیونیستی رونمایی شد
  • رنگ‌باختگی انبوه مرجان‌های دریایی در سراسر جهان + فیلم
  • (ویدئو) رنگ‌باختگی انبوه مرجان‌های دریایی در سراسر جهان
  • اسرائیل شاهد از بین رفتن سریع اعتبار خود در سراسر جهان است
  • سد و نیروگاه سریلانکا ساخت مهندسان ایرانی آماده بهره برداری شد
  • نام مسجد پارک قیطریه مشخص شد (فیلم)
  • ساخت بزرگ‌ترین سلول سوخت هیدروژنی جهان در ژاپن
  • حمایت از تاسیس شرکت دانش بنیان توسط ایرانیان خارج از کشور
  • ساخت حدود ۳۴ هزار واحد روستایی برای مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور