Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه طرح شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر گفت: یکی از مباحث در هنر این است که پیمایش جدی در هنر نداشته ایم و رشد و توسعه هنر را به درستی رصد نکرده ایم. امروز از نظر نیروی انسانی در هنر کشور سرمایه داری هستیم و این جمعیت دارای مهارت و توان هنری، در سراسر کشور پراکنده هستند و هنرمندان در نقاط مختلف کشور موجب رونق هنر در شهر‌ها و استان‌ها شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:سرمایه امروزی ما در هنر با میراث تاریخی و ظرفیت دیگر اگر یکپارچه شوند، توفیق ویژه‌ای در هنر حاصل می‌شود و با این ظرفیت و امکان می‌توانیم فردای بهتری در هنر داشته باشیم. شهر‌هایی که در رشته‌های خاص، ظرفیت دارند؛ می‌توانند با توجه به میراث تاریخی و ظرفیت‌های دیگر به عنوان شهر‌های خلاقِ هنر نقش فعالانه داشته باشند و می‌توانند در ارتباط با شهر‌های دیگر یک شبکه‌ای ایجاد کنند و ظرفیت‌های شهر‌های دیگر را هم مورد توجه قرار دهند.

حسینی در ادامه گفت: طرح شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر اگر چه در نگاه اول از شهر‌های خلاق یونسکو الهام گرفته است؛ اما سعی شد فراتر از آن برود و شرایط و مشخصه‌های بومی و فرهنگی مدنظر قرار گیرد. این طرح، از سوی معاونت هنری در راستای کلان برنامه‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ابتدا در حوزه‌های هنر‌های نمایشی، هنر‌های تجسمی، موسیقی و مد و لباس تدوین شد، اما پس از طرح در وزارتخانه مقرر شد طرح شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر در همه حوزه‌های فرهنگ مانند سینما و ادبیات هم انجام شود. قرار شد دبیرخانه این طرح در معاونت امور هنری تشکیل شود، جلسات متعددی در نیم سال دوم سال گذشته انجام و مطالعات و پژوهش‌هایی هم شروع شد و قرار شد طرح شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر در سال ۱۳۹۸ اجرایی شود و امیدواریم این طرح کار خود را آغاز کند و به عنوان یکی از طرح‌های مؤثر در حوزه هنر و اقتصاد فرهنگ و هنر اجرا شود.

مرتضی کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با اشاره به اقتصاد خلاق گفت: امروزه اقتصاد خلاق یکی از قدرتمندترین اقتصاد‌های جهان است و ما به شدت به اقتصاد خلاق نیاز داریم و استعداد و ظرفیت‌های فراوانی داریم، بیشترین دانشگاه هنر و فارغ التحصیل هنر را در منطقه داریم و به دلیل بی توجهی دولت و برنامه ریزان و اصحاب فرهنگ و هنر از این ظرفیت استفاده نشده است و شهر‌های خلاق می‌توانند این ظرفیت را مورد استفاده قراردهند تا ابتدا در داخل کشور این اقتصاد پویا شود و بعد در منطقه و جهان فعال شود و در طرح شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر، اصحاب فرهنگ و هنر فعال هستند.

وی ادامه داد:امیدواریم در آینده نزدیک اقتصاد خلاق را چنان قوت بخشیم. اقتصاد ایران اکنون بر سه منبع صنعت، کشاورزی و خدمات است و قطب چهارم اقتصاد ایران را می‌توان به عنوان اقتصاد خلاق شکل دهیم و شهر خلاق یکی از بستر‌های مناسب اقتصاد خلاق است.

محمدحسن خوشنویس در این جلسه گفت: طرح شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر باید با یک استراتژی و اهداف درست پیش برود و یک شبکه سازمانی داشته باشد. شهر خلاق بر شهروند خلاق استوار است و شبکه‌های این شهروندان خلاق را به هم مرتبط می‌کند. همچنین هم افزایی در این طرح، ضرورت دارد. صنایع خلاق ما مخاطب و متقاضی دارد اما نتوانستیم بازار‌ها را کشف کنیم بنابراین هم افزایی و جمع فرهنگ و هنر اثرگذار است.

