Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@21:31:26 GMT

بهره‌گیری از نقش انسان‌ساز هنر در قاموس مساجد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۵۴۰۰

بهره‌گیری از نقش انسان‌ساز هنر در قاموس مساجد

حجت‌الاسلام ابراهیم سبزه‌کار، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی در بازدید از غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: بیش از 25 سال است که از فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد می‌گذرد و اکنون اساسنامه کانون‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه ما موظف بودیم که در مساجد شهری کانون تاسیس کنیم که در برنامه پنجم توسعه در این امر موفق بودیم، افزود: در برنامه ششم توسعه موظف هستیم تا در تمام مساجد شهری و روستاهای بالای هزار نفر جمعیت کانون فرهنگی هنری مساجد تاسیس کنیم.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه 616 کانون تا پایان سال 96 مجوز گرفته و فعالیت می‌کنند که 60 درصد از این کانون‌ها در روستا هستند.
سبزه‌کار ادامه داد: مستندات 33 کانون در اواخر سال گذشته به ستاد عالی مساجد فرستاده شد که مجوز برای آنان اخذ شده و تا پایان امسال تأسیس و به این کانون‌ها افزوده خواهد شد.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت هنر در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، تصریح کرد: تا کنون از ظرفیت هنر کمتر استفاده شده بود اما در سال گذشته سعی کردیم از این پتانسیل به خوبی در برنامه‌ها بهره ببریم.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: در مسابقه مدها متان در سال 96 چهارصد نفر شرکت کننده داشتیم اما در سال گذشته 1385 نفر شرکت کردند و این افزایش تعداد متسابقین به علت افزوده شدن بخش هنری نقاشی آیات بود.
سبزه‌کار ادامه داد: بحث‌های هنری را در سال جاری در برنامه‌های کانون‌ها دنبال خواهیم کرد و به هنری که در خدمت انسان و اهل بیت(ع) است و در قاموس مسجد می‌توان آن را دنبال کرد، خواهیم پرداخت.
وی با تاکید بر ترویج بحث کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: در حال حاضر 268 کتابخانه در سطح مساجد استان فعال است که به فراخور اقتضائات مسجد به آن‌ها کتاب داده می‌شود.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: تمام کانون‌های فرهنگی هنری مسالجد در سامانه سجا ثبت شده‌اند و اکنون بیش از 43 هزار عضو کانون‌های مساجد در این سامانه ثبت شده است.
سبزه‌کار تصریح کرد: ارائه برنامه‌هایی در فضای مجازی، اجرای طرح یاوران آسمانی و اجرای طرح کسب و کار در جوار مساجد از برنامه‌های شاخص سال گذشته بوده که در سال جاری نیز دنبال خواهد شد.
وی افزود: برگزاری جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی، برگزاری برنامه شنبه‌ها با کتاب و مسابقات متعدد کتابخوانی در سطح استانی و ملی از برنامه‌های کانون‌های مساجد در بحث ترویج کتابخوانی است.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در اربعین 97، مواکب الاتحاد برای اولین سال توسط ستاد عالی مساجد کشور برپچا شد و ستاد عالی مساجد استان نیز در کاظمین خدمات مختلفی را به زائران ارائه و همچنین برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان، پاسخگویی به مسائل شرعی و ختم قرآن را برگزار کرد.
سبزه‌کار تصریح کرد: بازدید کانون‌های فرهنگی و هنری از نمایشگاه قرآن، برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری مسابقات قرآن وبرپایی ایستگاه صلواتی از جمله برنامه‌های این ستاد در نمایشگاه قرآن استان است.
وی افزود: اکنون طرح تلاوت نور در بیش از 700 مسجد استان اجرا می‌شود که به قرائت قرآن و تفسیر آن می‌پردازند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی یادآور شد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت خوبی دارد و از خانواده‌ها می‌خواهیم به این کانون‌ها اعتماد کرده و برای اندیشه فرزند خود از برنامه‌های این کانون‌ها بهره ببرند.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی معارف مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۵۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان از اول خرداد

به گزارش معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمد خانی در نشست اعضای شورای اندیشه‌ورز اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار داشت: اوقات فراغت را نباید مخصوص تابستان بدانیم. تلاش ما این است که این مهم را در جلسات مختلف مطرح کنیم که مقداری جا افتاده و پیش‌نویسی هم در این ارتباط ذیل سند تحول تهیه شده است که در هیئت دولت تصویب خواهد شد و ناظر بر اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان و در طول سال تحصیلی است.

