Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ جامعه فرهنگی کشور عادت نموده پیوسته هنر ارزشی و بالنده را در مرکز و پایتخت کشور ببیند. باورها بر این شده که هرکس در اندیشه پیشرفت است باید برود تهران . ولی بعضا ستاره هایی در استانها وشهرستانها می درخشد که چشم پایتخت نشینان مسؤل هنر وهنرمندان مدعی هنرمندی  را خیره می کند و از سر تعجب نیم نگاهی به شهرستانها می اندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واپسین روزهای اردیبهشت 98 نمایشگاهی از نقاشی های تعداری جوان علاقه مند با نگاهی تازه و نو به طبیعت در شهرستان زنجان برگزار گردید که مورد توجه اهالی هنرقرار گرفت با سؤلاتی که به جهت موضوع تابلو ها ایجاد نموده بود.

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان « از طبیعت تا تجرید» با حضور یازده هنرمند در قالب یک بیانیه ی واحد، برداشتی  متفاوت  از مفهوم واژه ی طبیعت را با ارائه 13 اثر نقاشی در گالری مان به معرض نمایش علاقمندان حوزه تجسمی گذاشتند، آثار این نمایشگاه در بازخورد مفهوم طبیعت متفاوت ازآنچه که در معنای خود طبیعت دانسته شده بر روی دیوار به نمایش در امده است.

جهت پرداخت بهتر این حرکت نو، گفتگویی صمیمی داشتیم با فرشته خواجه وند مسؤل این نمایشگاه که در پی تقدیم میگردد.

فرشته خواجه وند در رابطه با برگزاری این نمایشگاه با عنوان از طبیعت تا تجرید می گوید:

مفهوم واژه طبیعت فراتر از معنای آن است،مفهومی کلی از تمام طبیعت‌هایی است که جهان را شکل داده‌اند و تنوعی بسیار دارند. لذا تفکر از هر طبیعتی جدای از معنا به میزان قدرت تعمق ما از هر طبیعتی بستگی دارد، چرا که " بین طبیعت و روح یگانگی وجود دارد" و رشد آن در افکار سرآغاز مجرد خویش بوده و امکان مکاشفه بر آن طبیعت را فراهم می‌سازد.

بی‌تردید تکیه بر وجه تجسمی از مسیر هر طبیعتی کمک می‌کند تا مفاهیم تمامی پدیده‌ها را با درک و احساس درونی در سطوحی دیگر بازآفرینی کرد و از طریق فرانمایی آن پیچیدگی تجربیات را در تقابل‌هایی دوسویه به نظم درآورد.

آثار "از طبیعت تا تجرید" منتخبی از مکاشفه‌های فردگرایانه از نامحدود طبیعت و هر آنچه طبیعت خویش را ساخته گرد هم آمده است. سفری گزینشی ، برشی ساده دلانه و رادیکالی از پرگویی‌های زاویه‌دار از طبیعت‌هایی که دستمایه همان تجرد درونی خویش بوده، و گفتگویی بی‌واسطه از تمام واقعیات و حقایق عینی-ذهنی، سطوح عامه تا شریان‌های شخصی که از درک روح با طبیعت یگانه شده‌اند.

خواجه وند به عنوان یکی از اعضاء  صاحب اثر در نمایشگاه در این رابطه چنین می گوید: در ورای هر پدیده ی عینی از هر انچه که طبیعتی در دل خود دارد یک بازنمایی ذهنی نهفته است. و نقطه تلاقی آن از مسیر تجسم فرد و مکاشفه های مطالعاتی هنرمند است که به آن دست پیدا کرده است ، از این رو هر پدیده ای که در بطن خود طبیعتی به همراه  دارد، در سیر تجسمی به سمت و سویی مجرد شده از همان پدیده قابل هدایت است، و این رخداد از برون به درون و بالعکس در استحاله ای بر روی پرده های سفید بوم نقش بسته اند.

