پنجاه و چهارمین شماره فصلنامه «ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۷۲۶۵
به گزارش ایکنا؛ پنجاه و چهارمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی» با صاحبامتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و مدیرمسئولی سهیلا موسوی سیرجانی منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «نعل وارونه در گفتار و رفتار شیخ ابوسعید ابوالخیر»، «شاهنامه نمود حذف، غیاب یا حضور دیگری»، «طلسم جمشید «نقد و بررسی بنمایهای اسطورهای در منظومههای پهلوانی و طومارهای نقالی با تکیه بر سامنامه»، «بررسی مفهوم عشق از دیدگاه رابرت استرنبرگ در حکایت «شیخ صنعان» عطار و نمایشنامه فانتزی شیخ صنعان محمدحسین میمندینژاد»، « تحلیل اسطورهای ـ بینامتنی رمان حیرانی براساس نظریه آلودهانگاری ژولیا کریستوا»، «بررسی مبانی معرفتشناختی نظریه جبر و اختیار در کشفالمحجوب هجویری»، «بررسی تطبیقی مفهوم خوف و رجا در دوزخ کمدی الهی دانته و عرفان اسلامی»، «دگردیسیهای اسطوره جمشید در گذار از دوران هندواروپایی به دوران اسلامی»، «امکان، مراتب و غایت معرفت مبتنی بر ادراک زیبایی در نظام معرفتی فخرالدین عراقی»، «ناپدیدشدگان در عرصه ادبیات (رمزگشایی از راز ناپدید شدن برخی قهرمانان در پایان داستانها)».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در چکیده مقاله «نعل وارونه در گفتار و رفتار شیخ ابوسعید ابوالخیر» میخوانیم: «باژگونگی امور یا وارونگی معنا، مبنای بسیاری از اندیشههای ابوسعید ابوالخیر در اسرارالتوحید است و بررسی آن میتواند یکی از مهمترین عوامل جذابیت این اثر گرانسنگ عرفانی را تبیین کند. در این مقاله نخست گونههایی از وارونگی معنا معرفی میشود؛ مواردی مانند ترجیح ثروت بر فقر، خوشباشی بر عزلت، تساهل و تسامح و مدارا بر انتقام و ... از دلایل اصلی این نوع نگرش، التزام به سکر در مقابل صحو در مشرب فکری ابوسعید است. ابوسعید ابوالخیر، اغلب به هنگام ترویج یا تذکار هنجارهای اخلاقی، تبیین و تایید احوال خود یا دیگران و رفع حوایج مادی و معنوی مخاطبان عام و خاص اغلب با استفاده از زبان و رفتاری ادبی و تمسک به شیوههای متفاوت و وارونه نسبت به معیارها، هنجارها و نرم رفتاری معاصران خویش، بسته به موقعیت و مقتضای مخاطب، رفتاری با ساختار باژگونه از خود نشان میدهد. هنگامی که پشت دریچه تفسیرهای وارونه او را مینگریم، نمیتوانیم انکار کنیم که این شیوه ابوسعید مواجهه او با نخوت صوفیانه عصر خویش است. روش تحقیق در این مقاله کتابخانهای، به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس یافتههایی از اسرارالتوحید و مقالات و پژوهشهای مرتبط استوار است.»
مبانی معرفتشناختی نظریه جبر و اختیار
در آغاز مقاله «بررسی مبانی معرفتشناختی نظریه جبر و اختیار در کشفالمحجوب هجویری» چنین آمده است: «در این مقاله آراء معرفتشناختی هجویری در باب جبر و اختیار بررسی میشود و در خلال آن برخی مسائل دیگر که به نحوی با آن در ارتباط هستند، مورد تحلیل قرار میگیرند. از آنجایی که برخی از متصوفه نظیر هجویری به این نتیجه رسیدهاند که برای بر کنار داشتن آثارشان از انحرافات فکری و اجتماعی، تبیین معرفتی آنها ضروری است لذا، تحلیل آرای آشکار و پنهان معرفتی صاحبان چنین آثاری در شناخت موضع معرفتی و مذهب آنها بسی راهگشاست و ضروری به نظر میرسد. در بررسی دیدگاههای هجویری چنین به نظر میرسد که جز مسئلۀ قبض و بسط که بیشتر ناظر بر حالات درونی و نفسانی انسان است، آن دسته از آرای او که به نحوی مربوط به اعمال و حوزۀ اختیارات و مسئولیتهای انسانی است، غالبا متأثر از آراء ماتریدیه باشد.»
بررسی تطبیقی مفهوم خوف و رجا
در چکیده مقاله «بررسی تطبیقی مفهوم خوف و رجا در دوزخ کمدی الهی دانته و عرفان اسلامی» میخوانیم: «با مقایسه میان سرودههای کمدی الهی و مبانی قرآنی، عرفانی، برهانی و ادبی، و با پرده برداشتن از زبان تاویلی و رازآلود آن، میتوان به اشتراکات بسیاری میان مبانی معرفتشناسانه اثر گرانقدر دانته و عرفان اسلامی پی برد. در مقاله پیش رو، با رویکرد تحلیلی ـ تطبیقی به بررسی حال و مقام خوف و رجا در مقدمه بخش دوزخ این کتاب و مقایسه آن با مبانی عرفان اسلامی پرداخته شده است. نتایج به دست آمده بیانگر این نکتهاند که در سرودههای این بخش، علیرغم مشابهتهایی در لزوم هادی و پیر در سفر تصعیدی ارتقایی و پیسپاری در طرق حصول معرفت عقلانی در آغاز سلوک، ادامه دادن راه با پیر عشق، پس از قصور و واماندگی و عدم توان عقل در ادامة راه، خوف و ترس رهبانی ترسایی بسیار تبلور دارد و کمتر نشانی از عشق و محبت دیده میشود و خوف عقوبت، بسیار برجستهتر از خوف مکر است و این مسائل به دلیل تاثیرپذیری دانته از تعالیم کلیسا و نگاه خائفانه و شریعتمدارانه او در ارتباط با پروردگار است.»
