Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@21:22:49 GMT

هشدار WTO و مورگان استنلی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۷۸۲۰

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل چشم‌انداز سه‌ماهه‌ای که از سوی سازمان تجارت جهانی در روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که تجارت جهانی کالا همچنان ضعیف باقی خواهد ماند چون از ماه فوریه تا کنون شاخص رشد تجارت با رقم ۳/ ۹۶ بدون تغییر باقی مانده است. این رقم پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۱۰ تا کنون را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان در رابطه با شاخص جدیدی که منتشر کرد چنین هشدار داد: ‌«اگر تنش‌های تجاری حل‌و‌فصل نشوند یا سیاست‌هایاقتصاد کلان قادر به انطباق با شرایط درحال تغییر نباشند، چشم‌انداز تجارت بدتر خواهد شد.» شاخص رشد تجارت که سازمان تجارت جهانی در هر فصل منتشر می‌کند، معیاری مرکب از هفت عامل پیش‌برنده تجارت است. رقم کمتر از ۱۰۰ برای این شاخص نشان‌دهنده رشد کم تجارت کالاهاست.

این سازمان در ماه آوریل رشد تجارت جهان را برای امسال در سطح ۶/ ۲ درصد پیش‌بینی کرد. رشد ۳/ ۱ درصد تا ۴ درصدی تجارت در محدوده متوسط تلقی می‌شود. با وجود این اما اقتصاددانان این سازمان هشدار داده‌اند که چند سناریو می‌تواند رشد تجارت جهان را به سمت پایین‌ترین نقطه این محدوده سوق دهد که از جمله آنها می‌توان به تشدید تنش‌های تجاری بینچین و آمریکا یا جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافقی برای روابط آینده آنها اشاره کرد. همزمان، موسسه مالی مورگان استنلی نیز روز دوشنبه هشدار داد که فروپاشی مذاکرات آمریکا-چین و افزایش تعرفه کالاهای چینی اقتصاد جهان را به سمت رکود پیش می‌برد و موجب می‌شود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را طی یک سال، به نزدیک به صفر کاهش دهد. به گزارش رویترز، بنا به اعلام این موسسه بانکی، در شرایطی که اوج‌گیری موقت تنش‌ها می‌تواند آسیب چندانی برجا  نگذارد، یک فروپاشی دائمی روابط تجاری اما می‌تواند بسیار مخرب و دردناک باشد. تحلیلگران مورگان استنلی در یادداشتی در این رابطه افزودند‌: «اگر مذاکرات متوقف شوند، هیچ توافقی شکل نگیرد و آمریکا تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر الباقی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات چینی وضع کند، خواهیم دید که اقتصاد جهان به سمت رکود پیش خواهد رفت.» واکنش فدرال رزرو نیز چنین خواهد بود که همه نرخ‌های بهره را تا بهار سال ۲۰۲۰ به سمت صفر خواهد کشاند و چین محرک‌های اقتصادی خود را به ۵/ ۳ درصد تولید ناخالص داخلی (معادل حدود ۵۰۰ میلیارد دلار) افزایش خواهد داد. چین همچنین هدف بلندپروازانه رشد اقتصادی خود را به ۱۴ تا ۱۵ درصد در سال خواهد رساند. این تحلیلگران افزودند: ‌«اما یک واکنش در سیاست‌گذاری و وقفه در تغییر سیاست‌ها می‌تواند به این معنی باشد که ما قادر به بهبود شرایط سخت مالی و وقوع یک رکود اقتصادی نخواهیم شد.» رکود اقتصادیجهان زمانی محقق می‌شود که رشد اقتصاد جهان به کمتر از ۵/ ۲ درصد در سال افت کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۷۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا

محمود نجفی عرب با اشاره به شعار سال گفت: مقام معظم رهبری شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب کردند به طوری که در سال‌های قبل ایشان از رشد تولید نام برده بودند و این بار جهش تولید را انتخاب کردند و جهش معنی بسیار متفاوتی با رشد دارد. مشارکت مردم هم نکته بسیار مهمی است که نشان می‌دهد رهبری برای توسعه اقتصاد کشور مبنا را مردم و بخش خصوصی می‌دانند.

او ادامه داد: جهش تولید با تکیه بر مشارکت مردم، باید‌ها و نباید‌هایی دارد و به همین دلیل در همان ابتدای سال و بعد از اعلام شعار سال از دبیرکل محترم اتاق درخواست کردم که کارگروهی برای تحقق شعار سال تشکیل دهیم و باید‌ها و نباید‌ها را در حوزه حکمرانی و بخش خصوصی مشخص کنیم. خوشبختانه این کارگروه تشکیل شده و تا انتهای این هفته جمع‌بندی اولیه که با مشارکت همکاران انجام شده است، تدوین خواهد شد و در مرحله بعد به هیات رئیسه و هیات نمایندگان ارائه می‌شود تا نظرات اصلاحی اعمال شود و در نهایت بخش مطالبه‌گری اتاق را در سال جدید بر این محور استوار خواهیم کرد و موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

نجفی عرب گفت:اعضای کمیسیون استدلال کرده‌اند که نظر دولت هم تعطیلی پنجشنبه و جمعه است و احتمالاً ظرف چند روز آینده این موضوع به صحن علنی مجلس برای رای‌گیری و تصویب نهایی می‌رود. از همه اعضای هیات نمایندگان می‌خواهم به هر شکلی که با مجلس و نمایندگان ارتباط دارند این موضوع را پیگیر شوند که روز‌های تعطیل پایان هفته به جمعه و شنبه تغییر کند. اتاق تهران هم از تمامی مسیر‌های موجود پیگیر این مساله است.

