Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@22:50:10 GMT

ترامپ نباید درمورد ایران طعمه عربستان و اسراییل شود

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۵۵۱۰

ترامپ نباید درمورد ایران طعمه عربستان و اسراییل شود

تهران - ایرنا - بنیاد کارنگی در گزارشی به 'دونالد ترامپ' توصیه کرد، درمورد ایران طعمه عربستان و اسراییل نشود و منافع و نیازهای خود و آمریکا را مد نظر قرار دهد.

در گزارشی با عنوان 'عربستان سعودی و اسراییل آمریکا را به سمت درگیری با ایران می برند، اما ترامپ نباید طعمه شود' که در بنیاد کارنگی انتشار یافته، آمده است: در ماه فوریه (بهمن ماه)، 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر اسراییل، در جلسه ای که به میزبانی لهستان و دولت دونالد ترامپ سازماندهی شده بود، در توئیتی تند نوشت: این نشست با هدف پیشبرد منافع مشترک در جنگ با ایران برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خیلی زود این توئیت را حذف کرد و واژه جنگ با ایران را به 'رویارویی با ایران'، تغییر داد. اما این توئیت تاثیر خود را گذاشت.
در همین حال، به تازگی تارنمای خبری عربستان سعودی، نزدیک به 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی، از ایالات متحده خواسته با توجه به خرابکاری های نسبت داده شده به ایران به نفتکش های سعودی، حملات 'جراحی' علیه ایران راه اندازی کند.
در ادامه مطلب درج شده در این سومین اندیشکده پرنفوذ جهان می خوانیم: در حال حاضر، روابط ایالات متحده و ایران میان نه صلح و نه جنگ قرار دارد. خروج یک جانبه دولت ترامپ از توافق هسته ای با تهران و کارزار فشار حداکثر اقتصادی علیه ایران، طلیعه دوره ای از عدم اطمینان می دهد که هر دو طرف را در یک چرخه بالقوه خطرناک قرار داده و هرلحظه امکان دارد یکی از دو طرف گامی بردارد که احتمال وقوع یک درگیری را افزایش دهد، به ویژه در نبود یک کانال مستقیم برای کاهش تنش ها.
وقتی پای ایران در میان باشد، اسراییل و عربستان به سختی نظاره کننده باقی می مانند؛ در حالیکه در صورت وقوع جنگ، هر دو طرف در معرض خطر هستند، اما با این وجود، دائم از سیاست های تند ایالات متحده علیه ایران حمایت می کنند. به همین دلیل ایالات متحده باید توصیه های جنگ طلبانه آنها را رد کند.
در واقع ما نباید از سیاست های اسراییل و سعودی ها که خطر رویاوریی با ایران را افزایش می دهد، پیروی کنیم، به ویژه آنکه منافع آنها همیشه در راستای منافع ما نیست.
آنها همان کسانی بودند که اعتقاد داشتند دیپلماسی هسته ای ایران یک فاجعه بود. اما اینطور نبود.
با این وجود، اسراییل و عربستان از این توافقنامه انزجار داشتند و هرکاری برای نابودی آن کردند.
عربستان سعودی بیشتر به نفوذ ژئوپلیتیک ایران در خلیج فارس توجه دارد، در حالیکه اسراییل بر تهدید موجود از سوی یک ایران مسلح هسته ای متمرکز است.
عربستان و اسراییل در تلاش برای متقاعد کردن دولت ترامپ به ترک معامله هسته ای در سال 2018، تنها نیازها و منافع خود را مدنظر قرار دادند.
در مقابل، ایالات متحده بدون ایجاد چارچوب دیگری برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران و باز گذاشتن روزنه ای برای گفت وگو با تهران، از توافق هسته ای با ایران خارج شد.
گزینه پیش فرض ترامپ، راه اندازی کارزار فشار حداکثری بر ایران بود و در حالیکه این کارزار توانست آسیب های به اقتصاد ایران وارد کند، نتوانست مانع فعالیت هسته ای یا نفوذ منطقه ای ایران شود.
بنابراین تنش های خطرناکی که امروز شاهد آن هستیم، نتیجه مستقیم نادیده گرفتن توافق هسته ای است.
ترامپ نوامبر گذشته (آبان 97)، از عربستان سعودی به عنوان 'متحدی بزرگ در مبارزه بسیار مهم ما علیه ایران' یاد کرد.
اما ترامپ دقیقا در مورد چه چیزی صحبت می کرد؟
