Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور از راه اندازی کانون‌های کارآفرینی در ایجاد فرهنگ رونق تولید و کار خبر داد و تاکید کرد که گره چرخ دنده‌های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می‌شود.به گزارش بلاغ،حجت عابدی اصل - دانشگاه پیام نور در مهرماه سال ۱۳۶۷ تأسیس شد. این دانشگاه براساس روش آموزش از راه دور و نیمه‌حضوری فعالیت می‌کند و دامنهٔ وسیعی از رشته‌های مختلف را به‌طور متفاوت ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوه آموزشی این دانشگاه، آموزش باز و از راه دور است.

یکی از بخش های مهم این دانشگاه که به طور مستقیم با دانشجویان و فعالیت‌های دانشجویی ارتباط دارد معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی این دانشگاه است که در این رابطه برای آشنایی بیشتر با فعالیت های دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه با محمد هادی امین ناجی که سکان دار این معاونت است به گفت و گو نشستیم که خواندن حرف های وی خالی از لطف نیست.

امین ناجی متولد  1336 در تهران و فارغ‌ التحصیل مقطع دکتری رشته علوم قران و حدیث است. وی در برخی از سوابق اجرایی اش کارشناس برنامه ریزی آموزشی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، مدیر آموزش مرکز ساوه دانشگاه پیام نور، مسئول برنامه ریزی مدیریت تحقیقات در مرکز آموزش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس دانشگاه پیام نور مرکز ملایر، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم حدیث شهر ری را دارد.

در این گفت‌وگو امین‌ناجی تاکید کرد که چرخ دنده‌های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می شود، فقط باید از آنها استفاده کرد. اگر برای همه مشکلات و معضلات کشور از توان علمی و تخصصی دانشگاه ها استفاده شود بسیاری از مسائل مختلف در سطح جامعه به راحتی رفع می شود و دیگر دچار خلاء نخواهیم شد.

وی مهم‌ترین هدف برنامه های این دانشگاه را کارآفرین شدن فارغ التحصیلان آن مطرح کرد و گفت: اگر دانشگاه های ما بتوانند دانشجویان مهارتی و کارآفرین را وارد جامعه کنند خیلی از مشکلات مختلف کشور به دستان فارغ التحصیلان دانشگاهی باز می شود.

در ادامه این گفت‌وگو ارایه می‌شود.

*اولویت دانشگاه پیام نور فرهنگ سازی رونق تولید است

فارس: اولویت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی  دانشگاه پیام نور درسال 98 به چه موضوعی اختصاص دارد؟

امین ناجی: اولویت ما در مرحله اول فرهنگ سازی مقوله رونق تولید است و در مرحله بعد کارآفرینی دانشجویان برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است . در واقع در حال تلاش هستیم اهمیت کار و تولید را در میان نسل جوان ترویج دهیم که در این رابطه ارتباط با حوزه صنعت و انجام کارهای فرهنگی می تواند مسیر روشنی را در رسیدن به هدف مشخص کند.

فارس: درراستای حرکت در مسیر شعار سال چه فعالیت هایی را در نظر گرفته اید؟

امین ناجی: باید بگویم از سال گذشته دانشگاه پیام نور در همه واحدهای خود کانون های کارآفرینی را راه اندازی کرد که امسال با برنامه ریزی دقیق و مدون نه تنها به گسترش آنها می پردازیم بلکه برنامه های کانون ها را بر اساس نیازمندی صنعتی و همچنین توانمندی دانشگاه ها ترسیم کرده ایم به طوری که در سال جاری برنامه مشترک با دفتر کارآفرینی دانشگاه داریم که به حمایت کانون ها پرداخته و برای محوری شدن فرهنگ تولید و کار از آنها در بخش های مختلف پشتیبانی می کنیم.

*تربیت دانشجویان کارآفرین مهم ترین هدف دانشگاه

فارس: آیا برای کارهایی که دربرنامه های خود تدارک دیده اید چشم اندازی را هم در نظر دارید؟

امین ناجی: بله ، مهم ترین هدفی را که در اجرای برنامه های مختلف دانشگاهی داریم رسیدن به این موضوع است که همه دانشجویان ما کارآفرین باشند و در زمان فارغ التحصیلی به جای پیدا کردن کار ، خودشان تولید کار کنند، در واقع باید به این نکته اشاره کنم که اگر دانشگاه های ما بتوانند دانشجویان مهارتی و کارآفرین را وارد جامعه کنند خیلی از مشکلات مختلف کشور به دستان فارغ التحصیلان دانشگاهی باز می شود.