او افزود: تعطیلی روز پنجشنبه و فاصله بیشتر ما با اقتصاد جهانی، مبانی اقتصادی کشور را در این شرایط بحرانی و آن هم در سالی که جهش تولید مدنظر قرار گرفته، بر هم خواهد زد.

رئیس اتاق تهران با اشاره به قطع سامانه جامع تجارت هم اشاره کرد و گفت: در کشور ۳۲ سامانه راه‌اندازی شده که هدف اولیه ایجاد آنها تسهیلگری بوده است، اما اکنون هر کدام از این سامانه‌ها خود به یک معضل جدی بدل شده‌اند. برای مثال در اسفند ماه سامانه جامع تامین اجتماعی دچار اختلال بود و از ابتدای سال تا به امروز هم سامانه جامع تجارت قطع بوده است. تا جایی که می‌دانم در بیشتر‌های کشور‌های جهان یک سامانه جامع وجود دارد و همه بخش‌ها باید به آن وصل باشند نه اینکه هر وزارتخانه و نهادی خودش یک یا چند سامانه داشته باشد. 

او بیان کرد: اتاق تهران و به طور مشخص کمیسیون حکمرانی اتاق روی این موضوع کار کرده‌اند که از آنها تشکر می‌کنم و امیدوارم در سال جاری در این خصوص بتوانیم کار مشخص و فایده‌مندی انجام دهیم.

نجفی عرب گفت: در سال گذشته مجموع صادرات کشور معادل ۸۶.۹ میلیارد دلار بوده است. صادرات غیرنفتی معادل ۴۹.۴ میلیارد دلار بوده که با ۸.۹ درصد کاهش نسبت به سال قبل رو‌به‌رو شده و نشان می‌دهد تراز بازرگانی کشور اینجا منفی شده است. صادرات نفتی هم معادل ۳۵.۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل ۸.۶ درصد افزایش یافته است. همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل تغییر نکرده است. صادرات چمدانی هم ۳۰۰ میلیون دلار بوده که ۹۰ درصد رشد داشته است.

 نجفی عرب ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۹.۴ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شده که ارزش صادرات محصولات مذکور ۲۸.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است که ناشی از کاهش قیمت متوسط هر تن اقلام صادراتی این گروه بوده است؛ در واقع از ۴۹۶ دلار در هر تن به ۳۹۸ دلار در هر تن رسیده که کاهش معناداری است. علاوه براین مجموع واردات کشور هم ۶۶.۳ میلیارد دلار بوده که ۱.۹ میلیارد دلار آن ناشی از واردات ۳۰ تن شمش طلا از محل وجوه حاصل از صادرات بوده است. متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ۳۶۲ دلار بوده که نسبت به سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته و متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی هم ۱۶۹۷ دلار بوده که نسبت به سال قبل ۵ دلار افزایش پیدا کرده است.

او افزود: مجموع تجارت با ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته به حدود ۶۰.۸ میلیارد دلار بالغ شده که رشدی معادل ۱.۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است که شامل ۲۸.۳ میلیارد دلار صادرات به ۱۵ کشور و ۳۲.۵ میلیارد دلار واردات از این کشور‌ها می‌شود و نشان می‌دهد تراز تجاری ما با این ۱۵ کشور همسایه منفی است.

به گفته او، مرکز آمار ایران تورم سال ۱۴۰۲ را معادل ۴۰.۷ درصد اعلام کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۵ درصد کاهش یافته است. بانک مرکزی هم دلایل این کاهش را کنترل و کاهش رشد نقدینگی از ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۴.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ عنوان کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید
  • وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!
  • پیرس مورگان: کریستیانو رونالدو می‌توانست برای آرسنال در هر فصل بالای 25 گل بزند!
  • درآمد ۱۱ هزار میلیاردی گمرک یزد/تراز مثبت ۱۷۷ میلیون دلاری تجارت فرامرزی استان
  • مقایسه ابرقدرت‌های اقتصادی در عرصه صادرات در ۱۵۰ سال اخیر
  • مقایسه ابرقدرت های اقتصادی در عرصه صادرات در ۱۵۰ سال اخیر (+ اینفوگرافی)
  • افزایش ۲۶ درصدی صادرات به روسیه
  • حجم تجارت خارجی قزوین بیش از نیم میلیارد دلار شد
  • تجارت جهانی آرام برمی‌خیزد