امکان، مراتب و غایت معرفت
در طلیعه مقاله «امکان، مراتب و غایت معرفت مبتنی بر ادراک زیبایی در نظام معرفتی فخرالدین عراقی» آمده است: «در نظام معرفتی فخرالدین عراقی تلقی وحدت وجودی از خلقت عالم به شکل ستایش زیباییهای جهان اعیان به مثابه تجلیات حسن الهی ظاهر میشود. این مقاله با هدف تبیین معرفتشناختی ادراک زیبایی در اندیشۀ عراقی، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی ابتدا به تبیین جایگاه زیبایی در نظام فکری وی میپردازد و سپس مراتب و غایت ادراک زیبایی را در این نظام بررسی میکند. از جمله یافتههای پژوهش این است که در نظر عراقی ادراک زیبایی محسوس، امکان و زمینه و شرط لازم برای معرفت حق در تجلیات گوناگون آن و سلوک معرفتشناختی به سوی اوست. تلقی زیبایی محسوس به مثابه تجلی حسن الهی با عنایت حق و جذبهای از سوی او آغاز میشود و طی مقامات سلوک و در نهایت وصال و بقا باز با عنایت و جذبه برای کاملترینان محقق میگردد. سیر در مراتب معرفتشناختی که در نظر عراقی همان احوال و مقامات عشق به حق و رؤیت او در تجلیات گوناگون است، مساوق و همزمان با استحاله و فرا رفتن در مراتب وجودی است.»
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا فصلنامه مقاله عرفان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۷۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نشریه وب پژوهی فصلنامه شد
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ علاوه بر اقداماتی که در این حوزه وب پژوهی انجام داده است، نشریهای را راهاندازی کرد که علاوه بر مجوز ISC، رتبه «ب» پژوهشی وزارت علوم را نیز کسب کرده است. این نشریه از امسال بهصورت فصلنامه منتشر میشود و این اقدامی مبارک است و امیدواریم این نشریه، محلی برای تعامل اهالی علم باشد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خوش آمدگویی به اساتید و مدعوین حاضر در سالن همایشهای بینالمللی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: از علل تداوم برگزاری کنفرانس بینالمللی وب پژوهی این بود که باهدف درستی انتخاب شده و مسیر درستی را طی کرده است.
وی با اشاره به تلاشهایمحمدجواد شایگان فرد دبیر کنفرانس و همکارانی که در این مسیر تلاش کردند، افزود: خوشحالم که در این حوزه چشمانداز درستی را ترسیم کردهاید و در عمل نیز اقدامات مناسبی را انجام داده و تا به امروز توانستهاید دهمین کنفرانس بینالمللی وب پژوهی را برگزار کنید.
رئیس کنفرانس بینالمللی وب پژوهی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع وب پژوهی مسئلهای بهروز بوده که سرعت رشد بالایی دارد و این نکتهای مهم، برای ادامه دارشدن این کنفرانس است.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: پرفسور بدیع از افراد شاخص در این حوزه بودند که حضورشان در این کنفرانس بسیار ارزشمند بود؛ اما امروز او را در جمعمان نداریم و بسیار متأثریم.
وی تأکیدکرد: دانشگاه علم و فرهنگ علاوه بر اقداماتی که در این حوزه انجام داده است، نشریهای را راهاندازی کرد که علاوه بر مجوز ISC، رتبه «ب» پژوهشی وزارت علوم را نیز کسب کرده است.
همچنین خبر خوب که نشریه وب پژوهی از امسال بهصورت فصلنامه منتشر میشود و این اقدامی مبارک است و امیدواریم این نشریه، محلی برای تعامل اهالی علم باشد.
وی در پایان گفت: این کنفرانس تلاشهای بیوقفهای برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی انجام میدهد و با تلاش مشترک اساتید و دانشجویان، امیدواریم به رشد و پیشرفت بیشتری دست یابیم.
دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: این کنفرانس یک کنفرانس تخصصی و بینرشتهای است و خوشحالیم که هرسال تعداد افرادی که در حوزه فناوری اطلاعات در این کنفرانس حضور دارند، بیشتر میشوند و به جز پنلهای تخصصی پنلهایی در حوزههای علومانسانی، جامعهشناسی و… نیز مرتبط با این حوزه و جود دارد.
وی افزود: این کنفرانس تلاشهای بیوقفهای برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی انجام میدهد و با تلاش مشترک اساتید و دانشجویان، امیدواریم به رشد و پیشرفت بیشتری دست یابیم.
انتهای پیام