فارس:در صورت تولید محصول توسط دانشجویان ، چگونه محصولات آنها را معرفی خواهید کرد؟

امین ناجی: معرفی تولیدات دانشجویان از کارهای مهم است که باید به جامعه وارد شود در این رابطه ما جشنواره ای را در بهمن ماه برگزار خواهیم کرد که به معرفی دستاوردها و تولیدات دانشجویانمان می پردازیم، از طرفی در فضای مجازی نیز اطلاع رسانی می‌کنیم.

*ترویج گفتمان رونق تولید از مهم ترین کارهاست

فارس:آیا برای ترویج رونق تولید در درون دانشگاه اقدامی انجام داده اید یا برنامه ای دارید؟

امین ناجی: بله ، یکی از کارهای مهم ما ، ترویج گفتمان رونق تولید است که در همه جلسات با اساتید برروی آن بحث می شود، به طوری که از اساتیدی که مقالات و فعالیت های آموزشی در راستای رونق تولید دارند، حمایت می کنیم  که در سوابق آموزشی و ارزیابی آنها تاثیر گذار است از طرفی برای ارتقاء بهره برداری در رونق تولید اقدام به صرفه جویی های مختلف در هزینه های جاری دانشگاه گرفته ایم که بتوانیم از منابع موجود بیشتر در رونق تولید دانشگاهی توسط دانشجویان کمک کنیم.

فارس : رشته های تحصیلی دانشجویان در دانشگاه پیام نوربا بازار کار ارتباط دارند؟

امین ناجی: بله بیشتر رشته های تحصیلی بر اساس نیاز جامعه است، البته باید به این نکته اشاره کنم که ما به صورت متداول طرح پایش را در دانشگاه پیام نور اجرا می کنیم. در واقع به نظر من دانشگاهی که طرح پایش نداشته باشد پویا نیست، این موضوع در حالی است که برنامه‌های درسی بازنگری و به روز شده و نسبت به نیازهای جامعه تغییر می کند.

 

*نیمه دوم امسال ، جشنواه برترین ها برگزار می شود

آیا دانشگاه پیام نور در حوزه فضای مجازی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان دارد؟

امین ناجی: بله، دانشگاه پیام نور نه تنها  برنامه های خود را در شبکه های مجازی گسترش داده است بلکه جشنواره «برترین ها» را در حوزه دانشجویی با محوریت کارآفرینی، تولیدات دانشجویی سازه های ماکارانی و طراحی‌های لباس مطلوب دانشجویی را در نیمه دوم سال جاری برگزار می کند البته این کار  با هدف خلاقیت در 3 بخش ذهنی ، فکری و تصویری انجام می شود. از طرفی برنامه دیگری در قالب کرسی های آزاد اندیشی در حوزه دانشجویی داریم که در مسابقه ملی مناظره در فضای گفتگو ی عادلانه، منطقی و با پرهیز از احساسات انجام می شود که دبیر خانه آن در استان همدان است.

فارس: برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم چه اقداماتی باید انجام شود؟

امین ناجی: به عقیده من حرکت دانشگاه ها به نسل سوم دانشگاهی از سیاست های مهم آموزشی است که باید برای رسیدن به این مقوله همه امکانات و ظرفیت ها را بکار گرفت در واقع برای داشتن دانشگاه نسل سوم باید اقتضاعات و لوازم از برنامه آموزشی اصلاح شود. ازطرفی یکی از حلقه های یاری گر دانشگاه نسل سوم برگزاری کارگاه ، کلاس، همایش و نشست با مشارکت اساتید دانشگاهی در چگونگی کمک به مشاغل مختلف است زیرا معتقدم نمی توان تنها با گفتار به دانشگاه نسل سوم تبدیل شویم.

*وام دانشجویی در سال تحصیلی 98 افزایش یافته است

فارس: وام دانشجویی مهم ترین موضوع برای رفاه دانشجویان است آیا در سال جاری در این بخش اقدامی انجام داده اید؟

امین ناجی: بله، دانشگاه پیام نور از 3 منبع برای شهریه دانشجویان اقدام کرده است به طوری که صندوق رفاه دانشجویان در نیم سال جاری بیش از 6 میلیارد تومان وام شهریه به این دانشگاه داده است از طرفی بنیاد علوی نیز 2 میلیارد تومان تسهیلات دانشجویان پرداخت کرده و همچنین بانک های عامل نیز با درصد کمتر از حد معمول وام تحصیلی به دانشجویان این دانشگاه می دهد. اما در سال جاری از نظر مالی وام های دانشجویان افزایش یافته است زیرا نباید هیچ دانشجویی به خاطر شهریه از تحصیل باز بماند.