فارغ از اقدامات منسجم برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، سیاست های بی پروای بن سلمان، معمار واقعی سیاست خارجی عربستان و سیاست های در پیش گرفته آمریکا و متحدانش، نه تنها نفوذ ایران را محدود نکرده، بلکه آن را گسترش هم داده است.
جنگ اقتصادی بن سلمان علیه قطر عملا نفوذ ایران را در این کشور تقویت کرده است و جنگ غیر انسانی عربستان سعودی با حوثی ها با پشتیبانی نظامی آمریکا نه تنها ویرانی یمن را در پی داشته، بلکه القاعده و داعش را در یمن تقویت و تصویر آمریکا را بدنام کرده است.
اما اسراییلی ها برای بررسی نفوذ ایران در سوریه بدون پیش بردن یک درگیری بزرگ، نسبت به عربستان سعودی اصولی تر رفتار کرده اند.
هرچند همین سیاست اسراییلی هم تاثیر چندانی در نفوذ ایران در سوریه نداشته است.
ایران نه تنها نفوذ خود در سوریه را با همراهی 'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه افزایش داده، بلکه قصد ترک سوریه را ندارد.
از سوی دیگر، ناگفته نماند اسراییل و عربستان سعودی، دلایل قانونی برای نگرانی در مورد برنامه هسته ای ایران و فعالیت های منطقه ای آن دارند. بنابراین نباید تعجب آور باشد که هم اسراییل و عربستان می خواهند ایالات متحده در مورد مقابله با ایران موضع بگیرد، گرچه نمی خواهند پایشان به جنگ آمریکا و ایران کشانده شوند؛ جنگی که ممکن است آنها را در معرض خطر قرار دهد.
عربستان سعودی بسیار در برابر موشک های بالستیک ایران و اقدام احتمالی ایران نسبت به تاسیسات نفتیش آسیب پذیر است و اسراییل هم نمی خواهد با جنگ علیه ایران هدف موشک های حزب الله قرار گیرد.
بنابراین ایالات متحده نباید آغازگر یک درگیری با تهران باشد، نه تنها به خاطر منافع خود، بلکه برای اسراییل، عربستان سعودی و خود ایران.
آمریکا باید به هر قیمتی شده از رویارویی با ایران خودداری کند مگر آنکه تهدیدی برای منافع اصلی آمریکا وجود داشته باشد.
اسراییل و عربستان سعودی، ترس و نگرانی قابل درکی در مورد ایران دارند، هرچند در بیشتر موارد این نگرانی ها بزرگتر از معمول جلوه داده شده است.
از این رو بر خلاف نتانیاهو و بن سلمان، که علاقه ای به گفت وگو با ایران ندارند، دولت ترامپ باید تلاش کند تا ارتباط مستقیم با ایران را برقرار کند.
ترامپ گفته که منتظر تماس ایران است اما تاکنون تماسی برقرار نشده است.
اما اگر یک تماس منجر به یک گفت وگوی جدی و پایدار شود، می تواند از افزایش تنش بکاهد و یا حتی به بررسی زمینه های دیگر مذاکرات احتمالی کمک کند، هرچند چشم انداز هر گونه توافقنامه ای میان تهران و واشنگتن ناچیز است.
در نهایت باید باز هم تاکید کرد دولت واشنگتن باید دست از مشورت با اسراییل و عربستان سعودی در مورد ایران بردارد و به نیاز و منافع خود توجه کند.
اگر دولت ترامپ توانسته با 'کیم جونگ اون' گفت وگو کند، بی شک می تواند با ایران هم مذاکره کند.
بنیاد کارنگی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بنیادهای ایالات متحده در سال 1911 توسط 'اندرو کارنگی' برای حمایت از توسعه دانش تأسیس شد.
این بنیاد آمریکایی در سال 2018 سومین اندیشکده تاثیرگذار جهان شناخته شد.
اروپام ** 7276 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دولت ترامپ اسرائيل و عربستان جنگ با ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهر 1402؛ توفان هفتم اکتبر و قتل فجیع کارگردان

    عصر ایران- در میان 12 ماه سال کهنه از حیث اتفاق نظر بر سر مهم‌ترین و غافل‌گیر کننده‌ترین خبر‌های آن هیچ یک چون ماه مهر نیست: در جهان عملیات طوفان‌الاقصای حماس علیه اسراییل و در پی آن انتقام با ویرانی و کشتن 32 هزار فلسطینی در باریکه غزه در 6 ماه و در ایران قتل فجیع داریوش مهرجویی و همسرش... 