وی با اشاره به حضور استاد پناهی فرددر کنار این آثار ضافه نمودکه: این نکته که چالش ها و دغدغه های فردی، اعم از خود فرد یا دیگری، مسائل اجتماعی و حتی هنجارها و ناهنجاریهای یک جامعه می تواند در شکل گیری چنین سیری تاثیرگذار باشد میتواند در یک نگاه ساده نیز از معنای عام طبیعت (عناصر موجود در طبیعت) نیز حاصل شود؛ و آثار این مجموعه در طول مطالعات عملی و علمی و مباحثه های متعدد با استاد پناهی فرد به جهت درک بهتر از این مفهوم تکرار و تمرین شده است. و تمامی اثار در بازه ی زمانی قابل توجهی از نقطه ی اغاز به انتهای خود رسیده اند. از این رو تمام هنرمندان این نمایشگاه با تکیه بر این مفهوم و ترکیب و عبور از نمایی واقعگرا و تغییر تدریجی پدیده ها در قالب فرم و رنگ  به  انتزاع ذهنی همان پدیده دست به تجربه گرایی زده اند. تجردی که حتی یک برش ساده از واگن قطار در نمایی که تبدیل به روابط فرم ها شده است و در نگاه نخست خودنمایی نمی کند. و یا تصویری از یک پرتره (چهره) که در اعوجاج های شفاف در بازی نور و سایه ها تقسیم بندی غیرواقعگرا می نمایاند. و چهره های در هم تنیده شده از رخدادهای واقعی زندگی فردی که در پس ضمیر ناخوداگاه هنرمند نقش بسته اند. و درختی سرو به نمایندگی از طبیعت و نمادی از استواری که ندای دورنی اش را در رنگمایه های غروب و افول حیاط خود فریاد می زند و اشک می ریزد.

فرشته خواجه وند در پایان سخنان خود اظهارکرد: این عمل در یک رابطه ی دوطرفه میان هنرمند و پدیده ی انتخابی شکل گرفته است تا به بهانه همان طبیعتی که در آن زندگی میکند به مدد تجسم خلاقه و رویکردی اکادمی به نتیجه برساند.

قابل ذکر است:

نمایشگاه "از طبیعت تا تجرید+" به کوشش خانم فرشته خواجه وند و گردآوری پیمان پناهی فرد از میان آثار هنرمندان جوان در محل گالری مان در تاریخ 21 اردیبهشت برای علاقمندان به هنر نقاشی و جامعه تجسمی گشایش یافته  و در تاریخ 26 اردیبهشت به کار خود پایان داده است.

 

خبرنگار: داود خیری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: طبیعت هنرهای تجسمی نمایشگاه زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۷۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل‌فشان‌ها جذاب‌ترین پدیده طبیعی ایران + فیلم

تصاویری از بزرگترین گل فشان های توجک و گتان که در جنوب شرقی استان هرمزگان و شهر جاسک را مشاهده می کنید که بزرگترین پدیده‌های طبیعی ایران هستند که طی آن گل‌ولای سرد از زیر زمین به شکل چشمه‌وار به سطح زمین می‌رسد. 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور شنبه نمایشگاه قرآن می‌آید
  • جلسات شورای فرهنگ قرآنی باید در صدر فعالیت دستکاه‌ها باشد / قمی: قرآنیان پای کار روز قدس باشند
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
  • وزیر ارشاد: استقبال از نمایشگاه قرآن فراتر از برآوردهای ما بود
  • جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود
  • نمایشگاه صنایع دستی و غذا‌های بومی، محلی در صالح شهر برگزار گردید
  • گل‌فشان‌ها جذاب‌ترین پدیده طبیعی ایران + فیلم
  • نمایشگاه صنایع‌غذایی و سوغات محلی سیستان در شهرستان هیرمند برگزار شد
  • (ویدئو) جذاب‌ترین پدیده طبیعی ایران
  • نمایشگاه قرآن و عترت سالانه در همدان چرخشی برگزار خواهد شد