Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-23@10:03:22 GMT

تشدید تدابیر امنیتی در پایتخت افغانستان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۶۶۵۵

تشدید تدابیر امنیتی در پایتخت افغانستان

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، تعداد زیادی از خیابان‌های شهر کابل به روی خودروها بسته شده اند و معترضان در برخی بخشهای این شهر مشاهده می‌شوند و عده‌ای نگران هستند که این تجمعات اعتراضی به خشونت کشیده شود.

بر اساس قانون اساسی افغانستان، دوره ریاست جمهوری اشرف غنی امروز چهارشنبه مصادف با اول خرداد پایان می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین طبق همین قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری جدید در افغانستان باید در عرض ۳۰ تا ۶۰ روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری یک رئیس جمهور برگزار شده باشد.

با این حال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که ابتدا برای تاریخ ۲۰ آوریل برنامه‌ریزی شده بود، تا کنون دوبار به تعویق افتاده و فعلا تاریخ ۲۸ سپتامبر آتی (ششم مهر ماه) برای برگزاری این انتخابات در نظر گرفته است.

اشرف غنی برای تمدید دوره کاری دولتش با توجه به تعویق برگزاری انتخابات، به سراغ دادگاه عالی این کشور رفت و دادگاه عالی نیز دوره کاری دولت وحدت ملی افغانستان را تا زمان برگزاری انتخابات یعنی تا سپتامبر تمدید کرد.

شورای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این تصمیم را غیرقانونی دانسته و ادامه کار دولت وحدت ملی را پس از اول خرداد غیرقابل قبول می‌داند.

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از جمله حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی سابق دولت این کشور خواستار برگزاری یک دولت موقت شده و اشرف غنی را متهم به سواستفاده از قدرت و نقض قوانین کرده و گفته‌اند که رئیس جمهور فعلی ممکن است تلاش کند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آتی را به نفع خود تغییر دهد. با این حال اشرف غنی گفته‌، طبق تصمیم دادگاه عالی قانونا اجازه ادامه ریاست جمهوری‌اش را دارد و دادگاه عالی تنها نهادی است که صلاحیت تصمیم‌گیری درباره این مساله را دارد.

حکیم تورسان، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغان به اسپوتنیک گفت: ما نمی خواهیم دولت وحدت ملی اشرف غنی حاکم بماند. ما از همه فرآیندهای قانونی استفاده خواهیم کرد تا حکومت او را متوقف کنیم.

دست کم ۱۳ نفر از مجموع ۱۸ کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان خواهان تشکیل یک کابینه موقت برای اجرای انتخابات شده اند.

کبیر رنجبر، یک وکیل افغان که از دست‌اندرکاران سیاست این کشور است اظهار کرد: رئیس جمهور باید با کاندیداها سازش کند و نگرانی‌های قانونی آنها را برطرف سازد.

حنیف اتمر نیز در کنفرانسی خبری اظهار کرد، تداوم حضور اشرف غنی در قدرت باعث از بین رفتن شفافیت انتخابات خواهد شد.

او تاکید کرد، رئیس جمهور فعلی احتمالا از امکانات دولتی و مقامهای مسئول برگزاری انتخابات به نفع خود استفاده خواهد کرد. کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از ۸۷ هزار تذکره در بادغیس

ریاست احصائیه و معلومات ولایت بادغیس اعلام کرد این ریاست در یک سال گذشته ۸۷ هزار و ۶۵۳ تذکره کاغذی و برقی توزیع کرده است. 

به گفته مسئولان، این اداره در یک سال گذشته به اضافه توزیع تذکره، چهار هزار و ۶۳۶ کارت تولد، ۶۱۷ پارچه فوتی و ۲۹۷ ثبت ازدواج را نیز توزیع کرده است.

از سویی هم مولوی عنایت الله فاروقی، مدیر پاسپورت ‎ولایت بغلان می‌گوید که طی یک سال گذشته این اداره ۲۱ هزار جلد پاسپورت را به متقاضیان توزیع کرده است که از درک توزیع آن ۱۳۲ میلیون افغانی گردآوری و به خزانه تحویل داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • برگزاری جلسه تخصصی بررسی پروژه‌های سفر ریاست جمهوری و استاندارآذربایجان غربی به شهرستان ارومیه
  • تدابیر جمهوری اسلامی، مانع مهندسی‌های دشمن است
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی
  • رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج
  • رقابت ۱۳ نفر برای ریاست فدراسیون شطرنج
  • توزیع بیش از ۸۷ هزار تذکره در بادغیس