    خبرترین خبر در نیمه مهر 1402 یا هفتم اکتبر 2023  عملیات طوفان الاقصای حماس علیه اسراییل و کشتن و به گروگان گرفتن هزار نفر در داخل سرزمین های اشغالی بود که بی سابقه بود و اسراییل طی 6 ماه بعد با کشتن 32 هزار فلسطینی در باریکه غزه مدعی بوده در صدد نابودی حماس است و هر چه ویران کرده و کشته به قصد از میان برداشتن شبه نظامیان است اما آنچه جهان دید و خشم گرفت زنان و کودکان کفن پوش بوده است و خوش بختانه حین نوشتن این چند سطر خبر می رسد شورای امنیت سازمان ملل سرانجام قطعنامۀ آتش بس را صادر کرد

    چون آمریکا اصرار داشت ابتدا گروگان ها آزاد شوند و بعد آتش بس و فلسطینی ها می گفتند اول آتش بس بعد گروگان ها و سرانجام باز قطر میانجی گری کرد تا هر دو با هم باشد و قطعنامه را آمریکا وتو نکند و رأی ممتنع داد. رفتار آمریکا هم این ذهنیت را ایجاد کرد که خود در واقع گروگان اسراییل اند!

   در ایران هم قتل کارگردان سرشناس به اتفاق همسرش در ویلای شخصی در کرج تکان دهنده ترین خبر مهرماه بود و چه کسی می‌توانست چنین پایانی را برای داریوش مهرجویی پیش‌بینی کند؟

   به جز این دو خبر مهم جهانی و داخلی می‌توان به ابتکار سازمان زیباسازی شهرداری تهران و خارج شدن موقت از پوستۀ ایدیولوژیک با نصب تصاویر و اشعار شاعران و حتی فروغ فرخ‌زاد در خیابان ها و بزرگراه‌های تهران اشاره کرد. اتفاقی که اگر در دورۀ شهرداری یک اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا رخ می داد می‌گفتند در غزه دارند قصابی می کنند شما در تهران رمانتیک شده‌اید؟

   در روزهای اول بعد از عملیات حماس برخی رسانه ها در غرب کوشیدند تصویری داعش گونه از نیروهای حماس ترسیم کنند تا حمایت غرب جلب شود و با مظلوم نمایی کار خود را پیش ببرند اما سبعیت اسراییلی‌ها در حمله و بمباران این تصویر را زدود و به جز همان دو سه روز اول بعد از هفتم اکتبر فلسطینی‌ها در موضع مظلومیت بوده‌اند و تنها حربۀ اسراییل گروگان های آن بود و در مجموع افکار عمومی در دنیا علیه اسراییل شورید خاصه این که اگر غزه بخشی از خاک اسراییل است چرا سرزمین و مردمان خود را می کشند و اگر سرزمینی دیگر و مستقل است چرا آن را به یک زندان بزرگ و محضور بدل کرده اند و بیش از هر زمان دیگری ایدۀ دو دولتی مطرح شد و حتی در ایران که زمانی طرح آن گناه نابخشودنی بود. مطابق ایده دو دولتی 22 درصد سرزمین به فلسطینی ها تعلق می گیرد و بقیه به اسراییل و بیت المقدس هم به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می شود و شرقی از آن فلسطینی های مسلمان و غربی هم برای یهودیان. منتها در هر دو سو گروه هایی به کمتر از 100 درصد راضی نیستند.

   در همان روزهای نخست جبهه ای در حمایت از اسراییل و در مقابل آنچه تروریسم می خواندند شکل گرفت که رؤسای جمهور سابق و دموکرات و هوادار ایدۀ دو دولتی هم به آن پیوستند ولی اسراییل نتوانست این موضع را ادامه دهد و چهره های آمریکایی در معرض انتقاد گرفتند و فشارها چنان زیاد شد که سرانجام چنان که اشاره شد دیروز و در 6 فروردین 1403 به جای وتوی قطعنامۀ آتش بس رای ممتنع دادند و این حاصل نیامده  جز با خون هزاران فلسطینی.