خوشنویس گفت:اساس این طرح نگاه آمایشی است و ضرورت دارد که شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر در پیوند با سایر رشته‌ها و حوزه‌ها قرار گیرد و برای آن برنامه پایدار قرار می‌گیرد. این طرح بر مشارکت آگاهانه و فعالانه شهروندان استوار است و دولت و نهاد‌های عمومی تسهیل گری می‌کند.

علی اصغر سیدآبادی مشاور برنامه ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اتکای طرح بر پژوهش و مباحث نظری است. در صد سال اخیر سیاستگذاری و برنامه ریزی در تهران بوده است که از یک سو مانع خلاقیت و از سوی دیگر مانع دیده شدن تنوع‌ها شده است؛ بنابراین شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنرقصد دارد برنامه ریزی مشارکتی داشته باشد.

سیدامین مؤیدی اصفهانی مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری گفت: طرح شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر در راستای برنامه‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است و پس از مطالعات و جلسات متعدد و فعالیت گروه پژوهشی و اجرایی طرح، پیش نویس فراخوان طرح شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر آماده شده است تا مورد بررسی قرار گیرد.

همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: شناسایی ظرفیت ها، ایده‌ها و منابع و همچنین آموزش هنر در این موضوع و پایداری در این طرح مهم است.

همچنین در این جلسه نمایندگان سازمان سینمایی، معاونت امور فرهنگی، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، معاونت توسعه مدیریت و منابع و معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرات خود را درباره طرح بیان کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارشاد صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور امسال در تمام کشور اجرا می شود

کاظم وطن خواه اظهار داشت: خدمات آزمایشگاهی در حوزه سلامت کمتر دیده می‌شود، هرچند حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تشخیص‌های حوزه سلامت منتج از آزمایش‌هاست که نشان دهنده جایگاه و اهمیت آزمایشگاه است.

وی یادآور شد: بالغ بر ۸ هزار آزمایشگاه در سطوح مختلف در کشور داریم که باید دسترسی به موقع و خدمات منصفانه و با کیفیتی را برای مردم فراهم کنند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: در این زمینه برنامه ایجاد شبکه آزمایشگاهی را از سال گذشته دنبال کرده ایم، به این منظور که در اقصی نقاط کشور حتی مکان‌های صعب العبور آزمایشگاه‌های نمونه حضور داشته باشند و نمونه‌های آزمایشگاهی به سطوح بالاتر تخصصی ارجاع داده شوند.

وطن خواه افزود: به عبارت دیگر در این طرح هیچ فردی به خاطر یک کیت تخصصی لازم نیست از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ‌تر و مراکز استان‌ها سفر کند. خدمات باید در دسترس مردم باشد و در قالب این طرح نمونه گیری از آن ها انجام می‌شود و پس از ارجاع آزمایش، نتایج نیز به موقع در دسترس آن ها قرار می‌گیرد.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان این که این طرح از سال گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب شروع شده و نتایج خوبی به همراه داشته است، اظهار کرد: امسال بقیه دانشگاه‌ها نیز به این برنامه پیوسته و طرح به صورت سراسری اجرا می‌شود.

وطن خواه تصریح کرد: به جز ایجاد دسترسی برای مردم، این طرح با توجه به تحریم‌ها و محدودیت منابع ارزی در تهیه تجهیزات آزمایشگاهی، موجب بازآرایی و بهره برداری بهینه از منابع نیز خواهد شد و از موازی کاری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور امسال در تمام کشور اجرا می شود
  • پیشرفت ۸۰ درصدی طرح اصلاح شبکه داخلی ارمو دره شهر
  • «گود و ماه» در ۱۸ زورخانه شهر اصفهان اجرا شد
  • عزم جدی در جهت اعتلای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری شکل گیرد
  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی ارمو دره شهر
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه به نیازهای روز جامعه
  • اجرای بیش از ۶۴ هزار متر شبکه فیبرنوری در کردستان
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه، آینده‌نگرانه و توجه به نیازهاى روز جامعه
  • ۲ هزار و ۵٠٠ برنامه فرهنگی طی کنگره ملی شهدای استان اجرا می شود
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری