Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، ترکیه در جهت عدم کاهش ارزش پول خود دست به مجموعه‌ای از اقدام‌ها برای حمایت از اقتصاد خود زده است تا از رکود خارج شود.

ترکیه به منظور جذب سرمایه‌گذاران، نرخ بهره را کاهش داده تا به کمک اقتصاد منقبض این کشور آمده باشد. همینطور بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته است تا در جهت حفظ ارزش پول ملی از خرید ارزهای خارجی ممانعت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را از میزان ۲۵ و نیم درصد به مقدار ۲۴ درصد کاهش داده است. این بانک اعلام کرده است در جهت حمایت از صنایع، نقدینگی قابل توجهی را به صنعت تزریق کرده است.

کارشناسان بیان کرده‌اند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه می‌تواند در اواخر سال جاری یا ابتدای سال آتی اوضاع اقتصادی ترکیه را بهبود ببخشد.

«اینان دمیر» کارشناس اقتصادی موسسه «نمورا» در این‌باره گفت: «در سه ماهه آتی شاهد نوسانات و عدم ثبات در بازار ترکیه خواهیم بود.»

اقتصاددانان معتقدند که سیاست‌های انبساطی می‌تواند پس از بحران‌های اخیر لیر به کمک اقتصاد ترکیه بیاید: ترکیه در شرایط کنونی بر سر یک دوراهی قرار گرفته است. سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و تشدید رکود یا اینکه سیاست‌های بازتری پیش گرفته شود که البته ممکن است ارزش لیر را با خطر روبه‌رو کند.

ترکیه قصد دارد با اقداماتی مانع کاهش ارزش لیر شود. یکی از این سیاست‌ها درخواست از بانک‌ها برای به تاخیر انداختن خرید ارزهای خارجی بود و دیگری اینکه عرضه اوراق قرضه و درخواست از شرکت‌های مالی برای خرید آن بود که می‌تواند برای مسولان کشور این امکان را فراهم کند که روی بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

آمار سه ماهه اول سال حاکی از رشد تولید ناخالص داخلی  ترکیه است که نشان از خروج از تورم دارد. باید به این نکته توجه داشت که کاهش ارزش لیر به رقابت صادرکنندگان در این امر منجر شده است.

این در حالی است که بانک‌های ترکیه بعضا با سیاست‌های ناگهانی دولت مخالفت کرده‌اند و خواستار ثبات بیشتر ارزی در بازار شده‌اند اگر چه هنوز تاثیرات کاهش ارزش لیر بر تولید ناخالص داخلی در ماه های آتی مشخص نیست.

«اوگراس اولکو»  کارشناس موسسه اعتباری بین‌المللی در واشنگتن در این‌باره گفت: «در صورت کاهش بیشتر ارز لیر شاهد انقباض بیشتر بازار در سود آوری و کاهش اعتماد عمومی به این ارز خواهیم بود»

اقتصاددانان بر این باورند که دولت ترکیه باید میزان بدهی‌های خارجی خود را کاهش دهد و احتمال ضرر بانک‌ها را از نوسانات ارز کمتر کند. این امر مستلزم اقدامات سریع اردوغان و همینطور تمرکز اقتصاد این کشور بر صادرات است.

در اولین اقدام برای ایجاد اصلاحات اقتصادی وزیر اقتصاد ترکیه به تزریق چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به بانک‌های دولتی می‌اندیشد تا در بخش‌های مسکن و انرژی سرمایه‌گذاری شود که به نیت افزایش فعالیت اقتصادی جامعه انجام خواهد گرفت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: لیر بانک مرکزی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که رژیم صهیونیستی قطعنامه شورای امنیت در خصوص کمک رسانی به نوار غزه را زیر پا گذاشته است.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد: اسرائیلی ها به قطعنامه شورای امنیت برای تسهیل ارسال کمک ها به غزه عمل نکردند. هیچ مدرکی دال بر اتهامات وارده به آنروا وجود ندارد.

بورل تاکید کرد: پس از اینکه گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل ثابت کرد هیچ مدرکی دال بر اتهامات آنروا در خصوص حمله ۷ اکتبر وجود ندارد، از همکاری با آنروا استقبال می کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که این اتحادیه باید تلاش های خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس برای یافتن راه حل سیاسی در خاورمیانه متحد کند.

بورل ابراز امیدواری کرد که این همکاری ها به توقف دائمی جنگ در غزه منجر شود.

این مقام ارشد اروپا افزود که باید بر روی راه حل سیاسی بحران غزه، بر اساس اصل راه حل دو کشوری کار کرد.

کد خبر 6086834

دیگر خبرها

  • عکس داخلی که روی دست عکس های مربوط به حیوان دوستی شهروندان ترکیه بلند می شود!
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از واحد تولیدی کنسانتره در ارومیه
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • رابطه ربیعی و ذوبی‌ها دوباره عاشقانه شد(عکس)
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات کاهش خواهد یافت
  • اصلاح سیاست‌های ارزی باعث کاهش التهابات بازار می‌شود
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات ارزی کاهش خواهد یافت