همان روزهای اول در یادداشتی نوشتم:

5 سال قبل بیل کلینتون که در 1993 میزبان مذاکره با رابین و عرفات در واشنگتن و در 2000 میربان مذاکرات باراک و عرفات در کمپ دیوید  بوده به این پرسش که «دلیل اسراییل برای توقف روند مذاکرات برای صلح چیست» این گونه پاسخ داد: «اسراییل به این دلیل روند مذاکرات برای صلح با طرف فلسطینی را متوقف کرده که فلسطینی‌ها را طرف ضعیفی یافته که در برابر اسراییل قادر به طرح مشکلات خود نیستند.»

  روشن است که این پاسخ برای فرار از محکوم کردن رفتارهای نتانیاهو و حتی نقض پیمان‌های اسلو بود و کلینتون برای پرهیز از متهم کردن آشکار طرف اسراییلی به نقض پیمان اما با این نگاه و یادآوری عملیات هفتم اکتبر را این‌گونه هم می‌توان توجیه کرد که برای صلح هم باید قوی بود چون خود می گویند با طرف ضعیف مذاکره نمی‌کنند و توصیه متحد و حامی‌شان همین بود که قوی شوید و بعد بیایید!

   حکایت قتل مهرجویی هم بسیار تکان دهنده بود و پرشایعه و یک حاشیه چندش آور هم داشت و آن هم حضور بهروز افخمی با زهرخندهای آزارنده به قصد ساخت مستندی دربارۀ این قتل بود. همکار او را سلاخی کرده بودند و او با نگاه سینمایی در محل جنایت حاضر شده بود!

    چون در نوشتار «یاد رفتگان نام دار سال کهنه» به او پرداخته شده اینجا در حد همین اشاره بسنده می‌شود و به رخدادی دیگر در ترهان در مهر 1402 می پردازیم. رخدادهای که پیش چشم میلیون ها نفر بار منفی نداشت. خاصه این که  موسم نوروز است و تمام مرور مهر به قتل و کشتار اختصاص داشت. به شعر پناه ببریم و یادآوری این رخداد که در میان بیلبوردهایی که به ابتکار سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پروژه «تهران، ‌شهر شعر» و با همکاری خانه شعر نیما یوشیج در جای‌جای شهر نصب شد متفاوت‌تر و غیر منتظره‌تر از همه تابلوی شعر فروغ فرخ‌زاد بود با این شعر:
    
 و در شهادتِ یک شمع
 راز منوّری است که آن را 
  آن آخرین و آن کشیده‌ترین شعله، خوب می‌داند

       ابتکار سازمان زیباسازی البته از بخت بد و پیش‌بینی نشده با آن دو رخداد بسیار تلخ هم‌زمان شد  که حس و حال توجه به شعر را از خیلی‌ها گرفته بود چرا که شعر به عالم خیال تعلق دارد و قتل و کشتار به اسب خیال فرصت چمیدن نمی‌داد.
 
         هر چند از اشعار شاعران گم‌نام یا باکیفیت کم هم استفاده شده بود اما نام و تصویر و شعر دکتر شفیعی کدکنی هم بود:

      چون صاعقه در کورۀ بی‌صبری‌ام امروز
      از صبح که برخاسته‌ام ابری‌ام امروز

       م.خ

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شهریور ۱۴۰۲؛ رونالدو در تهران و دویدن به دنبال اتوبوس او/ حلوا حلوا کردن بریکس! مرداد 1402؛ یا جای من است یا رشید‌پور! تیر1402؛ روزی که سرآشپز شورید و دو جمله قصار: "عشق، مال دهۀ 60 بود" و "زن بی‌حجاب صاحب ندارد"! خرداد 1402؛ تصمیم دربی، لگد عادل و رابطۀ سن درخت با خنده به تحریم‌های آمریکا! اردیبهشت 1402؛ شاسی بلندهایی که وزیر صمت را به زیر کشید/ «خالص سازی» از زبان علی لاریجانی/ واکنش به اعلام بیزاری امام جمعه رشت از دختران بی‌روسری فروردین 1402؛ اشک‌های کاظم صدیقی در مصافحۀ نوروزی!

دیگر خبرها

  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • ویدیو/ کدام جریان‌ها از ترامپ‌هراسی سود می‌برند؟
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • مهر 1402؛ توفان هفتم اکتبر و قتل فجیع کارگردان
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