Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@16:45:07 GMT

اصفهان| سیری در زندگی فیلسوف بزرگ جهان اسلام

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۶۲۶۳

اصفهان| سیری در زندگی فیلسوف بزرگ جهان اسلام

ملاصدرا از فیلسوفان بزرگ جهان اسلام است، شخصی که کتاب‌های فلسفی زیادی نوشته و دوره‌ا‌ی نیز در اصفهان زندگی کرده است، معروف به صدرالمتألهین و ملاصدرا که اکنون نام یکی از خیابان‌های اصفهان نیز به نام او نقش بسته است. ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، از فیلسوفان بزرگ جهان اسلام است، شخصی که کتاب‌های فلسفی زیادی نوشته و دوره‌ا‌ی نیز در اصفهان زندگی کرده است، معروف به صدرالمتألهین و ملاصدرا است که اکنون نام یکی از خیابان‌های اصفهان نیز به نام او نقش بسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازى معروف به صدرالمتألهین و ملاصدرا در شیراز توسط معلمانی که منتخب پدرش میرزا ابراهیم بن یحیی قوامی شیرازی علوم و تحصیل را فرا گرفت، فرزندی که حاصل یک دعا و تضرع از سوی پدرش بود تا اینکه خداوند ملاصدرا را به وی عطا کرد.

وی که در دوران صفویه می‌زیست به دلیل مرگ شاه تهماسب یکم صفوی که سبب ناامنی‌هایی در کشور و از جمله شیراز شد بود چند باری در شهرهای مختلف کوچ کردند تا اینکه به قزوین و سپس به اصفهان مهاجرت کردند.

به گفته تاریخ‌دانان ملاصدرا در مدرسه خواجه اصفهان شاگرد استادانی برجسته مانند شیخ بهایی، میرداماد و میرفندرسکی بود و آموزه‌های بسیاری از آن‌ها فرا گرفت. صدرالمتألهین درس‌هایی مانند فقه، علوم حدیث و تفسیر را از شیخ بهایی، حکمت الهی و حکمت شرق و غرب را از میرداماد و علم ملل و نحل را از میرفندرسکی فراگرفت.

حوزه‌های علمیه فارس باید ملاصدراها، حافظ و سعدی تربیت کنندانتشار کتابی درباره اندیشه‌های ملاصدرا در آلمانمزار ملاصدرا کجاست؛ بصره یا نجف؟

هانری کربن از ملاصدرا چه می‌گوید؟

هانری کربن فیلسوف، ایران‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی در مورد ملاصدرا نوشته است که وی پس از کسب درجه‌ اجتهاد، به تدریس در مدرسه‌ خواجه پرداخت.

زندگی ملاصدرا دستخوش تغییرات می‌شود، وی به کهک قم مهاجرت کرد. در قم نیز کار تدریس و پژوهش را رها نکرد و در همان روستا به برگزاری جلسات درس پرداخت.

زمانی که به روستای کهک قم رفت سبب شد به مراحل و سیر و سلوک خاصی دست یابد که در کتاب «اسفار» خود نیز به آن اشاره کرده است.

وی دارای ابعاد شخصیتی زیادی است و شاگردی اساتیدی مانند شیخ بهایی و میرداماد را داشته، اساتیدی که دارای قدرت‌های معنوی بودند.

ملاصدرا با آن که از درس و معاشرت این دو استاد به‌ خوبی به مقامات بالای معنوی رسیده بود، معتقد بود که انزوای او (در سنین 30 تا 35 سالگی) در روستای کهک قم و خلوت و عبادت و دلسوختگی و یأس او از مردم، همه و همه سبب شد که دریچه‌ای تازه از حقیقت و جهان غیب به روی او باز شود.

پس از مدتی ملاصدرا به شیراز مهاجرت کرد، هانری کربن در نوشته‌های دیگر خود از این فیلسوف و داستان برگشتش به شهر زادگاه خود را نقل کرده و می‌گوید: امام قلی خان از دوستان دوران جوانی ملاصدرا بود، پس از پدرش به حکومت فارس رسیده بود، پس از فتح هرمز و بیرون راندن پرتغالی‌ها از خلیج فارس و در پی پیروزی حکم رفع تبعید ملاصدرا را از شاه عباس گرفته و ملاصدرا را به شیراز دعوت کرد.

به اعتقاد پژوهشگران درخشان‌ترین دوره زندگی ملاصدرا از لحاظ سودی که به جامعه رساند و کتاب‌های فراوان و ارزشمندی نوشت، دوره‌ای است که او پس از بازگشت از کهک در شیراز شروع به تدریس کرد.

وی پس از بازگشت به شیراز، تدریس در این مدرسه نوساز را آغاز کرد، در این مدرسه علاوه بر حکمت و فقه، ادبیات، اخترشناسی، ریاضیات، شیمی، معرفه‌الارض (زمین‌شناسی) و علوم طبیعی نیز تدریس می‌شد تا جایی که حتی اهمیت این مدرسه از مدرسه خواجه اصفهان  که روزگاری این فیلسوف در آنجا درس خواند و تدریس می‌کرد نیز افزایش یافت.

انتهای پیام/ح

R41346/P/S6,51/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس بزرگ امام خمینی درگذشت

    عصر ایران- خانم معصومه حایری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی  و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح امروز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

   وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست.

   از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

   او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب کند.

  با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما چند سال پیش گفت‌و‌گویی با او در عصر ایران منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا
  • نحوه طبخ و سرو سیری پای توسط یک آشپز مشهور خیابانی (فیلم)
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت
  • سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است
  • خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان
  • از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • تلاش شبانه روزی برای ساخت و بهره برداری از طرح‌های عمرانی کلانشهر شیراز
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • شما ایرانی‌ها پادشاه جهان اسلام و شیر خاورمیانه هستید + فیلم