برای جذب دانشجو در این دانشگاه برنامه ای دارید؟

امین ناجی: بله ، یکی از معیارهای اصلی سنجش فعالیت هر دانشگاهی وجود دانشجویان آن است. از آنجایی که تعداد دانشجو در همه مراکز آموزشی و دانشگاهی کاهش چشمگیری داشته است موضوع  نگهداری و حفظ دانشجو در این مقطع  زمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، باید جلوی رشد منفی این موضوع را بگیریم که یکی از راهکارهای آن تسهیلات دانشجویی است. باید به این نکته اشاره کنم که بیشترین ریزش در دانشگاه مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی است که باید با ایجاد وام های شهریه ای این مقوله را مدیریت کرد.

مصاحبه خود را با محمد هادی امین ناجی به پایان رساندم اما او قبل از خداحافظی گفت: چرخ دنده های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می شود، فقط باید از آنها استفاده کرد. اگر برای همه مشکلات و معضلات کشور از توان علمی و تخصصی دانشگاه ها استفاده شود بسیاری از مسائل مختلف در سطح جامعه به راحتی رفع می شود و دیگر دچار خلاء نخواهیم شد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟/ آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند/ موج مهاجرت ایرانیان عادی نیست

مظاهر گودرزی: شاید یک روزهایی که از مهاجرت صحبت می‌شد بلافاصله گزینه فرار مغزها به اذهان خطور می‌کرد، مسئله‌ای که به مهاجرت نخبگان دانشگاهی از کشور اشاره داشت، آن‌ها مهاجرت می‌کردند که بتوانند به تناسب مهارت خود در دانشگاه‌ها یا شرکت‌های بین‌المللی فعالیت دانشگاهی یا اقتصادی خودشان را با کیفیت بهتری ادامه دهند؛این روند متوقف نشد، حتی اگر آمارهای دقیق‌تری وجود داشته باشد مواجهه با سیر صعودی مهاجرت نخبگان دانشگاهی در سال‌های اخیر اصلاً دور از انتظار نیست. اما حالا اتفاق دیگری رخ داده، هم میل به مهاجرت و هم اقدام به مهاجرت از سطح نخبه دانشگاهی یا افراد متخصص عبور کرده و تبدیل به یک همه‌گیری شده است، طوری‌که گروه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی حتی اگر نتوانند ایده مهاجرت‌شان را محقق کنند اما احتمالاً میان اولویت‌های زندگی‌شان آن را حفظ می‌کنند تا شاید در زمان مناسبی جامع عمل به آن بپوشانند. این میل و اقدام گسترده به مهاجرت چیزی هست که اردشیر گراوند، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی از آن به‌عنوان «مهاجرت توده‌ای» نام می‌برد.

او به خبرآنلاین می‌گوید: «مردم در ابعاد مختلف احساس ناامنی عمومی می‌کنند، بنابراین فرزندان‌شان را به خارج از کشور می‌فرستند. مهاجرت و باروری ویژگی چسبندگی دارند، یعنی اگر یک نفر مهاجرت کند نفر بعدی را با خودش می‌برد، به نظرم مهاجرت به‌بیرون از ایران همچنان ادامه دارد و ممکن است شکل جدی‌تر پیدا کند یعنی مثلاً مانند افغانستانی‌ها توده‌ای مهاجرت کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «خانوار ایرانی با مسئله از دست دادن یک عضو خانواده مواجه شده است، یعنی مهاجرت‌های داخلی و خارجی سبب شده عموم خانوارهای ایرانی یک عضو خانواده خود را از دست بدهند و از آن دور شوند.»

مهاجرت و نبود افق دید برای آینده

درهمین‌باره سمیه توحیدلو، جامعه‌شناس به خبرآنلاین می‌گوید: «به نظر می‌رسد به‌عنوان هفتمین کشور مهاجر فرست شناخته می‌شویم. یکی از دلایل مهاجرت فشار اجتماعی است یعنی اگر فرد شرایط خوبی داشته باشد فشار هم نسلی‌ها و اطرافیان برای مهاجرت اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل تشویق به خارج رفتن جوانان، نبود افق دید برای آینده است. وقتی افراد از تصمیم‌گیری برای آینده ناتوان می‌شوند به این دلیل است که نمی‌دانند فردا روزی چه اتفاقی خواهد افتاد، ارزش پول ملی چه‌قدر می‌شود، و انواع مسائلی که ثبات را متزلزل می‌کند. این موضوعات باعث انواع مهاجرت می‌شود.»