وی به میدان‌داری گروه‌های مردمی در زمینه اوقات فراغت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: هر کدام از گروه‌هایی که از دستگاه‌های حاکمیتی مجوز دارند می‌توانند در این زمینه شریک آموزش و پرورش باشند.

خانی افزود: تلاش برای نمایاندن چهره و فضای مدرسه به‌عنوان یک محیط جذاب، هدف‌گذاری برای پوشش حداکثری دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی برای مشارکت دانش‌آموزان، توجه به هویت ملی دانش‌آموزان در برنامه‌های اوقات فراغت با هدف کشف استعدادها، برگزاری اردوهای یک‌روزه با هدف ایجاد شور و نشاط، به کارگیری روحانی مربی آموزش‌دیده در برنامه فرهنگی تربیتی اوقات فراغت، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی و گروه‌های جهادی و توجه به برنامه نخبگانی دانش‌آموزان از دیگر ویژگی‌های ممتاز اوقات فراغت ۱۴۰۳ به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: محور برنامه‌های اوقات فراغت براساس ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیتی شامل زیبایی شناختی و هنری، زیستی و بدنی، علمی و فناورانه، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفه‌ای و اعتقادی، عبادی و اخلاقی برنامه‌ریزی شده است.

معاون برنامه‌ریزی فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگی، هنری، ادوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۱ کارویژه برای امسال تعریف شده است، گفت: غیر از مدارس بسیاری از پایگاه‌ها و مجتمع‌ها و کانون‌ها و حتی ظرفیت‌های عشایری و مساجد به عنوان موقعیت‌ها و مراکز اوقات فراغت در نظر گرفته شده‌اند.

خانی گفت: ۴۶۶ مجتمع و سال ورزشی، ۷۶۰ مرکز دارالقرآن کریم، ۱۱۸۲ کانون فرهنگی و تربیتی، ۹۴۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۷۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روان درمانی، ۳۴۶ اردوگاه دانش‌آموزی، ۲۰ هزار مدرسه، ۴۹۰۴ تشکل دانش‌آموزان شامل بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سازمان دانش‌آموزی و سازمان جمعیت جوانان هلال احمر، ۶۹۹ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی و ۱۰ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در تابستان امسال میزبان دانش‌آموزان خواهند بود.

ثبت‌نام اوقات فراغت در نورینو انجام می‌شود

وی با تاکید بر اینکه موضوع استفاده از ظرفیت‌های اولیای دانش‌آموزان مورد توجه است، گفت: ثبت‌نام اوقات فراغت در سامانه نورینو انجام می‌شود.

به گفته خانی، اردوهای یک‌روزه دانش‌آموزی، برنامه عمومی و همگانی ۷*۷، اردوهای راهیان نور غرب، اردوهای راهیان پیشرفت، طرح دانا (شوراهای دانش‌آموزی)، مسئولیت و سازندگی (اردوی متوسطه اول و دوم سمپاد)، پویش ایران فردا، طرح مزرعه تابستانی من، طرح به وقت خدمت، طرح استعدادیابی ماهرانه، پیاده‌روی و برپایی موکب اربعین ۱۱ کارویژه برنامه‌ریزی‌شده امسال برای اوقات فراغت دانش‌آموزان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • هویت‌بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های مساجد امری مهم است
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان
  • برگزاری جشنواره سرود آوای مسجد در میناب
  • برگزاری مرحله منطقه ای جشنواره سرود آوای مسجد ویژه کانون های شرق هرمزگان در میناب
  • آغاز ثبت‌نام برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان از اول خرداد
  • مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود
  • فعالیت ۵۳۶کانون فرهنگی هنری در لرستان