سازنده مستند «مارادونا» از تجربیاتش میگوید/ چالش آرشیو ۵۰۰ ساعته
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۶۱۳۴
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، آصف کاپادیا امسال با نمایش فیلم مستند «دیهگو مارادونا» در کن حضور داشت.
آصف کاپادیا کارگردان، مستندساز و فیلمنامهنویس اهل بریتانیا است. وی با فیلم «جنگجو» برنده جایزه بفتای بهترین فیلم بریتانیایی شد و همچنین فیلمِ مستند «ایمی» او برنده جایزه از هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارگردان که متولد سال ۱۹۷۲ است، در زمانی که مارادونا در اوج شهرت بود، شاگرد مدرسه بود. وی درباره شخصیت مارادونا میگوید او یک سوژه بسیار قوی و ترکیبی از وجوه مثبت و منفی است.
مستند او که با عنوان «دیهگو مارادونا» ساخته شده در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ برای نخستین بار در بخش خارج از رقابتی به نمایش درآمد. در این مستند مارادونا در تیم ناپل است و در عین حال به عنوان یک شخصیت کاریزماتیک مطرح است. کاپادیا پیشتر جایزه بخش سینهفونداسیون کن را برای فیلم کوتاه «دزد گوسفند» برده است و فیلم «ایمی» او نیز نخستین بار در کن به نمایش درآمد.
وی در مصاحبهای درباره جدیدترین فیلمش صحبت کرده است.
* شما از تجربه زیادی برای کار کردن با مواد آرشیوی برخوردار هستید. برای مواجه شدن با یک آرشیو ۵۰۰ ساعتی چه روندی را طی کردید؟
من استاد این هستم که کار را تا آنجا که ممکن است برای خودم سخت کنم. مدیر کارهای مارادونا این فکر را داشت که فیلمی درباره دیهگو مارادونای اوایل دهه ۱۹۸۰ ساخته شود و برای این کار دو فیلمبردار استخدام کرده بود که او را از آرژانتین تا اسپانیا و بارسلونا و بعد ناپل دنبال کرده بودند.
نتیجه ۵۰۰ ساعت فیلم شده بود که همه شخصی بود. در حالی که هزاران ساعت فیلم از او در اخبار و آرشیوها وجود دارد. خوب فرایندی که باید طی شود حذف است. شما فیلمها را نگاه میکنی؛ بررسی میکنی و میپرسی درام ماجرا کجاست؟ موضوع اصلی چیست؟ چه چیز حیاتی است؟ چی تکراری است؟ اینها همه جذابیت و چالش این روند است. چه چیزی داستان را جلو میبرد؟ مجبوری انتخابهای سختی بکنی. نمیتوانی وقتی داری از فردی که چنین زندگی طولانی و غنیای داشته فیلم میسازی همه چیز را با هم داشته باشی.
* فیلم «دیهگو مارادونا» چگونه ساخته شد و پیش از ساخت چه کاری انجام دادید و چه چیز متفاوت بود؟
متأسفانه وجه تراژیک ماجرا این است که آیرتون سنا و ایمی واینهاوس هر دو جوان مردند. اما آنچه اینجا داری مردی است که هنوز هست و دارد کار میکند. یکی از چالشها این بود که داستان باید کجا تمام شود؟ من دارم یک داستان را که ۳۰ سال پیش در ناپل اتفاق افتاد روایت میکنم. آرشیو ممکن است یک چیز بگوید و افراد دوروبر او هم چیز دیگری میگویند و شما دیهگو را ملاقات میکنی و او هم یک چیز کاملاً متفاوت با بقیه میگوید. این زندگی او و داستان اوست، اما منطبق با چیزی که دیگران دارند میگویند نیست و همه اینها بخشی از چالش است. میخواستم فیلمی درست کنم که مرا به تصمیمگیریهای متفاوتی بکشاند. نمیخواستم خودم را تکرار کنم.
* چطور به سبک مستند نزدیک شدید؟
جای بحث ندارد: میخواستم یک مستند دراماتیک و هیجانانگیز بسازم؛ فیلمی که شما حس کنید دوست دارید آنجا باشید. موسیقی، صدا و انرژی مهم بود و اینکه شما را جایی ببرد که قبلاً آنجا نبودهاید. با مارادونا مصاحبهای کردم اما شما فقط صدای او را روی فیلم میشنوید که خیلی شبیه ساخت مستند «ایمی» است. در عین حال بخشهای اصل زندگی او شبیه آیرتون سنا است که قهرمان آمریکای لاتین بود. بخشهای دیگر بیشتر شبیه «ایمی» است چون هر دوی این شخصیتها سابقه اعتیاد دارند. اما درباره بالا رفتن سن هم هست، درباره خانواده و دیدگاهها که خیلی پیچیدهتر هستند و کمتر جنبه سیاه و سفید دارد.
* بیشتر از همه در جشنواره کن به دنبال چه هستید؟
یک گذرنامه دارم و وقتی همه رفتهاند و من هم کارم را تمام کردهام، میتوانم حسابی فیلم نگاه کنم. بودن در سینما لومیر جایی که در اوج است، دیدن فیلمهای عالی برای نخستین بار با مخاطبان و دانستن اینکه این سینما از بزرگترین سینماهاست، واقعاً یک لذت خالص است. من عشق سینما هستم و سینما را از هر چیز بیشتر دوست دارم. آدمهای زیادی را میشناسم که هر سال به کن میآیند و هرگز یک فیلم هم نمیبینند. اما من از این دست آدمها نیستم.
کد خبر 4623607منبع: مهر
کلیدواژه: دیه گو مارادونا سینمای مستند مستندساز جشنواره فیلم کن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
حجت الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، این آمار را حاکی از اعتماد مراکز، گروه ها و شخصیت های فرهنگی به این سازمان عنوان کرد که در حفظ میراث فرهنگی رسانه ها تلاش مستمر دارد.
وی با بیان این آمار گفت: از این تعداد ۶۷ هزار و ۸۰۰ نسخه آن اهدایی است که نسبت به سال گذشته آن ۲۰ درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ، بخش عمده مطبوعات اهدایی را از سوی کتابخانه ملی ایران، ادارات کل ارشاد استان ها و دکتر فتاحی معصوم نماینده اسبق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.
شایان ذکر است، مرکز آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی آمادگی دارد با جذب منابع مطبوعاتی (روزنامه، مجله، سالنامه) به صورت چاپی و الکترونیکی در قالب اهدا مبادله و خرید برای حفظ منابع فرهنگی کشور اقدام نماید.
علاقه مندان به وقف های فرهنگی و پژوهشگران می توانند از طریق تلفن ۰۵۱۳۲۲۳۲۵۱۹ اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.