اوا ادامه می‌دهد: «یک بخشی از مهاجرت جامعه ما برخلاف گذشته، مهاجرت خانوادگی است. نگرانی از اینده فرزندان به نوعی در میزان مهاجرت در سال اخیر تاثیرگذار بوده است. نمودهای مهاجرت انقدر زیاد است که هرکسی در حلقه اطراف خودش آن را لمس می‌کند، نمونه‌اش در بیمارستان‌ها، فضای آکادمیک و دانشگاهی دیده می‌شود. آمار و رقم مهاجرت آن‌قدر زیاد است که جمعیت ایرانیان خارج از کشور بعد از این حجم از مهاجرت تغییرات بزرگ و گسترده‌ای خواهد داشت.»

آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند

همچنین فاطمه موسوی ویایه، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره موج مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور به خبرآنلاین می‌گوید: «همه ناظران توافق دارند موج فعلی مهاجرت ایرانیان عادی نیست. هیرشمن در مقاله «خروج، اعتراض، دولت» اشاره می‌کند گاهی شهروندان در تقابل با دولت به این نتیجه می‌رسند که اعتراض به جایی نمی‌رسد یا هزینه‌اش بسیار زیاد است و خروج را در دستور کار خویش قرار می‌دهند و از کشورشان مهاجرت می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «افزایش ۱۴۰ درصدی موج مهاجرت جوانان متخصص در یک‌سال اخیر که بیش از نیمی از آنان زن بودند را می‌توان توسل به استراتژی خروج به دلیل ناامیدی از تغییر و اصلاح دولت دانست. علوم اجتماعی ورای تصمیم‌های فردی به روابط و ساختارهای اجتماعی می‌نگرد، با این زاویه دید آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند و به‌همین دلیل کشور را ترک می‌کنند.»

این جامعه‌شناس بیان می‌کند: «امسال شرایطی مشابهی با سال ۱۴۰۲ خواهد داشت، یعنی صبر و انتظار ضمنی جامعه در شرایط انسداد سیاسی، مشکلات اقتصادی مانند گرانی، تورم، بیکاری و فقر افزایش پیدا می‌کند، به تبع آن موج مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی چون سرقت، اعتیاد، خودکشی و خشونت‌های اجتماعی از جمله قتل و نزاع بیشتر خواهد شد. مشکلات زیست محیطی مثل آلودگی هوا، کمبود آب و فرونشست زمین بدتر خواهد شد. جامعه ایران مثل فنری است که در حال جمع شدن است و این فنر در سال ۱۴۰۳ فشرده‌تر می‌شود.»

فاصله گرفتن مردم و حکومت با افزایش بگیر و ببندها

نیره توکلی، جامعه‌شناس هم نظر مشابهی دارد، او به خبرآنلاین می‌گوید: «وقتی دولت‌های تمامیت‌خواه سرکار می‌آیند ذره‌ای تلاش نمی‌کنند که مردم را به خودشان جذب کنند بنابراین سیر مهاجرت بیشتر می‌شود طوری‌که حالا مسئله‌ مهاجرت بسیار ناامیدکننده است.»

او ادامه می‌دهد: «امید دادن به مردم خیلی باید بیشتر از این باشد. راه حل مقابله با این همه تبلیغاتی که برای مهاجرت می‌شود این است که مردم احساس فاصله با حاکمیت نکنند اما با بگیر و ببند، تمامیت‌خواهی و یکدست کردن حکومت به نفع یک جناح، این فاصله بیشتر می‌شود.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895405

دیگر خبرها

  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران آغاز به کار کرد
  • خدمت دانش آموختگان دانشگاهی باکسب مهارت عمومی و تخصصی
  • احیای مراکز تحقیقاتی در راستای پایداری منابع درآمدی
  • احیا کردن مراکز تحقیقاتی در راستای پایدار کردن منابع درآمدی
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟
  • آغاز ثبت نام عمره مفرده ویژه مستعدان و نخبگان دانشگاهی
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟/ آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند/ موج مهاجرت ایرانیان عادی نیست
  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم
  • تولید برای اثرگذاری در اقتصاد، باید دانش‌بنیان باشد