Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@11:34:47 GMT

احیای قمش تاریخی آقامیر دزفول در گذر قائم

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۵۵۰۱

احیای قمش تاریخی آقامیر دزفول در گذر قائم

شهردار دزفول گفت: عملیات اجرایی احیای قمش تاریخی آقامیر دزفول به منظور حفظ آثار تاریخی و هویت شهر دزفول با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال در حال انجام است.

«محمد علی دوایی فر»، در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی احیای قمش تاریخی آقامیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول اظهار کرد: به منظور حفظ معماری سنتی حفظ این قمیش تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: قمش تاریخی آقامیر از جنوب به قمیش چوقابافان و از شمال به قمیش حتج خسرو خان متصل است که قمش چوقابافان قبلا توسط بخش خصوصی و سازمان نوسازی ، خاکبرداری و به قمیش آقامیر متصل  و هم اینک گردشگران و علاقمندان از آن بازدید میکنند.

 

شهردار دزفول، هدف از احیای قمش آقامیر را حفظ آثار تاریخی و هویت دزفول عنوان کرد و گفت: در  طرح احیای قمش آقامیر  بهترین مصالح و آجرهای سنتی در حال استفاده است.

 

وی میزان اعتبار طرح احیای قمش آقامیر را چهار میلیارد ریال برشمرد و اضافه کرد: در این طرح عملیات بازگشایی و احیای این قنات زیر زمینی به طول ۴۰۰ متر انجام خواهد گرفت و علاقه مندان میتوانند پس از تکمیل احیای آن، نحوه و مسیر آبرسانی در دوران قدیم دزفول را از نزدیک مشاهده کنند.

 

قُمِش در اصطلاح قدیم به تونل‌های آبرسان زیرزمینی گفته می‌شد که آب رودخانه دز را به تمام نقاط شهر می‌رساند و قدمت آنها به زمان عیلامیان و ساسانیان باستان می‌رسد.

 

این قنات‌ها از منحصر به فردترین شبکه زیر زمینی آب در جهان محسوب شده که بخش عمده‌ای از آب مورد نیاز بخش کشاورزی، آب آشامیدنی و مصرف روزانه مردم دزفول را در ایام قدیم تأمین کرده اند.

 

پایان پیام/589

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان جشن روزه اولی ها مجلس کانون های مساجد روزه اولی ها مسجد خراسان جنوبي بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان دوایی فر شهرستان دزفول دزفول شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۵۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی پیشرفته تجهیز شد

دکتر اولادی رئیس بیمارستان رازی قائم شهر گفت: این دستگاه ام. آر. آی پیشرفته با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران از طریق بانک جهانی تهیه شده است.

او افزود دستگاه ام. آر. آی پیشرفته، جدیدیدترین و به روز‌ترین دستگاه ام. آر. آی بدون نیاز به " گاز هلیوم " دوره‌ای است که از سوی بانک جهانی به بیمارستان رازی قائم شهر اهدا شده است.

رئیس بیمارستان رازی قائم شهر، نداشتن محدویت وزنی برای بیماران خاص سنگین وزن درانجام ام. آر. آی و بی نیازی این دستگاه به گاز هلیوم با فناوری جدید و بهره مندی ازکیفیت تصویر بالا رااز مزیت‌های این دستگاه پیشرفته نسبت به دستگاه‌های مشابه ام. آر. آی اعلام کرد.

دکتر اولادی، قیمت دستگاه ام. آر. آی پیشرفته نصب شده در بیمارستان رازی قائم شهر را بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد که ازمحل اعتبارات بانک جهانی در دوره کرونا تامین و به این مرکز درمانی اهدا شده است.

رئیس بیمارستان رازی قائم شهر ادامه داد: هزینه نگهداری این دستگاه به دلیل عدم لزوم خرید گازهلیوم، پائین‌تر ازدیگر دستگاه‌های مشابه و کیفیت تصاویر آن هم با توجه به پیشرفته بودن بسیار بالاا ست وبا این فناوری برتر، شاهد رشد کیفی خدمات‌رسانی پاراکلینیک به بیماران در بیمارستان رازی قائم شهرخواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • معارفه امام جمعه جدید شهر میانرود دزفول
  • مراسم معارفه امام جمعه بخش سردشت دزفول
  • بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی پیشرفته تجهیز شد
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • نمایی زیبا از چال کندی دزفول (فیلم)
  • نمایی زیبا از چالکندی دزفول + فیلم
  • تاکید برلزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان